Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Tommy J.

#31
Generell diskussion / God Jul
22 december 2013, 17:53
NYA TAG 2014, OCH TILLS DESSA TILL ER ALLA:

GOD HJUL OCH GOTT NYTT ÅR

TOMY JAGERWALL
#32
Reflektion,
Ända sedan Robin Shorter (SSK) införde startavgift/anmälningsavgift 1976 har detta, under dessa 37 år, stötts och blötts! Det finns en aspekt jag inte finner ventilerad och det är att givetvis lättade trycket enormt efter hand på arrangörerna eftersom denne inte längre var piskade att själva dra in till alla kostnader genom god publiktillströmning, banreklam, annonser i program och vad i övrigt kunde vara intäkts givande. Jag bedömer det som att ju mer publik intäkt desto lägre avgift! Eftersom avgiften kommit för att stanna kan vi vara säkra på att den kommer att höjas efterhand som kostnaderna stiger. Så himla enkelt är det! Men, ett tips kan vara att de som kört de fyra första racen i RHK kunde ju få halv startavgift femte och sista tävlingen. Lösningen och den bistra sanningen är dock att med mer publik mindre avgift. Tyvärr är detta svårlöst eftersom så försvinnande få känner till RHK och Historic Racing. Men det är också klart att skulle krafttag tas på den punkten så vore det mycket märkligt om det inte hände grejor. Allt går att sälja med mördande reklam!
Tommy #41
#33
Teknik / SV: Stolsplacering
16 december 2013, 16:45
Anders,
Du har säkert rätt i att det kan diffa några mm i storlek mellan dessa bilar. Om du ursäktar tycker jag att vi koncentrerar oss på sakfrågan eftersom jag är övertygad om att detta kan komma eller kommer till oanade konsekvenser. Att byta båge förefaller för mig som en anledning att i fortsättningen lägga tid och pengar på något annat.
Jag letar upp skissen så snart jag kan. MEN, jag tog fram HTP handlingen och studerade certifikatet på min burbåge. På blad 2. finner jag fyra fotografier vilka tillverkaren Rally Produkter i Vålberg bifogat den tekn, spec. på blad 1. Ett av dem visar glasklart vart " B " bågen är placerad i kupén. Tillverkaren har enl. SBF/FIA norm producerat  en FIA App.K burbåge till ( bl.a. ) BMC Cooper S pre-65. På bilden ser en blind vart i kupé utrymmet den sitter. Certifikatet som tillverkaren bifogar varje båge  med med unikt tillf. nummer  är godkänt stämplat och signerat av högste tekniske chef på SBF. Allt detta har sedan besiktningsmannen/SBF haft som underlag för att kunna utfärda handlingen. Samtliga dessa dokument har även varit en vända i Paris för godkännande.
Självklart är det allvarligt om varje rullad bil har en säkerhetslösning som i sin tur är livsfarlig.
Tommy #41
#34
Teknik / SV: Stolsplacering
14 december 2013, 18:34
Ja, det här ser ut att bli lite tokigt eftersom regelverket för huvudbågen finns att läsa i App.K. Dessutom krävs vid HTP besiktning intyg från tillverkaren godkänt av SBF. Detta intyg skall också medföra fordonspärmen och vara tillgänglig för alla former av besiktningar under tävlingshelgen. Låt oss nu förutsätta att alla dessa kriterier är uppfyllda till punkt och pricka! Av vad som skrivits i detta ämne är det ju då bara att montera stolen. Då bör ju allt vara frid och fröjd! Eller.....?
Av alla tänkbara och otänkbara standardvagnar  torde BMC Cooper S vara den minsta bilen av möjliga att tävla i App.K. Då är utrymmet så litet att med den " nya korrekta stolplaceringen " att även en anorektiker ( låt oss säga 170 cm lång ), har svårt att komma in bakom ratten även om den är av Snap Off typ. Sen var det det där med att vrida ratten och kunna vända ut och in på benen för att kunna bromsa, koppla och gasa.
Men det är väl inget problem? Flytta B-stolpbågen bakåt så är ju problemet löst, eller hur? Nej inte alls för då stämmer inte ritningen från FIA hur bågen skall vara placerad! Tänker avslutningsvis på 190+ cm Daniel Frodin. I hans fall bedömer jag att bågen för B-stolpen hamnar mellan B-stolpen och bakrutan. Och hur säkert är det?
Tommy#41
#35
OT / SV: INLÄGG
11 december 2013, 09:28
Tack för svaret Anders. Då har vi alla fått veta vad som gäller. Men eftersom jag fått PC att fungera igen så nöjer jag mig med det och självklart tror jag att jag kan säga för alla 1000 Cupare att vi är mycket tacksamma att ha din hjälp med sidan Anders. Jag hörde från välunderrättat håll att Bengt-Åke Gustavsson skall modernisera RHK´s hemsida. Vore kanske smart att ta ett ord med honom. Vill ni att jag tar det uppdraget?

Tommy #41
#36
OT / SV: INLÄGG
10 december 2013, 10:22
Hej Webmaster Chief,

När jag skriver på RHK´s, alla rubriker, är det helt OK. Men, när jag skriver på 1000 Cupens gästbok uppstår följande problem.
Jag kan fylla i namn och alfabetets tre sista bokstäver. Då skall skrivrutan synas, inlägget skrivas och sedan skickas.
När jag fyllt i alfabtets tre sista bokstäver finns att läsa följande nere i vänstra hörnet:

Microsoft vb script runtime error ´800a00d´
type mismatch ´(string:"z")´
/ktm2/includes/ktedit/utils.asp.line54

Alltså, skrivrutan lyser med sin frånvaro och jag kommer inte längre än ovan beskrivet! Hur skall jag göra. Allt detta gäller min MacBookPro som använder SAFARI.
Då får jag ta fram min gamla laptop PC Vista Home. Med den har jag kunnat göra inlägg på 1000 Cupens gästbok. I går kom en uppmaning om uppgradering av ett antal program från Microsoft och nu uppför sig den på samma sätt som SAFARI på min Mac!
HJÄLP

Tommy #41
#37
OT / Inlägg 1000-cupens hemsida
09 december 2013, 17:39
Till Anders Jensen,
Jag skulle försöka informera om KAPTEN och TV kanal 9 kl. 22.00 på 1000Cup sidan. Så jag plockade ner min gamla Windows PC och till min förvåning upptäckte jag att nu går det inte heller att göra inlägg med Windows PC´n. Att vår hemsida har ratat data-
kriterier typ SAFARI och en rad anda är sedan länge kännt men efter att i dag uppdaterat min Windows PC är det kört även där. Ocha om ngn. annan uppdaterat som jag hur i H. fixar de detta. Jag har bett om att SAFARI etc. skulle rimligen kunna ordnas men ETT ÅR har gått nnu och problemet kvarstår???!!! Märkligt eftersom SAFARI och min MAC synkar med RHK,????!!!!
Tommy #41
#38
Generell diskussion / SV: Bilsportgalan 2014
09 december 2013, 15:15
Bosse, jag duckar och böjer mig! Kanske när det kommer till kitan att majoriteten i RHK tycker så. Allt för familjefriden.
Tommy#41
#39
Generell diskussion / SV: Bilsportgalan 2014
09 december 2013, 13:25
När man läser Anders bifogade program för Bilsportgalan blir i alla fall jag än mer övertygad om att SBF anser oss som en gärdsgårds serie, som kör klubb mästerskap,  i jämförelse med alla andra klasser i varierande mästerskap där vinnarna premieras. Både sorgligt och nedvärderande milt uttryckt!
Tommy #41
#40
Forumet / Hemsidan / SV: Ny hemsida!
30 november 2013, 17:14
Hej igen. Nja, inte är facet på vår hemsida något speciellt. Men, ibland blir man positivt förvånad hur vissa lyckas med en riktig eye catcher i layout och design. Är lite avundsjuk att vi inte har det. Det kostar inte mer! De som producerar Rutflaggan är mycket kompetenta yrkesmänniskor, lyhörda om nya ideér och layouter. Nydaning kanske lämplig i deras annars väl utförda uppdrag.
Min hustru /  jag tillhör Odd Fellow. ( Världens största förenings donator i välgörenhets sammanhang sedan några hundra år ).
Gå gärna in på www.oddfellow.se du kommer att bli imponerad Jag har varit det sedan 1972. Odd´s föreningstidning var värre än en begravnings annons. Nu är den regiserad, omarbeted och gjord av proffs inom samfundet och ( häpp ) state of the art.
Detta är viktigt för att kvalitetsäkra vår verksamhet.
Gör för helsike något som ni kan ni som jobbar med detta. Varför inte pristävling med ett års gratis anmälningsavgit som belöning till vinnande förslag.'

Tommy Jagerwall
#41
 Intressant att detta ämne kommer upp just nu! Vi är MÅNGA som försökt plantera dessa ideér sedan decennier men vår styrelse, eller rättare kuluren inom densamma har ALLTID visat KALLA HANDEN.
Nog om detta.
J F Kennedy hade sagt om han varit RHK´are "frågan är vad du kan göra för RHK inte vad RHK kan göra för dig"!
Med det sagt vill jag bara belysa hur ointresserad styrelsen varit tidigare och jag hoppas man kommit i fas med verkligheten som nu råder, och vågar lite mer. Pengarna på vårt konto skall investeras och förvaltas i mer affärsmässiga termer än subventionerad anmälningsavgift på Velodromloppet och Årsfesten, torde en driven ekonom påstå!
En hobby med motorsport och unik historisk anknytning FÖRTJÄNAR mer än vad vi exponerar i dag. Med de kapitalströmmar som flyter varje år privat finansierade av medlemmarna för att kunna deltaga och tävla bör en minskning av totalkostnaderna vara mer än välkommen. De många brister som råder har tidigare inlägg väl penetrerat så där håller jag bara med. Men samtidigt vill jag deklarera att om och när en medlem opponerar sig är det olämpligt att en " styrelserepresentant " förhånar och löjliggör denne betalande medlem, eftersom detta är en hemsida som vem som helst kan läsa och om så skall vara behöver vi nog alla ha en lektion i hur vi formulerar oss.
Jag har miljoner ideér hur vi kan göra men eftersom dessa inte vi ett enda tillfälle fallit i god jord så håller jag inne med dessa. Vad jag HANDFAST vill rekommendera är att styrelsen tar ett beslut direkt och tillsätter en kommitté med doers vilken skall ha som uppgift att presentera en handlingsplan som täcker framtiden i ett startskede dvs. vad som behövs och är ett måste.
Svårt i dag att få folk att göra något gratis på obetald tid. Ja, styrelsen kommer säkert hävda att de inte blir ersatta men det är ett ställningstagande de tagit privat så det ankommer dem huruvida de vill acceptera omständigheten.
Jag anser att kommittén skall ha FULL kostnadsteckning för faktiska utlägg med ett tak för att utreda detta utan personlig vinning eller motsvarande.
Om nu detta mitt påstående skall vara ett vitten värt så måste styrelsen stå i konsensus, deltaga och se positivt i sakfrågan.
Årsmötet fattar därefter beslut, baserat på arbetsgruppens underlag. Allt enl stadgarna.
Så vi kanske är mogna att gå från ord till handling. RHK´s framtid kommer att avgöras av klubbens attityd till nuet och framtiden. Verksamheten under tävlingshelgerna har redan stort A. Det är den bästa platform att starta på. Hade vi inte den vore vi nog ganska lost. Låt oss värna om och förvalta den inför kommande generationer om nu inte det skulle vara så att EU inte total förjbuder vår verksamhet. I värsta fall får vi väl dela cell och minnas hur det var?

Tommy Jagerwall   
#42
Generell diskussion / ALLA
17 oktober 2013, 18:02
Nu har jag loggat in fyra gånger. Det finns tre entréer att göra detta. Sedan  när det äntligen tar kommer jag till 407 forbidden. Vilket bonnigt trams.
Jag undrar om det finns någon som kommer till Hjo som kan tamed en växellåda till Stockholm givetvis mo ersättning. I så fall v.g kontakta mig. 0451 81400  ,  0708108181  , tommy@jagerwall.se.

Tack

Tommy #41
#43
Teknik / Lambdamätare
28 september 2013, 15:41
Det finns en gammal oskriven regel som säger : " domar´n dömer och inga böner ". Så jag vill inte väcka någon upprivande debatt i frågan betr. lambdamätare utan bara berätta och belysa konsekvensen. Till finalen i Falkenberg gjorde jag en tavla p.g.a. ett nattjobb vilket Pierre Carlsson, Kil, var vänlig att assistera och slita hela natten. Så jag glömde att göra en rutinjustering vilken Patric Bjurhovd och Christer Wigren upptäckte söndag morgon och det urbrända stiftet lades åt sidan och motorn gick med acceptabelt komressionstryck. Till trots att jag vann så ville jag kolla. Nu i morgon blir det England för att fixa topp och kolvskada! En sak är dock säker. Hade jag haft lambdan monterad så hade detta kunnat elimineras, åtgärdats och mycket onödigt besvär och givetvis stor kostnad undvikits. Synd på en helt ny motor kan man tycka. Men, jag har gjort fel erkännes och detta var förbaskat onödigt! Det är bara som vanligt att bita ihop.

Tommy #41
#44
Kommer RESULTAT från Falkenberg före eller efter Hjo
Tommy #41
#45
Tävlingar / Kinnekulle/RHK
26 augusti 2013, 07:22
Jag var mycket tveksam inför valet av rullande start nu i helgen på Kinnekulle. Men, nu har jag totalt ändrat uppfattning! Det hela avlöpte perfekt vad jag kunde notera och skulle nog vilja att detta hur historiskt det än är vilja se en fortsättning. En bonus poäng är ju också att våra bilar mår mekaniskt mycket bättre av denna startmetod.
Allt flöt väldigt fint på Kullen i år så också ett stort grattis till Anders D. & Co. Sekretariatet sköttes som vanligt perfekt och husmors mat på restaurangen fanns heller intet att anmärka på.
Så på det hela taget en helg med underbart väder och trevligt bemötande. Well done!
Tommy Jagerwall