Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

A tribute to Sir " Black Jack " Brabham

Startat av Tommy J., 21 maj 2014, 09:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy J.

Sir Jack Brabham stilla avlidit i sitt hem I Australien vid en ålder av 88 år. Med tanke på att han var född 1924 så betyder det att när han vann Kanonloppet 1967 i F2 ( Huvudtävling ) var han 44 år. ( Men det är ju givetvis ingen ålder, snarare rena ungdomen, jämfört med evigt unge Erik Berger.
Jag har aldrig haft någon het idol i racing men närmare än så kan bara Black Jack komma. På den tiden hade jag börjat jobba för tidningarna och filmade även ett antal Kanonlopp. Jag dokumenterade honom både i bild och text och han var sannerligen ingen vanlig " farbror "! Han såg heller inte ut som en typisk racing driver. Han var reslig, talade lite lågmält och utstrålade ett lugn och kompetens av oförglömligt slag. Han var inte alltd lätt att förstå p.g.a. sin accent. Detta ackompanjerades av hans team kolega Dennis Hulme som också var en rese. ( De skulle ha svårt att få rum i en F1`a 2014 tror jag ). 1967 kom Brabham till Karlsoga med sitt F2 team och det året var det 1000cc som gällde. Honda var motor leverantör. I upplaga 1 bromsade den 130HK och i tvåan 150 HK. ( Det skulle jag ha i 1000cc Cups Kojan ). Det är dax för start och iklädd sin silver Bell och Good Year jacka hoppar han ner i sin Brabham och kör mot bron för den traditionsenliga paraden med Lasse Engberg ( tävlingsledare ) och Bofors musikkår. Han kör genom depån och upptäcker att motorn går på tre cylindrar. Filmkameran rulla och min puls stegras. Vad kommer karln att göra? Samtidigt kommer hans mekaniker galloperande med stift och nyckel. Vid det laget har Brabham klivit ur och fått av motorkåpan. Hans ciefmec. skall precis påbörja stiftbyte när Sir Jack sliter nyckeln och stiftväskan ur hans händer och gör jobbet själv. Efter som tiden runnit iväg tar han av sig jackan, sätter sig i F2´an, åker ut till start och vinner loppet.
Jag tycker inte någon matchar hans karriär och framgångar. Inte ens Enzo Ferrari för han fick gratis det framgångsrika F1 stallet Lancia av italienska staten. Brabham skapade allt själv och DNA´t vittnar hans tre söner om med all tydlighet.
Må han träffa alla sina racepals hos S:t Per och drömma om gamla tider vilket jag tog mig friheten också att göra med att dela med
mig till dig. Nu kör vi mot Kågeröd och Knutstorp Revival.
Tommy Jagerwall