Racerhistoriska Klubben

Allmänt => Generell diskussion => Ämnet startat av: Tommy J. skrivet 16 november 2012, 16:07

Titel: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Tommy J. skrivet 16 november 2012, 16:07
HEJ ALLA,
TITTA GÄRNA PÅ 1000 CUPPENS HEMSIDA/GÄSTBOK SÅ KOMMER NI ATT HITTA EN VERKLIGT BRA OCH PRISVÄRT ALTERNATIV TILL ATT FINNA PRISVÄRT ALTERNATIV MED HÖGSTA KVALITET I ANSKAFFNINGEN TILL 2013 BETR. NYA KRAV PÅ HÄLM & HANS!
TOMMY JAGERWALL #41
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JP skrivet 18 november 2012, 13:25
Tommy, varför inte se till att ni använder Hybrid-skydd istället för de gamla HANS-skydden? Då slipper ni montera HANS-stolar och börja använda HANS-bälten... HANS är som bekant tämligen verkningslöst vid offset och sidosmällar...
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Tommy J. skrivet 19 november 2012, 07:51
Yes JP,
Skall jag se till!
Tommy
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JP skrivet 19 november 2012, 09:28
Kjell, det är inte helt lätt att få en totalt opartisk information. Vi "Simpson" äger både HANS och Hybrid, så oavsett vad vi säger tjänar vi pengar.

HANS utvecklades för 27-år sedan.
Hybrid utvecklades för 6 år sedan.

HANS designades för att hjälpa vid front-krasch.
Hybrid designades för att hjälpa vid front, offset och sido-krasch.

HANS har hjälpt många, men följdskadorna av skyddet har varit relativt omfattande. Dock inga dödsfall pga skyddet.
Hybrid har hjälpt många, inga följdskador.

De som åkte med HANS och provat Hybrid har i samtliga fall lagt HANS på hyllan.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: weiter skrivet 19 november 2012, 10:23
Vad kostar billigaste godkända Hybrid? Måste man också byta hjälm?
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Tommy J. skrivet 19 november 2012, 10:58
HJÄLM & HANS:
Har surfat och ring runt betr. kravet på Hjälm & Hans 2013. Blir vi några stycken får vi bra pris och kvalitet. Priserna i Sverige är mycket bra och man slipper allt krångel samt att det finns någon att vända sig till om problem eller garantifrågor dyker upp! Trendab och Nisse Mattsson hade bästa erbjudandet vilket jag redovisar här. Deras krav är satser om tio enheter. Ni mailar mig på tommy@jagerwall.se. Jag gör en sammanställning till Nisse och sedan handlar ni direkt från Trendab när jag meddelar dej. Ni når Nisse på 08-552 450 06. Gå gärna in på Trendabs hemsida för spec. och ord. priser. Alla priser är med moms ex. frakt. Min medverkan kosta inte något!

SC763 OMP Jet 7 hjälm + Hans Sport 1             6.044.00
SC764 OMP Jet 10 hjälm + Hans Sport 1           7.620.00   ( OBS! Ej Intercom )
SC766 Peltor G79IC + Hybrid RA XS-M            11.500.00
SC766L Peltor G79IC + Hybrid RA L-XXL          11.950.00
SC767 OMP JET7 + Hybrid PRO RANGE XS-M      7.800.00
SC767L OMP JET7 + Hybrid PRO RANGE L-XXL    8.250.00
SC768 OMP JET10 EJ IC Hybrid RA XS-M            9.300.00
SC768L OMP JET10 EJ IC + Hybrid RA L-XXL       9.750.00
SC769 Peltor G79 + Hybrid RA XS-M                10.000.00
SC769L Peltor G79 + Hybrid RA L-XXL               10450.00

Så, nu hoppas jag att allt kom med. Reservation för ev. felskrivning.
Tommy Jagerwall
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 19 november 2012, 12:35
Jag tror det blir ännu lättare att få¨en bra volym på beställningarna om man inkluderar alternativ med 1-2 integralhjälmar för de som formelbil och racersportvagn.
De är ju inte direkt helt sällsynta i historisk racing ;D
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Tommy J. skrivet 19 november 2012, 18:52
Bra Bosse,
" tänkte inte på det " ! First thing tomorrow morning. Bra initiativ.
Tommy #41
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: UffeS skrivet 19 november 2012, 20:06
Bra jobbat Tommy  Beer
Tror alla är tacksamma för att slippa egen marknadsundersökning
som tar massa tid.

Kanske skall ha någon form av tidsplan?

/Uffe
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JP skrivet 21 november 2012, 07:33
Hybrid Pro Rage 5995:- storlek XS-M
Hybrid Pro Rage 6495:- L-XL + custom made
Hybrid Pro 9995:-
Hybrid 11500:-

Hybriderna levereras med remmar som passar direkt på befintliga HANS-fästen eller så kan man få dom med de nya Quick Disconnect hjälmfästet.

Jag är hos Trendab (Nisse) och går igenom säsongens nyheter idag.

/JP

Citat från: weiter skrivet 19 november 2012, 10:23
Vad kostar billigaste godkända Hybrid? Måste man också byta hjälm?
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: L-E Danielsson skrivet 21 november 2012, 20:05
Hybriderna ? Ju längre namn ju billigare  ;D
Har någon en enkel beskrivning på skillnaden mellan typerna ?
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 21 november 2012, 20:39
L-E, klicka på simpsonlänken i inlägget.

Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 23 november 2012, 10:02
Tillsammans med ett 10-tal tusencupare och 60 andra motorsportutövare var jag i går kväll i Nol
hos MoComp och lyssnade till JP och hans utomordentliga säkerhetsinformation.
Det var otroligt informativt och efteråt fanns även möjlighet att prova både nackskydd, hjälmar och stolar.

På fråga om JP hade möjlighet att komma och hålla en liknande information på vårt årsmöte,
konstaterades mycket glädjande att Eva-Lisa redan kontaktat honom om detta. BRAVO E-L!  Beer

Blir detta en punkt på agendan så lovar jag att bara det är skäl nog att närvara på mötet.


#34
Tusencupen
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Thomas F skrivet 23 november 2012, 11:05
Är hybridlösningnen avsedd för upprätt körställning eller fungerar den även i formel o Sports 2000?
Thomas
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 23 november 2012, 11:25
Som jag förstått det är en av fördelarna med Hybridlösningen att den är mer anpassningsbar individuellt för olika bilar och biltypers körsställning, till skillnad från HANS.
Nog så viktigt för de som är envisa nog att ha flera olika biltyper i garaget.
När man nu ska begränsa möjligheterna att vrida på den av ålderskäl allt mer stela nacken med hjälp av yttre attribut, tycker jag Hybridlösningen verkar betydligt mer genomtänkt än HANS. Sedan är ju frågan om hur den minskade rörligheten generellt påverkar möjligheten att upptäcka medtävlare i "döda vinkeln".
Har bara prövat HANS i det fallet, vilket fick mig att besluta att det ur säkerhetssynpunkt är bättre att sluta tävla än att skaffa ett HANS-skydd. :-*
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Ulf Larsson skrivet 23 november 2012, 11:59
Hybridskyddet finns i 3 versioner:
1: Hybrid lämpar sig för upprätt körställning ( har ett längre skydd som tar upp smällar vid hopp med rallybil t.ex ) och finns endast i kolfiber.
2: Hybrid Pro lämpar sig för både standard och formelbil är tillverkat i kolfiber
3: Hybrid Pro Rage lika som Pro men tillverkat i komposit ca 300 gr tyngre än Pro men ska vara lika starkt enl JP

Mvh
Ulf Larsson
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: weiter skrivet 23 november 2012, 11:59
HANS eller Hybrid kan säkert vara bra men tycker det verkar överdrivet för standard bilar. Kommer för egen del inte att tävla utan sälja Mustangen så det är bara att slå en signal om någon är intresserad av en riktigt fin bil. Specifikation och full dokumentation sändes på begäran.

Mvh/Anders
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: rally57 skrivet 23 november 2012, 18:25
Håller med Anders. Funderar också på att lägga av o kanske sälja den gule volvo 142an. Mvh. Mats Nilsson
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: SF85 skrivet 23 november 2012, 20:43
Förstår inte riktigt vad problemet är? det är en regel för varje förares bästa. Jag sj känner att det är mycket bättre med ett hans, det påfrestar inte alls nacken på samma sätt vid inbromsningar eller accelerationer.  Och så mycket pengar blir det inte utslaget på alla år man kan ha det.

dessutom så vet jag att det är ett stort plus att ha i min klass iaf, har varit en del incidenter detta år som kunde resulterat i katastrofer och då hade det nog hjälp avsevärt!
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: SF85 skrivet 23 november 2012, 22:40
Citat från: Kjell Nordberg skrivet 23 november 2012, 21:43
Var på en föreläsning och demonstration av John Pehrsson från Simpson igår som Lars Tilgman på Mocomp anordnade. Efter den genomgången skulle jag skaffa nackskydd och se över säkerhetsbälten, även om det inte funnes några regler alls om varken bälte eller nackskydd. Annars är det nog som sagt, bäst att lägga av!

ja precis. men sen finns det bilar som man inte skulle kunna använda hans utan att bygga om ramen för bältesinfästningar. hur löser man det? en halvpanna är inte en gjord för bälten. och ett nackskydd kräver att bältet är i en helt horisontell vinkel för att fungera.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 24 november 2012, 12:11
Att HNRS avlastar och  ökarskyddet mot nackskador är väl självklart inte något problem, egentligen inte kostnaden heller. Den känns mer motiverad en samma pengar till FIA för en bunt papper utan värde ;) Problemet som jag upplevde när jag provade med ett hans-system i en av våra långloppsbilar, var att den genom att begränsa huvudets rörlighet och begränsade mitt siktfält, vilket jag upplevde som starkt irriterande när det var tight racing. Jag upplevde inte att jag hade samma koll på mina medtävlare som utan detta skydd. Jag hoppas att jag kommer uppleva hybriden bättre än hans i det fallet. För ett ökad skydd på bekostnad av andra viktiga faktorer är ingen bra och genomtänkt lösning anser jag.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Tommy J. skrivet 24 november 2012, 20:16
Bosse L.,
Jag antar eftersom det väl är ett halft decenium+ sedan att du använde dig av Hans att det var fixerad längd på fångstrappen. I dag finns ju ett fullflytande band vänster höger sida som är fäst horisontellt. D kan man vrida skallen! Däremot undrar jag betr. ryggdelen av Hans om den inte blir väldigt knas eftersom den ligger på ryggraden och överkroppen spänner på mot stolen. Bara undrar. Det gör ingen skillnad i regelfrågan.
Tommy #41
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 24 november 2012, 22:50
Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Ulf Larsson skrivet 24 november 2012, 23:54
Efter att ha fått mycket bra information av Jan Pherson vid hans föreläsning om vilka påfrestningar huvud och nacke får utstå vid en kollision / krasch ser jag det som en självklarhet att använda Hybridskydd av något slag. Hans skyddet utvecklades tydligen för 27 år sedan och Hybridskyddet började utvecklas för 6 år sedan om jag minns rätt så det har väl hänt en del på dom åren. Jag tror inte att det var någon som var på seminariet på MoComp som funderade på att köpa ett Hans skydd efter föreläsningen. Anders Weiter och Rally 57 kanske ska avvakta försäljning av bil och gå på en av Jan Phersons informationsmöten så kanske ni ändrar uppfattning.
Har själv tävlat sen 1977 och varit ganska förskonad från några allvarligare incidenter men slog i rätt hårt på Nordslingan för 12 år sedan utan nackskydd. Har inte använt något sådant sen dess heller dumt nog.Efter att ha sett filmerna som JP visade kan jag konstatera att jag haft en otrolig tur som gick från bilen för egen maskin. För min del blir det ett Hybrid Pro Rage som funkar i både standard och formelbil.

Mvh
Ulf Larsson
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JP skrivet 25 november 2012, 13:13
Från 1/1-13 blir FHR obligatoriskt i all FIA sanktionerad Historisk Rally och Racing. Å i de flesta historiska fordon är ett FHR av modellen HANS direkt olämpligt pga stolar som används och bältesvinklar. FHR av modell Hybrid kommer att fungera bra i de flesta fall.
I äldre formelbilar med bältet nevinklat direkt bakom ryggen bör man dock ändra bältesgeometrin så att axelbältet först gå bakåt med 0-max 10 graders nedvinkling i för hållande till bröstlinjen.


Citat från: Bosse L skrivet 24 november 2012, 22:50
Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: weiter skrivet 25 november 2012, 14:56
Nu när diskussionen ändå är igång och vi pratar historisk racing så minns ju jag som är lite äldre när Harald Kronegård på 60-talet körde sin Lotus Elite på Falkenberg och Kanonloppet i bar överkropp. Det var varma somrar på den tiden och innan overalltvånget kom.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 25 november 2012, 15:36
Citat från: JP skrivet 25 november 2012, 13:13
Från 1/1-13 blir FHR obligatoriskt i all FIA sanktionerad Historisk Rally och Racing. Å i de flesta historiska fordon är ett FHR av modellen HANS direkt olämpligt pga stolar som används och bältesvinklar. FHR av modell Hybrid kommer att fungera bra i de flesta fall.
I äldre formelbilar med bältet nevinklat direkt bakom ryggen bör man dock ändra bältesgeometrin så att axelbältet först gå bakåt med 0-max 10 graders nedvinkling i för hållande till bröstlinjen.


Citat från: Bosse L skrivet 24 november 2012, 22:50
Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
Ska bli intressant att se hu många nationella förbund och serier som fullt ut följer FIA.s direktiv i detta. (om de nu ens har något val?)
En annan och för många mer relevant frågeställning är hur man på vissa formelbilar anpassar axelbandens infästningar så att 0-10 grader uppfylls?
Med rörramsbilar går det nog bra med lite kap och svets i flertalet fall, även om vissa bilar kan ha det rätt trångt mellan ryggstöd och motorkomponenter på andra sidan brandskottet. På en bil med monocoquechassie låter det inte lika enkelt. Kräver ju ganska omfattande arbeten, som kräver viss kunskap för att man ska uppnå rätt hållfasthet. Har man en senare F3.a med carbonfibermonocoque vill jag påstå att det nog är på gränsen till ogörligt i det fall bältesvinklarna inte är de rätta.
Inte så många som har vare sig kunskap eller en Autoklav stående i ett hörn för denna typ av jobb...
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 26 november 2012, 08:33
Kan bara lobba vidare för JP säkerhetsseminarie. Det var mycket intressant och även att höra vilka tavlor även proffsteamen gör.
Har för övrigt åkt med HANS en säsong nu och kan väl inte påstå att det är särskilt bekvämt MEN det var på grund av skyddet som jag valde det. Inte blir nacken starkare med åren och skulle olyckan vara framme så känns det inte så ....... ja ni vet vad som åsyftas.

Kan inte förstå varför vissa människor väljer att fokusera på elände.
http://www.youtube.com/watch?v=VLeUmr2t3lI



Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 26 november 2012, 12:55
Fråga i sammanhanget till JP; Finns det planer på något liknande seminarie i mälardalen?
(RHK årsmötet brukar ha en förmåga att infalla på tid när jag prioriterar annat)
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bruno Helgesson skrivet 26 november 2012, 18:34
Hej, jag har varit i kontakt med Dalhems. Detta är vad de hade att erbjuda.

Här är en länk till Hans-kit med OMP Jet 7 hjälm för 5990,00

http://dalhems.se/Search.aspx?search=hans*&prodgroup=bdab4bfd-5850-4dc6-aa67-a0f600c90288&brand=66018a4a-75c3-4c89-a14c-4b9bb4b2850f

Om man vill ha OMP Jet hjälm med Hybrid Pro så kan de fixa sådana 
satser för 7685,00
Obs man behöver bara köpa en uppsättning, och man behöver inte gå ihop med 
andra

Mvh
Bruno Helgesson
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Hans P. Zolnir skrivet 27 november 2012, 10:21
Hej i vintermörkret,
för den som kör spåradisk kan alternativet vara att hyra hans med passande hjälm.
Gå in på Rallyklassikernas hemsida där finner Du uthyraren.
Hasse Z
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JP skrivet 28 november 2012, 09:01
Du får nog titta över det där erbjudandet en gång till. Ett Hybrid pro som är ett FIA klassat kolfiber-skydd har ett pris på 9.995 (utan hjälm), så paketpriset stämmer nog inte överens med verkligheten. Jag tror att både Sellholm och Trendab kan ge er mer korrekta uppgifter på både pris och produkt.
Om ni köper hos handlare som inte tar skydden genom Simpson Europe, se till att ni får de som har FIA-sticker.
Dom säljs även med SFI 38.1 sticker, vilket man i Sverige enbart använder inom Dragracing.

Citat från: Bruno Helgesson skrivet 26 november 2012, 18:34
Hej, jag har varit i kontakt med Dalhems. Detta är vad de hade att erbjuda.

Här är en länk till Hans-kit med OMP Jet 7 hjälm för 5990,00

http://dalhems.se/Search.aspx?search=hans*&prodgroup=bdab4bfd-5850-4dc6-aa67-a0f600c90288&brand=66018a4a-75c3-4c89-a14c-4b9bb4b2850f

Om man vill ha OMP Jet hjälm med Hybrid Pro så kan de fixa sådana 
satser för 7685,00
Obs man behöver bara köpa en uppsättning, och man behöver inte gå ihop med 
andra

Mvh
Bruno Helgesson
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JP skrivet 28 november 2012, 09:02
Rejsa har planer på att arrangera ett seminarium i Mälardalen. När vet jag inte.
SOm det är nu har jag fullbokat Nov, Dec och Januari.

Citat från: Bosse L skrivet 26 november 2012, 12:55
Fråga i sammanhanget till JP; Finns det planer på något liknande seminarie i mälardalen?
(RHK årsmötet brukar ha en förmåga att infalla på tid när jag prioriterar annat)
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JP skrivet 28 november 2012, 09:06
Hasse, vi förstår behovet av denna tjänst, men vi har också sett baksidan av den. Folk hyr och kraschar, struntar i att rapportera det till uthyraren eftersom man då får betala för utrustningen som skall förstöras.... Nästa hyrestagare får en hjälm med väsentligt försvagade infästningspunkter och tethers som är utsträckta.
Det har tyvärr skett allt för många gånger...

Citat från: Hans P. Zolnir skrivet 27 november 2012, 10:21
Hej i vintermörkret,
för den som kör spåradisk kan alternativet vara att hyra hans med passande hjälm.
Gå in på Rallyklassikernas hemsida där finner Du uthyraren.
Hasse Z
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JP skrivet 28 november 2012, 09:09
Ett delikat problem som måste lösas med eftertanke.

Citat från: Bosse L skrivet 25 november 2012, 15:36
Citat från: JP skrivet 25 november 2012, 13:13
Från 1/1-13 blir FHR obligatoriskt i all FIA sanktionerad Historisk Rally och Racing. Å i de flesta historiska fordon är ett FHR av modellen HANS direkt olämpligt pga stolar som används och bältesvinklar. FHR av modell Hybrid kommer att fungera bra i de flesta fall.
I äldre formelbilar med bältet nevinklat direkt bakom ryggen bör man dock ändra bältesgeometrin så att axelbältet först gå bakåt med 0-max 10 graders nedvinkling i för hållande till bröstlinjen.


Citat från: Bosse L skrivet 24 november 2012, 22:50
Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
Ska bli intressant att se hu många nationella förbund och serier som fullt ut följer FIA.s direktiv i detta. (om de nu ens har något val?)
En annan och för många mer relevant frågeställning är hur man på vissa formelbilar anpassar axelbandens infästningar så att 0-10 grader uppfylls?
Med rörramsbilar går det nog bra med lite kap och svets i flertalet fall, även om vissa bilar kan ha det rätt trångt mellan ryggstöd och motorkomponenter på andra sidan brandskottet. På en bil med monocoquechassie låter det inte lika enkelt. Kräver ju ganska omfattande arbeten, som kräver viss kunskap för att man ska uppnå rätt hållfasthet. Har man en senare F3.a med carbonfibermonocoque vill jag påstå att det nog är på gränsen till ogörligt i det fall bältesvinklarna inte är de rätta.
Inte så många som har vare sig kunskap eller en Autoklav stående i ett hörn för denna typ av jobb...
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: RCM skrivet 05 december 2012, 20:06
Såg detta på SPVM sidan:
Citat.
Förlängd användningstid för personlig utrustning i RA och HRA

Förlängd användningstid för personlig utrustning i RA och HRA med distriktstillstånd.

Förbundsstyrelsen har beslutat, att i Racing och Historisk Racing där distrikt är tillståndsgivare, tillåta kläder enligt FIA norm 1986 under 2013 och 2014. Likaså är det tillåtet att använda bälte och stol i nationella tävlingar utan beaktande av åldersgräns. Det viktiga är att utrustningen är hel, ren och i gott skick.

Bakgrunden till beslutet är att styrelsen vill underlätta för dem som ännu inte skaffat HNRS/FHR-skydd, att göra det nu.  Nackskyddet, som införs nästa år, har visat sig vara en viktig säkerhetshöjare redan vid lättare avåkningar och som minskar risken för whiplash- och mjukdelsskador, invaliditet och dödsfall.

Förlängd användningstid för personlig utrustning i RA och HRA med distriktstillstånd.

Förbundsstyrelsen har beslutat, att i Racing och Historisk Racing där distrikt är tillståndsgivare, tillåta kläder enligt FIA norm 1986 under 2013 och 2014.

Likaså är det tillåtet att använda bälte och stol i nationella tävlingar utan beaktande av åldersgräns enligt TR. Det viktiga är att utrustningen är hel, ren och i gott skick.

Bakgrunden till beslutet är att styrelsen vill underlätta för dem som ännu inte skaffat HNRS/FHR-skydd, att göra det nu.  Nackskyddet, som införs nästa år, har visat sig vara en viktig säkerhetshöjare redan vid lättare avåkningar och som minskar risken för whiplash- och mjukdelsskador, invaliditet och dödsfall.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 06 december 2012, 01:01
Fick en inbjudan till ett Säkerhetsseminarium i Sellholms regi. Gissar att det är JP som håller i det?
Datum 26/1 2013
Klockan 10.00
Eller
Klockan 14.00
Plats Bil & Teknikhistoriska Samlingarna i Köping.
Anmälan till  camilla@sellholm.se
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: CAPRI52 skrivet 06 december 2012, 12:13
Är årsmötesdatum bestämt, och är det klart att JP kommer och håller info i anslutning till mötet?
Arne Björklund
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 06 december 2012, 14:11
årsmötet bestämt till andra helgen i februari den 9/2. Kallelse kommer snart.
Info möte vet jag inget om.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 06 december 2012, 16:25
Pelle, kolla med Eva-Lisa om det blir någon säkerhetsinfo på mötet.

Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Eva-Lisa skrivet 06 december 2012, 17:25
Citat från: Anders Jensen skrivet 06 december 2012, 16:25
Pelle, kolla med Eva-Lisa om det blir någon säkerhetsinfo på mötet.
Finns inget planerat exakt nu men har vi behov, skulle vi kunna lägga in några separata timmar. I samband med årsmötet. JP behöver säkert viss framförhållning om vi vill engagera honom. 
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: CAPRI52 skrivet 06 december 2012, 18:01
Jag har för mig att jag läste för över en månad sedan på forumet att JP var kontaktad för att informera om vilka alternativ och funktion de nya säkerhetsprodukterna kan erbjuda. Kanske minns jag fel.
Arne B
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Eva-Lisa skrivet 06 december 2012, 19:31
Citat från: CAPRI52 skrivet 06 december 2012, 18:01
Jag har för mig att jag läste för över en månad sedan på forumet att JP var kontaktad för att informera om vilka alternativ och funktion de nya säkerhetsprodukterna kan erbjuda. Kanske minns jag fel.
Arne B
JP läser och är med i diskussionerna/frågorna här.  Det är bara att fråga på.... :)
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: CAPRI52 skrivet 21 januari 2013, 20:49
Har ni sett att Trendab bjudit in till säkerhetsinfo med JP som informatör fredag 25:e Jan. 19.00 hos Trendab Nykvarn.
Hälsn. CAPRI52
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: motul skrivet 26 januari 2013, 15:31
Nu har jag Johan , Olle och Anders varit och lyssnat på säkerhetsprat med JP i Sellholms regi .
Har ni möjlighet att åka på ett föredrag om personlig säkerhet med JP gör det för det är väldigt nyttigt.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Per H. skrivet 27 januari 2013, 15:47
Hej!

På danskarnas (HMS) hemsida har detta med HANS o.likn. som man antagligen avser införa 2014, tagits upp till debatt. På bara några dagar så har det  kommit in över 50 inlägg, och ca 3000 har läst. Där finns många synpunkter.
Man har också tagit upp om man måste ha HANS (eller Hybrid) för att få köra i Sverige. Vill minnas att vi får köra i Danmark och Norge, fastän våra stols- och bältesgodkännanden passerat 5-årsgränsen. Kanske någon som vet??
MVH
Per H.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JT-Racing skrivet 26 mars 2013, 20:15
Läs det senaste från SBF
Tack vare Ola Strömberg och hans Facebook grupp RÄDDA SVENSK RALLYSPORTUNGDOM börjar SBF vakna, de har nu efter ett möte med Ola ändrat en del regler:
http://www.sbf.se/2013/03/26/undantag-gallande-hnrsfhr-och-5-arsregeln/

För HNRS/FHR gäller omgående:

Racing: HNRS/FHR är obligatoriskt inom Racing, undantag gäller för lokaltävling och/eller klubbliknande tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (såvida det inte är en klubbmästerskapsserie).
RA-utskottet har tolkningsföreträde av denna regel samt hanterar ärenden kring densamma avseende träning och prova på verksamhet.

Ta nu tag i detta ock låt det vara frivilligt med Hans skydden, så att vi får många som är med och kör RHKs tävlinger i år !

Mvh
Tage
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 27 mars 2013, 09:22
Det var ett beslut med många slamkrypare i tyvärr. Vad jag förstått från olika håll så är det flera länder ute i Europa som inte kräver HNRS för historiska bilar.
Bland annat av skälet att vissa biltyper tvingas till ombyggnader som går stick i stäv med bevarandet av bilarna i sitt korrekta utförande

Såg också att "5-årsregeln" nu hade en annan skrivning, än när undantaget för först presenterades. 

Citat:
"Nationellt undantag stolar och bälten som gäller omgående:
Racing: Nationellt undantag på 5-årsregeln för stolar och bälten vid lokaltävling och/eller klubbliknande tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (såvida det inte är en ren klubbmästerskapsserie).
Dock gäller att stolen / bälten skall finnas med på listan i TR 5.6.1 och 5.16.

Rally: Nationellt undantag på 5-årsregeln gällande stolar och bälten för klass AppK, GrE, VOC, GrH, Nationell Special samt överåriga GrA/N.
Dock gäller att stolen / bälten skall finnas med på listan i  TR 5.6.1 och 5.16"
Slut citat.

Jag kan inte tolka på det på något annat sätt att undantaget från FIA:s femårsregel inte längre gäller för de som kör historisk racing enligt App-K i RHK Cupen.
Däremot om man tävlar i historiskt rally! Kan någon förklara varför man särskiljer detta??!!

Vägen att komma runt detta, likväl som möjligheterna att slippa den mekaniska nackspärren, är att RHK kräver klubbmedlemskap för deltagande i serien, inte bara för att få tillgodoräkna sig poängen som nu. Då¨är det ju ett renodlat klubbmästerskap. Räcker inte det, så man lägga ned RHK-cupen och köra alla tävlingar som lokal tävling. Klubben har ju sin hemvisst i Johanneshov. I Stockholmstrakten finns ingen bana, så våra lokala tävlingar måste ju ske där banorna finns.

Är det så SBF:s distrikt, utskott, kommittéer och förbundsstyrelse tänkt sig det hela???  Vore det inte bättre om man försökte tänka till och göra en seriös konsekvensanalys innan man fattar sina beslut? 
En intressant reflektion är att dessa instanser inte delar de aktivas uppfattning i frågan. Kan det bero på att de som av olika skäl valt en administrativ karriär
inom bilsporten inte själva (med enstaka undantag) är aktiva utövare och därför inte drabbas av dessa kostnadsökningar?

Finns all anledning för RHK att be SBF om förtydligande i detta och naturligtvis vara lika drivande som rallyfolket med Ola Strömberg i spetsen varit i frågan.
Det nu presenterade hastverk till justerade regler gör nog mer skada än nytta....


Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Tommy J. skrivet 27 mars 2013, 10:12
Det finns nu så många regelsoppor att spiken torde vara obefintlig! Det är hög tid att RHK får in en kompetent man eller kvinna i beslutsfattarnas finrum på SBF. Han/hon kan komma tillbaka till RHK´s medlemmar och klarlägga hur SBF tänkt, utvärderat och tagit ställning i för oss viktiga och kostsamma frågor innan även botten ryker i kok kärlet. Då kanske vi också kan köra Riks Mästerskap som rallyhistorikerna. Eller värderar SBF dem högre RHK mao ännu en annan typ av soppa!

Tommy Jagerwall
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Rikard H skrivet 27 mars 2013, 10:25
Kan någon från styrelsen återkomma snarast om vad som gäller för vår del då det SBF skrivit är lika klart och tydligt som diskvatten?

Rikard Hasselblad
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Rikard H skrivet 27 mars 2013, 16:07
Jag har startat en dialog med Jörgen Ekwall, Crister Nystrand och Pär Karlsson på SBF om detta för att få klarhet i vad som gäller. Väntar just nu på svar från dem.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Per H. skrivet 27 mars 2013, 18:56
Hej!
För nästan på dagarna två år sedan hade vi den här debatten om "5-årsregeln", och snart därefter kom det nationella beslutet att godkänd stol/bälte kunde användas efter 5 år om skicket och funktionen var OK. Bara ett par hållpunkter/konstateranden: Vid aktivt åkande i RHK-Cupen skulle utrustningen under 5 år användas under ca 25 timmar!! Säkert är grejorna bättre än så, men FIA har väl för sina säkert dyrbara godkännanden lovat ett slags "pay back" till tillverkarna. Ett institut i Australien, AIMSS, gav Autoliv (!) i uppdrag att testa 10 år gamla FIA-godkända bälten angående funktion och åldring. Man konstaterade att "the test data stongly indicated that their validity could be extended from five to 10 years with no measurable decline in safety."

Jag fick den uppfattningen att "dispensen" gällde för lokaltävlingar, dvs. där tillstånden beviljades av distrikten. Men nu blandar man ju in att "dispensen" EJ gäller för serie/cup. Varför detta?? Så stod det i alla fall inte från början. Ett stort antal tävlingar på distriktsnivå körs ju just i serie/cupform. Vari ligger den ökade risken för en lokal tävling, bara den ingår i en serie?? Ursäkta, men jag kan inte se att det verkar särskilt genomtänkt. Och jag kan inte heller se en större risk för en RHK-Cupsåkare än för någon som kör App. K i skogen. Fast de har förstås någon som står upp och för deras talan.

Det bär mig emot att ta upp det , men nu är jag så arg och besviken (och sviken), så med tanke på den senaste tidens händelser borde SBF vara mer lyhörd och tillmötesgående mot dem som trots allt valt att tävla under SBF:s paraply, men man glömmer kanske snabbt och är snart tillbaka i gamla hjulspår igen; vi vet bäst, så bara rätta in er!

Mycket av FIA:s regler om säkerhet är främst fokuserade och anpassade till, inte minst ekonomiskt, rent elit och proffsåkande, ja bl.a. dom som inte förstår stallorder.

Hälsningar,
Per H.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 28 mars 2013, 06:14
Styrelsen jobbar med att försöka få fram ett klarläggande om vad som gäller för våran del.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Jason skrivet 02 april 2013, 05:50
Detta var ju ett intressant bakslag. Om det nu är det...
Vänta otåligt på vidare besked i frågan.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Rikard H skrivet 03 april 2013, 13:33
Har precis fått svar från Crister Nystrand på SBF.

Citat: "Självklart gäller detta 5-årsregelundantag för klass AppK, oavsett om det är en Racing eller Rallybil som är homologerad i AppK.
Det kommer att publiceras ett förtydligande dokument om detta."

/Rikard

Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Jason skrivet 03 april 2013, 20:03
Tack för det.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 03 april 2013, 21:05
Undantag från 5-årsregeln har det ju varit klart med sedan ett bra tag.
Frågan är väl hur det blir med något undantag för HANS eller HNRS/FHR som det numera heter.

När det gäller rally är undantaget hur klart som helst:
Rally: HNRS/FHR är obligatorisk inom Rally, undantag gäller för klass GrE och GrN 0-1400cc.

Inte lika klart för racing:
Racing: HNRS/FHR är obligatoriskt inom Racing, undantag gäller för lokaltävling och/eller klubbliknande tävling.
Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (såvida det inte är en klubbmästerskapsserie
).
RA-utskottet har tolkningsföreträde av denna regel samt hanterar ärenden kring densamma avseende träning och prova på verksamhet.


Den sista meningen är också väldigt otydlig. HNRS/FHR krav vid prova på? vid träning? vid test?

Vi får hoppas på att förtydligandet från SBF även omfattar HNRS/FHR.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Rikard H skrivet 04 april 2013, 06:26
Undantaget från 5-årsregeln för stolar och bälten var klart fram till att SBF publicerade sin artikel 26/3 -13 där detta undantag helt plötsligt bara gällde rally och inte längre för racing enligt Appendix K...
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 04 april 2013, 07:24
Det är nog "bara" en felskivning i artikeln, Rikard.
Det finns inget i något (publicerat) SBF-protokoll som stöder att 5-årsregeln skulle slutat gälla racing AppK.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 04 april 2013, 17:48
@Anders Jenssen

Ur förbundsstyrelsens protokoll "PROTOKOLL FS03/13"

§54 HNRS/FHR
Efter dialog med utskott och aktiva har Racing- och Rallyutskottet beslutat att göra förändringar i krav på HNRS/FHR samt 5-årsregeln för stolar och bälten som ett nationellt undantag. Det in-nebär också att det blir en differentierad ersättning vid skada. Förbundsstyrelsen fastställer un-dantag i enlighet med ovanstående utskotts förslag enligt nedan:
För HNRS/FHR som gäller omgående:
Racing: HNRS/FHR är obligatoriskt inom Racing, undantag gäller för lokaltävling eller klubb tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (om det inte är en klubb-mästerskapsserie). Racingutskottet har tolkningsföreträde av denna regel samt hanterar ärenden kring densamma avseende träning och prova på verksamhet.

Rally: HNRS/FHR är obligatorisk inom Rally, undantag gäller för klass GrE och GrN 0-1400cc.
Försäkringen uppdateras
Undantaget på HNRS/FHR i Racing och Rally innebär också en uppdatering licensförsäkringen där man tillför en självrisk samt en justering i invaliditetsersättningen.
Det är den tävlande som skall bevisa att denne har använt HNRS/FHR. SBF rekommenderar starkt att HNRS/FHR används inom all bilsport!

Nationellt undantag stolar och bälten som gäller omgående:
Racing: Nationellt undantag på 5-årsregeln för stolar och bälten vid lokaltävling eller klubblik-nande tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (om det inte är en klubbmästerskapsserie).


Rally: Nationellt undantag på 5-årsregeln gällande stolar och bälten för klass AppK, GrE, VOC, GrH, Nationell Special samt överåriga GrA/N. Dock skall normen uppfyllas enligt TR 5.6.1 och 5.16.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 04 april 2013, 17:54
Verkar alltså som racing och rallyutskottet mot bättre vetande kört över det historiska utskottet. vilket iaf för historisk racings vidkommande innebär att 5 års regeln inte gäller app-K på bana för närvarande. Tror nog detta ordnar sig med tiden, då det finns goda krafter som jobbar för att få tokigheterna ska korrigeras till det som rimligen är mera korrekt. D.v.s. att även vi undantas från 5-års regeln också fortsättningsvis. Jag kan inte heller finna formellt stöd för att HRNS/FHR skulle vara något som SBF måste kräva i historisk motorsport. Inte ens enligt FIA....
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 04 april 2013, 18:44
Jag skulle kanske uttryckt mig annorlunda,

Det finns inget i något (publicerat) SBF-protokoll som stöder att 5-årsregeln skulle slutat gälla racing AppK i RHKs klubbmästersskapsserie.

5-årsregeln gäller ju fortfarande vid lokaltävling och/eller klubbliknande tävling som ingår i cup och RHKcup är väl en klubbmästerskapsserie.

Att det RHK sysslar med är ren klubbracing, det har iaf jag fått höra och läst i diverse forum ett otal gånger,
och då behöver vi väl inte vara oroliga.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 04 april 2013, 21:30
Du får nog läsa på lite till Jensen....
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: CAPRI52 skrivet 04 april 2013, 22:56
Vad handlar allt det här snacket om egentligen??
Är det om vi skall byta stol eller bälten, om vi måste ha HNRS + ny hjälm eller vad? Man undrar ju med alla "initierade" inlägg.
Velodromloppet Grand Prix kan väl knappast kallas lokal-/klubbtävling.
Arne B.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Axel G. Madsen skrivet 05 april 2013, 10:34
 NU vill jag ha besked!   Ska  jag  köpa hans och ny hjälm för att få fortsätta med min hobby?
Jag vill ha besked nu!  Är i valet och kvalet! (är nog inte ensam)
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 05 april 2013, 12:07
Precis så Axel!
Jag hade nog hoppat över dylika inköp så länge regelsoppan fortsätter. men det är jag det, jag kan låta grejorna stå, de har ändå stått så länge så dammet ligger i jämngrå hinna över bilarna... ;)
Mer seriöst, men tanke på att FIA inte kräver, men däremot rekommenderar, HNRS/FHR i historisk racing, så som iaf jag med flera förstått det hela, så undrar jag hur det blir med detta för oss?

Arne B, om du läser det som SBF skrivit och vi andra diskuterar, så framgår det väl ganska tydligt att man lagt ihop frågan om HNRS/FHR med undantaget från 5 års regeln, eller för vår del en skrivning som tar tillbaka det undantaget. Nu tror jag liksom en del andra, att det är en felskrivning pga bristande insikt hos författaren av det SBF meddelandet. Så det handlar alltså om bägge och. Varför man hanterar det så hos SBF får du däremot ställa frågan direkt till förbudnet, där är svårt att hitta en logiskt förklaring, mer än att flertalet troligen måste byta stol och bälten för att de föreskrivna HNRS/FHR skydden ska kunna användas. I det perspektivet blir ju slopandet av 5 års regeln ett momnet 22 för många. Soppan fortsätter säkert koka ett tag till.....
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JT-Racing skrivet 05 april 2013, 16:02
Velodrom loppet kan kallas för klubbtävling om alla som kör är medlemmar i RHK, då skulle RHK bli en stor klubb :)
En bra lösning på Hans problemet.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Henrik H skrivet 05 april 2013, 16:55
Axel,
Det är precis som med Peltor hjälmen. Ingen trodde kravet på minimum vikt skulle gälla men så blev det till slut och alla fick skaffa hjälmar.
Som regementet står idag så skall vi ha HNRS. Vad som gäller i morgon vet bara SBF. Vågar du chansa på att dom hinner ändra sig innan Anderstorp?
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JT-Racing skrivet 05 april 2013, 17:43
JA ! Vi är nu över 1100 på Olas Facebook sida (Rädda svensk rallysportungdom) som protesterar mot dessa ny pålagor från SBF.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Patrik Åström skrivet 06 april 2013, 09:38
Körde med mitt hybridskydd på för första gången i Zandvoort förra helgen vilket kändes hur bra som helst. När det sitter på förstår man verkligen vilken nytta det gör om olyckan är framme. Förra året vattenplanade jag in i en däcktrave på Mantorp i ganska låg fart men som gav ett rejält ryck i nacken. Lite högre fart och jag hade garanterat fått problem. Så jag föreslår att ni skaffar skyddet för er egen skull oavsett vad FIA eller SBF säger.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 06 april 2013, 13:30
@ Henrik Varför skulle man inte våga chansa? Det värsta som kan hända är ju att man får agera publik istället. Låter inte som någon personlig katastrof i mina öron?
Det kanske är dags för de aktiva att rösta med fötterna när det kommer till rätt många av de beslut som påverkar de aktiva och inte bara jamsa med?
@ Patrik, tror säkert att hybrid gör nytta i vissa situationer och är betydligt bättre än HANS som jag anser vara en fullkomligt en värdelös och outvecklad åtgärd av problemet. Dock så får jag även för Hybriden olika signaler beträffande nackdelar och vissa fall bristande funktion, inte minst i våra historiska fordon. Känns ganska ointressant att lägga pengar på något man inte vet om säkerhetsökning är mer än bara teoretisk. Prövar gärna, men köpa grisen i säcken får nog andra göra...
Sedan kan man ju om man är inte gillar mekanisk nackspärr tävla där det fortfarande är upp till tävlande att använda denna utrustning.
 
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 06 april 2013, 17:53
Du är som vanligt positivt inställd till det mesta och som vanligt så har du åsikter om allt, Bosse.
Varför i hela hetaste h..vete tror du samtliga F1 förare och 30 % av alla Nascar förare använder HANS och övriga 70% använder Simson skyddet ? Tror du att det är för att de ska se balla ut eller?

Visst det kanske inte fungerar i 100% av olycksfallen, men i 95% av fallen är de ett skydd som man är glad att man har det när det händer, för det gör det så småningom, om man racear på banan och inte på hemsidan.

Personligen så tror jag inte att jag skrivit det här inlägget i dag om jag inte haft ett HANS skydd, efter att ha fått ett bakhjul med tillbehör i bakhuvudet så att t.om Stand 21 hjälmen i kolfiber sprack. Man kan också ringa Rikard Göransson han kan berätta hur HANS hjälpte honom när det tog tvär stopp på Jyllands ringen.

Visst finns det historiska bilar där det kanske inte fungerar och de kanske ska undantas men till övriga så kan jag verkligen rekommendera att inhandla något av de skydd som finns. "Gamla otränade Gubbnackar" som våra ska man vara rädd om.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 07 april 2013, 18:57
Nä Pelle, jag är sällan positiv till mindre genomtänkta och inkonsekventa beslut, vare sig de sker inom bilsporten eller annorstädes.
Jag blir ofta förundrad över hur okritiskt en del sväljer allt vad som läggs framför dem, inte sällan i sin iver att framstå som politiskt korrekta, både inom bilsporten och annorstädes. Och ja, jag har åsikter, det är det nog många som har. Tyvärr törs kanske inte alla stå upp för sina åsikter, utan håller med och knyter näven i byxfickan. Jag vet att somliga har svårt för det, men tyvärr är mina ambitioner att jamsa med och vara politiskt korrekt rätt modesta.
Men visst kanske jag borde sluta bry mig, då intresset för en comeback i gammelbil (trots flera i olika stadier i garagen) bara blir lägre och lägre ju mer konstigheter vi pådyvlas.

Hur som helst, till sakfrågan:
Nä jag tror inte vare sig F! åkarna, eller NASCAR gubbarna valt HANS och Hybrids för att se balla ut (det fanns det däremot i långloppskretsar, när jag först prövade HANS 06-07 någonting.) I såväl F1 som NASCAR och andra moderna klasser är bilarna från börjar anpassade för att fungera tillsammans med dessa säkerhetssystem, med allt från stolar, bälten och HNRS/FHR. Så är fallet knappast i historisk racing, kanske därför det inte är ett generellt FIA krav i historisk racing? Något som det talas väldigt tyst om i vårt land. Men visst, i många bilar är det rimligt lätt att anpassa bilden till den moderna säkerhetsutrustningen, utan att begå alltför mycket våld på det historiska utförandet, till en kostnad. I andra fall är det svårt eller omöjligt. Den för mig viktigaste faktorn är att utrustningen ska göra det förväntade jobbet. I annat fall förstår jag inte varför den ska vara obligatorisk. Frivillig och rekommenderad kan den alltid vara.
Om inte ens proffsteam som WCR förmår justera in utrustningen så den uppnår tänkt funktion (Göransson) så undrar jag hur vi hobbyåkare ska klara det?
Jag köper din rekommendation Pelle, men därifrån till ett obligatorium är det en lång väg. Och ja, när och om jag skulle få för mig att börja åka historiskt igen, så prövar jag gärna en Hybrid (HANS har jag som sagt redan prövat och förkastat) Det tråkiga är att behöva gå och handla grejor för runt 10.000 bara för att se om det är något att ha. Skulle inte köpa något annat till min bil för de pengarna, utan att veta att det fyller avsedd funktion, så varför resonera annorlunda här?

Mvh Bosse
PS Pelle, du får väl lobba för att HANS skydd ska vara obligatoriskt även när man skriver på nätet om historisk racing, så lovar jag att sluta skriva om det. ;-)

 









Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 07 april 2013, 20:33
Läs en gång till Bosse

"Visst finns det historiska bilar där det kanske inte fungerar och de kanske ska undantas men till övriga så kan jag verkligen rekommendera att inhandla något av de skydd som finns. "Gamla otränade Gubbnackar" som våra ska man vara rädd om."

Vad det gäller Rikard, så fungerade HANS skyddet som det var tänkt, enligt både honom, Dick och utredningen som följde efter smällen.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: JT-Racing skrivet 07 april 2013, 21:03
Vore kul att veta vilka länder som har lag på Hans/Hybrid skydd ?
Från en som har tak över huvudet.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Per H. skrivet 08 april 2013, 01:04
A propås felskrivningar och utelämnanden:  Jag råkade för ett antal år sedan lyssna till en FIA-advokat och han berättade att han hade läxar upp den Historiska kommisionen (tror jag att det var) : "Jag vet precis hur ni vill att det skall vara .... men så har ni inte skrivit ..... OCH DET ÄR DET SOM ÄR SKRIVET SOM GÄLLER". Så OM det nu skulle vara att det var fel att Racing-appx K bilar skulle behandlas olika Rally appx K vad beträffar 5-årsregeln för bälten och stolar, så är det ju av vikt att detta rättas till NU, och inte fem i tolv, (eller senare).
Det kanske inte direkt gäller Historiska bilar, men för ett antal år sedan så var jag och såg på STCC, och uppmärksammade att de flesta hade integralhjälmar. Nu är nog statusen på förarna här sådan att de flesta har internationell licens, och alltså FÅR lov att ha integralhjälm i täckt bil, fastän att SBF VILL att man skall ha öppen hjälm. Nu frågar man sig VARFÖR man här tydligen anser det bättre med integralhjälm trots att SBF, som vet bäst (?), som sagt, för oss "vanliga" KRÄVER öppen hjälm i täckt bil. Jag har fått höra några förklaringar för att försvara detta, men det mesta har varit av klass B-shit, så jag undrar fortfarande.
MVH
Per H.
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: Rune R skrivet 12 juni 2013, 13:27
Sorry, men jeg må bare spørre:
Er det dispensasjon for FIA 5 års regel på stol i Velodromloppet, eller er det ikke?
Titel: SV: HJÄLM & HANS 2013
Skrivet av: stefanp skrivet 12 juni 2013, 18:01
Ja stolen får vara äldre än 5år i Svenska tävlingar,så du slipper köpa ny stol till din Kadett.