Racerhistoriska Klubben

Allmänt => Generell diskussion => Ämnet startat av: stefanp skrivet 15 januari 2011, 20:51

Titel: HTP
Skrivet av: stefanp skrivet 15 januari 2011, 20:51
Danskarna har priserna klara för dom nya HTP papperna + förnyelse vart 5 år.


"Disse internationale vognbøger HTP  koster nu fra og med 1.1. 2011

Biler op til og med 1961 2.700 DKr

Biler fra og med 1962 3.900 DKr

Særlige biler ( F1, Gr C mv.) 6.300 DKr

Alle HTP skal fornyes på DASUs webshop når de er 5 år gamle.
Den originale HTP indsendes Til DASU. Påregn 1 måneds ekspeditionstid.

Fornyelse koster

Biler til og med 1961 1350 DKr

Biler fra og med 1962 1950 DKr

Særlige biler 3150 DKr "

Titel: SV: HTP
Skrivet av: doghouse skrivet 16 januari 2011, 06:54
Alltså 4895sek +1950sek för fem år till! för tex 62-klassen.
I sweden 5000 tusen för alla kategorier i evighet!!!
Har jag fel? Bara undrar?
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 17 januari 2011, 09:16
Skrev inte Hågeman i Rutflaggan att FIA har tankar på att införa 5års giltlighet på alla HTP?
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Rikard H skrivet 17 januari 2011, 13:41
Vad hände med giltighetstiden på 10 år eller mer som "såldes" in när HTP:n kom?
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 17 januari 2011, 20:49
Richard, vi vet ännu inte den exata utformningen ännu, så det är ingen idee att spekulera förens vi vet.
Besked kommer så fort att det är faställt hur det blir.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 18 januari 2011, 13:12
Jag måste bara få fråga. Har vi inte representanter hos FIA som åker dit och skall kunna påverka. Jag har egentligen inget emot att betala vad saker kostar men vad får man för förlängningsavgiften. För mig verkar det vara mer av typen stämpelavgift. När avgiften för den nya HTP blev 5000 var det en höjning med flera 100 procent jämfört med den tidigare avgiften. Förr skaffade man en kopia på homologiseringen och sedan körde man en besiktning vilket oftast gick på under en timma inklusive trevligt snack och kaffedrickande. Ett av skälen till att ändra var att fia inte ville ta ansvär för bilarnas ursprungsid. Tidigare FIA-papper gällde också att bilen var vad som dokumenterades betr historia etc. HTP friskriver sig från allt sånt. Den nuvarande handlingen innebär alltså mindre arbete och den har bara ett värde, dvs att man kan köra historisk racing, inget annat.
Detta räcker förstås för mig men jag förstår inte varför man skall betala mer för mindre, och nu också uppdatera papperen efter 5 år. Bilarne kontrolleras ju varje gång man reksar, är inte det nog????????????
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Flat-out-Frank skrivet 18 januari 2011, 17:44
Ulf, Nu var det ju braaa länge sedan din gamla häck kontrollerades.... Själv känner jag mig som hemma "inne i hallen"  bland våg, spårmätning, vipparmskoll och div kontroller. Dessutom har du lagt till o-klassade brun/svarta fartränder på sidorna. Men, kanske kanske fler borde få åtnjuta privilegiet att bli kollad. Därför bra idé med lottning.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 18 januari 2011, 18:55
Som sagt var: " vi vet ännu inte den exata utformningen ännu, så det är ingen idee att spekulera förens vi vet.
Besked kommer så fort att det är faställt hur det blir "
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 18 januari 2011, 23:28
Sorry Pelle Bra länge sedan var i Anderstorp bägge racen. Först frigång sedan vägning utan att jag fick sitta i men det gick bra ändå. Kul att några fler än Lindman skriver här. Förlåt Bosse inte illa ment
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 19 januari 2011, 08:45
Doc angående ditt inlägg här och i ämnet om klockan som går fel.
Skönt att höra att du inte "pruttar" vin mitt på dagen  :D
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Dag-Henning skrivet 19 januari 2011, 09:52
Jeg tror dessverre at dette med fornyelse av HTP hvert 5.år er en FIA-ide vi alle må slite med i årene som kommer, uansett hvor vi bor ....Det er et faktum at det begynner å bli dyrt å kjøre "historisk" etterhvert- Ikke bra!!  
Titel: SV: HTP
Skrivet av: E_Solheim skrivet 19 januari 2011, 11:13
Klubbene burde gå i sammen og "protestere i fellesskap" - dette tar jo helt av i fra FIA side.....  Ikke nok med at bilen skal vedlikeholdes, men nå skal stol, belter, HTP og helt sikkert også HANS-krave byttes hvert femte år....   Kjapt 10-15.000 som går rett i dass da annenhånds verdien er lik 0.   Om vi ikke reagerer og gjør noe snart så kommer denne trenden før eller siden til å drepe oss, da kostnadene for å delta blir for høye og rekrutteringen dør ut.  Oppfordrer herved RHK, HMS, HRF og HRN til å sende en "protest" i samtlige forbund...

Kanakje ikke så rart HTP ses på som en vits i England og det er klubb-klassene som regjerar...
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 19 januari 2011, 12:02
Ja Edwin dags att sätta ner foten. Tyvärr har klubben under alla år varit mesig utan gräns. Det är för sören vi som betalar verksamheten både i FIA och bilsportförbundet. Jag har en känsla av att det finns en hel del som inte vill stöta sig med höga vederbörande. Dags att ändra på detta annars har vi snart kostnader som i F1
Titel: SV: HTP
Skrivet av: allo skrivet 19 januari 2011, 12:50
Bra ide tycker jag, låt oss kräva ett avståndstagande från galenskapet på årsmötet.
Snart sitter vi där med skiten.
Bengt
Titel: SV: HTP
Skrivet av: knutspeed skrivet 19 januari 2011, 12:59
hmmm. Er det mulig. Dette er ikke annet enn dårlig gjort. Og når man har mer enn 1 bil så blir det komplett latterlig. Hvor skriver jeg under på protestbrev?  flag
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 19 januari 2011, 14:09
Ännu en gång, snälla sluta att spekulera.Det kan göra mera skada mer än det gör nytta.
Detta eftersom varken styrelsen,tekniker eller utskottet vet det slutliga beslutet.
Det finns ideer om hur det kanske kan lösas och det jobbas på det, men som sagt var inget är klart.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 19 januari 2011, 14:30
Vi kanske skulle starta en facebookgrupp vi som protesterar mot roffarna i FIA
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 19 januari 2011, 20:02
Det blir nog bra, frågan är bara vilka fakta som vi ska protestera mot.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 19 januari 2011, 21:57
Jag vet att FIA inte är någon demokratisk organisation. Dock behöver vi inte acceptera att vara slaktoffer. I andra föreningar skulle man aldrig acceptera att frågan om avgifter för olika mer eller mindre nödvändiga tjänster först avgörs av höga vederbörande och sedan levereras med devisen härefter rätten och packen eder. Vi kan till exempel ifrågasätta tidsbegränsningar för htp-handlingar. När det gäller säkerheten är det kanske en annan sak. Dock unf+drar jag varför en fia-klassad stol inte skall klara mer än 5 års användare. Oftast handlar det om max 20 till 30 timmar per år. Det
vore välgörande om vi fick redovisat varför en fia-handling måste förnyas efter 5 år. Det är väl inte bara sådana avgifter som går till fias kassa utan också avgifter till förbundet för att köra tävling som måste vara godkänd av SBF och vid internationella race även till FIA. Har vi inte representanter som på vår bekostnad deltar i arbetet nere i Paris?? Jag menar 8inte att kritisera det arbete som styrelsen så förtjänstfull utför men att sätta lite tryck från oss gräsrötter
Titel: SV: HTP
Skrivet av: knutspeed skrivet 19 januari 2011, 22:33
doc -> http://mrtperformance.com.au/about-us/news/1/629-harness-life-extension-decision-explained (http://mrtperformance.com.au/about-us/news/1/629-harness-life-extension-decision-explained)

Men det vet du vel redan  ;)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 20 januari 2011, 00:27
Alltså, minst 10 års hållbarhet enligt seriösa tester, och troligen ännu längre. Test utförd av Autoliv, a major FIA-approved crash and equipment test laboratory. Egentligen skulle jag vilja klistra in hela artikeln här men följ länken, läs och begrunda
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Dag-Henning skrivet 20 januari 2011, 08:44
Styret i HRN er veldig klar over hvordan økte , fast årlige kostnader påvirker våre førerers lyst til å kjøre.......Tror det er likedan blant våre andre nordiske venner. Vi vil avvente beskjed om hva forslaget går ut på, og så velge hva vi gjør.  I Norge har vi jo i tillegg årlig vognlisens + sikkerhetskontroll, og det koster også penger.......En samlet aksjon når vi vet hva vi protesterer på er trolig smart.
DH
Titel: SV: HTP
Skrivet av: jsvahn skrivet 20 januari 2011, 10:05
Google Translate från finska till engelska..

Historic Passports

The beginning of 2011 Historic passports prices will increase by FIA payments. FIA is to create the money raised by "Historic Knowledge Center ', which collecting cars, competitors, and competitive history, and also to develop htp-handling system.

FIA-fee is added to ASN for the passport (which is 220 e) and is as follows:
Age group A to E, 150E
Other 300e

In addition, the FIA are priced individually and in special trucks mm. J1 'age group B (above 1600cc) cars pass price is 600e.
Also new is the fact that 1.1.2011 since the passport is valid for five years. So, from that date the old passport must be renewed no later than five years. New passport validity period of five years from adoption of the passport. FIA-payment is then half the price of a new passport
Titel: SV: HTP
Skrivet av: L-G Sjöberg skrivet 20 januari 2011, 13:46
Det är kanske idé att vi igen börjar ifrågasätta behovet av HTP för våra nationella tävlingar?  Argumentet att vi måste ha HTP eftersom vi kör efter Appendix K håller inte, vilket många har påpekat redan tidigare.  Appendix K paragraf 4.4.1 säger:  "All cars competing in FIA International events must be in possession of a (sic) HTP...

Man kan konstatera att det finns de som tycker att vi i Norden är underliga som insisterar på HTP.  I FJHRA's (Formula Junior Historic Racing Association) senaste newsletter (#155), så konstateras apropos Appendix K och HTP "...The result at the moment is that hardly any HTPs are being issued to Formula Junior cars.  We hope this impasse will be resolved soon, although, apart from FIA Lurani Trophy races, Monacor and Goodwood, and, bizarrely, national races in Scandinavia, HTPs have become something of an optional requirement amongst other Historic Series´and events."
Titel: SV: HTP
Skrivet av: L-G Sjöberg skrivet 20 januari 2011, 13:47
Sorry, det blev för mycket understrykningar ::)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Tommy J. skrivet 20 januari 2011, 19:04
HTP = Historic Tecnical Passport. Alla vet att våra personliga pass för att vistas i andra länder fordrar förnyelse enl. direktiven som finns att läsa i texten statuerad av utfärdaren i dokumentet. Så långt väl och bra. Men i våra HTP handlingar finns inte detta förtydligande. Varför har FIA INTE varslat om detta " påfund " från början. Har jag missat något.
Jag skulle kunna rodda runt detta spörsmål många timmar men anser och tycker så här.
Nu har vår värderade ordförande Per Svensson med all rätt önskat att vi härtar ner oss, så han får på RHK´s ställning i frågan får en rimlig chans att dels bemöta kravet från FIA men samtidigt som representant för medlemmarna komma åter med en ståndpunkt. OBS gärna att detta kommit igång som diskusion långt innan han ELLER RHK informerat om detta!!!!????
Vi bör lägga locket på tills vi hört vad han har att förtälja. Varför pressa skiten ur honom. Han har inte kommit på detta. Så lugn och sans kan vara på sin plats. Innan vi ev?! kommer att bli belastade med ännu en idiotiskt avgift så hoppas jag att ansvars tagande instans dvs. SBF har glasklart för sig att då reder vi ut ALLT. Upp med byket på bordet. HANS, bälten, hjälmar, personlig utrustning. eldsläckare och annat jag inte orkar tänka på. Fattas bara att vi avkrävs förnya alla svetsskarvar i våra burbågar.  Men med 30 år gamla fäljar går bra att köra så det blir väl nästa FIA tweak att införa datumstämpel på bäst före datum. Eller?
Rent teoretiskt kan jag förstå avgiften om förlängning men inte praktiskt. Säljer jag en vara eller tjänst och sedan finner att min verksamhet inte går runt kan jag inte efterdebitera mina kunder för att återställa ekonomisk balans i min rörelse. Det kan bara STATEN göra och FIA är inte staten.
FIA representanterna kan i fortsättningen resa back packers till alla GP race så kanske det blir mer pengar kvar i kassan. Varför inte ta med ett tält?
Nej, det hela grundar sig på en fruktansvärd dålig företagskultur inom etablisimanget. Vi finner det tätt som ofta i alla idrotter/sporter även om det finns glimrade undantag. Jag säger bara Blatter. Han vill nog aldrig komma till STV mer och bli intervjuvad av Fru Mattsson i Göteborg.
Nåväl nu vilar vi, avvaktar och get Pelle arbetsro.
Vännen
Tommy #41

Titel: SV: HTP
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 20 januari 2011, 20:41
Hear, Hear i sak, Vännen Tommy, men jag tycker faktiskt att styrelsen bör få veta hur
medlemmarna tar till sig dessa oroväckande påfund.
Här lite om vad jag funderat på.

HTP.
Var det inte vi i Sverige som skulle dra en vinstlott när det gällde HTPns avgift och
giltlighetstid i förhållande till våra grannländer.
Vi skulle betala mer MEN våra skulle ju gälla i x antal år.
Tror t.o.m. mig sett att Jocke på SBF gjorde ett räkneexempel på hur fördelaktigt det svenska
alternativet var.
Blir det nu beslut på nya regler 2011 så verkar vi i stället sitta med svarte Petter.
Vore intressant att se en sammanställning av vad det i framtiden skulle bli för HTP-avgift i de
nordiska länderna jämfört med det som förutspåddes
Vi får hoppas att SBF inför någon form av rabatt till de redan utfärdade HTPna.

Klubbracing eller inte?
Som jag har skrivit tidigare ett flertal gånger på forumet så tycker jag att det märkligt att vi
ena stunden anses "enbart" köra klubbracing och racingen skall komma i andra hand.
I nästa stund så skall vi efterleva internationella regler med HTP och andra FIA krav likt värsta
FIA GT serien.
Blir inte riktigt klok på detta. Är det klubbracing vi kör eller inte?
I tex England medför klubbracing inte lika stramt reglemente och då blir givetvis tävlandet
inte lika dyrt.
Skall vi tvingas tävla efter internationella FIA regler med 5års datummärkning på all
utrustning och bil borde vi lämna klubbracingstatus bakom oss och åtminstone få till ett
riksmästerskap inom historisk racing.
Mer publicitet = lättare att få ekonomiskt stöd/spons (för dessa nya kostnader).

Men säkerheten då?
Ja inte helt klart hur de styrande tänker där heller. Om du exempelvis byter ut din 50 år +
gamla stol i en E-bil mot en ny säker FIA godkänd stol så skall du nu tvingas kassera den efter
5år, oavsett om bilen stått garagerad hela tiden eller ej, medan det är helt OK att fortsätta
tävla med den gamla. Det inser väl de flesta hur säkert detta är då det t.ex. har visat sig att
vissa E-bilar i Tusencupen är lika snabba eller t.o.m. snabbare än F-bilar. Självklart skall vi inte
tumma på säkerheten men borde inte våra kompetenta tekniker/besiktningspersoner kunna
avgöra om utrustningen verkar "osäker" eller ej.

I samtliga klasser är väl risken är uppenbar att ett stort antal av de som endast tävlar
sporadiskt slutar då utrustningen skall förnyas med tappat medlemsantal som följd.
Som en av klasspapporna har jag pejlat stämmningen och det verkar oroväckande.

Personligen har jag inte de "värsta" grejerna när det gäller utrustning men inte heller de
billigaste alternativen och därför kan jag kosta på mig att ha flera uppsättningar för att kunna
ta på mig torrt och rent då det behövs. Detta finns det förmodligen inte någon ekonomi till i
framtiden då en uppsättning kostar ca 20 000:-. 

Nu tillkommer ju även HANS i framtiden.
Jag har sökt men ej funnit om även dessa skulle omfattas av 5års regeln. Någon som vet?

Det verkar som sagt heltokigt att slänga utrustning såsom 3 st hjälmar, 2 overaller,
3 balaklavor, 3 underställ, 2 par skor, 3 par handskar och (eftersom jag håller två bilar igång)
även 2 stolar och 2 bälten i skräpbingen, allt dessutom välskött och helt felfritt.

Slutligen är jag övertygad, att OM man skall kunna påverka något, skall man göra sin stämma
hörd INNAN beslut tagits och som "Doc" skriver, vi har representanter som skall ta vara på
våra intressen MEN då måste de ju känna till vår inställning, eller?



#34 Jensen
1000cc cupen
Titel: SV: HTP
Skrivet av: allo skrivet 20 januari 2011, 21:11
Vad är årsmötet till för, att vi skall framföra våra åsikter, eller att vi ska sitta och lyssna på vad som är bestämt.
Det bubblar i leden och folk är förbannade, gör vi något eller?
Bengt
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 20 januari 2011, 21:13
Nu börjar det likna något.
Men det är inte Ordförande Mao vi kastar oss över. Se det hellre som ett stöd från oss gräsrötter. Det bästa argument man kan komma med är ju att ett sånt här beslut kan jag inte komma hem med, med livet i behåll. Inget lock på utan tryck från gräsrötterna
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 20 januari 2011, 21:15
kul med lite liv i luckan, men jag jobbar mest för att bli >:D av med statusen som newbie >:D >:D
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 20 januari 2011, 21:20


















Jag försöker få till en gubbe med två horn och en klöv >:D men möjligen har FIA blockerat honom. Testar grannen :'( :-* >:D :-\ :-X :-[ :P ::) ??? 8) :o :( >:( ;D :D ;) :)











J
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 20 januari 2011, 21:22
 :xmas :pol: flag racesmile :chef Beer Beer >:D :'( Fan bör vara 9:onde gubben men det funkar inte
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 20 januari 2011, 21:23
 >:D har kd blockerat djävulen
Titel: SV: HTP
Skrivet av: RHK Forum Admin skrivet 20 januari 2011, 21:54
Jag får titta på detta
>:D
Titel: SV: HTP
Skrivet av: kanracing skrivet 20 januari 2011, 22:25
 Hej tycker det är många bra saker som sägs här,o att vi har en Ordförande som läser o svarar på frågor så gott han kan .När hände det senast va det när Jesus gick i kortbyxor*L*

// Kenneth
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Flat-out-Frank skrivet 21 januari 2011, 00:05
Anders J och Doc har en viktig påäng när de hävdar att man måste agera innan besluten tas. Jag kommer väl ihåg den förra HTP-diskussionen för några år sedan. Då var 5.000 Kronor ju bara en skitsumma för några. Men för andra var det en fråga om "racing" eller "ingen racing". Jag tyckte inte 5.000 var en skitsumma, men svalde och betalde, som de flesta. Men om vi nu har chansen att väcka upp FIA och påtala att vi vanliga dödliga inte vill vara några slags skattefrälse längre, så skall det ske nu. Bengt Allo undrade om fråga kommer att dyka upp på årsmötet. Det undrar jag också.
(Doc: med alla dina fake-inlägg blir du nog snart befodrad till "junior"... Beer
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 21 januari 2011, 09:27
precis ::)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 21 januari 2011, 10:24
 :-* tack webmaster
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Per H. skrivet 21 januari 2011, 14:17
Påförandet av en extra avgift på HTP:n är ju redan beslutad i ren diktaturs av FIA att gälla från 1/1 -11. Nu gäller det väl mest hur ett chockat (??) SBF skall lösa de praktiska detaljerna. Efter min blänkare i senaste RF har jag blivit uppringd av ett antal medlemmar som tackat för orden, eftersom man inte visste något (!!) om detta innan. Men det var väl just det som varit FIA:s taktik.
Ja, Du vet väl att "Din" HTP är FIA:s egendom. Du skall alltså göda dem med extra pengar på deras egendom.
Hoppas bara att SBF kan ha den klokheten att vi kan köra med våra HTP-handlingar nationellt som hitintills.
HTP:s förträfflighet har beskrivits av både Åke Hansson som Jocke på SBF i 10-årsperspektiv. Den nu uppkomna situationen är naturligtvis inte deras fel, men den som trott på ett lungt minst 10-årsliv på "sin" (=FIA:s) HTP blir naturligtvis grymt besviken.
Förtroendet för FIA har fått en rejäl bredsida, åtminstone vad mig beträffar. Förtroende kan du inte köpa. Du kan inte heller påtvinga någon ett förtroende. Ett förtroende kan enbart förtjänas, oftast efter en lång tid. Men du kan förlora det över en natt.
Det finns de som tycker att vi skulle kunna köra Historisk Racing utan några papper, men för min del så har jag försökt predika att man måste ha en identitet av något slag på sin bil, kalla det HTP eller vad som helst. Men det är naturligvis svårt att tala för en vara som saluförs av någon som man inte har förtroende för.
Kan inte någon med status och pondus nog berätta något om humant fundamenta för FIA och få dem att lyssna? För FIA är mycket ovana vid att lyssna. Åtminstone på oss gräsrötter som här och WW står för 95% av allt tävlande.

Tack för ordet!
Per H.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Flat-out-Frank skrivet 21 januari 2011, 18:26
Pähr
Apropå ditt inlägg:  "Ännu en gång, snälla sluta att spekulera.Det kan göra mera skada mer än det gör nytta.
Detta eftersom varken styrelsen,tekniker eller utskottet vet det slutliga beslutet. Det finns ideer om hur det kanske kan lösas och det jobbas på det, men som sagt var inget är klart."


Min fundering efter Per H:s kloka inägg är, att istället för att hålla tyst tills vi är överkörda, borde vi ha spekulerat mycket, mycket mer, och mycket mycket tidigare! Dags för strategibyte?
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 21 januari 2011, 18:35
Förstår inte varför du Frank känner dej överkörd innan det slutliga beslutet är klart?
Tror inte att det bara är vi i Sverige som reagerat utan hela Europa hjälper nog till att "Trycka på".
Gubbar, allt har sin lilla gång sa myran som skulle..........
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 22 januari 2011, 10:05
Pähr, kan du förklara hur FIA fattar beslut om nya pålagor. Funkar det som i Vitryssland ungefär? Om Du inte kan, finns det väl någon inom klubben som på detta forum kan förklara hur det går till. Hittills, jag har ändå varit med från 1989, då allt var ganska enkelt och inte alls hade krånglats till så till den milda grad. Historisk racing var stort och i kraftig tillväxt. Ute i Europa kunde man köra ett europeiskt mästerskap där det på Monza startade 59 hundkojor i 1300, 1965-klassen. Nu finns det inte ens underlag alls för ett FIA-mästerskap i mer än ett par formelklasser. När nya pålagor har kommit har det gnölats en del men aldrig har något beslut ändrats. Det enda som sagts är att vi har en gång fattat beslut om att köra enl app k och katastrof och siluettbilar väntar om vi frångår en enda liten stavelse. Eftersom det enda riktigt viktiga argumentet för att köra enl FIA är de internationella mästerskapsserierna som ju knappast existerar kan man ju undra om man inte kan köra nationellt med dispenser som klubben kan bestämma om. Då gärna i samråd med klassrepresentanter tekniker och styrelse
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Rikard H skrivet 22 januari 2011, 11:35
Det har tidigare skrivits en del om åldersgräns på 5 år för stol, bälten etc i denna tråd. Detta gäller väl fortfarande bara internationella FIA-sanktionerade tävlingar? Tittade precis i SBF:s TR-1 regler. Där står det för stol och bälten: "Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag". Detta gäller väl även våra tävlingar?

Såg också i samma regler att det inom historisk racing är obligatoriskt med HANS-skydd/HANS-godkänd hjälm samt overall, underkläder, skor och handskar märkta med FIA 8856-2000 from 2012-01-01.

Min åsikt är att vi gemensamt måste eftersträva en bromsning av kostnaderna för att få in mer förare till historisk racing samt även behålla de som redan kör.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Flat-out-Frank skrivet 22 januari 2011, 21:29
Pähr, Jag tror inte att diskussionen om HTP kommer vidare genom tillrop som "Gubbar, allt har sin lilla gång sa myran som skulle...". Lika lite som spårviddsfrågan löser sig genom att säga "Gör som Conny säger så blir det bra". Berätta istället hur RHK:s styrelse vill agera i HTP-frågan
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 23 januari 2011, 14:18
Handlar det hela över huvud taget om HTP:n egentligen om vi tänker efter lite?
Är det inte snarare så att HTP handlingen ännu en gång kommer i blickfånget som en symbol för det vägval klubben kommer allt närmare för varje gång nya FIA eller SBF pålagor dyker upp? Kostnadsökning och tidsbegränsningen för HTP:n är i sig en för Svensk del dåligt timad historia, dessutom i sedvanlig FIA tradition mer eller mindre ljusskyggt lanserad, kanske i syfte i att ställa sportens utövare inför fullbordat faktum. Att FIA inte vilar på Svensk demokratisk idrottsrörelsetradition är bara att konstatera och förhålla sig till. Frågan är bara hur RHK tillsammans med SBF väljer att förhålla sig till det?
FIA:s perspektiv är till övervägande del att se till att det internationella utbytet inom motorsporten har en gemensam plattform.
Det innebär också följdaktligen att FIA regelverk i första hand säkerställer de discipliner och klasser där det tävlas på internationell nivå, oftast lika med "elitnivå". Inom historisk bilsport vet jag inte om vi kan säga att vi har någon "elitnivå" och har vi det så går det väl snarare stick i stäv med FIA:s egna intentioner med historisk bilsport såsom de uttrycks i Appendix-K. Jag blir mer och mer övertygad om att FIA med Appendix-K i första hand avser att säkerställa den internationella historiska racingen, där betydligt exklusivare och mer värdefulla bilar än merparten av RHK-ekipagen är målet för FIA agerande inom historisk motorsport. Om det nu är så, är ju det en rimlig förklaring tii det stora gap som är konsekvensen av skillnaden mellan FIA syn på internationell historisk bilsport och vår nationella verklighet i Svensk (Nordisk?) historisk bilsport, där jag dristar mig till påstå att historisk racing snarare är ren klubbracing, oavsett om det är eller har varit RHK:s uttalade ambition eller ej. Vet vi ens om det är FIA:s uttalade ambition att i detalj styra upp även nationell historisk racing på klubbnivå? (vissa skrivningar i Appendix-K tyder på att så inte är fallet) I sammanhanget är det nog också värt att fundera lite på förhållandet mellan synen på bevarandet våra historiskt intressanta bilar och de aktivas möjligheter att tävla med dessa.
Kanske första frågan vi i klubben bör ställa oss, Vem är vi till för? Och varför?
Kort sagt vad är klubbens kort- och långsiktiga existensberättigande?
När vi kan svara på dessa frågor, ja då kan vi också välja väg kring frågor som HTP handlingen och andra avgörande frågor för vår sports framtida utveckling.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doghouse skrivet 23 januari 2011, 16:27
Man kan undra? T ex hur många av de så kallade tusencuparna kommer att åka utomlands?
Varför skall de begöva betala 5 tusen spänn för HTP!
Fyrtio till  femtio tusencupare gånger  femtusen  blir en hv....a pengar !!!
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Lars Runo Tillback skrivet 23 januari 2011, 17:58
Håller med ,
HTP-kostnaderna håller på att döda det som en gång var ingångsklasserna.
T ex FVee.
MVH
Lars Runo Tillback
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 23 januari 2011, 18:24
Hej Lindman, jag ser att du tittar på ämnet. Varför kliuar det inte i dina tangentbordsfingrar ::)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 23 januari 2011, 19:16
Kollade igenom anmälningarna till årsmötet.
Ser till min stora förvånig att ingen av herrarna Doc,Frank,Tillback och Allo är anmälda ännu. Det skulle ju vara kul om ni kommer, så ska vi se till att ni får arbetsuppgifter där ni kan jobba med de saker som ni ger utryck för här i forumet. Den föreslagna arbetsgruppen är ett bra exempel på där ni skulle kunna bidraga med mycket förarbete som underlag för styrelsebeslut och skrivningar til FIA och SBF.
Klubben behöver fler aktiva medlemmar.
Välkomna
Ni anmäler Er bara genom att skicka ett mail på ibsab@telia.com före den 10/2
Titel: SV: HTP
Skrivet av: allo skrivet 23 januari 2011, 20:17
Pelle
Miss av mig att jag inte anmält mig ännu.
Men det är åtgärdat i denna stund.
Ser fram mot ett givande möte med svar på frågor ställda genom året på hemsidan från våra medlemmar, frågor ställda till styrelse och våra tekniker.
Bengt
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 23 januari 2011, 21:10
Jag får ta mig en funderare. 19 är min dotters födelsedag och i år fyller hon jämt dvs 33 som ju också är mitt startnummer. Dock vet jag att Frank kommer. Han gick under sin långa karriär som HR-manager under namnet mr Death, och han är en mycket argsint liten man med mustasch. Om jag inte kommer kan jag dock lita på att han är elak
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Flat-out-Frank skrivet 23 januari 2011, 21:24
Doc:
Inga indiskretioner, tack!  ;)

Pähr:
apropå ditt senaste inlägg om årsmötet:

1. Du bör nog kolla epost lite mer exakt. Min anmälan till årsmötet skickades till ibsab@telia.com exakt  2011-01-12 15:20  Det är snart 2 veckor sedan, och i stort en månad före utsatt tid som var 2011.10.02
2. Jag tror du har missförstått lite det där med årsmötet, och måste nog göra dig lite besviken.  Mötet är  inte till för att styrelsen skall delegera runt arbetsgifter till medlemmarna, utan precis tvärtom. På årsmötet skall styrelsen dessutom för medlemmarna redogöra för vad man sysslat med under ett verksamhetsår. (Och sedan be att få ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret)! ).
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 23 januari 2011, 21:53
Helt rätt Frank vad det gäller själva årsmötesdelen som jag inte tror ska behöva ta så lång tid.
Så troligtvis det kommer att finnas tid för annat också när vi ändå är samlade.
Jo du fanns där när jag tittade i spammailen, eftersom min mail ligger under en telia server så kan den sortera ut mail i bland speciellt Tele2 mail.
Jag ber om ursäkt och välkommen.

Doc.
Frank kommer. Han gick under sin långa karriär som HR-manager under namnet mr Death, och han är en mycket argsint liten man med mustasch
Du menar väl HA det blir mera tryck då  :)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: 323 Dan skrivet 23 januari 2011, 23:20
Finns viljan från SBF så går väl det här att lösa. Punkt 1.3 i app K löser det mesta.

1.3 The present Appendix K must be respected in all international events for historic cars and is highly recommended for any other historic events.

Denna punkt ger ju möjligheten att hoppa över vissa delar i app k för nationella tävlingar.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: nr. 77 skrivet 02 februari 2011, 15:24
Funderade ett tag på att göra comeback inom Historisk Racing i år, men efter att ha läst om de dryga fransmännens (FIA) nya bestämmelser lägger jag det på is ett tag till. Gillar helt enkelt inte att bli "rend i røven" som dansken sagt. Och det är precis vad vi blir av FIA. Ni som trots detta väljer att köra så hoppas jag att ni har kraft och mod för att begära skillsmässa från detta allsmäktiga organ. För vem kör ni för? Er själva eller FIA? Publiken lär ju inte bry sig om RHK är FIA godkänt eller ej. Sorgligt alltihop egentligen...
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 02 februari 2011, 18:01
Låter ju onekligen lite ororande om en HR manager får ett smeknamn som mr death, ungefär som en racerförare som får smeknamnet snigeln...  Men kanske death smeknamnet biter bättre i FIA.s korridorer i dessa sammanhang?  ;)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 08 februari 2011, 17:00
Citat från: Rikard H skrivet 22 januari 2011, 11:35
Det har tidigare skrivits en del om åldersgräns på 5 år för stol, bälten etc i denna tråd. Detta gäller väl fortfarande bara internationella FIA-sanktionerade tävlingar? Tittade precis i SBF:s TR-1 regler. Där står det för stol och bälten: "Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag". Detta gäller väl även våra tävlingar?

Såg också i samma regler att det inom historisk racing är obligatoriskt med HANS-skydd/HANS-godkänd hjälm samt overall, underkläder, skor och handskar märkta med FIA 8856-2000 from 2012-01-01.

Min åsikt är att vi gemensamt måste eftersträva en bromsning av kostnaderna för att få in mer förare till historisk racing samt även behålla de som redan kör.

Rickard, hoppas detta besvarar din fråga.

§ 6 Säkerhetsregler i App K
Utskottet beslutade att från och med 2012 skall App K säkerhetsregler följas fullt ut.
Detta innebär att nuvarande nationella undantag från 5 års regeln angående stolar och
bälten slutar att gälla 2011-12-31.

Detta beslöt Historiska utskottet 24 januari 2010.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 08 februari 2011, 17:10
Glöm nu inte att anmäla er till årsmötet.
Det saknas sista datum i inbjudan men Pelle nämner i ett tidigare inlägg att sista datum är 9/2 och det är i morgon.

"..Ni anmäler Er bara genom att skicka ett mail på ibsab@telia.com före den 10/2"
Titel: SV: HTP
Skrivet av: 323 Dan skrivet 08 februari 2011, 17:43
Om man läser texten i app K angående stolar, så inser man att den som skrev det inte har alla hästar hemma.

For cars in GTS and CT of Period F (1/1/1962) or later, if the original front seats are changed, this must be for seats of period specification or for a complete seat system for which the FIA homologation is valid. For other periods, these seats are recommended.

Undrar hur länge jag måste spara en utgången fia stol innan den kvalar in som "seat of period specification"?

Kanske någon i historiska utskottet vill förklara hur en 6 år gammal Fia stol kan vara farligare än en originalstol från 1965.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: 323 Dan skrivet 08 februari 2011, 17:47

Hej igen

Är det någon som har bra exempel/bilder på tävlingsstolar från 1965?
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Rikard H skrivet 08 februari 2011, 17:52
Anders, tack för ditt svar. Det ser alltså ut som att vi i RHK ska tillämpa andra regler än vad SBF använder sig av. Tycker att detta är ett väldigt märkligt beslut. Detta borde endast gälla om man kör internationellt. Denna nya regel som medför stora kostnader vart femte år lär inte medverka till att vi får fler startande.

Är det några som får provision från tillverkarna av stolar och bälten?  ;)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Tommy J. skrivet 08 februari 2011, 22:01
Ja, ideer och åsikter fattas knappast hos RHK´arna. Med all rätt. Tongångarna hos FIA tror jag ser ut så här. De har punktat vissa komponenter vilka krävs i regelverket. Sen har man målat in sig i hörnet och köpt ett avlatsbrev ( Gustav Wasa införde detta på 1500-talet efter att brandskattat den då i Sverige katolska kyrkofalangen ). Avlatsbrevet heter numer HTP. Det frisvär FIA från alla tidigare löften som de utfäst i VIF. När HTP avskaffas så får vi väl pengarna tillbaka med ränta?  Jag är övertygad om att tillverkare av stolar, bälten, släckare, personlig utrustning etc.måste få dessa godkänna av FIA innan någon FIA ETIKETT APPROVED får apliceras. Detta antar jag betalar tillverkaren för till FIA. Sedan ger jag mig sjutton på att varje enskiljd etikett som apliceras skall nog FIA ha " skatt " på. När 10 år gått från utfärdandet av HTP´n så lär det väl bara vara att skicka in den och skaffa en ny. Men då har säkerligen priset gått upp kraftigt. I business kallas detta för självspelande piano.
Tommy #41
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 12 februari 2011, 08:55
5-årsregeln är befängd. När det gäller bälten, skickade knutspeed en länk till en australisk test av bälten. Där påpekar man att bälten i vanliga bilar som används betydligt mer än våra racebilar, inte ens efter 30 utgör någon fara. I tester visar det sig att 10 år gamla bälten håller samma värden som helt nya. När det gäller glasfiberstolar borde man kunna jämföra med båtar. Dessa utsätts ju i betydligt högre grad för ultravioletta strålar men ändå seglar det omkring mer än 30 år gamla båtar utan att de spricker och sjunker. Kanske är det båthandlarens dröm att man efter 5 år inte får sjösätta sin plastbåt. Det mest märkliga är att detta gäller också helt oanvända saker som legat förpackade i originalkartong torrt och i lagom temp.
Vilka utgör det historiska utskottet och på vilka grunder fattar de såna beslut. Träd fram och förklara er FF >:D
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Henrik H skrivet 12 februari 2011, 20:01
Historiska utskottet sorterar ju under SBF och inte RHK så de kanske inte följer denna dikussionen  ::)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Flat-out-Frank skrivet 12 februari 2011, 22:54
Som jag förstått det, sorterar Hist Utskottet under SBF, men består till stor del av "RHK-folk"....
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 13 februari 2011, 09:36
Om nu historiska utskottet sorterar under SBF så har väl RHK säkert representanter där. Någon borde väl kunna motivera varför vi skall var femte år betala för ny HTP, nya bälten, nya stolar. Hjälm och overall. Att saker inom racing kostar är ju ingen nyhet, men att var femte år behöva lägga ut en sådär 15 20 tusen utan att det är motiverat känns bara heldumt. Jag har en stol som köptes 9. Den visar inga tecken till ålderdomssvaghet. ETT 6-punktbälte nytt i  kartong som har gått ut 008 men fortfarande är helt utan fel. Under de 20 år som jag kört historiskt , har jag aldrig varit med om att något beslut har varit positivt för sporten. Snarare har det mesta varit ren dumhet. Allt från hur man tolkar app k till kostnadsökande pålagor utan någon som helst positiv effekt. Vi aktiv strävar på gnölar lite men fortätter ändå. Det är dags att agera bröder och systrar. Även om FIA är en helt igenom odemokratisk organisation, kan inte SBF agera utan hänsyn till oss medlemmar. Vi är ju genom RHK betalande till SBF >:D >:D >:D
Titel: SV: HTP
Skrivet av: 323 Dan skrivet 13 februari 2011, 10:00

http://www.sbf.se/info/kontakt/utskott/historiska/ (http://www.sbf.se/info/kontakt/utskott/historiska/)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: doc skrivet 13 februari 2011, 17:02
De två personer jag känner i utskottet är ju förståndige män så varför fattar ni så tokiga besslut????????????
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 14 februari 2011, 10:28
Med tanke på att det står föranmälan i inbjudan till årsmötet, är detta enbart för att tex. rätt antal frallor skall inköpas, rätt lokal skall hyras?

Anledningen till frågan är att somliga missat detta och nu inte har för avsikt att närvara .

Finns det möjlighet att anmäla sig i efterskott eller bara komma dit?
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Jason skrivet 14 februari 2011, 16:54
Citat från: Dan J skrivet 13 februari 2011, 10:00

http://www.sbf.se/info/kontakt/utskott/historiska/ (http://www.sbf.se/info/kontakt/utskott/historiska/)

Borde inte de föra någon typ av dialog med oss??
Om inte så måste vi göra tvärtom och ta en kontakt med dem.
Som det sas tidigare så är det ju inte säkert (antagligen inte...) att de följer vårat forum.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: koja skrivet 14 februari 2011, 19:35
Tjena! inser nu att mina två racefärdiga bilar får stå kvar i garaget, tråkigt för Dan då han kanske kunde fått något mer motstånd än han får som det är nu. Jensen jag ar ju även hundkojja som är byggd för 1000 cuppen mvh Hasse Axemyr :-\ :-\
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Henrik H skrivet 14 februari 2011, 20:49
FIA kanske har dålig ekonomi men inte SBF

tid: 12:20

http://svtplay.se/v/2325334/motor/svenska_rallyt_f (http://svtplay.se/v/2325334/motor/svenska_rallyt_f)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 15 februari 2011, 09:34
Anders:
Helt riktigt att det är enbart av de anledningarna som du anger. Skulle någon eller några ha missat att anmäla sig så kan de göra det till mej före torsdag. Vi har en lokal som tar 60 personer och är i dagsläget 46 anmälda.
Doc:
Givetvis är det en båthandlares dröm om båten blir obrukbar efter 5 år. :D
Vad det gäller det du kallar 5 års regeln,så tror jag inte att du ska spekulera så mycket ännu.
Det som är klart är att regeln kommer att införas internationell från 2012. Eftersom den inte enbart gäller Historisk racing utan all racing ansluten till FIA och SBF så diskuteras det redan om nationella dispenser. Vi har ett år på oss och klubben agerar och kommer att agera.
Det kommer dock inte att vara någon idee att sticka näsan utanför Sverige om vi lyckas få nationella dispanser.
XXX:
Någon har skrivit att vi bara är ett fåtal som kör utomlands. Fakta är att vi är ca. 400 medlemmar,ca. 200 är aktiva och ca, 80 stycken av dessa gjorde en eller flera utlandstarter förra året, det vill säga att ca,40%.
Jason:
För att ge dej lite förklaring om tur ordningen i besluten så kan jag ge dej följande:
FIA tar de övergripande besluten. Dessa går sedan vidare till SBF. SBF tar dem till vårt nationella historiska utskott som bereder dem för beslut i SBF styrelsen. RHK kan då som största historiska klubb i Sverige ha ett visst inflytande och är även remisinstans.
Kommer det sedan beslut om saker som vi som medlemmar i klubben inte tycker om, så kan vi genom att vända på beslutsvägen försöka påverka.
Axmyr:
Kul att du dyker upp igen på forumet. Tror att förra gången var när vi skulle införa transpondrar och jag kan läsa att samma postiva anda finns kvar. ;)
Övriga:
Våra tekniker,framtidsgruppen och representant för Historiska utskottet kommer att vara med på årsmötet, så jag tror att en hel del kommer att klargöras där.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 15 februari 2011, 15:47

En mycket bra rapport från framtidsgruppen. Tack "Gubbar" för ett fint arbete !


Mötesnoteringar RHK:s Framtidsgrupp
2011-02-01 Strövelstorp
Tommy Brorsson
Per Hågeman
Lars-Göran Widenborg
Bo Lindman


Innehåll:
Sammanfattning    sid 1
Rekommendation    sid 2
Konsekvensbedömning    sid 3
Informationsbehov   sid 3
Trender i omvärlden   sid 4



Sammanfattning:
Framtidsgruppens möte upptogs till övervägande del av de frågeställningar som framkommit efter FIA:s i sent skede meddelande förändringar gällande HTP-handlingarnas giltighetstid och kostnad. Då FIA nu vill begränsa handlingens giltighetstid till 5 år, samtidigt som man inför en prishöjning som estimeras till ca 3000 Skr, alltså från nuvarande 5000 Skr till 8000:- Skr i nuvarande valutavärden och har ambitionen att kostnaden för förnyelse vart 5:e år ska uppgå till 50 % av en ny handling, börjar många utövare på nationell nivå att ifrågasätta värdet av handlingen och följsamheten till FIA och Appendix-K i detalj. FIA motiverar kostnadsökning med att man i första hand vill använda dessa extra intäkter till att upprätta en databas över de historiska tävlingsbilarna. 
Det skall betonas att frågan inte är helt avgjord ännu och att SBF tillhör de nationella förbund som är starkt ifrågasättande till detta FIA beslut. Samt att SBF har ambitionen hålla denna merkostnad så låg som möjligt. Summan 1500:- har nämnts i sammanhanget.

Till tveksamheten inför FIA hantering av den historiska racingen på nationell gräsrotsnivå bidrar också den tidigare annonserade regelförändringen på nationell bas, där man från och med 2012 i nationell historisk racing skall följa den internationell 5 års praxis avseende både bilens säkerhetsutrustning och den personliga säkerhetsutrustningen. Dessa förändringar gör sammantaget att en normal utövare av nationell historisk racing måste räkna med en kostnadsökning om i runda slängar 30.000:-  för handling och säkerhetsutrustning sett över en 5 årsperiod. Framtidsgruppens åsikt är att denna kostnadsökning inte torde vara avgörande för de RHK medlemmar som tävlar mer frekvent och i internationellt (eller i andra länders nationella tävlingar), men att risken är överhängande att vi på nationell gräsrotsnivå tappar deltagare, kanske speciellt de som åker ett något färre antal tävlingar, då kostnaden för handling och säkerhetsutrustning kan uppfattas orimligt hög utslaget per tävlingstillfälle. Noteras bör i sammanhanget att av klubbens aktiva medlemmar är det ca 35-40% (2009 års siffror) som tävlar utomlands, vid ett eller flera tillfällen per säsong.



Rekommendation:
Framtidsgruppens har efter noggranna diskussioner kommit fram till att RHK bör överväga, att se över möjligheterna till en nationell handling för historisk racing, vilken även bör inkludera att nationell historisk racing följer SBF;s nationella säkerhetsregler avseende stol, bälte och personlig utrustning.  En sådan nationell handling bör i övrigt följa Appendix-K till fullo, då man på nationell nivå måste ha möjlighet att på sportligt lika villkor tävla tillsammans med bilar med en internationell HTP-handling. Framtidsgruppen är av den uppfattningen att detta medför att andra nationella undantag i de tekniska reglerna därför bör undvikas.
Noteras bör att Framtidsgruppen inte kan se att detta står i strid med klubbens stadgar § 3 där det står: "- att anordna och deltaga i tävlingar och uppvisningar av historiska tävlingsbilar i enlighet med av FIA och FIVA fastställda regler"
I tillämpliga paragrafen § 1.3 i App-K säger "The present Appendix K must be respected in all international events for historic cars and is highly recommended for any other historic events."

Kommentar 1)
Framtidsgruppen ståndpunkt är att det förvisso inte i grunden finns något självändamål eller egenvärde i att gå en egen nationell väg, men att i det fall FIA:s inte har ambitionen eller intresset att skapa regelverk som är tillämpbara för olika nationella förutsättningar, inte ger klubben något annat val om klubbens ambition fortsatt är att nationell historisk racing även ska omfatta utövare på gräsrotsnivå. Något som framtidsgruppen tror är avgörande för att bibehålla tillväxten och volymen av deltagare, vilka möjliggör nationella historiska tävlingar av det slag som idag genomförs. Det borde vara rimligt att RHK i första hand tillgodoser önskemål och behov hos den stora majoritet av sina medlemmar som främst utövar sporten på nationell gräsrotsnivå. Detta får inte och behöver inte på något sätt stå i konflikt med de klubbmedlemmar som vill ha möjlighet att i såväl stor, som begränsad utsträckning deltaga i historisk racing på internationell nivå.
Framtidsgruppens uppfattning är att bägge ambitionsnivåerna är lika viktiga att tillgodose och att det utan tvekan ryms inom klubbens möjligheter.

Kommentar 2)
Skulle SBF besluta om att FIA internationella regler beträffande 5-års praxis för säkerhetsutrustning ska tillämpas framledes även på nationell nivå för övriga grenar och discipliner, kan dock praktisk verkan av en nationell HTP-handling ifrågasättas, då kostnadsökningen enkom för HTP-handlingen sett till helheten över en 5 års period av relativt begränsad art. I sammanhanget kan konstateras att SBF generellt genomför en skärpning av kravet på overall och underställ till FIA standard 8856-2000 generellt i racing.
(däremot är det inte i dagsläget känt huruvida SBF också avser tillämpa en 5 års praxis generellt.) Vidare bör noteras att krav på HNRS (HANS) skydd införs from 2012 i historisk racing och införs i Rally, Rallycross och racing stegvis 2010-2015. Detta medför utöver kravet på HNRS skydd också att flertalet utövare även måste byta ut sin hjälm mot en HNRS anpassad.     
Det är framtidsgruppens uppfattning att det i första hand är den kommande regeländringarna beträffande säkerhetsutrustning som är den största påverkansrisken för RHK:s tävlingsverksamhet. Tyvärr har SBF missat att sprida investeringsbehovet över tiden, vilket gör att flertalet utövare ställs inför betydande kostnadsökningar just 2012. Detta riskerar att menligt påverka deltagarantalet från 2012.



Konsekvensbedömning
Med enbart en internationell handling och dito regelverk beträffande säkerhetsutrustning är det mycket stor risk att deltagarantalet sjunker till nivåer som omöjliggör egna historiska tävlingar. Likaså riskerar ett ensidigt internationellt perspektiv öppna dörren för nya aktörer inom historisk racing, med ett nationellt perspektiv för ögonen.
En sådan ofrivillig uppdelning av svensk historisk racing mellan FIA-trogen internationell verksamhet och nationell gräsrotsverksamhet vore starkt olycklig, då "marknaden" för två olika separerade nivåer av historisk racing knappast torde finnas i Sverige idag. En sådan konkurrenssituation genom exkludering torde inte gynna, vare sig internationell eller nationellt inriktad historisk racing i vårt land.
Utmaningen och risken med en nationell htp-handling ligger i att den kräver en högre nivå av styrning och självdisciplin hos aktörerna, då erfarenheter i en del andra länder pekar på att regelverket i sina tekniska delar inte efterlevs i samma utsträckning som för en äkta HTP- handling. Detta kan i sin tur medföra risk för en uppdelning i "A och B" kategorier på bilbeståndet. För att undvika en sådan utveckling kan initialt extra insatser i regelverkets utformning krävas och över tiden måste fungerande rutiner skapas för att förhindra en sådan glidning i tillämpning av regelverket.
Vidare kan finnas en risk för upphovsrättslig konfrontation med FIA angående en nationell handling som bygger på HTP-handlingen. 

Informationsbehov
Framtidsgruppen konstaterar att informationsbehovet i bilsporten generellt är stort och att utövarna av historisk racing med det i jämförelse med flertalet andra discipliner omfattande och komplexa regelverket App-K har ett särskilt behov av en tydligare informationsstruktur än den nuvarande. Bristande informationsstruktur är ett övergripande problem för såväl FIA och SBF, oavsett disciplin. Det gäller både regelverken, samt utskott och kommittéers protokollförda beslut.
Önskvärd miniminivå vore att utövaren lätt kan hitta det som berör denne på ett och samma ställe. Idag krävs att man söker informationen i App-K, relevant App-J, Gemensamma tekniska regler, International Sporting Code o.s.v. Något som inte torde vara helt lätt eller självklart för den nytillkomna utövaren. Ska vi kräva av utövarna att vara påläst i regelverket, måste vi ge utövarna, även nytillkomna, rimliga förutsättningar för detta.
Kanske en idé är att respektive klassrepresentant, med stöd av teknikerna, gör en relevant sammanställning av de regler som gäller för just deras biltyper.
Trender i Omvärlden
På det internationella planet är det fortsatt stark utveckling för den historiska bilsporten, sett till antalet fordon och tävlingsevenemang,
Möjligen kan man drista sig till att påstå att trenden är att de stora och traditionsbärande historiska tävlingarna tenderar att locka allt mer deltagare och publik, medan flertalet internationella historiska mästerskapsserier har fått det svårare att locka deltagare.
De serier som lyckas bra med detta, vänder sig till en annan kategori utövare, än vad vi har i svensk historisk racing till övervägande del.
Historisk racing på internationell nivå, har fått en alltmer exklusiv prägel över tiden. Detta bidrar till att tydliggöra det ökande gapet mellan internationell historisk racing och nationell dito. Olika mycket i olika länder, beroende på den demografiska profilen hos de nationella utövarna.

Ser man till utvecklingen för veteranfordonshobby i stort kan man dra vissa paralleller.
Det ökade intresset för äldre fordon och nostalgi i allmänhet gynnar även historisk motorsport. På veteranfordonsområdet ökar intresset idag snabbare för "folkbilar" och enklare fordon, medan de exklusivare fordonen har en något försiktigare, men ändock tydligt positiv utveckling. Skillnader finns mellan olika länder och deras "mognad", men trenden är ganska tydlig. I Sverige och några ytterligare länder är denna trend mycket tydlig.
Veteranfordonshobbyns stora genomslag i samhället beror troligen till stor del på att den omfattar allt från den enklaste mopeden till den exklusivaste sportbilen. Det finns både topp och bredd, vilket gör acceptansen för veteranfordonshobbyn går genom i stort sett hela samhället. Detta är en utveckling som även kan komma historisk motorsport tillgodo, om förutsättningar gives att tillgodose intresset, oavsett inriktning och nivå.

På nationell nivå har antalet tidningstitlar gått från tre till sex stycke under de senaste tolv månaderna. Allt detta medan titlar som riktar sig till intresserade nyare bilar är konstant.
Denna starka ökning, som möjligen är tillfällig, bottnar självklart i det starkt ökande intresset för äldre fordon generellt.
För historisk racings vidkommande kan det med tillfredställelse konstateras att intresset från dessa media att rapportera mer om den historiska racingen ökat markant det senaste året, både sett till antal inslag och dess omfattning i samtliga 6 titlar.
Till detta ska läggas det stora fokus på Midnattssolsrallyt som ges i TV-produktion, f.n. i TV8.





RHK Framtidsgruppen

Lars Widenborg
Per Hågeman
Tommy Brorsson
Bo Lindman (vid pennan)
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Tommy J. skrivet 15 februari 2011, 17:15
Gedigen samamnfattning men ganska tunn luft! Om vi nu är taken for a ride så är det inte första gången! Fram med ett dekret och tekn. defenition varför byta ut stolar etc. som även vi byfånar kan förstå och åtlyda! Igen, skall det vara så f-b-t svårta att fatta att efterdebitering håller inte efter att betalning skett!!!! Det vet väl om någon DU Brorson!
TOMMY JAGERWALL
Titel: SV: HTP
Skrivet av: Jason skrivet 15 februari 2011, 19:23
Citat från: Ordförande skrivet 15 februari 2011, 15:47

FIA motiverar kostnadsökning med att man i första hand vill använda dessa extra intäkter till att upprätta en databas över de historiska tävlingsbilarna.  


Den var ju fin! Snacka om av vi blir XXX-XXXXXXXX!
Det är inte rimligt för fem öre. Enligt min mening då...
De behöver inte ta med min bil i sin databas så kan jag hoppar över den kostnaden.

Allvarligt skämtat, jag ser att ni jobbar för våra intressen iaf.
Får hoppas att det leder till något vettigt.
Titel: SV: HTP
Skrivet av: koja skrivet 16 februari 2011, 17:45
Tjena Pelle! måste rätta dig lite, transponder var bra då jag importerade några som jag sedan sålde dyrt till klubbkamrater berätta inte det för någon, däremot fick de vila när det beslutades att vi skulle köpa nya htp då jag då hade 3 racerbilar vart det åt htlv3 för dyrt,tyckte då att jag ville visa mitt missnöje  genom att låta bilarna stå, är nu åter i samma läge låter dom sova vidare mvh Hasse Axemyr ;D ;D
Titel: SV: HTP
Skrivet av: 323 Dan skrivet 16 februari 2011, 18:30
Ett tack till framtidsgruppen. Bra och vettiga åsikter.

Axemyr; besiktiga in någon av bilarna (helst amazonen). Ska du inte använda dom, kan du lika gärna slänga dom.





Titel: SV: HTP
Skrivet av: Ordförande skrivet 16 februari 2011, 19:08
För H-Vete Hasse:
Skärp dej nu, det räcker med att skaffa HTP på en. Jag vet att det inte sitter i pengarna för dej. Släpp nu tjurigheten annars rostar bilarna sönder innan du kommer ut, lyssna på Dan, han saknar kamrater att köra i från. :-)