Racerhistoriska Klubben

Klasser => Formel => Ämnet startat av: Danne.L skrivet 17 januari 2016, 20:23

Titel: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Danne.L skrivet 17 januari 2016, 20:23
Ser på Formel Ford Classics hemsida att motion lämnats in till RHK om att införa, i Formel Ford 1600 klassen, tre ytterligare årsmodeller 91 till och med 93 med Kentmotorer.
Intressant då det på forumet förra året fördes diskussion om att plocka bort J bilarna.
FFC hemsida: http://www.formulafordclassic.se/
Motionen:  http://www.fyrtiotalist.se/

Vidare hittar jag på Formel Ford Classics hemsida (hittar inget om detta på RHKs sida?) en notis om att 2016 hålls Riksmästerskap för historiska formelbilar. Formel Vee 65-68, Formel Vee 69-71 samt Formel Ford/2c (J bilar). Poäng räknas om minst 8 bilar startar i samma klass. Det delas ut 1 RM tecken för Formel och en för standard. Frågan är hur man tänkte när man inte tar med hela Formel Ford fältet utan bara J bilar. Endast en gång 2015, Karlskoga, fanns det med 8, och då exakt 8, J bilar. 
Mästerskapsregler:  http://web.sbf.se/regler/up/15/HB_RA_RM_regler-2016.pdf
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 25 februari 2016, 12:06
Danne, Det som då diskuterades (av bl.a. mig) var att skapa en prisvärd Formel-Ford klass som inte nödvändigtvis är enbart historisk, utan mer tävlingsinriktad på bredd/hobbynivå. Då det verkar vara många som i första hand vill rejsa och där det historiska inte är lika efterfrågat, utan mer en konsekvens av att alternativen saknas.
I den klassen som bl.a. jag skissade på då, skulle tillåta nyare FF bilar än 90-års modell, indelad i två kategorier, 1600 "Kent" och 1800 "Zetec". De FF bilar i Z-kategorin det nu motionerats om hade passat alldeles utmärkt i en sådan klass, till skillnad från App-K som ju har andra åldersavgränsningar än vad teknikutvecklingen och stegen i FF generellt motiverar. I en sådan klass hade även de förare av J-bilar som fastnat för FF främst pga att det är en förträfflig racingklass på hobby/breddnivå, kunnat erbjudas mer av den sortens hobbyracing, utan den idag "tvingande" kopplingen till historisk racing.
Det hade samtidigt givit bättre förutsättningar att mer renodla den historiska FF-klassen för de som främst uppskattar det historiska. J-bilarna skulle givetvis även fortsättningsvis vara välkomna i RHK:s historiska FF-klass, att skärpa reglerna retroaktivt vet ju inte är en så värst begåvad lösning, minns åldersgränsen på förare i historiskt...
Men de som i första hand åker FF för att rejsa skulle då erbjudas andra, möjligen för dem mer attraktiva alternativ till sitt förfogande. De skulle då utan problem kunna åka ännu lite nyare FF-bilar om de så ville.
En sådan FF-klass behöver inte, och ska förmodligen inte drivas under RHK:s paraply, utan kan vara helt fristående, varför inte under föreningarna Formel Ford Sverige, eller Formula Ford Classic?
Tävlingstillfällen borde kunna finnas hos t.ex. SSK, som säkert skulle må bra av en stark klass i sitt utbud, kanske tillsammans med V8 Thundercar och Legends, i den nya konstellationen som verkar växa fram och som ser ut att prioritera event där många yngre intresserade också finns. Sedan så är ju givetvis gästspel vid t.ex. SSM och STCC också tänkbara för en sådan FF-klass.
Med tanke på att FF Classic också vad jag förstår vill rekrytera nya förare även från kartingleden, tror jag en sådan FF-klass skulle ha ett lika stort berättigande som dagens historiska FF-klass.
Likaså att det ger möjlighet för de som vill åka enligt senare motorreglementen, något som jag för övrigt tycker är extremt märkligt att man tror sig kunna göra inom den historiska racingen.
Men viktigt är: En sådan FF-klass, utanför RHK ska inte ställas emot den historiska FF-klassen, utan vara ett alternativ för de som vill. Vem tar initiativet till en sådan klass i svensk racing? Jag tror den behövs!
 

Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 26 februari 2016, 11:35
Var i ligger skillnade mot det som Peggen provade för några år sedan ?
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 26 februari 2016, 12:29
Relevant fråga Pelle!
Eftersom jag och Peggen bollade tankarna kring post-historic FF mycket, långt innan frågan om samarbete med RHK ställdes, tror jag mig ha iaf några av svaren på det.
En avgörande skillnad är att man i mitt förslag inte har med Duratec-bilarna. Det var något jag var tveksam till redan då. Dessa är så pass dyra (och överlägsna tidigare FF-koncept) att de sänker intresset för FF som en kostnadseffektiv breddklass. En Duratec bil är knappast billigare att köpa och driva än en FR 1600 som redan körs i STCC. I inköp snarare ett par hundra tkr dyrare om du vill ha en av senaste snitt.
Med Kent och Zetec som i detta förslag håller man sig till bilar som är betydligt billigare i inköp och drift.
Till skillnad från Peggens vision, så är detta förslag tänkt främst för nationell breddracing med formelbil. Set pan-nordiska utbytet med Finland och Danmark, där Duratec körs finns inte med i denna tanke.
I Peggens upplägg var det nordiska utbytet en bärande del för att få stora startfält från start.
I praktiken blev det i själva verket därmed bara ett fåtal Svenska ekipage och bara ett par som var konkurrenskraftiga totalt.
En annan skillnad är att detta förslag inte bygger på en total koppling till endast RHK-cupen, utan att klassen stor mer på egna ben och tävlar kanske i första hand med SSK och de nya tävlingstillfällen som V8 och legends öppnar upp för i Svensk racing. Det finns mer som skiljer, men det kan vi ta om det verkligen finns intresse för att starta upp något sådant här.
Det man absolut ska ta tillvara på från Peggens upplägg tycker jag är en tydlig FF-profilering. Det ska inte heller byggas upp som en konkurrent till FR1600, utan en medveten positioenring som breddklass under STCC:s FR1600 nivå. Aktiv rekrytering från Kartingen, Att närvara med en representativ bil och berätta om FF vid de stora kartingtävlingarna är en idé värd att bygga vidare på. Likaså tanken med mekarkurser för de som aldrig ägnat sig åt formelbilar, eller annat än karting. Idéer finns det gott om...


Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 27 februari 2016, 15:02
Jo, jag förstår hur du menar, men själv så tror jag att bilarna är för nya för RHK och för gamla för att vara intressant för gokartkillar.
Jag har själv kört tillsammans med de Franska Kent 1600 serien några gånger. Visst om man bara vill köra för körandets skull så är det ok, men snacka om Åsa Nisse racing  :) :). Reglementet var omöjligt att reda ut, i stort sett ett för varje bil  :). Tro att det var ca. 80 bilar till start på Spa och att det delades ut minst 40 st första plats pokaler.
Efter vad jag förstår så är formel Ren 1600 med Stcc ett bättre alternativ för gokartkillar som vill vidare och heller inte så mycket dyrare än gokart på topp nivå.
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 27 februari 2016, 20:12
För nya för RHK håller jag med om. Det är därför jag inte tror på att en sådan klass hör hemma under RHK:s paraply. Även om något enstaka gästspel i våra sammanhang säkert kan vara kul för alla parter.
jag är av uppfattningen att detta främst är en FF fråga, om man nu vill tillbaka som klass utanför de historiska sammanhangen? För RHK:s del handlar det troligen mer om hur man hanterar ett visst eventuellt frånfälle av J-ekipage och om man kan dra nytta av en mer historiskt homogen FF-klass. Något annat är det nog inte fråga om ur ett rent RHK-perspektiv.
Om det finns behov av en mer kostnadseffketiv Formelbilsklass på en nivå under FR1600 och STCC kan man nog fundera på. En FF-klass ska i alla händelser inte konkurrera med FR1600 eller STCC för den som vill göra karriär. Däremot vara ett alternativ för de som inte vill eller kan satsa det som behövs för en mer ambitiös karriär. I rallysporten är man bättre på att erbjuda budgetklasser för de som i första hand åker för att det är kul, i racing är det obefintligt när det kommer till formelbilar utanför STCC. Det jag sett av drygt 10 år med mina grabbar i karting är att långt ifrån alla vill satsa på elitnivå, men ändå vara med och tävla.
Det är extremt stor andel av kartingjuniorerna som lägger av helt i övre tonåren, då steget till bil upplevs för stort. Go-Kart farsor som belånar hus och hem för drömmen om sonen i F1 finns förvisso, men hur många?
Men kanske det är som du säger, bara det värsta lockar idag...
 
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 28 februari 2016, 16:24
Bosse, FR1600 är väl ändå inte det värsta ? Det kostar runt 500.000 / säsong med 10 race, ganska det samma som en fullmatad gokart säsong.. F4 i Tyskland kostar en 0 till.
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 28 februari 2016, 18:19
Pelle, Ja och F3 GP2 och F1 kostar ännu mer....
Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma?
FR1600 är väl inriktad på de som vill vidare i en racingkarriär, även om den är billig i det sammanhanget?
(om än dock kanske i normalfallet inte fullt så billig som du antyder)
Den är därmed idealisk för de som kört på elitnivå i karting och vill ta sig vidare mot högre höjder.
Men det var ju, som jag nog trodde framgick av mina tidigare inlägg, inte en elit och karriärklass jag såg framför mig med post historic FF Kent och Zetec, utan en klass för de (oavsett ålder) som vill fortsätta rejsa med formelbil, utan att nödvändigt ha karriärambitioner, även om en FF-klass för några kanske vore rätt mellansteg från karting till formelbil också? Inom rally har vi flera sådan klasser, i racing och rallycross också, men inte när vi kommer till formelbilar, där är det historiskt i RHK eller FR1600 i STCC som gäller, inget annat. Men som sagt, kanske formelbilsintresset inte är större än så?
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: jsvahn skrivet 29 februari 2016, 13:35
Hej,

tänkte bidra med lite åsikter och erfarenheter angående Kent och Zetec här från finska sidan.

1997, januari tillkallade finska bilsport förbundet till möte var de berättade att Zetec skall införas samma år. Kent och Zetec ska tävla om samma FM poäng, Zetec kör på samma däck som Kent (Avon ACB10). Tyvärr visste ingen att detta var döden åt klassen!
Under samma säsong testade jag på den svenska konkurrensen (Wirdheim, Dahlgren, Göransson mfl.). Kom hem och berättade hur tufft det var, blev utskrattad!
FM 1997 slutade med 3 Zetecar först, sen kom jag som bäste Kent förare på fjärde plats. Zetec betydligt snabbare än Kentarna.
1998 var vi rätt många finnar som kom över till Sverige för att tävla med våra Kent bilar. NM på Karlskoga fick vi kvala för att komma med i tävlingen..!
Själv åkte jag tre säsonger i Sverige. Sista racet på Mantorp 2000 avslutade en fin era för Kent bilarna i Sverige..! Följande år införde ni Zetec.
Kom i kontakt igen med FF 2005 men då som Zetec mekaniker. Fortsatte till 2010.

(Duratec är ca. 3 sekunder snabbare än Zetec och en aningen snabbare än F-Renault 1600).

I ett svagt skede så hade finska bilsport förbundet beslutat att F-Renault ska införas i Finland. F4 hade blivit F3 några år innan och hade börjat växa och så dödade bilsport förbundet klassen för F-Renault. Klassen blev ju ett fiasko både i Finland och Sverige. Som tur har Historisk Race Finland återupplivat F4 klassen som håller på att växa. Ända vingklassen här.

Gör inte om misstagen ifall ni ska införa Kent. Håll er enbart till en klass och Kent är absolut bästa alternativet. Ni har ju säkert sett hur många Kentare som tävlar i England. 90-talare vinner lika bra som 2000- och 2010-talare. Många finska Zetec bilar har skeppats över till England för att bli Kent-bilar!
Kent klassen är relativt billig i drift och man får mycket åka för pengarna. Klassen har skolat många duktiga förare genom tiderna.
Följ samma regler som i England så kan förare åka över och tävla.
Kent klassen passar alla!


NM Karlskoga 1998. Start nr.2 Två finnar i första led. (Jag i blå/silver).
(http://iloapp.johansvahn.com/data/_gallery/public/32/1272554101_resized.jpg)

2000, sista Kent tävlingen med SM status. Alx Danielsson i ledningen, jag i blå/silver bilen nr.8. Mer bilar men syns inte.
(http://iloapp.johansvahn.com/data/_gallery/public/32/1272554104_resized.jpg)
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 29 februari 2016, 17:48
Intressanta synpunkter Johan!
Du har helt rätt i att det alltid är enklare med en och samma klass och reglemente.
Har förstått att det ute i Europa varit vanligt att Zetec bilar konverterats till Kent på senare år.
Eftersom tillgången på Motorer och delar nu återigen vad jag förstått verkar vara lika bra för Kent som för de senare, kanske det är rätt väg att gå?
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 29 februari 2016, 23:24
Följer den här tråden med stort intresse. Men eftersom jag är tekniskt obegåvad hänger jag inte med riktigt, och därav några frågor.  :-[
1. Vad skiljer - i grova drag - en Kentmotor från en Duratec och en Zetez?
2. Hur konverterar man en Zetez till en Kent, och varför då?
3. Hur skiljer sig reglerna/reglementen åt mellan Sverige och England?
4. Förs det samtal om ev regeländringar inom överskådlig tid vad gäller Formel Ford 1600?
Tack, på förhand!
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: jsvahn skrivet 01 mars 2016, 07:04
1.
Kent: motorn härstammar från 60 talet. 1600ccm gjutjärns motor med 8 ventiler, förgasare. Ca. 110bhp.
Körs med mönstrade däck.

Zetec: 1800ccm 16v med dubbla överliggande kamaxlar, insprutning, ECU, katalysator, gjutjärns block med aluminium topp. (motorn är högre och därför högre tyngd punkt jämfört med Kent motorn). Ca. 160bhp. Körs med slicks.

Duratec: 1600ccm hel aluminium 16v motor med överliggande kamaxlar. Insprutning, ECU, katalysator. En relativt lätt motor. Ca. 160bhp. Körs med slicks.

Duratecen är modernaste av dessa 3 alternativen.

2.
Zetecen använder andra broms ok, AP. Kenten har gamla gjutjärns ok, Girling. Så uprighten måste bytas för ok fästen är annorlunda.
Bärarmarna är annorlunda på Zetecen vad jag förstått. Bredare hjulbas än vad Kenten har.
Bell house byts oftast ut (delen mellan motor och växel låda) för att få motor och passa utan extra spacer.
Nu kan jag inte reglerna så värst bra. Antar att Kent klassen fortsättningsvis inte tillåter flervägs dämpare, ifall så kanske max 2 vägs.
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 01 mars 2016, 13:13
Hej
Jag vill också bidra med lite åsikter/synpunkter: Tiden står aldrig stilla, nya bilar blir med tiden gamla bilar och jag tycker att även RHK borde gå några små steg i den riktningen och här har man nu en lysande möjlighet. Jag tycker att man i fallet Formel Ford mycket väl kan flytta fram åldersgränsen tre ytterligare år, då ju 1993 är en naturligare gräns för klassen, nämligen slutet för Kent-eran.

Istället höjs här röster för att man blint ska rätta in sig efter FIA:s (åtminstone vad gäller FF1600) godtyckliga åldersklassificeringar, eller till och med (i en tråd från fjolåret) höja åldern för tillåtna bilar. Detta tycker jag verkar komma skrämmande nära snobbism, så länge startfälten inte är fulla. Argumentet att det finns risk för att folk vill tävla med sina bilar och inte bara visa upp dem känns också helt främmande, jag trodde att vi hade med just racingentusiaster att göra här??? Visst förstår jag att man inte vill krascha sin klenod och att tävlingsambitionen kan variera en del p.g.a. detta, men jag trodde att just racing var själva huvudsyftet med att skaffa sig en racerbil?

En fristående FF-serie låter jättekul, men när det provades härom året blev det ju ur svensk synvinkel en jätteflopp. Kanske finns det helt enkelt inte tillräckligt många formelbilsentusiaster i Sverige för att det ska funka?

Kom igen nu, RHK! Värna hela FF1600-klassen, låt alla Kent-bilar leva även om det riskerar att bli en klass där man tävlar på nästan allvar, rösta bifall för Kjells motion om förändring av åldersgränserna!

Vänliga hälsningar
Stefan
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Magic Racing skrivet 01 mars 2016, 14:39
Om det nu är frågan om att förnya Formel Ford är nog det bästa att starta en serie för FF1600 Kent som inte har något med den historiska biten att göra, alla årsmodeller på bilar och förare är givetvis välkomna men jag tycker det ska vara som FF1600 var förr med stenhårda fighter rakt genom fältet och man kunde åka till Festivalen på hösten och tävla på skapligt lika villkor.
Ingen klass har fått fram så många talanger som FF1600
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:19
Citat från: jsvahn skrivet 01 mars 2016, 07:04
Bell house byts oftast ut (delen mellan motor och växel låda) för att få motor och passa utan extra spacer.
Så man sätter i en Kent-motor i Zetec-bil?
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:40
Citat från: Magic Racing skrivet 01 mars 2016, 14:39
... det ska vara som FF1600 var förr ...
Vad skiljer förr från nu?
Vad behöver göras för att det ska bli som förr?
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: jsvahn skrivet 02 mars 2016, 07:01
Citat från: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:19
Citat från: jsvahn skrivet 01 mars 2016, 07:04
Bell house byts oftast ut (delen mellan motor och växel låda) för att få motor och passa utan extra spacer.
Så man sätter i en Kent-motor i Zetec-bil?

Ja! Vad annars?
För att få fler Kent bilar har man varit tvungen att konventera Zetec till Kent eftersom Kent bilar inte tillverkades för typ 10 år sedan. Några bilar i åre, högst. Största delen av 2000 talets FF bilar som kör i Kent klassen i England är gamla Zetec bilar.
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: jsvahn skrivet 02 mars 2016, 07:04
Citat från: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:40
Citat från: Magic Racing skrivet 01 mars 2016, 14:39
... det ska vara som FF1600 var förr ...
Vad skiljer förr från nu?
Vad behöver göras för att det ska bli som förr?

Är du nybörjare inom motorsporten?
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 02 mars 2016, 07:14
Citat från: jsvahn skrivet 02 mars 2016, 07:04
Citat från: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:40
Citat från: Magic Racing skrivet 01 mars 2016, 14:39
... det ska vara som FF1600 var förr ...
Vad skiljer förr från nu?
Vad behöver göras för att det ska bli som förr?

Är du nybörjare inom motorsporten?
Jag kan inte ditt svar på min fråga! Började köra 2012, och när man börjat så sent - och inte var med "förr" - då får man leva med att vara nybörjare resten av tiden man är medlem i RHK. Men det gynnar inte samtalet på forumet och att fler vill ställa frågor och lära mer. Du behöver inte svara! Jag kan leva med och utan det.
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: jsvahn skrivet 02 mars 2016, 10:27
Ringde teamet jag jobbade för senast, http://www.makelaracing.fi/mtec/. Har hört att Kent ska åter införas här i Finland igen. Fick bekräftat att så är fallet.
Två team har visat starkt intresse för det. Dessa två team har drivit Duratec i FM serien. Team Reima Söderman är ena teamet. Reima har varit med länge.
Dessa team vill testa och rejsa här i Finland för att öva för att tävla i England. Mycket tid på banan jämfört med vad man får i England och dessutom till ett mycket billigare pris.

Finska Mästerskapen körs alltså med Duratec, Zetec Cup + Kent Cup. Kent bilar måste vara 1990 och nyare för att inte "stjäla" bilar från historiska serien.

I Duratec kör även en norrlänning för Mäkelä Racing..

De svenskar som vill komma över till Finland och tävla i någon av de tre klasserna är välkomna!
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 02 mars 2016, 11:44
Hörde ni, Bosse och Pelle? Ni kanske kan få som ni vill, J-bilarna kan exporteras till Finland! (Detta ska INTE tas på allvar ;) )

Fyrtiotalisten; förr var FF1600 det enda, rätta, bästa steget för kartingkillarna som ville vidare till Formel 1, oavsett i vilket land man var aktiv. Eftersom reglerna tillät en viss teknisk utveckling på chassi-sidan genom åren blev äldre bilar tillgängliga för oss entusiaster till en rimlig penning, och vi kunde jämföra oss och delta i samma tävlingar som Häkkinen, Lehto et al. Startfälten var fyllda till bristningsgränsen (ibland kördes både A- och B-final) och racingen var tuff och jämn och kul att titta på även längre bak i fältet. Det fanns Nordiska och Svenska mästerskap, och SSK körde ett klubbmästerskap för oss som tävlade på en lite lägre nivå. Allt detta tack vare att reglerna inte förändrades år från år.

Sedan kom Opel och förstörde alltihop med sin "Formel Opel Junior". Dessa hade ca 125 hk och gick således lite snabbare, vilket fick Ford att tro att man behövde en modernare motor för att inte bli omsprungna. Sedan dess har regeländringarna kommit slag i slag och dagens Formel Ford lockar varken deltagare eller åskådare.

Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 02 mars 2016, 12:53
Citat från: jsvahn skrivet 02 mars 2016, 07:01
Citat från: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:19
Citat från: jsvahn skrivet 01 mars 2016, 07:04
Bell house byts oftast ut (delen mellan motor och växel låda) för att få motor och passa utan extra spacer.
Så man sätter i en Kent-motor i Zetec-bil?

Ja! Vad annars?
För att få fler Kent bilar har man varit tvungen att konventera Zetec till Kent eftersom Kent bilar inte tillverkades för typ 10 år sedan. Några bilar i åre, högst. Största delen av 2000 talets FF bilar som kör i Kent klassen i England är gamla Zetec bilar.
Ja, vad vet jag? Måste erkänna att jag känner mig lite obekväm med att ställa frågor i RHK forum, för jag förväntas veta när jag ställer frågor just för att själv få veta. Så svaret på din fråga: "Ja, vad annars?", är att jag vet inte! Men kanske någon annan vet och kan svara dig.
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 02 mars 2016, 12:57
Citat från: Reggazzoni skrivet 02 mars 2016, 11:44
Hörde ni, Bosse och Pelle? Ni kanske kan få som ni vill, J-bilarna kan exporteras till Finland! (Detta ska INTE tas på allvar ;) )

Fyrtiotalisten; förr var FF1600 det enda, rätta, bästa steget för kartingkillarna som ville vidare till Formel 1, oavsett i vilket land man var aktiv. Eftersom reglerna tillät en viss teknisk utveckling på chassi-sidan genom åren blev äldre bilar tillgängliga för oss entusiaster till en rimlig penning, och vi kunde jämföra oss och delta i samma tävlingar som Häkkinen, Lehto et al. Startfälten var fyllda till bristningsgränsen (ibland kördes både A- och B-final) och racingen var tuff och jämn och kul att titta på även längre bak i fältet. Det fanns Nordiska och Svenska mästerskap, och SSK körde ett klubbmästerskap för oss som tävlade på en lite lägre nivå. Allt detta tack vare att reglerna inte förändrades år från år.

Sedan kom Opel och förstörde alltihop med sin "Formel Opel Junior". Dessa hade ca 125 hk och gick således lite snabbare, vilket fick Ford att tro att man behövde en modernare motor för att inte bli omsprungna. Sedan dess har regeländringarna kommit slag i slag och dagens Formel Ford lockar varken deltagare eller åskådare.
Tack!
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 02 mars 2016, 18:24
Som vanligt verkar vårt broderfolk på andra sidan Ålands hav göra mer rätt än vad vi gör här när det kommer till racing. Så skulle man kunna göra här också, även om jag är osäker på behovet av en Duratec klass i Sverige då det mig veterligen knappt finns ens en handfull bilar. Eller så gör man som Johan beskrev tidigare, en post-historic FF 1600 klass, för bilar nyare än 1990.
Kul att ämnet engagerar, jag tror på FF som koncept för kostnadseffektiv racing även för de som inte räkna med ett samtal från McLaren eller Williams. Och då inte enbart som historisk klass....
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 02 mars 2016, 19:38
Vad behöver göras för att det ska bli som förr? undrar Fyrtiotalisten.

Jag är inte säker på att det går, klassens popularitet  byggde ju på att de allra snabbaste förarna körde där samtidigt som den var ekonomiskt överkomlig för gemene man. Idag lägger inte entusiasten upp en 300 000kr för en begagnad FR1600 och ytterligare 500 000kr (eller vad det kan kosta) för en säsongsbudget samtidigt som man inte vet om man får köra alls året efter för att reglerna har ändrats.

Den bästa chansen att få klassen att växa i Sverige är nog att bli lite friare med det befintliga reglementet, anpassa sig till resten av världen och t.ex tillåta de smidda vevaxlarna (SCAT) för att höja driftsäkerheten. Tyvärr låter det ju som om inte alla vill att klassen ska växa, åtminstone inte inom RHK.

Det där är ju en öm, puritansk tå som jag trampar på, men om finnarna lyckas få igång sin nya Kent-klass kanske smittan sprider sig vidare hit, och FF1600 Kent kan så småningom stå på egna ben precis som RHK-potentaterna föreslår. I närtid kan jag dock inte se detta hända, det är därför jag ställer mig bakom "Nyare bilar"-motionen.

För Fyrtiotalistens vidare utbildning inom FF1600 vill jag rekommendera att söka på "formula for festival" på Youtube, där ser man hur det var när det var "som förr i tiden"

//Stefan
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 02 mars 2016, 20:05
Citat från: Reggazzoni skrivet 02 mars 2016, 19:38
Vad behöver göras för att det ska bli som förr? undrar Fyrtiotalisten.

Jag är inte säker på att det går, klassens popularitet  byggde ju på att de allra snabbaste förarna körde där samtidigt som den var ekonomiskt överkomlig för gemene man. Idag lägger inte entusiasten upp en 300 000kr för en begagnad FR1600 och ytterligare 500 000kr (eller vad det kan kosta) för en säsongsbudget samtidigt som man inte vet om man får köra alls året efter för att reglerna har ändrats.

Den bästa chansen att få klassen att växa i Sverige är nog att bli lite friare med det befintliga reglementet, anpassa sig till resten av världen och t.ex tillåta de smidda vevaxlarna (SCAT) för att höja driftsäkerheten. Tyvärr låter det ju som om inte alla vill att klassen ska växa, åtminstone inte inom RHK.

Det där är ju en öm, puritansk tå som jag trampar på, men om finnarna lyckas få igång sin nya Kent-klass kanske smittan sprider sig vidare hit, och FF1600 Kent kan så småningom stå på egna ben precis som RHK-potentaterna föreslår. I närtid kan jag dock inte se detta hända, det är därför jag ställer mig bakom "Nyare bilar"-motionen.

För Fyrtiotalistens vidare utbildning inom FF1600 vill jag rekommendera att söka på "formula for festival" på Youtube, där ser man hur det var när det var "som förr i tiden"

//Stefan
Tack!
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 03 mars 2016, 16:29
Jag hoppas inte Stefan Reggazzoni betraktar mig som någon slags potentat i RHK. Det är jag verkligen inte, även om jag är medlem. Däremot har jag åsikter som jag står för som intresserad individ. Inte potentat...

I sammanhanget vill jag förtydliga att jag givetvis inte har det minsta emot om FF växer även i RHK.
Däremot tror jag inte det är rätt väg för historisk racing att släppa in "allt som rullar" bara för att det ska växa.
Jag tror, vilket jag hoppas framgått, att FF har en (kanske större?) potential även som icke historisk klass.
Men att det skulle innebära att jag inte vill ha FF i RHK är nog enbart en medveten feltolkning för att spetsa till diskussionen?

Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: jsvahn skrivet 03 mars 2016, 18:09
Citat från: Bosse L skrivet 03 mars 2016, 16:29
Jag hoppas inte Stefan Reggazzoni betraktar mig som någon slags potentat i RHK. Det är jag verkligen inte, även om jag är medlem. Däremot har jag åsikter som jag står för som intresserad individ. Inte potentat...

I sammanhanget vill jag förtydliga att jag givetvis inte har det minsta emot om FF växer även i RHK.
Däremot tror jag inte det är rätt väg för historisk racing att släppa in "allt som rullar" bara för att det ska växa.
Jag tror, vilket jag hoppas framgått, att FF har en (kanske större?) potential även som icke historisk klass.
Men att det skulle innebära att jag inte vill ha FF i RHK är nog enbart en medveten feltolkning för att spetsa till diskussionen?

Frågan kan ju komma också, ifall klassen blir stor att förare vill ha SM stauts. Kan RHK ordna SM starter? En formula klass med mycket bilar och 'close racing' så kan ju yngre förare känna för att få tävla om SM poäng.
Ifall det skulle bli, skulle en 15-16 åring få åka?
Något att tänka på  ;)
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 03 mars 2016, 18:53
Bosse, det kan nog tänkas att jag misstagit dig för "en potentat" p.g.a. dina många initierade inlägg på det här forat. Min avsikt har aldrig varit att trampa dig på tårna. Jag är ju som nämnts inte medlem i RHK och känner bara till debattörerna här till namn och i vissa fall tävlingsfordon.

Det jag VILL göra är att väcka lite känslor och knuffa på i debatten om en utökning av antalet årsmodeller i FF1600. Jag läste någonstans (fyrtiotalisten utomordentliga blogg???) att styrelsen tänker yrka på avslag för motionen, härav mitt prat om "potentater"...

Att jag tagit denna ståndpunkt är delvis av egoistiska skäl; bilarna från sent 80- till tidigt 90-tal ligger mig varmast om hjärtat då jag själv var aktiv under den perioden. Jag fantiserar ofta om att göra comeback med en bil från den eran, och en utökning av antalet tillgängliga årsmodeller skulle ju underlätta just den saken. Dessutom tycker jag att det känns det fånigt att utelämna tre årsmodeller i ett spann av 26 (?) år.

Jag har alls ingenting emot att FF1600 så småningom blir en egen, fristående, mer tävlingsinriktad klass, men jag tror att grunden för en sådan i så fall måste stöttas och startas upp inifrån RHK.

Så kom igen nu, ni som har rösträtt, stöd Kjells motion!

vänliga hälsningar
Stefan
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 03 mars 2016, 19:19
Efter att jag motionerat om att utöka Formel Ford 1600 med tre årsmodeller, upplever jag att motionen nu används som ett diskussionsunderlag för vilken väg Formel Ford 1600 ska ta; stanna inom RHK, eller sin egen väg.

Om det handlar inte motionen, och jag önskar att de som fört in diskussionen på den vägen läser den och styrelsens yttrande en gång till; förutsatt att den är läst och begrundad en gång tidigare.   

Vidare tycker jag att det är synd att de aktivas röster - och deras företrädare - saknas i den här tråden. Det är inte många dagar kvar till årsmötet med efterföljande planeringsträff med FF1600. Naturligtvis har jag full respekt för dem som inte tillvaratar möjligheten att påverka sin egen situation. Beslut kommer likväl att fattas och ska efterlevas i en demokratisk organisation.
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Henrik H skrivet 04 mars 2016, 07:56
Intressant att diskussionen tog vändningen till vilken utveckling formel Ford skall ta i icke RHK regi!
Jag tycker att motionen är en bra idé att utöka så att RHK samlar hela perioden från 68-93 då det kördes oficiella mästerskap med Kentmotorn.
Sen tycker ja att det är konstigt att de som äger dessa nyare bilar inte är intresserade av att va med och driva frågan själva. Men det är väl som vanligt att det skall vara serverat först sen kan man delta utan att behöva engagera sig, fast det är väl inte så en idiell organisation borde fungera  ::)

Vad gäller det någon annan arrangör borde dra igång så är det nog inte en FF klass till. Jag lobbar nog i så fall hellre för att dra igång någon form utav formula libre som tex http://www.monoposto.co.uk.

tex 3 klasser,
möstrat till 1600cc
fria däck till 2000cc
över 2000cc

fria bilar modifiera som ni vill eller bygg själv.

Förhoppningsvis skulle detta öppna för de som tex hänger på rejsa.nu som vill köra formelbilar och är teknikintresserade och vill testa nya saker. Detta kanske skulle få upp formelbilsintresset totalt sett och det kanske spiller över på RHK serierna på de som vill köra formel under jämnare villkor där även intresset för det historiska får plats.

/Henrik



http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78673

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97957

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79864

Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 04 mars 2016, 11:38
Stefan, du trampar mig absolut inte på tårna, sticker man ut hakan som jag gör får man vara beredd på lite mothugg också, så det har jag inga problem alls med. Du har, liksom vår finske vän Johan, dessutom sakligt underbyggda argument, vilket gör diskussionen givande. Kanske det trots allt är som du och Henrik säger att det i enlighet med Kjells motion ska vara hela Kent-perioden sammanhängande fram till 93?
Det enda jag är orolig för i det sammanhanget är att de tidigare bilarna blir mer och mer ointressanta i sammanhanget för de aktiva. Vilket jag tror vore synd för det historiska perspektivet och framförallt för oss på läktaren, om nu publik är något man bryr sig om vill säga. Det är inte självklart när det kommer till klubbracing, på gott och på ont.
Det ligger som jag ser det en del utmaningar i att spänna över en så lång tidsperiod i ett och samma heat som 1967-1993...

Henrik, din tanke på en formula libreklass  är ett annat intressant sätt att tänka utanför boxen. Det är nog sådant som behövs. Om det är en sämre eller bättre tanke än en post-historic FF klass är väl en fråga värd att fundera på, men kanske i ett annat forum (som t.ex. rejsa.nu) Det är ju till stor del en fråga om hur målgruppen ser ut. Din tanke är inte alls dum! Ett koncept i denna stil hade man ju i SSK längre tillbaka, först Formel 1300 och Formel 1600, senare i det som utvecklades till Formel 4. De flesta bilar utgick ju då från någon tidigare klass och modifierades inom Formula Libres ramar. Bägge mina formelbilar har för övrigt tävlat i SSK Formel 1300 första halvan av 70-talet...

Avrundar min närvaro i denna diskussion med att förklara bakgrunden till mina inlägg.
Det var ett direkt svar på Danne N;s inlägg om Kjells motion och Dannes referens till den tidigare diskussionen om J-bilar.
Det jag skrivit i denna tråd är en förklaring till de tankar jag hade redan i den tidigare diskussionen och som medvetet eller omedvetet från vissa håll omtolkats som att jag vill ha bort FF från RHK och flytta klassen till någon annan arrangör.
Kjell, ditt senaste inlägg i diskussionen gör mig faktiskt ganska förbryllad i det perspektivet, först tycker du det är ett intressant resonemang, sedan drar du slutsatsen om att det handlar om att FF ska stanna i RHK eller gå sin egen väg. Mina inlägg har inte i ens någon del handlat om den frågeställningen, lika lite som din motion.
Med det avrundar jag min närvaro i denna diskussion och hoppas årsmötet kommer fram till ett bra beslut kring din motion.
Själv kommer jag inte att närvara pg.a. andra aktiviteter i helgen.



Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Henrik H skrivet 04 mars 2016, 11:51
Jag tvivlar på att intresset för äldre FF är utdöende. HSCC i England har hittills i år 100 registrerade förare för sin klass som bara är för period G bilar! (1967-71)

/ Henrik
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 04 mars 2016, 12:16
Bosse!
Citat hämtat från ditt avslutande inlägg: "Mina inlägg har inte i ens någon del handlat om den frågeställningen [framgår av inläggen, min anm.], lika lite som din motion."

Vad har du då skrivit om, och vad har syftet med dina inlägg varit, och varför i denna tråd? Även detta borde förbrylla dig om du tar dig en funderar över det. Trevlig helg!
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 04 mars 2016, 12:17
Suck...
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Henrik H skrivet 04 mars 2016, 12:45
Yiiiha!
Nu känns det som att vi kommer någonstans! ;D
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: SF85 skrivet 04 mars 2016, 23:30
Tycker det låter som att det är bättre att dom som kör ff1600 / dom som vill köra ff1600 ska diskutera här och dom som inte har nånting med klassen att göra skall låta bli!
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 05 mars 2016, 12:35
Ser på Facebook att motionen kommer att gå igenom om HU också nickar bifall. Beer vad ska vi lobba för härnäst? Statsbidrag för klassen? Vi kanske kan söka kulturbidrag???

;D Stefan
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: DRLracing skrivet 17 mars 2016, 09:18
Hei

Har prøvd og følge denne tråden en stund nå og lurer på hvor langt den klassen pre 93 har kommet.

Dan R
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 17 mars 2016, 19:16
Hej Dan
Det som hänt är att RHK:s årsmöte har bifallit motionen, det vill säga att FF1600-bilar t.o.m. -93 års modell skall inkluderas i RHK:s tävlingsverksamhet.
Dock måste detta också godkännas av Bilsportförbundets historiska utskott, HU, innan det blir verklighet.

//Stefan
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 17 mars 2016, 19:24
Kom på att jag förresten har egna frågor:
När sammanträder HU, och kommer -91 till -93-bilarna inkluderas i kategori J, eller inför man en kategori Z?

//Stefan
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: L-G Sjöberg skrivet 18 mars 2016, 09:19
Jag var mötessekreterare vid RHKs årmötet och uppfattade att de skulle inkluderas i kategori J, vilket också Lena Ljungdahl, som justerat protokollet, håller med om.
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Henrik H skrivet 18 mars 2016, 22:56
Det var ju ett visst tekniksprång 91-93 så det vore väl olyckligt att ha dom i  kategorin J.
Fast man kan kanske prisbedömma dom  som egna även om handlingen säger kategori J
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: DRLracing skrivet 18 mars 2016, 23:29
Hei
Litt enig med deg Henrik. Men det skiller vel mer mellom en bil fra 80 og en fra 89. Husker på 90 tallet så var det ofte vi kjørte fra 90 tals biler med 86-89 mod biler. Kjørte selv en 88 helt frem til 96. Var til og med i EM med en 88 mod.

Dan
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 19 mars 2016, 00:03
Det finns dock fördelar som väger upp det "tekniksprång" Henrik nämner. Ett är att de får delta i Riksmästerskapet, vilket vore en stor fördel eftersom FF1600 Kat J annars riskerar att inte fylla ett par tre tävlingar, vilket vore mycket tråkigt när det nu finns ett RM att köra om.

Fler potenta bilar i samma klass bidrar också till ökat intresse från publiken då de inte åker dit enbart för att se historiska bilar köra uppvisning, utan även - och kanske i första hand - för att se täta och spännande race. Heat där bilar kör "radband" väcker inte alls samma entusiasm på läktarna som tävlingsrace. Men visst, detta kan naturligtvis diskuteras utifrån olika perspektiv. Enda som är säkert att rättvist blir det aldrig.  ;)

Men vad som inte går att ha olika uppfattningar om är den formella sidan av saken; regelverket, stadgan och vedertagen praxis. Föreningsstämman beslöt enligt sekreterare och protokolljusterare att de ska tillhöra Kat J, vilket är en vidimering av att ordföranden låtit klubban falla för ett sånt beslut. Skulle mot förmodan ett stämmobeslut inte följas är föreningen inne på en vansklig väg som är svår att förutse hur krokig den blir.
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Reggazzoni skrivet 19 mars 2016, 12:19
Tja, tekniksprång och tekniksprång. Reynards chassien är ju i princip samma från 87-92, så de tog språnget redan 1987. Van Diemen uppdaterades frekventare, men 90-92 är ju väldigt lika varann så kan Van diemen -90 och Reynard -87 vara kat.J så kan nog de övriga också.

//Stefan
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Patrik Åström skrivet 19 mars 2016, 12:22
Kjell, även om det kommer att gå att få nationell HTP på FF1600 91-93 så kommer de inte att ingå i RM och det har vi ju pratat om tidigare. Reglerna säger att Formel Ford/2c 1982-1990 1600 cc ingår i RM och inget annat. Är ni oroliga att startfältet blir för tunt föreslår jag att ni jobbar för att få med de bilar som idag är giltiga enligt gällande regelverk.

Angående kat J eller inte så kan inte RHK:s årsmöte bestämma vad HU beslutar utan här får vi helt enkelt avvakta.
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: fyrtiotalisten skrivet 19 mars 2016, 13:55
Ok, Patrik! Jag tolkar din skrivning att RHKs föreningsstämma tog ett beslut man inte kan och har behörighet att besluta om. Att 1991-1993 ska ingå i Kat J, vilket sekr och protolljusterar skriver i denna tråd. Är det korrekt uppfattat av mig?

Beträffande ditt förslag om att vi ska "jobba för att få med de bilar som idag är giltiga enligt gällande regelverk" är vällovligt. Men ibland kanske regelverk och praxis behöver ses över, och därför har jag under att antal år motionerat om sånt som jag tror skulle underlätta rekryteringen, men samtliga motioner i den andan har styrelsen avslagit. Har du några tips om hur vi kan gå tillväga för att hålla oss inom regelverket så tas det tacksam emot och gynnar hela RHK = oss alla. :)
Titel: Re: Motion till RHK samt Riksmästerskap Formel
Skrivet av: Patrik Åström skrivet 19 mars 2016, 15:43
Så vitt jag begriper så innefattar period J endast FF/2c och att RHKs årsmöte kan besluta att FIA ska ändra på detta är väl inte troligt. Att däremot låta årsmodellerna 91-93 köra tillsammans med övriga FF1600, under förutsättning att det går att ta ut handlingar, är en annan sak. Detta gäller även hur poäng i RHK cupen ska fördelas.

Med gällande regelverk menar jag det som vi skrivit för RM, lämnat in till SBF och fått godkänt för 2016. Detta ändrar vi inte på i efterhand utan får i så fall vänta till 2017 års säsong.