Förändringar i regelverk för nationellt tävlande.
Berörda utskott har enats om förändringar i regelverk för nationellt tävlande.
Gäller i huvudsak säkerhetsregler och för personlig säkerhetsutrustning som återfinns i TR.
Förändringarna finns i eget dokument, men kommer att arbetas in i TR.
http://web.sbf.se/regler/up/99/TR_andringar-20130418.pdf
/Anders
MEN VA F-N!
Någon har jävligt svårt att bestämma sig för vad som gäller. tydligen....
För min del spelar det där inte ett skit roll eftersom allt redan är inköpt.
Ja vad har vi nu... 3 veckor till premiären... Bra framförhållning.
Ja Jason , jag kan bara hålla med dej. Det finns tyvärr ytterligare en "Groda" i meddelandet och det är undantaget för brandsläckningsutrustning, det undantaget gäller enbart för rally.
Pelle,
Som jag ( ! ) läser det verkar det som man skriver både om sprinkler och handhållen, eller. Vad gäller? Har man sprinkler bör man även montera handhållen av självklara skäl. Det bör också noteras att om släckaren är tillräckligt gammal hjälper det inte att göra en omfyllning på certifierad återförsäljare eftersom den enl. SBF/FIA inte duger. Undrar om de tror att den rostat inifrån. Speciellt då aluminium släcker. Never ending story show.
Tommy J.
Tommy.
Vad det gäller brandsläckningsutrustning för oss gäller det samma som förra året.
Just nu sitter jag inte till så att jag har Bibeln framför mej.
Officiellt från SBF 10 januari 2013:
Sprinklersystem Appendix J – Rally
Vill uppmärksamma om att det från och med 2013-01-01 är krav på
minst 3 Kg i sprinklersystem för Rally "Internationella klasser" enl Appendix J Art 253.
För att underlätta möjligheterna till anpassning för detta, så har vi beslutat att genomföra en uppdateringsperiod fram till och med 2013-06-30 för nationella tävlingar inom Sverige.
Appendix J Art 253 – 7.2.1
Alla bilar ska vara utrustade med ett brandsläckningssystem, från FIA Technical list nr 16, "Extinguisher systems homologated by FIA".
I rally skall släckmedelsmängden vara minst 3 kg.
http://www.sbf.se/2013/01/10/sprinklersystem-appendix-j-rally/
Officiellt från SBF 22 januari 2013:
Justering släcksystem AppK – Rally
Justering gällande släcksystemet i App K som endast omfattar Rally.
TR 5.7.2 Fast släckningssystem
TR 5.7.2.1
Alla bilar (där det krävs enligt klassreglerna) ska vara utrustade med ett brandsläckningssystem,
från FIA Technical list nr 16, "Extinguisher systems homologated by FIA".
App K, krav på brandsläckningssystem från och med 2014 (gäller endast Rally).
Tekniska Regler (TR) är uppdaterat med denna ändring.
http://www.sbf.se/2013/01/22/justering-slacksystem-appk-rally/
Tekniska Regler TR1
Brandsläckare och släckningssystem finns på sidan 18
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2013.pdf
Ni som redan köpt FHR/HNRS som fungerar för er är att gratulera Ni har ju bästa säkerhets-status och det redan i år. 8)
Det visar sig att det är inte så enkelt att få grejorna på plats i alla gamla bilar, speciellt en del formelbilar. Skydden är i alla fall rekommenderade. -Så, ta chansen att få hjälp och att prova och att prova ut i era egna bilar på Anderstorp. Troligen kommer det finnas leverantörer där med grejor. Se till att få hjälp så bältesgeometrin är korrekt tillsammans med FHR/HNRS.
racesmile
Tja, vad var det jag sa....
Läsglasögon på men endå upplever jag TR_Tekniska_Regler-2013.pdf lite luddigt skriven. Det står det att man skjuter fram kravet på FHR modell (kollisioner rakt framifrån). Därefter står det om man inte kör med HRNS så gäller det här och det här. Rätta om jag har fel men FHR är väl ingen samlad benämning för alla typer av HANS/Hybrid skydd?
Eftersom båda FHR och HNRS nämns är antagandet ändå
att undantaget Hans/Hybrid gäller alla klasser under 2013, dvs oss formel med?
Hej!
- FHR , Frontal Head Restraint till exempel Hans
- HNRS, Head and Neck Restraint till exempel Hybrid.
Jag tolkar det som att SBF behandlar HNRS/FHR och typlika skydd i klump. Det kommer säkert fler varianter om några år då det finns klar potential till utveckling av en bättre produkt.
@thim även formel omfattas i racingreglerna
Håller med att det är otydligt om man nu läser i länken nedan. Notera även skillnad i försäkringsbelopp, som förmodligen gäller både FHR och HNRS. Någon bakrund till det känner jag inte till eller sett någon information om. Nån på SBF borde veta om dom nu tagit beslutet. :-\
http://www.flickr.com/photos/svenskabilsportforbundet/8661972067/sizes/l/in/photostream/
Som sagt jag kan rekommendera att prova i egna bilen på Anderstorp och i samband med det se över hela geometrin bälte/stol
Jag hatar ordet tolkar, det ger ju ingen vägledning alls!
Vad som behövs är ett uttalande som inte kan misstolkas.
Får vi köra RHK-cupen i år utan något krav på att ha Hans eller Hybrid i Sverige?
JA du får köra men det är olika försäkringsbelopp i SBFs försäkring.
Tack för ett solklart besked, jag tror inte att det är enbart jag som uppskattar det racesmile
Ja se till att komma ut och köra nu då. Ses på Anderstorp! 8) Sol och rejäl vårvärme är beställt
Tur vi har dej Eva-Lisa, de övriga i styrelsen har väl inte kommit ur idet än.
Dom andra i styrelsen gör massor men kanske inte alltid lyckas tala om det. -Allt för att medlemmarna skall kunna köra med sina klenoder :Y:
Och jag tjatar igen: Vad jag vet så skall det finnas återförsäljare av HNRS/FHR på Anderstorp. Ni som inte har, se till att prova och fundera på om det behövs någon förändring i tex bältesgeometri för att det skall fungera. Då finns det tid i år att
göra eventuella anpassningar i samförstånd med teknikerna.