Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Tävlingar 2013

Startat av RCM, 08 november 2012, 13:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RCM

Är kalendern för 2013  klar ?  Om vi får önska  så vill vi ha samma som förra året förutom att vi tycker att tävlingen på Anderstorp bör bytas ut, den banan passar inte för våra bilar och är tråkig både för förare och dom på läktaren. Såg att SPVM skall köra på Mantorp så jag inbillar mig att hyran där är mildare nu.

Patrik Åström

Jag tycker inte alls att Anderstorp är tråkig och tycker absolut inte att den ska tas bort från kalendern.

Det jag noterade på planeringsmötet var nedanstående och att det avgörande beslutet kommer först efter det att RaceSams haft möte.

24-26/5 Anderstorp (prel. man jobbar på att flytta detta till den 10-12/5)
14-16/6 Velodromloppet (klar)
5-7/7 Knutstorp (klar)
16-18/8 Kinnekulle (prel. önskemål om något senare)
5-6/9 Falkenberg (prel. önskemål om något senare)

Om något skett efter planeringsmötet har jag ingen aning om.
En föredetting!

John Thim

Tycker inte Anderstorp är tråkig och ser fram emot tävlingen! Tycker det är bra att banorna har olika karaktärer i kalendern, och Anderstorp liknar igen annan bana. :)
FORMULA FORD CLASSIC SWEDEN
www.formulafordclassic.se

fyrtiotalist.com

Tycker som John. Alltså att det är kul att banorna skiftar i karaktär. Ser också fram emot att få köra på Anderstorp!

Tommy J.

Jag önskar att Kinnekulle blir utbytt mot Mantorp.
Tommy #41

fyrtiotalist.com

Ska vi gästa Östergötland är mitt förslag Sviestad som är en rolig och teknisk bana. (Alltså i stället för Mantorp.)

Reinspeed

Även om vi 1000cccupare bara åker den sk. Nordschleife på Anderstorp så tycker jag att rakan är för lång för våra bilar. Mantorp kan vara ett alternativ men även där kan vår klass vara i behov av deras kortslinga.
Av någon anledning blev det lågt deltagande på Kinnekulle som jag personligen hoppas blir kvar.
En våt dröm skulle vara att få köra på den provisoriska Solvalla banan med våra små motorsvaga bilar . Men det är och förblir nog bara en dröm.

#50 / Reinhold
If you can't drive fast with 58HP you can't drive fast with 500HP either.

Anders Jensen

Tommy, jag önskar att jag hade en 970s  ;D

Skämt åsido, jag föredrar ingen bana före den andra. Tycker förvisso att banorna skall skifta i karaktär.
Betr Kinnekulle så är ju den historisk i det avseendet att den inte har blivit ombyggd så därför har den en alldeles speciell plats hos mig. Att kunna hålla fullt under bron är alltid en utmaning. ;)
På Mantorp har man ju tagit bort banans härligaste kurva sedan länge, Romkurvan och ersatt den med en idiotisk hårnål  :( .
Anderstorp som vi kör korta bana på tycker jag passar våra bilar och publiken bra. Skall man köra långa banan så tar publiken kaffepaus innan bilerna är tillbaks på södra delen "Südschleife" igen.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

RCM

Citat från "mäster"  Blomkvist  finns inga svåra banor i sverge förutom kinnekulle ! om man nu tycker att förar prestationen skall avgöra, är det vem som har råd med en värsting motor tycker givetvis om mossen lååånga rakor.

Bo Lindman

Den enda riktigt utmanande banan på våra breddgrader är väl annars Ahvenisto? racesmile
I Sverige har vi bara rmickey mouse tracks. Mossen är ju bara en marginellt snabbare sådan...  ;D
Men vi är kanske för rädda när det går fort på riktigt kanske ::)
Fullt under bron på kullen? Med en Saab? Gääääsp. Tacka vet jag Les Hunadieres.. ;)
Nu är det nog bara för mig att ducka ;D Trevlig helg!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

John Thim

Konstig serie med alla race på Kinnekulle!  :D

Att säga att motorn endast är viktig på snabba banor är inte helt sant. Gäller detta då inte kurviga banor med ständig acceleration?

Att den 'optimerade' motorn inom en 'enhetsklass' är snabbare rakt fram beror främst på att den jobbar gynsammare under accelerationen och så pass tar föraren snabbare upp i fart vilken OCKSÅ genererar en högre toppfart.

I karting är det ibland omöjligt att kompensera som förare gentemot snabba motorer på kurviga banor på grund av jämnheten i klasserna. Men lättare att hänga med på snabba banor kombinerat med en mer vågad setup om då motoreffekt saknas.

Summan är att materialet alltid är viktigt! Och om nu ska citera folk så avslutar jag gärna med Eje Elg. Föraren är aldrig bättre än materialet och den bil han sitter i.   racesmile
FORMULA FORD CLASSIC SWEDEN
www.formulafordclassic.se

Anders Jensen

#11
Citat från: Bosse L skrivet 09 november 2012, 16:40
Fullt under bron på kullen? Med en Saab? Gääääsp. Tacka vet jag Les Hunadieres.. ;)

Bosse, jag glömde nämna att det givetvis skall regna OCH det behöver då inte nödvändigtvis vara en SAAB.
Den där Mulsanne är väl en bara en lång raka.
Var det inte på Mulsanne som Pentti Airikkala brukade ta en rökpaus då han tyckte le Mans var så långtråkigt? Tyvärr så lär det ha uppdagats då någon såg cigarettglöden i mörkret.
P A var en av mina första hjältar och han körde alltid som om han hade snutjag.

Nä Bosse, tacka vet jag fullt blås med 350hk TTn (Audi) i "röda vattnet kurvan".
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

RCM

Tycker man är tråkit under bron på kullen i 200 knyck då är men en "rätta virket" som en känd flygare skulle ha sakt.

Reinspeed

Anders
" På Mantorp har man ju tagit bort banans härligaste kurva sedan länge, Romkurvan och ersatt den med en idiotisk hårnål "
Håller med om att Romkurvan var fin då det begav sig men sen skulle bilarna stånka upp för backen igen. Det behövdes en vass BDA eller formel 2:a för att ta sig upp med äran i behåll.

#50 / Reinhold
If you can't drive fast with 58HP you can't drive fast with 500HP either.

Tommy J.

Har vi kunnat gästa Våler ett antal gånger så varför inte titta på Ahvenisto Mottoriratta och/eller nya ombyggda banan i Norge. Skippar man Kinnekulle slipper man jaga cement i två dagar som svetsat fast sig i varenda skrymsle i hojen. Men å andra sidan, skit samma, för regnar det är ALLA våra banor spännande och utmanande. Har förstått att Bruno och Co. har möte i dag ang. urvalet för 2013. Lycka till!
Tommy #41
Anders, vi kanske skulle byta hoj någon tävling?