Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - doc

#46
helt rätt, boite de vitesses är ju växellåda, jag kom in lite på fel spår  :-[
doc
#47
Generell diskussion / SV: HTP
18 januari 2011, 13:12
Jag måste bara få fråga. Har vi inte representanter hos FIA som åker dit och skall kunna påverka. Jag har egentligen inget emot att betala vad saker kostar men vad får man för förlängningsavgiften. För mig verkar det vara mer av typen stämpelavgift. När avgiften för den nya HTP blev 5000 var det en höjning med flera 100 procent jämfört med den tidigare avgiften. Förr skaffade man en kopia på homologiseringen och sedan körde man en besiktning vilket oftast gick på under en timma inklusive trevligt snack och kaffedrickande. Ett av skälen till att ändra var att fia inte ville ta ansvär för bilarnas ursprungsid. Tidigare FIA-papper gällde också att bilen var vad som dokumenterades betr historia etc. HTP friskriver sig från allt sånt. Den nuvarande handlingen innebär alltså mindre arbete och den har bara ett värde, dvs att man kan köra historisk racing, inget annat.
Detta räcker förstås för mig men jag förstår inte varför man skall betala mer för mindre, och nu också uppdatera papperen efter 5 år. Bilarne kontrolleras ju varje gång man reksar, är inte det nog????????????
#48
Lasse, google må vara ok men översättningen stinker. Boite betyder i första hand ask, låda. Kan det vara monococken? papport betyder inte bara samma som på svenska utan också förhållande men också troligen här beträffande så jag skulle tolka de sista meningen såhär. Mest beträffande monococken alltså att man har gjort översynen mest på denna, men jag är inte så slängd i franska. Finns det ingen som läser här som kan kommentera översättningarna som ju mest verkar vara i still med ett fönster brännvin men plötsligt som finnarna beställde på Berns efter ivrigt slående i ordboken.
#49
Teknik / SV: Mäta spårvidd
16 januari 2011, 19:59
När jag sålde bilen till dig gick den som ett skålat troll. De rutor som satt i var dels standard framruta dels lexanrutor som skars till efter original glasrutor av glasmästarn i skå. Undrar om ni var nyktra när era rutor blev så fel.
i övrigt anser jag att cartago skall förstöras
#50
Teknik / SV: Mäta spårvidd
16 januari 2011, 16:29
Du skulle ha frågat din kompis 'luris', han var inblandad i bygget. Spårvidden bak är ju knappast ett problem då den ju inte har samma geometri som framvagnen. Med tanke på hor billtillverkning gick till på tiden är det ett under att bilarnaq går att köra rakt fram
#51
Teknik / SV: Mäta spårvidd
16 januari 2011, 11:32
Detta är inte ett problem bara för vissa kojeåkare. I mitten av 90-talet då Wicke Winqvist blev europamästare med Falcon byggde Jörgen särskilda pallbockar som ställde bilen i 'ride height'.
Utan dessa var bilen 25 mm för bred. Alla som har parallellogramstag i framvagnen drabbas av breddning då man sänker bilen. Detta är den stora fördelen med konstruktionene. Inte bara spårvidden ökas utan cambervinkeln blir mindre, dvs mer negativ. Allt detta medför att över5enstämmelsen mellan track och spårvidd blir allt mindre. En standardbil i standardutförande hade nog under 60-talet positiv camber varför track då torde ha varit ett mindre mått än spårvidd. I tävlingsutförande är det första man gör för att förbättra väghållningen är att sänka bilen till minsta tillåtna höjd. Sedan försöker man justera framvagnsinställningen så att man minskar cambervinkeln. På ett hundhus strävar man efter en camber på -1 till -2. På 90-talet hade jag en diskussion omk detta med Staffan Lindberg som berättade att han i en skrivelse försökt få kommissionen att ändra sig och ta hänsyn till tekniska realiteter. Tyvärr utan framgång. Jag hävdar att det enda möjliga är att mäta alla tävlingskojor på bägge sätten för att kunna ge att faktaunderlag. Därefter kan vi försöka få till stånd en förändring så att vi kan köra med autentiska bilar. Annars för vi göra som ett par mekar i Bålsta som hade lagar en kojakaross men fått utrymmet för motorhuven för brett. Helt sonika skar man isär motorhuven och la in en remsa.( det var inte Jana) Vi kan väl då göra tvärt om. Klyv bilen på mitten, ta bort tillräckligt anta mm och svetsa ihop eländet så har vi sedan löst hela problemet. Bilarna kommer ju då att vara lite smalare men vad fan
#52
Teknik / SV: Mäta spårvidd
11 januari 2011, 11:55
Nej Tommy, jag har alltid klarat spårviddsmätningen. Dock blev Fritz och jag nästan diskade på vår första europainsats på Paul Ricard. Vi vann tävlingen. Vid efterkontrollen tyckte funktionärerna att bakre spårvidden var för stor. Vi fick en röd prick i fiapappret. Men diskningen drabbade fel startnummer, och istället diskades Tessaroteamet i en Fiat Abart. Väl hemma kontrollmättes bilan vad jag minns av Åke H som fann den helt korrekt och tog bort pricken dvs strök över o signerade. Vi ville då överklaga diskningen men det gick ju inte då det förelåg ett administrativt fel och vi fick tillgodoräkna oss segern. Vid ett senare tillfälle mättes spårvidden enl mjölmetoden. Eftersom däcken slitage flyttar mittpunkten inåt blev resultatet denna gång snarast för smalt. Jag föreslår att vi under nästa säsong själva mäter våra kojor dels i navhöjd med korr för fälg och toe out, dvs mätning framtill och baktill på samma ställe mitt i däcket. För detta bör man använda en calliper för att utmärka fälgens mitt på däcket. Först mäta fram och sedan rulla bilen så att märket hamnar bakåt. Spårvidden i navhöjd blir då medelvärde.Sedan,dessa värden med mätningar ad modum FIA. Jag tror ju inte vi kan få till någon förändring men det vore kul att veta vilken skillnad det blir.
#53
Teknik / SV: Mäta spårvidd
09 januari 2011, 23:00
fan vad jag blir trött på denna diskussion. arje mätvärde måste också motsvara en mätmetod som använts. om man bygger en bil med standarddelar borde spårvidden inte kunna bli större än vad som står i homologiseringen. FIA:s mätmetod torde enbart bli rättvisande för bilar med stela axlar. Om man sänker en bil med nedre triangelstag medför konstruktionen att spårvidden ökas. I homologiseringen anges också ride hight vilket som jag förstår bör vara den som bilen hade vid leverans. Vid grupp 2 trimning var det första man gjorde att sänka bilen så mycket som möjligt, vilket enligt app K betyder att man skall kunna föra ett block på 1*1 m och 10 cm höjd under bilen. Man kan för en hundkoja inte använda de klassade undre bärarmarna som ger neg camber utan får i stället korta de övre, vilka inta är klassade. Vidare  kan man inte använda original stålfälgar utan måste modifiera lättmetallfälgare genom att svarva av anliggningsytan så att offset minskar. allt detta för att de 'idioter 'som skriver det teckniska reglementet inte kan förstå skillnaden mellan olika sätt att definiera mätvärden. Våra homologiseringshandlingar innehåller ytterst torftig info och innehåller inga definitioner om hur mätvärden äår uttagna. Dock borde det vara möjligt tt modifiera en bil i enlighet med dåvarande grupp 2 utan att bli diskd för för stor spårvidd. Om track definieras som det avtryck däcken gör på marken vilket borde kuna mätas genom att köra bilen genom ett mjölat markstycke borde det då räcka med tt svarva av ett par mm av mönstret på utsidan av däcket. Hur vore det om det kunde bli en konstruktiv diskussion om detta och inte alltid en bosse ringholm inspirerad god fortsättning men fan vad jag är trött på denna imbecilla kontroll som medför att man måste ta till exceptionella och ohistoriska åtgärder. FUFIA som Norman gjorde en dekal 1995
#54
Jag tycker det vore synd om det inte skulle bli en fortsättning på det goda samarbetet både med danskar och norrmän. Jag har röstat på Jylland för att jag aldrig kört där förut. Visserligen inte på våler heller men jag är säker på att få stryk av edvin där även om jag börjat få upp farten lite igen efter några års slow racing. Finns det inte möjlighet att vi kan åka både våler och jylland även om man inte får poäng. Eftersom en tävling räknas bort från poängen borde man väl kunna ge poäng både i våler och i Danmark. Jag tycker dock inte poängen är det viktigaste utan samvaro och moro racing. Om jag förstått programmet kan man ju åka bägge eller har jag missat något
Hilsen till alla skandinaver. Om norrmännen behöver bilar från Sverige och jag hinner med kommer jag även utan poäng ta mig till verdens största land viss man platter ut fjellen
#55
Delar Köpes / SV: Transponder
28 oktober 2010, 16:08
Hej Allo kan man få se en bild eller hellre en video hur du kommer ner i bilen. Du vet väl att moderna formelbilar är byggda för pygmeer och inte för fullvuxna. Köp en sprts2000 istället där finns det plats
Ulf
#56
Formel / GRD formel 2
23 oktober 2010, 09:06
Jag har börjat med att renovera min grd f2 som jag köpte av Lennart och Buris. Jag hittar bara 2 bilder på nätet där den är målad i Pierre Robert-teamets färger. Tacksam om jag kan få tips om fler bilder och artiklar. Borde väl finnas något i gamla IMS.
#57
Formel / SV: Formula Slicks-Vingbilar
01 oktober 2010, 16:26
Om bilen tävlade med wankelmotor 1083 i en internationell tävling och detta är historiskt belagt skall det ju inte vara problem. Däremot kan du inte bara omvANDLA CYLINDERVOLYM OCH ÄNDRA MOTOR.
#58
Classic Touring 1965 / SV: Anderstorp
18 maj 2010, 14:15
Nej lille Frank jag kastade bara en gång, andra gången var det en balansakt. Den tävlingen heter kör ett varv med huven fladdrande
#59
Classic Touring 1965 / SV: Anderstorp
18 maj 2010, 08:46
Har inte admin observerat att tiderna på forumet ff är vinter. Visserligen stämde det mer under helgen betr vädret men är det inte dags att ställ fram klockan även här
#60
Classic Touring 1965 / SV: Anderstorp
18 maj 2010, 08:44
Det var f-n vad det var tyst här. Fina race på A-torp och trevlig samvaro i depån. Om nu Frank bara kan lära sig att sätta fast huven innan han tränar och att inte lämna ett varvs försprång eftersom han inte fått tändkabeln att sitta fast kan det bli ännu hårdare race. Grattis till Sissela till en fin körning. Jag tycker att lättviktare under 80 kg borde ha minst 10 kg i viktlåda och de under 60 20kg. Alternativt att vi tjockisar får köra 1380 eller större.