Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Ulf Bergers

#46
Formel / SV: Nybörjarfrågor
21 januari 2014, 12:17
Tack för tipset men det är redan fixat. (Knutstorp i höstas)
#47
Formel / SV: Nybörjarfrågor
21 januari 2014, 11:42
Vilken respons. Härligt! Här löstes många knutar och det känns som det är mera greppbart nu. Tack!
#48
Formel / SV: Nybörjarfrågor
20 januari 2014, 22:52
Kjell, var hittar jag Henriks tråd om klasspappor?
#49
Formel / SV: Nybörjarfrågor
20 januari 2014, 22:39
Ok, utmärkt förslag. Tack Kjell!
#50
Formel / SV: Nybörjarfrågor
20 januari 2014, 22:21
Tack Henrik och Bosse. En djungel att sätta sig in i som nybörjare. När man läser tekniska reglerna hittar jag inget som gäller historiska bilar och förutsätter att det som gäller för "racing" också omfattar min FF-1600 1983. Det talas om vagnbok, är det samma som HTP-handling och vad är en homologeringshandling för något??? Vidare står att bilen skall registreringsbesiktigas varje år före första tävling och att bullerprov då bör göras. Plus tävlingsbesiktning. Vidare att racingbilar skall ha katalysator? Gäller detta verkligen historiska formelbilar??? (TR 1.20 Katalysator är obligatoriskt i samtliga klasser i Rally, Racing och Rallycross)
och så vidare med en massa konstiga förkortningar och hänvisningar till olika FIA-nummer, hur i hela friden skall man kunna reda ut allt detta så man inte står där med något som inte är godkänt vid första tävlingen. Bältena har ju undantag och på mina Sparco 6 pkt bälten står det FIA D-136.T98 men i reglerna hittar jag att det skall vara så här; Racing:Nationellt undantag på 5-årsregeln gällande bälten. Vid första registreringstillfället skall dock bältet finnas på FIA Technical List nº24. Dock skall normen uppfyllas enligt TR5.6.1. Hur reder man ut detta utan att köpa nya bälten???

Henrik; "FF1600 reglemente" är det något appendix till Tekniska regler 2014 och var hittar man det?

2000:- för byte av en bild på bilen. Kan det verkligen vara riktigt. I så fall tycker jag det är hutlöst och nästan så man ger upp i förtid. Har man helt glömt att det handlar om att köra historiskt och ha kul för vettiga pengar.

Transponder är det något man måste ha?

På Svenska Bilsport Förbundets hemsidas kalender är det en enda tävling för historiska bilar; 2014-06-14 Velodromloppet Historisk Bilsport!

SUCK!
#51
Formel / Nybörjarfrågor
20 januari 2014, 10:43
Hej, har för avsikt att debutera i RHK-Cup i år (FF-1600 klass J) Några frågor;

hittar ingenstans att anmäla mig till tävlingarna...? kanske är för tidigt ute?
måste bältena förnyas vart femte år?
är det fritt fram att lacka om bilen i andra färger?
bilens HTP är utfärdat 2006-05-07. Hur länge gäller det?
någon som har 22:30 alt 22:29 drev till Hewland Mk9 att sälja?
tips på fallgropar inför första tävlingsbesiktningen?

/Ulf
#52
Formel / SV: Licenskurs(er)
30 oktober 2013, 19:46
Fullgjorde just min licensteori med uppkörning på Ring Knutstorp för formelbil. En mycket bra och välarrangerad kurs som annonserats på SBF hemsida.
Kul att det blev tillräcklig uppslutning med formelbilar så även vi fick en chans att komma till skott!