Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - David Hagman

#76
GT/GTS / Historic GT
27 mars 2010, 18:10
Jag håller på att försöka dra igång lite rapportering kring GT/GTS -65 med nyhetsbrev och diverse annan information, först och främst via mailvägen. Tanken är att det kommer komma ut lite referat från tävlingarna och lite annat smått och gott under säsongen.

Jag har mailat runt till, om inte alla så, många potentiella förare i Sverige, Norge, Danmark och Finland och det verkar finnas en positiv inställning i våra grannländer till RHK-cupen.

Vem som helst som är intresserad av att bli uppskriven på maillistan får gärna skicka sin mailadress till mig i ett PM eller till min mailadress david_hagman@msn.com. Har någon någon bra idé i övrigt så välkommen att höra av dig.

Det finns i nuläget lite lösa planer på en hemsida men vi får se hur stort intresset för en sådan skulle vara först och främst.



Jag lägger till det första nyhetsbrevet här under.

----------------------------------------------------

Historic GT

Nyhetsbrev 001, Mars 2010 -

Häromdagen satt jag och funderade hur man kan göra det mer attraktivt för historiska GT-bilar att komma ut på banan i Sverige och då speciellt i RHK:s serie (http://www.rhkswe.org/). Vi står inför en spännande racingsäsong och det vore trevligt om vi kunde göra detta till den bästa säsongen någonsin när det gäller vad vi idag kallar "historisk racing".

Det är självklart alltid en fråga om ekonomi och tid men personligen har jag alltid tänkt att lite mer drivkraft och engagemang kan hjälpa till på vägen. Jag är villig att arbeta så gott jag kan för att fler ska komma ut på banan i år än förra året. Varje bil som är med på evenemangen är, i mina ögon, en seger i sig.

Därför beslutade jag mig för att maila runt och söka e-mailadresser till förare som kunde tänkas vara intresserade i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Listan består nu av över 60 e-postadresser och jag hoppas det ska bli ännu fler under året.

Jag frågar nu dig som fått det här mailet: Vad tycker du att vi kan göra för att förbättra situationen för de historiska GT-bilarna och därmed göra det mer attraktivt att delta i evenemangen runt om i Sverige?
Min tanke är att det ska komma ut nyhetsbrev löpande under säsongen som inbjuder till diskussion men även erbjuder hjälp till de som behöver det. Det kan handla till exempel om hjälp med anmälningar eller resplaner för våra nordiska vänner. Tydliga länkar till hur man anmäler sig till alla evenemang kommer skickas ut och då inte bara RHK:s utan även utländska evenemang, om intresse finns. Jag har några punkter jag tycker vi ska arbeta med:

- Låt oss bredda den här E-maillistan. Skicka tillbaka E-mailadresser till ALLA som ni kan tänka er är intresserade av att få de här mailen. Förare, mekaniker och/eller allmänt intresserade. Ju fler desto bättre!

- Det vore spännande att erhålla information från dig angående huruvida du har kvar din bil och har intresse av att delta i någon/alla deltävlingar i år. Hur ser intresset ut? Vilka deltävlingar planerar du att delta i?

- Ska vi arbeta mot att skapa en hemsida? Blogg? 1000-cupen har kommit en bit på vägen i den här frågan (http://www.1000cccupen.com/) Ska vi arbeta mot något liknande men med tydlig fokus på GT-bilarna i RHK-cupen?

- Kan vi fixa fram sponsorer som hjälper oss mot vårt mål att få ut fler bilar på banan? Utlottning av startavgifter? Hur ser möjligheterna ut?

- Vad anser du om heatindelningarna i RHK-cupen? I år, likt förra året, kommer cupen köras i följande heat (med inblandning av pre-1965 GT-bilar): 

* Heat 5: Std -65 1001-1300cc + E-bilar Std/GT, GT/GTS -65 period F under 1300cc
* Heat 6 Std/GT/GTS -65 över 1300cc
Anser du att vi borde arbeta mot något annat när det gäller heatindelningar?

- Ett sammanfattande namn för att skapa en identitet? - exempelvis "Historic GT".

-----------------------

Säsongen 2010:

Under 2010 kommer fem deltävlingar att hållas i RHK:s regi. Potentialen finns för att det kommer bli en fantastisk säsong.

Årets höjdpunkter brukar vara RHK:s arrangemang Velodromloppet och MSCC:s Svensk Sportvagnsmeeting på Knutstorp. I år kommer det även hållas deltävlingar i samband med Anderstorp Classic & Sportscar Festival och Classic & Sportscar Meeting på Våler i Norge innan säsongen avslutas i samband med Falkenberg Classic.

Helgen 14-16:e maj hålls årets första deltävling i RHK-cupen på Anderstorp.
Inbjudan kommer dyka upp på http://rhkswe.org/races.shtml i dagarna.
Det var flera år sedan RHK-cupen besökte Anderstorp men nu är det dags igen. Inte bara RHK-cupen kommer att figurera i tävlingen, utan även den nyskapade svenska GT-serien för moderna GT-bilar, Ginetta cup men även EuroBoss F1, som även förra året körde på Anderstorp.

Årets andra deltävling; som går av stapeln mellan 18-20:e juni, är det mycket uppskattade Velodromloppet på Gelleråsen, som alltid bjuder på trevliga startfält  med stort publikintresse. En hel del evenemang kommer hållas runt banan i samband med helgen.

Första helgen i juli kommer MSCC arrangera Svensk Sportvagnsmeeting, som tidigare år varit sveriges största arrangemang när det gäller deltagare i historisk racing. Datumen för arrangemanget är 3-4:e juli.

Efter deltävlingen på Knutstorp går resan till Norge och Våler, för årets  internationella deltävling i RHK-cupen. Tävlingen har växt kraftigt under de senaste åren och RHK-seriens inblandning har bidragit starkt till utvecklingen av arrangemanget. 28-29 augusti är datumen att skriva upp i kalendern.

Året avslutas sedan på Falkenberg, i det alltid lika trevliga Falkenberg Classic. Datumen blir i år 25-26 september.

---------------------------

2010 års kalender för RHK-cupen:

Racerhistoriska Klubben
Datum             Event                                                         Bana
14-16 maj        Anderstorp Historic & Sportscar Festival    Anderstorp
18-20 juni        Velodromloppet                                           Gelleråsen
3-4 juli             Svenskt Sportvagnsmeeting                       Knutstorp
28-29 aug        Classic & Sportscar Meeting                      Våler, Norge
25-26 sep        Falkenberg Classic                                     Falkenberg

Heatindelning i RHK-cupen:

Heat 1 Förkrigsbilar, Nordisk Special, F3-500 Midget.
Heat 2 FF1600, FJ, F3-1000cc
Heat 3 FF2000, F2, F3, Super-Vee, Formel Opel, Formel Renault
Heat 4 Std -65 upp till 1000cc (tusencupen)
Heat 5 Std -65 1001-1300cc + E-bilar Std/GT, GT/GTS -65 period F under 1300cc
Heat 6 Std/GT/GTS -65 över 1300cc
Heat 7 Std/GT/GTS 1966-1971
Heat 8 Std/GT/GTS 1972-1981
Heat 9 Tvåsitsiga racingbilar Gr 4-7, period F-I + Sport 2000
Heat 10 Formel-Vee

-----------------------

Kom nu med frågor, kommentarer och förslag som ni kan tänkas ha för att den här säsongen ska bli så bra som möjligt.

Skriv ett mail till mig på: David_Hagman@msn.com. Skriv ett svar med era tankar kring det här mailet och förslaget att arbeta mot en trevlig säsong för Historic GT-65.

Hälsningar,

David H.
#77
Lite andra förslag:

Först och främst kan det ju räcka att det står "Nr" och inte "Startnummer" i vänsterkolumnen. Kolumnen för bilmodell kan då göras lite bredare, så vi slipper få problemet att namnet på bilen hamnar på två "rader".

Jag blir lite störd av att besökta länkar blir lila och icke besökta länkar är blåa. Det blir lite för mycket färger och nästan krångligt att hålla koll. Det ultimata skulle, i mina ögon, vara att det kommer upp en liten ikon (bredvid namnet t.ex.) som man kan klicka på för att komma vidare till förarprofilerna. Kanske inte genomförbart?

Trevligt initiativ med anmälan på hemsidan tycker jag. Förenklar för alla inblandade. Så länge admin håller koll på dubbelanmälningar och felaktiga klassanmälningar så kommer det att bli kanon!

Lars,
Blir ju svårt att fixa så man kan sudda sin anmälan. I såna fall måste man ha varit inloggad i sitt eget namn, antagligen, och alla är inte medlemmar här. Det enklaste är ändå att maila till admin så tar denne bort eller ändrar i anmälningen. Inte sant? Så länge admin är inne och läser av ganska ofta samt har god koll på vad som ska vara vart så borde det inte bli några problem.
#78
Tävlingar / SV: RHK Finalen Falkenberg!
31 augusti 2009, 17:43
Jag mailade och frågade Falkenberg MK om en sida på internet med uppdatering av anmälda bilar, men fick inget svar. Finns det någon sådan? Känns ju som en rätt bra idé.
#79
Tävlingar / SV: Knutstorp - SSM 2009
08 juni 2009, 13:06
Som sagt, SSM anmälning öppet. Skriver ett nytt meddelande så tråden hamnar på förstasidan, eftersom ingen "nyhet" har skapats av webmaster ännu.
#80
Tävlingar / Knutstorp - SSM 2009
30 maj 2009, 00:41
Nu har "Svenskt Sportvagnsmeetings" hemsida för år 2009 kommit upp,
http://www.sportvagnsmeeting.se/

Anmälan finns här,
http://www.sportvagnsmeeting.se/racing/info.php

Anmälningsperioden går ut den 22 Juni, så se till att anmäla er.

Det ser ut att bli mycket trevliga startfält på Gelleråsen, och inte ska väl Knutstorp bli sämre?

#81
Tävlingar / SV: Poängberäkning 2009
29 maj 2009, 14:47
G1/G2 samt H1/H2 har ingenting med cylindervolym att göra, utan årsmodell. G1 innebär 66-69 och G2 70-71 vad jag förstår. G eller H beror på årsmodell samt/eller vilken vagnbok man tagit ut.

0-1150cc
1151-1300cc
1301-1600cc
1601-2500cc
2500cc-

Dessa finns i såväl G1, G2, H1 och H2.

CT 11/16/21/26 innebär alltså,

CT 11 = G1 (66-68) 0-1150cc
CT 16 = G2 (69-70) 0-1150cc
CT 21 = H1 (71-73) 0-1150cc
CT 26 = H2 (74-75) 0-1150cc

Utöver detta verkar det som att det inte bara är årsmodell, utan vilka däck man kör på osv. En bil som har årsmodell 1968 är därför inte säkert en G2 bil. Verkar som exempelvis Hasselblad har bra koll på sin egen bil, och några mer på sina respektive bilar, men vet någon säkert hur alla andra bilar bör klassas? Känns som någon borde reda upp detta på ett möte med alla förare eller något. I och med klassindelningen inför säsongen måste "männen bakom rodret" ha räknat på vilka bilar som hör till respektive klasser kan tyckas.

Tydliga exempel på "problem" är väl till exempel Bergers Escorter som vad jag förstår är av årsmodell 1970, men som kör på slicks, och därför blir H-bilar.

Detta är vad jag uppfattat, om det är till någon hjälp i poängberäkningen.
#82
Det verkar vara så att ingen kollar de anmälningar där anmälaren glömt/skippat att fylla i klasstillhörighet, plus att endast 40 anmälda ekipage redovisas.

Jag har skickat ett mail till webmaster, och påpekat detta, men det skadar säkert inte om fler ger en påminnelse så vi får en ordentlig lista. Jag är inte säker på att det är webmaster som har hand om anmälningslistan, men han bör i alla fall ha koll på hur en lösning kan nås  :)
#83
Formel / SV: Sturup
06 maj 2009, 12:22
Svar ja;

http://www.svedalamotorklubb.se/index.html

"Deltagarlista Historisk Racing"

Listan uppdateras tydligen manuellt några gånger om dagen, för det brukar droppa in en del anmälningar på en och samma gång. Jag uppdaterar hyfsat kontinuerligt.