Vad använder ni för typ av däckventiler? Gummi eller skruvmodell i stål eller aluminium?
Fördelar /nackdelar?
På mina extra Campagnolo Magnesium fälgar satt det Michelin tävlingsdäck med Michelin däckventil i metall. Såg en Pantera firma hade ventiler i aluminium...
Anders
Hej Anders,
Jätteknivig fråga. Inte valet av ventil eftersom det INTE till din typ av fälj någonsin användes av något annat än " ventil med mutter=skruvad ventil ). Nej, knepet är att hitta en ventil som stämmer i längd. Och, även när du hittat den så var inte förvånad om du måste slipa och anpassa den på insida av fäljen. Dvs. att du får perfekt passning mellan gummi och metall. Ingen pyspunka tack! Vänd dig till:
info@foerch.se ( mailadress )
www.foerch.se (http://www.foerch.se) ( hitta rätt ventil )
08-55089062
Så, nu har du det på guldfat så kör på så blir det säkert bra. Själv lade jag ner en vecka i efterforskning när jag byggde de två senaste årens RHK mästar bil.
MVH
Tommy Jagerwall #41
Som alternativ till Försch säljer ju även Svenska Pang ventiler.
Slå upp sidan 8 i följande broschyr.
http://www.svenskapang.se/081003.pdf (http://www.svenskapang.se/081003.pdf)
Dessa ventiler har nog en välsorterad däckfirma.
Som Tommy mycket riktigt påpekar så väljer du ventillängd efter yttre fälgbanan. Skall du rejsa så se till att den ligger innanför.
Ibland kan det bli "trångt" och det är onödigt att då få punka pga för lång ventil.
// Anders #34
Har inte riktigt lika snabb bil som Tommy =)
tack för hjälpen...
hur mäter man ventil längden?
Anders
Jag skickade med en länk till broschyr i mitt förra inlägg
http://www.svenskapang.se/081003.pdf (http://www.svenskapang.se/081003.pdf)
Om du tittar i den broschyren, sid 8, på ventiler, så ser du det.....
Ventilerna Tommy tipsade om finner du här:
http://www.foerch.se/productgroup.aspx?g=121c7069-633a-475d-a696-7adb0cbc153f (http://www.foerch.se/productgroup.aspx?g=121c7069-633a-475d-a696-7adb0cbc153f)
//Anders