Finns det fler Ralt formelbilar i Sverige/Norden? Är listan nedan "rätt"? ???
Se bifogad lista nedan (uppdaterad 2010-08-09)!
Det finns som jag vet minst två stycken till i Skåne. Per Sturesson och Per Broströms bror har varsin RT1,a
Listan nedan uppdaterad med ytterligare 2 st. RT1:or. ;D
Bifogade listan nedan (Pdf-filen) uppdaterad! ::)
28 st RALT formelbilar i Norden! ;D
ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ralt ;D
Synd att inte alla bilar används. Som går att användas..
finns minst två till i Halmstad
Hej
är på väg att köpa en ralt F3 utomlands.
Någon som vill sälja här hemma?
Maila eller ring mig
0705561805
Bengt ???
Billy man kan bara skriva RONI en gång. ;)
Ralt RT1 RT3 RT30 RT31 RT32 RT33 RT34
Listan med Ralt formelbilar uppdaterad nu med en RT31. Totala antalet i listan är nu 29 st. Vem hittar bil nummer 30 ? Beer
29 st Ralt formelbilar racesmile
RALT
flag 1 - 2 - 3 - 4 - 5 ..... 29 - 30 - 31 racesmile
Jättekul, nu har vi passerat 30 st Ralt formelbilar i Norden. Vi har nu även en bil med från Finland och listan är nu totalt uppe i
31 st!
Se bifogade lista!
Beer
Fasen, inte viste jag att Ralt var vanligare på racerbanorna än volvo V70 på Ikeaparkeringen ;D
Kul att det är så många. tänk att få se dem ute på banan samtidigt
Är det bilar med skandianvisk historia, eller har de kommit hit på senare tid?
Bifogar en länk från Ahvensito 1984. Man ser flera Svenska Ralt RT3 skymta förbi där en bit in i filmen.
Hämeenlinna race Ahveniston moottorirata 1984 - lauantai osa 1 (http://il.youtube.com/watch?v=MXvdmhYfY24#)
Jodå Bosse L.,
Om du beaktar hur många år som vi körde F3 i Sverige ( 1000cc/1600cc & 2000cc ) så blir det några år tionden. Varje år dök det upp nya bilar ( helt nya & beg. ) till SM. Formel 3 racingen har varit ganska stor i Norden även med internationella mått mätt. Många bilar stannade kvar i Sverige p.g.a. att vi fick inte mer betalt för ett års bilarna utom lands än i Svedala. De Engelska bilarna t.ex. hade gått dubbla gångtimmar mot våra och därefter sattes den gånbara prislappen.
Mest kul är att mina gamla Raltar verkar få nya krafter och nytt liv. Så skall vi komma ihåg att det fanns ett 10 tal tillverkare till utöver BT och Ralt.
Nu laddar vi för Våler
Tommy #41
Det är kanske inte så konstigt att det finns ett trettiotal bilar i Skandinavien om jag räknat rätt så tillverkades det 437 F3or under perioden 1975- 1989 av märket Ralt.
Det är ännu fler än 437 st Ralt F3 formelbilar ;D
Det är 546 st. Ralt F3:or som tillverkats mellan 1975 och 1990 (enligt boken Brabham and Ralt and Honda: The Ron Tauranac Story av Mike Lawrence) och som får delta i RHK-seriens formelbilsklass. Av dessa har idag 31 st identifierats i Norden. Så det borde finnas ytterligare ett antal. Speciellt kanske i våra grannländer där endast ett fåtal är identifierade ::)
För att se hela tabellen med för hur många Ralt som tillverkats per år och olika kategorier se bilagan i tidigare inlägg http://rhkswe.org/forum/index.php?topic=490.0 (http://rhkswe.org/forum/index.php?topic=490.0) flag
RALT
RT1, RT3, RT30, RT31, RT32, RT33, RT34, RT35
1-2-3- .... 31-32-33 flag
Grattis Bengt till din Ralt RT1 från 1978. Beer
Nu består listan av 33 st. Ralt formelbilar i Norden.
Se bifogade lista!
Lars är det inte lite dumt att ha en målfragga i början och i slutet av din rullande banner ?
Starflagga och grönflagg (för full gas framåt) vore bättre :-)
Jag hittade ingen grön flagga. Men kanske det kommer en sådan "smile", då kommer den att användas istället! ;D
Pelle
Kan jag omvandla min Licens till Historisk Formula.
Enligt SBF måste jag gå utbildningen men alla andra jag pratar med säger att det är endast en formsak.
MVH
Bengt
Citat från: Allo skrivet 15 september 2010, 09:32
Pelle
Kan jag omvandla min Licens till Historisk Formula.
Enligt SBF måste jag gå utbildningen men alla andra jag pratar med säger att det är endast en formsak.
MVH
Bengt
Hej Bengt och alla Er som inte har Formellicens!
För en tid sedan var jag i kontakt med SBF, vad det är som gäller om man har racinglicens och vill uppgradera den till Formel.
Min tanke var att det räckte med en uppkörning eftersom teorin är densamma.
Jag fick olika svar beroende på vem jag talade med, men alla var enade om att det var krångligt, och att den lättaste vägen att gå, är att ta en ny licens.
Den 9-10 okt. anordnar ssk licenstagning på Kinnekulle. Jag har lovat att ställa upp som instruktör för Formel. Passa på att gå den, så är det klart till nästa säsong och samtidigt får ni provat bilarna, då det även är fri körning.
Joakim
Bengt
När jag började med formelåkandet frågade jag Widenborg om jag behövde formel licens. Efter att han i sedvanlig god anda gott i genom regelboken, så kom han fram till att med Historisk licens så behövdes inte.
Det har fungerat i Spa, Ringen,Monaco så jag ser inte varför det inte skulle fungera på Falkenberg.
Hoppas att jag inte satt mej själv i skiten nu.
Enligt blanketten för ansökan om licens i historisk racing. finns det två val Grade C Historic Formula eller Grade H1 Historic Racing.
Det skulle kunna tolkas som att det är separata licenser, men även jag har fått divergerande svar beträffande uppgradering av min Grade H1. Tror att den relativt nyrekryterade personalen på licensavdleningen möjligen inte fått chansen att sätta sig in alla olika sportgrensregler ännu. Bilsportens främsta kännetecken är väl knappast lätta och konsekventa regelverk ;)
Hej
Så här står det i Appendix L som bl.a reglerar licenser internationellt.
ARTICLE 8 - INTERNATIONAL DRIVER'S LICENCE FOR HISTORIC CAR EVENTS
8.1) The FIA Historic International Driver's Licence is valid, within the category of cars for which it is issued, for all FIA sanctioned speed events for historic cars and is compulsory for such events unless the driver is a holder of any grade of the normal FIA International driver's licence (see Articles 2 to 5).
Speed events are, for the purpose of competitions for historic cars, events where speed is the determining factor for the results
or where an average speed of over 50kph will be attained.
8.2) FIA Historic International Driver's Licences are subject to all
rules concerning International licences set out in the FIA
International Sporting Code, Chapters 2 and 8.
8.3) The FIA Historic International Driver's Licence will be
distinguished by a large H overprint.
8.4) ASNs issuing the licences will be responsible for
determining the qualifications required for the different grades.
8.5) Licences are valid for the following categories of cars as
defined in the international regulations for historic cars.
Grade H1: all historic cars except for Thoroughbred Grand Prix.
FIA gör alltså ingen skillnad på Formel och andra bilar när det gäller licenser.
Har man H1 licens får man köra alla historiska bilar utom Formel 1 och liknande, se punkt 8.5 ovan.
Har man tex Racing Grade C får man också köra alla Historiska bilar, se punkt 8.1.
Dock är det SBF som utfärdar och bestämmer regelverket för vilka kvalifikationer som krävs för att få olika typer av internationell licens, se punkt 8.4.
SBF skiljer på Formel och andra historiska bilar för nationella licenser (Tävlingsregler RA). Om man tex bara har klassningen Historisk Racing får man inte köra Historisk Formelbil. Även här är det SBF som bestämmer kvalifikationerna för respektive klassning.
Min tolkning av ovanstående är att om man har en internationell licens med klassning H1 får man köra Historisk Formel både internationellt och nationellt.
Om man däremot ansöker om internationell historisk licens så har SBF satt upp ett regelverk som bygger på den nationella indelningen, dvs det skiljs på Historisk Formel andra Historiska bilar och man måste ha en nationell licens för den typ som man ansöker om, det verkar åtminstone så av de ansökningsblanketter som SBF tagit fram.
??? ???
Någon mer än jag som tycker detta är lätt rörigt? ;D
Varför har SBF inte samma tillämpning av reglerna som FIA?
Är det svårare att köra hsitorisk formelbil i Sverige än utei europa? ;)
Jag blir inte klok på om jag ska behöva ta ny licens för att få köra en bil utnan stänkskärmar.
(20 år sedan hag hade formel-licens)
Kan man tolka det som att i om jag tävlar här hemma i RHK-Cupen på nationell licens krväer SBF en en formel licens för att få köra formelbil historiskt?
Om jag har internationell licens gäller min historiska licens för alla hsitoriska biltyper utom GP bilar?
Hur är det om jag kör i ett annat EU lands antionella tävlignar med min nationella licens i historic racing, kan jag köra formebil då med min Hisotric Racing licens?
Det här skulle nog SBF behöva reda ut och tänka igenom lite till, tror jag...
Jag får väl pröva med att komma till race nsäta år med min historic racing licens, så får man väl se om man för köra hsitorisk formel eller titta på. Bilen kan ju alltid stå parkerad som utställnignsobjekt eller lekplats för barn osm vill provsitta ;D
Jag anade detta och har själv fler frågor än svar. Men det viktiga är att säkerheten är tillfredställande, är det inte så? Det skall aldrig glömmas!
Att träna med "rätt kategori" bil under viss övervakning, om man sedan tidigare är tämligen rutinerad bör väl kunna vara godkänd kurs eller hur? Då mener jag att typ träningledaren skall vara godkänd examinator vilket är vanligt på en vanlig kvällsträning eller på den fria träningen innan våra race. Många i vår ålder har ju praktiska meriter i form av tävlingar tidigare (forntiden?). Hur svårt kan det, va?
Själv börjar en rad bli full på kortet . Jag har en "vanlig" racing licens sedan många år och har kört med internationell licens. Är poängen att bara fylla kortet med olika bilkategorier som racing hit o dit , karting, rally osv ?
-om man har formel licens kan man köra vanlig bil då? Ser att sonen som gick kurs förra året har "formel junior" o "karting" i sin. Han har också kört någon tävling med historisk bil och som sagt en av de få i startfältet som vet vad orange blinkande ljus med tänt rött betyder vid lampstart, och inte drog iväg i full speed!
Så om vi alla ser till att sköta säkerheten och köra efter dom regler/flaggsignaler som finns på banan behöver vi inte krångla till det nationellt
/ Eva-Lisa
Intressant diskussion det här om licenser och något som förmodligen envar har grunnat på både en och annan gång.
Själv har jag funderat ett antal ggr på hur det funkar med formellicens.
Jag föreslå att webmastern lyfter över Allos fråga till en egen "tråd" .
/Anders
Nej Pelle,
Du har inte satt dej i skiten. Logik är inte FIA´s och SBF´s starkaste sidor!
MVH
Tommy #41