Racerhistoriska Klubben

Allmänt => Teknik => Ämnet startat av: Peter Thulin skrivet 07 juni 2024, 12:22

Titel: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 07 juni 2024, 12:22
Varför är det så svårt för reg.besiktare att förstå de tekniska reglerna vid HTP-ansökan?

Har pratat med de som var med förr och fått detta förklarat! Hur tekniska reglerna fungerar!

Perioden E och F läses de tekniska reglerna i FIA Appendix K (se Appendix K)

Perioden G1 1966-1969 läses tekniska reglerna i FIA Appendix K (se Appendix K)

Perioden G2, H1, H2, och I läses i Appendix J för aktuellt år! Regulations - Period Appendix J | FIA Historic Database

Från 1970 så FIA ändrade tekniska reglerna ganska radikalt (se FIA Bulletin januari 1969, där FIA beslut finns) Man reviderade de tekniska reglerna för Grupp 2 se text nedan från beslutet;

REVISION OF GROUP 2 (TOURING CARS)
In pursuance of the same mandate the Executive Board als~ decided to approve the proposal for revision of group 2 (Touring Cars) which had been submitted by the Sub-Commission of Recognitions and Appendix J.
 
The specifications of this new group 2, applicable as from 1st January 1970 are given hereafter.

Moreover, the Board çonsidered that the existence of group 5 (Special Touring Cars) under its present form would become useless after the introduction of the revised group 2 and it was therefore decided that it would be suppressed as from 1st January 1970.

Perioden G2 1970-1971, H1 1972-1975, H2 1976 och I 1977-1981 enligt FIA Appendix K (FIA engelska version, sid 32, punkt 7.3.2) så är det "historiska" FIA Appendix J för aktuellt år som gäller som tekniska regler (OBS! "historiska" Appendix J är separata dokument som finns på FIA Historic Database.

Perioden J1 1982- 1985 och J2 1986-1990 så är det Grupp A tekniska regler.

FIA Appendix K ,2023 Punkt 7.3.2 Touring, Competition Touring, GT and GTS cars of Period G2 (1/1/1970-31/12/1971) onwards must comply with the Appendix J international Competition regulations appropriate to the final year of their period as defined in Article 3. This concerns in particular the possible coefficient for turbocharged cars in Periods J1 and J2 respectively. (Källa Appendix K, 2023)

Trots att FIA Appendix J finns sedan 1955 har FIA valt att göra egna nya moderna regler för perioderna E, F och G1. Men inte för G2, H1, H2, I  https://historicdb.fia.com/regulations/period-appendix-j
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 09 juni 2024, 06:57
Angående kylare för grupp 2 1970 i G2 klassen.

När man tar upp denna fråga med HU gällande aluminum kylare med fri volym när man skall göra en HTP-ansökan för en G2 bil enligt 1970 år regler. Så påstår SBF (HU) historiska utskott att detta inte är tillåtet.
Detta trots att tekniska reglerna anger att kylaren är fi samt att man också får ändra dess placering.

Hur skall man göra för få (HU) historiska utskottet för att förstå att de skall följa det som gäller enligt FIA Appendix K? Anmäla till SBF´s juridiska utskott?

I Appendix J 1970 (FIA Database) står det följande om kylare (radiator) i punkt t sidan 65.
t) Fuel tanks and water radiators: the capacity of fuel tanks is free up to the limit specified under Art. 253 J). The location and dimensions of the filler orifice as well as those of the filling cap may be changed provided the new fitting does not protrude beyond the coachwork line and provides against fuel leakage into the inside compartments of the car. Should the tank and its filler be located in the luggage compartment, an outlet at the lowest point must be provided for the fuel accidentally spilled In this compartment. There is complete freedom as regards the water radiator and its capacity. Its location may be changed provided no modification is entailed either to the outside or to the inside (cockpit) of the coachwork.

Art 253 J i FIA Appendix J 1970. Ändrar inget heller! Den handlar om hur stor tankvolym man får ha.

Se t.ex denna Ford Escort 1971 med HTP-handling har aluminum kylare; https://www.iconicauctioneers.com/1971-ford-escort-rs1600-rec13103-1-stoneleigh-0224
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Lars Stenqvist skrivet 10 juni 2024, 19:04
Ja jag instämmer det är nästan omöjligt att få dom att förstå tekniken från -70-75. GR.2 som har samma namn som GR-5 -66-69. (Special competition turing car) och som sagt är ganska fritt. Detta kan ta död på RHK som raggar yngre förmågor.
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13
"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 13:36
Generator G2 1971 grupp 2

Varför håller historiska utskottet och bråkar om generator i gjuten i aluminium hus i G2 klassen? Chrysler Plymouth hade redan 1968 generator i gjuten aluminium som standard på sina modeller. Fanns det 1968 så är det tillåten 1971.

Enligt periodspecifikationen som anges i FIA App. K. så skall den vara tillåten.

I G2 Grupp 2 klassen så får man byta ut generatorn mot fritt fabrikat och fria fästen (se tekniska regler nedan). Man får ju t.o.m. köra utan generator enligt tekniska regler i FIA Appendix J 1971 i Grupp 2.
S) Electrical system —engine accessories : it is allowed to replace a dynamo by an alternator. The mounting brackets and crankshaft pulley are free. The ignition system is free as long as Its replacement or modification does not alter the mechanical parts beyond what Is allowed under A rt 260 a). The generator may be put out o f use or removed. However, the minimum lighting dewces must remain in normal working order during the whole race. Besides, it is recalled that, in almost a ll races, the starting o f the engine must be effected without any external help.
(Källa; FIA Appendix J 1971, sid 133)
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 13:39
Batteriplacering Period G2, 1971.

Varför ifråga sätter SBF reg.besiktare min batteriplacering? Har en coupé bil öppen och batteriet är placera längst bak inne i bilen i en låda. I tekniska reglerna för G2 1971, Grupp 2 så är placering fri av batteriet! Även i FIA Appendix J 1971 under avsnittet definitioner (se text nedan) så får batteriplacering vara där! Tolkningen enligt FIA; "är batteriet inte synligt (t.ex. i en täckt låda), inne i bilen så får det sitta där"! Bakdelen sk. bagageutrymmet i en coupébil, gäller väl också denna typ av bilar. Är batteriet i en täckt låda så är det inte synligt, "om man inte är stålmannen och har röntgensyn".
Har studerat flera fabriksbyggda tävlingsbilar i G2 perioden med godkänd HTP-handling och de har denna lösning.

Om reg.besiktare inte vill godkänna detta, skall man då vända sig till SBF juridiska? Målet med historisk bilsport är ju att göra som de gjorde under den aktuella perioden.

r) Electrical system —lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be In compliance v/ith the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic. The location of the battery Is free, as long as it is not placed In the passenger compartment. The liberty given for the lighting devices concerns their replacement or modifiestion, but does not allow their pure and simple suppression. The number of headlights is free. In case the battery is placed inside the cockpit of a car in the normal series production, it may remain there.

Avsnitt; Definitioner FIA Appendix J 1971 står det som tolkning vad som gäller utvändigt och invändigt i bilen;
k) Coachwork: by coachwork is meant: — externaliy: ail parts of the car licked by the air-stream and situated above a plane passing through the centre of the wheel hubs.
— internally; all visible parts of the passenger compartment.
Källa; FIA Appendix L 1971, sid 83

Enligt FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3, så måste Svenska bilsportförbundet följa dessa regler;

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.
Detta betyder att varken SBF eller historiks utskottet (HU) har "eget" tolkningsföreträde i Sverige av FIA Appendix K och FIA Appendix J!
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 18:06
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965

Jag har ingen koll på vad som användes på Lotus Elan när det begav sig. Jag har dock väldigt bra koll på BMW:s 02-serie i och med att jag tävlade med en 2002 Ti under nästan 20 år både i Sverige och internationellt. Aluminiumkylare användes aldrig under perioden fram tom 1971 på den modellen varken i rally eller racing vilket gör att man idag inte får åka med en sådan kylare även om aluminimkylare användes i någon annan modell av annat märke.

Generatorhuset är som standard i aluminium på BMW 02, dvs det finns inget annat att välja på. Den typen av generator satt på min bil under alla år utan någon synpunkt från någon oavsett land jag tävlat i. Om du åker till Velodromloppet kommande helg och kikar på bilarna i period G lär du märka att det sitter generator med hus i aluminium på typ alla bilar.

Vad är det för bilmärke och modell du bygger på?
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 18:24
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 13:39Batteriplacering Period G2, 1971.

Varför ifråga sätter SBF reg.besiktare min batteriplacering? Har en coupé bil öppen och batteriet är placera längst bak inne i bilen i en låda. I tekniska reglerna för G2 1971, Grupp 2 så är placering fri av batteriet! Även i FIA Appendix J 1971 under avsnittet definitioner (se text nedan) så får batteriplacering vara där! Tolkningen enligt FIA; "är batteriet inte synligt (t.ex. i en täckt låda), inne i bilen så får det sitta där"! Bakdelen sk. bagageutrymmet i en coupébil, gäller väl också denna typ av bilar. Är batteriet i en täckt låda så är det inte synligt, "om man inte är stålmannen och har röntgensyn".
Har studerat flera fabriksbyggda tävlingsbilar i G2 perioden med godkänd HTP-handling och de har denna lösning.

Om reg.besiktare inte vill godkänna detta, skall man då vända sig till SBF juridiska? Målet med historisk bilsport är ju att göra som de gjorde under den aktuella perioden.

r) Electrical system —lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be In compliance v/ith the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic. The location of the battery Is free, as long as it is not placed In the passenger compartment. The liberty given for the lighting devices concerns their replacement or modifiestion, but does not allow their pure and simple suppression. The number of headlights is free. In case the battery is placed inside the cockpit of a car in the normal series production, it may remain there.

Avsnitt; Definitioner FIA Appendix J 1971 står det som tolkning vad som gäller utvändigt och invändigt i bilen;
k) Coachwork: by coachwork is meant: — externaliy: ail parts of the car licked by the air-stream and situated above a plane passing through the centre of the wheel hubs.
— internally; all visible parts of the passenger compartment.
Källa; FIA Appendix L 1971, sid 83

Enligt FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3, så måste Svenska bilsportförbundet följa dessa regler;

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.
Detta betyder att varken SBF eller historiks utskottet (HU) har "eget" tolkningsföreträde i Sverige av FIA Appendix K och FIA Appendix J!


Enligt senaste Appendix K är det tillåtet att ha batteriet inne i bilen bara reglementet efterföljs. Se sektion 5.3.1:
"5.3.1 Protection of the battery terminals against the risks of shorting is mandatory.
If the battery is retained in the cockpit, it must be of the dry type,
be securely fixed, and have an insulated, leak-proof cover."

Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 19 juni 2024, 17:20
Enligt FIA APP K 2023 så är det denna regel som gäller dvs det som står i FIA Appendix J 1971!

FIA Appendix K ,2023 Punkt 7.3.2 Touring, Competition Touring, GT and GTS cars of Period G2 (1/1/1970-31/12/1971) onwards must comply with the Appendix J international Competition regulations appropriate to the final year of their period as defined in Article 3

Du måste följa vad FIA Appendix K anger här! Det anger att FIA APP J 1971 års regler skall följas, det gäller också defintioner som står i FIA APP J 1971, Det är så man gjorde i tidsperioden!
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 19 juni 2024, 17:23
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 18:06
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965

Jag har ingen koll på vad som användes på Lotus Elan när det begav sig. Jag har dock väldigt bra koll på BMW:s 02-serie i och med att jag tävlade med en 2002 Ti under nästan 20 år både i Sverige och internationellt. Aluminiumkylare användes aldrig under perioden fram tom 1971 på den modellen varken i rally eller racing vilket gör att man idag inte får åka med en sådan kylare även om aluminimkylare användes i någon annan modell av annat märke.

Generatorhuset är som standard i aluminium på BMW 02, dvs det finns inget annat att välja på. Den typen av generator satt på min bil under alla år utan någon synpunkt från någon oavsett land jag tävlat i. Om du åker till Velodromloppet kommande helg och kikar på bilarna i period G lär du märka att det sitter generator med hus i aluminium på typ alla bilar.

Vad är det för bilmärke och modell du bygger på?

BMW 2002 med aluminium kylare; https://racecarsdirect.com/Advert/Details/132036/crc32
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 19 juni 2024, 17:33
 Belysning
I FIA Appendix J 1970- 1981 Grupp 2 och 4 står det följande om belysning
 
Electrical system—lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be in compliance with the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic.

SBF och Historiska Utskottet har skrivit i sin "Lathund på 240, Grupp 2" att så är inte fallet: Men enligt FIA Appendix J 1970-1981 så får man t.ex. använda Volvo 260 baklysen på en Volvo 240!

Förr så var det många som hade egna lysen fram och bak monterade i Grupp 2. Man blandade olika modeller.
När man åker racing så är det tilläggs reglerna för tävlingen som avgör!
 
På en bil för racing så brukar det räcka med bromslyse, bakljus och blinkers. (Idag så krävs det enligt FIA Appendix K fast rött ljus bak ( se FIA App K för exakt regel).
 
På en touringcar för racing i Grupp 2 och 4 så behövs det inga blinkers, andra lysen och strålkastare fram!

Free betyder fritt; det betyder även att inget behövs.
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 19 juni 2024, 18:01
Bromsskivor, Broms ok och broms våg.

I FIA Appendix J 1970 Grupp 2 (G2 perioden enligt FIA APP K)
Bromsskivor med lösa nav (bellhouse) får alltså enligt G2 perioden användas i Grupp 2 och 4 , så länge friktionsytan är samma som i homologeringhandlingen. Tekniska reglerna visar också att det var fritt att montera broms våg. Enligt tolkningen som finns är tekniska reglerna som angör detta. Detta var också det som gjordes 1970 och 1971.

Redan 1966 så använde Ford och andra tävlingsbilar skivor med lösa nav (bellhouse). Detta använder också i Grupp 5 1968-1969.

Till 1970 tekniska regler (FIA Appendix J 1970) så reviderades FIA Grupp 2 regler! Detta gjordes pga av att Grupp 5 var det stora touringcar klassen mellan 1968 -1969 Group 5 regulations  1968 -1969  seasons, which allowed much more significant modifications to engines, transmissions, brakes and suspensions!
Många aktiva förare körde Grupp 5 pga av tekniska reglerna inte krävde dyra homologerade delar. Därav så reviderade FIA de tekniska Grupp 2 reglerna 1970 och framåt.

Det betydde att mycket mera blev fritt i Grupp 2 och 4 från 1970.

 I FIA Appendix J 1970 Grupp 2 står det följande;
Art. 260.—Modifications and additions authorized : all those already authorized in group 1, plus the following ones: a) Modifications of the original mechanical parts : the original mechanical parts having undergone all the normal machining operations foreseen by the manufacturer for series-production, except those for which the present article provides a freedom of replacement the present article provides a freedom of replacement,
I avsnitt om bromsar står det följande;
u) Braking system : the mounting of a double pump (master cylinder) or of any device which produces simultaneous action on the four wheels and a separate action on two wheels is allowed. The discs and drums may be replaced by others provided the area of the friction surface is not modified. Linings are free. The backing plates may be modified and fitted with air openings. Protection shields may be modified or suppressed. Cooling air-ducts may be added provided they do not entail a modification of the coachwork. The addition of brake servos is allowed.
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 19 juni 2024, 19:34
BMW 2002 med FIA HTP-handling har batteri i doldlåda på högersida! Batteriplacering enligt FIA App J, Har även aluminium kylare.

https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/132036/1971-bmw-2002-ti-gr-2-high-end-fia-htp

Se text för hur man läser tekniska regler i tidigare inlägg!
Titel: SV: HTP-ansökan
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 19 juni 2024, 19:40

Variant "Options" delar som ej är homologerade (som ej finns med i bilens homologeringshandling!)

Ovanstånde punkt gäller det som står i FIA Appendix J åren 1970-1977 tekniska regler om "varianter" och "options". Dvs delar som tillåts utan homologering som finns tillgängliga i t.ex. reservdelskataloger. Denna tekniska regel upphörde i FIA appendix J 1978 och framåt och då krävdes homologering för allt.

Så här det om "option" "variant delar i FIA Appendix J 1970-1977:

Options —definitions : a variant of the series-productlon. Accessories or equipment delivered on express request of the customer. By option Is there fore meant any equipment supplied in supplement to or In place of the basic model available on request, even if this equipment Is normally fitted on some seriesproductlon cars as Is the case, for example, on cars for export.

aa) Recognition of an option will be granted only If the optional equipment Is available freely at the manufacturer's or his dealers for any one wishing to purchase it. It must be mentioned in the manufâcturer s catalogue of spare parts for the model concerned and porooerlv Identified.

Några exempel på hur det gjordes förr med denna "Options paragraf" i de tekniska reglerna i Grupp 2 och 4;

Volvo 140 gjorde aldrig någon homologering på att det kom en ny torpedvägg 1973, inte heller någon homologering gjordes på 1974 årsmodell på att originalbränsletank blev ny och fick ny plats (samma som Volvo 240 1975).

I nyare Volvo 140 använde man den äldre instrumentbrädan tros nyare nyare utseende på utsidan.
 
Att man på Volvo 140 årsmodell 1974 och Volvo 164 årsmodell 1975 år bilar använde 1973 år stötfångare.

Att Volvo 164 hade 1975 kom med samma bakaxel och upphängning som Volvo 260, ingen homologering krävdes för att använda detta. Även tankplaceringen var samma som 260.

Camaro Gen 1 och 2 att man använde olika fronter och bakstycke fritt mellan olika årsmodeller, utan homologering under 70-talet i Grupp 2.

Camaro Gen 2 att den hade olika bakrutor detta användes också fritt på 70-talet i Grupp 2.

Att motorhuv i glasfiber fanns som originalreservdel till Camaro Gen 2. SCA Gen 2 Camaro som kördes av Frank Gardner 1973 hade detta. (Glasfiber förbudet som kom 1972 gäller inte för serieproducerade original delar i glasfiber eller plast).

Volvo 240 och Volvo 260 fick fram 1967-1977 använda 1030 och 1031 bakaxeln.

Volvo 242 GT reservhjulplåtar var tillåtna enligt denna regel från augusti 1977 till 1977-12-31.

Ford Mustang boss 1969 fick använda den nya fronten (1970 års) som kom i oktober 1969. Gjordes av bl.a. av Ford Motorsport med Frank Gardner Grupp 2 i England.

Ford Mustang 1969 fick använda scoop på motorhuven och bakskärmar med luftintag i Grupp 2. Användes bl.a. av förar legenden Allan Moffat som tävlar både i Europa, USA, Australien.
Titel: SBF Batteriplacering
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 20 juni 2024, 18:37
Detta har SBF Historiska utskottet skriv i officella meddelanden:

Batteriplacering Historisk Bilsport
OM-HU-2023-04
FIA har uppdagat att det förekommer en del bilar med HTP som har batteriet monterat inne i kupén.

Utskottet vill nu påpeka att detta inte är godkänt i någon period före Period J2 enligt App-J 1990, och uppmanar alla som har denna installation att omgående flytta batteriet till antingen originalplacering eller till Bagageutrymmet vilket är godkänt f.o.m. period G1.

Om det uppdagas vid en kontroll kommer det att göras en notering på "Gula sidan" eller alternativt på anmärkningssidan i det senaste formatet av HTP.

https://www.sbf.se/sportgrenar/historisk-bilsport/officiella-meddelanden-hu/2023-06-28-batteriplacering-historisk-bilsport

Detta stämmer inte med de regler som står i FIA Appendix K, inte heller med FIA Appendix J som gäller som tekniska regler för G2, H1, H2 och I perioderna. I definitioner i App J gällande invändigt i bilen; så står syns inte batteriet så får det vara i kupén.

Varför läser inte SBF och HU reglerna som FIA hänvisar till?

Historisk bilsport bygger på internationella tekniska regler, Sverige (SBF och HU) har inte möjlighet att hitta på egna regler.

Att hålla på så här av SBF och HU gör ju bara att alla blir förvillade!

FIA ha en databas för alla bilar med HTP-handlingar, om man inte förstår reglerna så kan man ju titta på hur andra länder har gjort när man har gett bilar HTP-handlingar. FIA Databasen är full med bilder på bilar som visa på vad som blivit godkänt.

FIA Appendix J 1970 och 1971 är ett historiskt dokument på hur man gjorde  de år; det är ett mycket starkt bevis som styrker hur det var!

Här är ytterligare en G2 bil Alfa Romeo 1750 GTAM med HTP-handling, alu. kylare och batteri i kupén. https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/124581/alfa-romeo-1750-gtam

Titel: Hur länge gäller en homologerings handling?
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 22 juni 2024, 18:28
Det råder någon form av missförstånd av historiska reg.besiktare om hur historiska reglerna fungerar  för G2, H1. H2 och I (se exempel)!

Svenska Bilsportförbundet bör därför klargöra vad som gäller bättre!

Exempel! Alla FIA homologeringar har en tidsperiod angiven när bilen var aktiv som tävlingsbil! se FIA Historic Database!

Ta t.ex. Opel Commodore GS homologeringhandling no;5242 https://historicdb.fia.com/car/opel-commodore-gs Enligt FIA  World Motor Sport Council (WMSC) är denna homologeringhandling giltig mellan 1968-11-02 till Januari 1978-01-01.

Det betyder att FIA Appendix K har godkänt att denna bil går att köra i historiska klasserna G1 (1968-1969), G2 (1970-1971), H1 (1972-1975), H2 (1976-1976), I (1977-1978). Reg.besikting skall enligt FIA Appendix K ske i den grupp som den aktuella(sökande) ägaren anger. (se punkt 4.1.3 i FIA Appendix K) Enligt FIA Appendix K är det de tekniska reglerna för respektive grupp/klass som gäller (dvs. väljer man G2 är det FIA Appendix J 1970 och 1971 som gäller som tekniska regler och tolkningar)! Detta framgår av FIA Appendix K 2023 punkt 1.2 stycke 2, första punkten.

Har bilen en godkänd homologering i FIA Database så får den användas de tids perioder som FIA World Motor Sport Council (WMSC) har angett i homologeringshandlingen! Det är ju FIA´s principer som gäller, då kan man inte i Sverige hitta på annat! Aktuell FIA homologering har ju angivit att bilen har blivit använd som tävlingsbil dessa perioder.
Titel: BROMSSKIVOR OCH NYA FIA REGLER FÖR ERSÄTTNINGS BROMS OK
Skrivet av: Peter Thulin skrivet 21 juli 2024, 10:00
BROMSSKIVOR OCH BROMS OK.

Varför håller FIA på när de ändra på de historiska reglerna? Att ändra på historiken är inte bra! I januari 1969 så bestämde FIA att Grupp 5 skulle bli Grupp 2. Att många aktiva under slutet på 60-talet valda att bygga sina bilar efter Grupp 5 regler berodde på att homologerade delar var dyra och inte fanns tillgängliga. FIA valde därför att göra FIA Appendix J tekniska regler som de aktiva ville.

SBF och HU har skrivit om domkraftfästen i officiella meddelanden: Detta har ju varit fritt i Grupp 1 sedan 60-talet och är det än i dagens tekniska regler.
SBF och Hu har även i officiella meddelanden skrivit om batteriplacering! Detta har också varit klargjort i FIA Appendix J för de olika klasserna och åren. Varför försöka rätt historien?

I FIA Appendix K 2023 punkt 7.3.8, sid 35 står det;
When period Appendix J allows the replacement of disc brakes, under conditions, the type of the discs must remain (solid, grooved, ventilated).

Tolkning ute i världen gäller inte navet dvs bellhouset.

Men varför skriva så här i punkt 7.3.8.; Varför inte bara skriva att de skall vara tillverkade i "järnmaterial" samma som bilen har homologerat eller i original? 1976 så började Formel 1 (Gordon Murray Brabham) med kolfiberskivor, flygindustrin började ännu tidigare med kolfiberskivor.

I alla FIA Appendix J 1970-1981 så gäller följande för bromskivor; " The discs may be replaced by others provided the area of the friction surface is not modified; the same does apply to the drums."

NYA TEKNISKA REGLER FÖR ERSÄTTNINGS BROMS OK.

Nu med nya regeln om broms ok; Se FIA Appendix K 2023 punkt 3.3.7 sid 14 nedan;

3.3.7 Where new and/or serviceable brake callipers are no longer available, equivalent alternatives may be accepted subject to body material, style, construction, weight, mounting types, number, and size of pistons as well as friction pad area being similar.

When multiple calliper types were homologated as extensions (or used in period on non-homologated cars), alternative replacement callipers may only be considered when all period options are unavailable. Evidence to support use of an alternative must be provided with an HTP application and if accepted will be specified on the document .

Att Navet (bellhouse) är löst på bromsskivan är extra viktigt nu när man har bestämt att man får använda broms ok från andra bilar. Detta för att kunna göra en enkel lösning med OK fästen och för att man skall slippa att modifiera homologerad hjulspindel. För homologerad hjulspindel får ej bytas ut. Även tjockleken på skivan bör vara fri så man kan använda flera typer av broms ok. Det är inte lätt att hitta ersättning broms ok efter nya regeln 3.3.7.