Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Tommy J.

#16
Har nu haft möjlighet att tala med de främst inblandade som hjälpte mig i Karlskoga. Tack vare er lever jag, kommer inte få några men och mår idag ganska hyggligt. Jag är så imponerad av hur ni hanterade situationen och jag förstår nu vilka kval Pelle och Bruno blev
tvungna att ta ställning till. Men givetvis ingen nämnd och ingen glömd. Fantastiskt att komma hem efter flera veckor och allt inkört i garaget och omhändertaget med varliga händer och tankar. Tusen tack alla vänner och jag hoppas vi ses snart igen. Hur framtiden ser ut för mig och mitt liv med racingen har jag ingen aning om men det ser inte ljust ut milt uttryckt. Jag vill inte utsätta mig för detta en gång till !!!! ej heller mina medtävlare. Jag har ett förslag hur vi löser ett lika senario i framtiden på ett enkelt sätt. Återkommer!

Bästa tänkbara hälsningar till er ALLA, tusen tack.

Tommy Jagerwall
#17
Teknik / Re: Hybrid - Hansskydd 2014??
29 maj 2014, 09:53
Hallo Frankie,
Svara på enkäten i sista rutan och påpeka detta annars tror SBF säkert att de är fulländade som vanligt och vi skall bara nicka och betala!
Tommy
#18
Sir Jack Brabham stilla avlidit i sitt hem I Australien vid en ålder av 88 år. Med tanke på att han var född 1924 så betyder det att när han vann Kanonloppet 1967 i F2 ( Huvudtävling ) var han 44 år. ( Men det är ju givetvis ingen ålder, snarare rena ungdomen, jämfört med evigt unge Erik Berger.
Jag har aldrig haft någon het idol i racing men närmare än så kan bara Black Jack komma. På den tiden hade jag börjat jobba för tidningarna och filmade även ett antal Kanonlopp. Jag dokumenterade honom både i bild och text och han var sannerligen ingen vanlig " farbror "! Han såg heller inte ut som en typisk racing driver. Han var reslig, talade lite lågmält och utstrålade ett lugn och kompetens av oförglömligt slag. Han var inte alltd lätt att förstå p.g.a. sin accent. Detta ackompanjerades av hans team kolega Dennis Hulme som också var en rese. ( De skulle ha svårt att få rum i en F1`a 2014 tror jag ). 1967 kom Brabham till Karlsoga med sitt F2 team och det året var det 1000cc som gällde. Honda var motor leverantör. I upplaga 1 bromsade den 130HK och i tvåan 150 HK. ( Det skulle jag ha i 1000cc Cups Kojan ). Det är dax för start och iklädd sin silver Bell och Good Year jacka hoppar han ner i sin Brabham och kör mot bron för den traditionsenliga paraden med Lasse Engberg ( tävlingsledare ) och Bofors musikkår. Han kör genom depån och upptäcker att motorn går på tre cylindrar. Filmkameran rulla och min puls stegras. Vad kommer karln att göra? Samtidigt kommer hans mekaniker galloperande med stift och nyckel. Vid det laget har Brabham klivit ur och fått av motorkåpan. Hans ciefmec. skall precis påbörja stiftbyte när Sir Jack sliter nyckeln och stiftväskan ur hans händer och gör jobbet själv. Efter som tiden runnit iväg tar han av sig jackan, sätter sig i F2´an, åker ut till start och vinner loppet.
Jag tycker inte någon matchar hans karriär och framgångar. Inte ens Enzo Ferrari för han fick gratis det framgångsrika F1 stallet Lancia av italienska staten. Brabham skapade allt själv och DNA´t vittnar hans tre söner om med all tydlighet.
Må han träffa alla sina racepals hos S:t Per och drömma om gamla tider vilket jag tog mig friheten också att göra med att dela med
mig till dig. Nu kör vi mot Kågeröd och Knutstorp Revival.
Tommy Jagerwall   
#19
Generell diskussion / STORT TACK
14 april 2014, 11:09
Stort Tack alla bilvänner för gratulationerna på min 70 års dag.
Tommy Jagerwall
#20
TRACKSA,

TJ
#21
Bra info Bosse. När du ändå är i gång! Jag har letat och finner INGEN förteckning över svenska banor som tillämpar TRAX. Finns någon samlad layout för detta system så man slipper en ny Anderstorp premiär 2014. Egentligen mycket konstigt att man kan införa ett sys-
tem av detta slag utan någon somhelst information. Tack på förhand!
Tommy
#22
Tävlingar / Re: Knutstorp i maj ?
26 mars 2014, 21:24
Tack för det Bosse! Jo, det fanns fler minnesvärda race än de exempel jag tog upp. Ser jag lite genomgående vad som framförts senaste tiden på FORUMET  är det frågor om att ha råd ekonomiskt, att få tiden att räcka till, att också ta hand om familjen och semester, för tätt mellan rasen och RHK´s status i SBF´s  ögon. Ett par delar av detta kan ju givetvis uppnås med att RHK gör en kovändning och jobbar aktivt på att skaffa sponsorer. TV tid är bästa verktyg att fixa detta. Vi kanske skall ha en serie med fyra race och däröver Cup Race som inte ingår i serien. Då blir bättre ekonomi och mer semester för familjen. Eller annars får vi sitta liknöjda och gå vidare i samma fotspår sedan decennier tillbaka? Jag vet inte svaret på detta men är övertygad att i alla fall Styrelsen tycker att all är mycket bra som det är. Hade hoppats på att Årsmötet i Jönköping skulle kunnat handla lite mer än ett stadge möte. Det trodde jag i min enfald var styrelsens uppdrag som skulle vara helt klart till årsmötet dvs att bara klubba igenom. Så inte! Men å andra sida vi är många som inte vet ett smack om styrelsearbete eftersom ingen frågat! Till trots med lite hatkärlek tror jag dock att förändringarnas tidevarv har kommit. Mr. Picko Troberg. Hans klassiska uttryck " drag under galoscherna " lär vi alla snart veta vad det betyder. På gott och ont vem vet. Bara du själv kan bestämma vad du tycker. Håll i hatten.
Tommy

#23
Tävlingar / Re: Knutstorp i maj ?
23 mars 2014, 19:24
Det var många uttömmande analyser och tankar. På 70-talet tävlade flera SM klasser i det nationella mästerskapet i samband med F-1
VM 1974 på Mossen. Så även på Mantorp i samband med EM i F-2. Min uppfattning av dessa race blev och är minnen för livet! Jag
hoppas tävlingen på Knutstorp också skall bli något speciellt. Men givetvis hänger det lite på vad vi själva gör av det. ( Se inbjudan ).
Detta evenemang passar mycket bra i tiden eftersom andra event tenderar till att bli dussinvaror. Detta är något helt nytt för den stora allmänheten och körs detta evenemang några år kan vi säkert se många positiva signaler vilka gynnar vår sport. Picko & Co. tar på sig ett enormt ansvar, oavsett om många tror det bara handlar om business, men jag tror mig förstå att någon " plattmatch " har de inte råd med. Hoppas alla ställer upp för att detta blir en stor racing helg och att vi visar Danskarna att det även finns ett svenskt gemyt! Jag körde mina första RHK race i början av 80-talet och detta är det mest proffsiga upplägg vi någonsin fått uppleva i klubben.
Farewell tristess.
#24
Ja, mycket vill ha mer eller hur FIA? Att en av de svåraste färdigheterna som finns är korrekt prissättning för en vara/tjänst. 8000:-
för en redan befintlig HTP handling upplevs " överbegåvat ". Att den sedan har fler sidor kan inte vara handlingens ägares problem om nu det skulle vara anledningen till prislappen. Tycker det luktar lite bank och ekonomisk politik där huvudmålet är att " leka " med andras kapital. Men å andra sidan är det som vanligt meningslöst att argumentera. Jag vill ha kvar min internationella HTP! Då ser jag att om jag fixar denna senast september får jag en rabatt på 50%. Detta fordrar då att jag med nya handlingen bifogar min gamla!
Men STOP, den behöver jag under säsongen och då kommer knappast man ha nytta av rabatt datumet? Har jag missat något? Hoppas nu RHK´s styrelse ser till att tillsammans med nästa Rutflagga finns underlaget till handlingen med eftersom jag inte hittar den på nätet. Ett alternativ är att hålla sig hemma och även slippa byta ut komponenter i nyskick eftersom prislappen då blir 1500: i stället för
minst 15.000·- inkl. stol/bälte. Time to call it a day??
Tommy
#25
Är det någon som har någon erfarenhet av deras garage&transportförsäkringar? Priser etc.
Tack på förhand.
Tommy Jagerwall
#26
Teknik / LUCAS 25D
04 mars 2014, 17:16
Jag har funnit en leverantör i England som tillhandahåller Lucas 25D fördelare. Det är en perfekt kopia av originalet som inte gått att köpa nya sedan decennier tillbaka. De är standardmonterade med röd rotor och 32oz. brytarspetsar. Festplattan för brytarna och kondensatorn är den rätta med pinne för brytaren som originalet hade. Bara den i sig har man kunnat köpa när de ibland funnits att hitta till ett pris av 400-500SEK.Fördelarlock följer samt low tension lead.Det följer ett diagram så du lätt kan se utslaget i grader vid samtliga varvtal. Jag har tidigare köpt kraftigt begagnade fördelare och det har varit svårt eftersom sällan hittar man någon som inte klämkransen är skadad eller sönder klämd. Danielsson har en duktig man i Västerås och så finns Lucasdoktorn i London. De tar 1000-
1500SEK för att renovera upp en gammal 23D. Är du intresserad så tag kontakt med mig! Rätt pris!
Tommy ( tommy@jagerwall.se 0708 108181 ).
#27
Generell diskussion / SV: Senaste rutflaggan
21 januari 2014, 11:34
Bosse,
Att vara ekonomiguru och tidsoptimist är stora tillgångar i ditt spörsmål. Tidramarna har vi daltat om länge nog. Det vet du Bosse att det är som det är! STCC när det var värt att kalla STCC kunde efter eget bevåg " beordra " en arrangör om datum som passade deras agenda. Vi kan INTE det eftersom vi inte har samma status de hade då? Jag upplever det också så att majoriteten av de tävlande inte vill sponsor/media och race profil à la STCC.
Vi skall inte vara representerade på Bilsportgalan ej heller finnas med i någon större omfattning så det stör på SBF´s hemsida. Än mindre få gottgöra oss po-
äng för framtida hedersbetygelse från SBF trots klara definitioner betr. bl.a. Stora grabbars och Tjejers Märke är min privata uppfattning!
Det är min övertygelse att allt det du berör i ditt inlägg i grund och botten har med ekonomi att göra. Hade vi t.ex. haft befrielse från startavgifter och pris/bonus pengar
skulle dessa täcka en del av utgifterna du pekar på. Då skulle de privata slantar som idag täcker dessa utgifter kunna gå till familjens aktiviteter och förgylla livets resa i nuet. Men, handen på hjärtat Bosse, som man bäddar får man ligga och detta är ett primärt problem i alla organisationer där valda funktionärer arbetar ideellt. Ordf. Pelle
Svensson förklarade detta på ett utmärkt föredömligt sätt för mig. Han drog upp två cirklar. En större ytterst och en mindre innanför. Sedan förklarade han att i den mindre cirkeln ligger allt RHK/Styrelse arbete som måste göras. Mellanskäret till den yttre är kanske vad vi alla innerst inne skulle vilja se på topp. Han menade att det var medlemmarnas möjlighet att påverka utveckling och framtid genom att inom den yttre cirkeln vara aktiva och komma med realistiskt entusiastiska ideér och förslag som styrelsen helt enkelt inte rimligtvis kan hitta tid för! Bosse, jag är inte ute med yxan utan vill bara påskina att vi behöver fler " doers and less talkers ". Teori och praktik går sällan hand i hand. Tack för ordet.
Tommy
#28
Sort Lykca Till i Cape Town. Känns minst lice exotiskt som när jag åkte till Macao med mitt F-3 team. We were hit by the Big Bug och återvände två gånger till. Kanske ett tips? Har bara erfarenhet av Kyalami  samma årstid ) och där var det varmt. Så skaffa kolsyre is direkt för att lägga på insugningsröret. ÅNGLÅS! Rekommenderar också Evans Coolant för vattentempen. Berätta om äventyret när ni kommer hem. Tack

Tommy Jagerwall
#29
OT / SV: Michael Schumacher Skadad
30 december 2013, 17:51
Tyvärr är nuläget för Schummi  mycket allvarligt!
Tommy #41
#30
OT / Michael Schumacher Skadad
30 december 2013, 04:01
Michael Schumacher skadade sig allvarligt söndag f.m. i Franska Alperna. Han brände lagg off pist med sin son när olyckan hände
och räddningshelikopter var snabbt på plats. Han vårdas nu på Grenoble´s Universitets sjukhus och läget är kritiskt. Han har bl.a. ådragit sig skall skador. Han bar hjälm vid olyckstillfället. Han var vid medvetande när ambulansen kom med föll i koma vid ankomsten till sjukhuset! Teamet på sjukhuset består bl.a. av läkare vilka har hög kompetens på skall och ryggradsskador. Jag återkommer då jag vet mer och tills dess kan vi bara hoppas på det bästa, hålla tummarna och be till högre makter.
Tommy "41