Racerhistoriska Klubben

Allmänt => Teknik => Ämnet startat av: Kurt Enström skrivet 20 februari 2021, 11:58

Titel: Replika-bilar i historisk racing
Skrivet av: Kurt Enström skrivet 20 februari 2021, 11:58
Med anledning av reportage i media om en rättstvist mellan Jaguar och ett par som byggt C-type replika har jag en fråga: får replikor tävla i historisk racing?  Eller måste det vara äkta originalbilar? Av somliga modeller, Jaguar C-type, D-type, Lotus 7, AC Cobra och Ford GT 40 finns det ju fler replikor än originalbilar. Dessa är ju  i regel billigare än originalbilarna.
Kurt Enström
Titel: SV: Replika-bilar i historisk racing
Skrivet av: Henrik H skrivet 23 februari 2021, 09:45
Enligt Appendix K

1.2 Appendix K applies to cars which are either original competition
cars, or cars built to exactly the same specification as models with
international competition history complying with the International
rules of the period.
The only permissible variations to the period specification are
those authorised within Appendix K.
Cars without an international competition history but which have
a competition history in national championship Competitions or
other significant national Competitions of equivalent status may
also be accepted.


Det är väl som med allt annat, man får bygga en kopia för eget bruk men man får inte bygga för att sälja

https://jec.org.uk/news/2021/jaguar-land-rover-release-open-letter-to-enthusiasts-regarding-replicas (https://jec.org.uk/news/2021/jaguar-land-rover-release-open-letter-to-enthusiasts-regarding-replicas)