Spelar det någon roll vad man använder för bromsvätska till kopplingen?
Vilka spec. är viktiga på bromsvätskan till kopplingen?
Biltema bromsvätska kostar bara 34.50 kr för 0.5 L och 55 kr för 1 L. svårt att slå, tror jag...
Biltemas spec.
SAE J1703, DOT 4+.
Anders H
Jeg lurer på det samme. Jeg var nettopp på racing-shopen her i Oslo, og betalte NOK 465,- for 500 ml! Den heter RF-650, kokepkt 328 grader, og er en DOT 5. Sikkert bra på bremsene, men trenger jeg det på kopplingen?
Det är gott att du använder Bilteama grejer,det är bästa sättet att inte komma i mål ;) ;) ;)
Din kolega i FF
He-he ;D
Om jag inte minns fel, var det nettopp deg jag hadde åkt om i enden av rakan på Falkenberg, hvor jag upptekte at riktig bromsvetska er viktig.
jag skulle aldrig sätta biltema bromsvätska i bromsarna, men nu frågar jag om kopplings vätska...
Anders
Jag har använt Delphi/Lockheed dot 5 vätskan från Mekonomen med framgång på hudkojan/marcosen där det var vanligt med luftbubblor/skum i kopplingsvätskan
Den är måttligt prissatt och funkar bra
Bromsvätska / Broms
Artikelnr: 41-DOT5.1-0.25
Fabrikat: Delphi
Benämning: D.O.T5.1
Text: Flaska 0.25 lit
Info: Lockheed Super D.O.T5.1. Uppfyller normerna för FMVSS 116/DOT3 och DOT4. Kokpunkt 270 grader. För bilar med ABS-bromssystem.
Info: Delphi
Pris: 52.00 kr
www.mekonomen.se (http://www.mekonomen.se)
Jag har också kört med Delphi/Lockheed 5.1 men har nu läst att 5.1 vätskan inte är bra för gummipackningarna som sitter i våra 70-tals bilar. men det är kanske för orginal 70-tals packningar...
För jag har inte märkt nått än, visserligen så har jag aldrig testat bromsarna ordentligt (bankörning)
Så det blir så pass varmt i hudkojan/marcosen, sitter dom jävligt till?
Min huvudcylindrar sitter fram, endast kylaren kan värma upp luften där kanske frambromsarna lite också. Bak har jag lindat grenrören och fått ner tempen ordentligt har tom frusit inne i bilen. ;D
Får nog kolla upp hur varmt det blir kring cylindrarna.
Hur ofta får jag räkna med att byta vätska i bromsarna?
och i kopplingen?
AH
Har inte märkt något problem med Lockheed 5,1 och på senaste åren Shells Donax UB i bromsssystemet, har åkt med den sedan 90-talet på både banbil och rallybil. (jag har vajer till kopplingen) 5,1 specen är nog inte mer aggresiv än t.ex 3,0 spec i det fallet.
Däremot kan det bli problem om du byter från mineral till silikonbaserad bromsvätska, då löses gummi packnignarna lätt upp. (vi hade de problemen på en del kundbilar på det märke jag jobbade under del av 90-talet, de hade dessutom gemensam behållare för koppligns- och bromshydraaliken, klart opraktiskt...) Dessutom var känslan i pedlaen mjukare med silikon i systemet.
Problemet med silikon vätska är ytspäningen läcker mycket lättare mot vanlig broms vätska . Har provat på kund bilar som vill åka lite bana utan tappar bromsen ate blå broms vätska fungar mycket bra på snabba tunga bilar håller på skruvar med corvetter om dagar.