Racerhistoriska Klubben

Klasser => Classic Touring 1965 => Ämnet startat av: allo skrivet 25 maj 2010, 21:26

Titel: Gelleråsen
Skrivet av: allo skrivet 25 maj 2010, 21:26
Snart går anmälningstiden ut för vårt eget race Velodromloppet.
Var är alla deltagare? var är alla ni som körde på Anderstorp?
Norge kom igen ni köper ju alla våra bilar nog borde ni klara av att komma till den närmsta Svenska banan!
Sissela dags att vinna?

Bengt Allo
Klasspappa STD -65 -1300cc  ???
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Sissela skrivet 31 maj 2010, 17:08
9 stycken hundkojor.

Vad roligt!
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Flat-out-Frank skrivet 01 juni 2010, 14:49
Sissela, Nu har "hornen"  >:D börjat växa ut på allvar. Snart kvalar du in till "Gula Faran II".  Det nya reglerna säger att :
1)Förarens ålder > bilens ålder + 10 år (i annat fall 20 kg blytackor)
2)Förarens vikt > 10% av bilens vikt (annars ytterligare 20 kg blytackor)
3)Tackorna skall vara synligt fastbultade på motorhuven.
4)Vi har vissa funderingar på ytterligare ett speciellt tillägg, dock har jämnställdshetsombudsmannen varnat, då det anses diskriminerande. Vi får hitta på nå´t annat...
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Ordförande skrivet 01 juni 2010, 18:17
Frank:
Det känns nog bättre om du blyar huven, så hänger den kvar även om du glömmer att stänga den. (se Anderstorp)
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 01 juni 2010, 18:25
Fråga punkt 3:
Menas fårtackor eller blytackor?
De föstnämnda kräver väl aningen större huv än kojans?
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Sissela skrivet 02 juni 2010, 11:36
Hmm.. Ja om nu alla stänger sina motorhuvar så kanske vi både kan åka kval och tävling med hela 9 hundkojor. Det tycker iallafall jag ska bli roligt. Och några stackars får ska jag inte binda fast på motorhuven.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: allo skrivet 02 juni 2010, 19:38
Sissela
Gå inte på stackars Franks försök till utjämning.
Du behöver inga får på huven, du har tillräckligt med kusar i motorn.
Snart är du helt klart snabbast och vi gubbar kan bara gratulera och konstatera att åtminstånde i vår klass har vi en snabb återväxt.
Bengt A
Klasspappa.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: allo skrivet 03 juni 2010, 09:07
 flag
Förra årets Velodromlopp var en härlig hundkojefest med 8 kojor på startlinjen.
I år ser det ännu bättre ut
I klassen Std -65 1300cc är det 11 bilar varav 10 hundkojor, 19 bilar totalt.
Jätte roligt för oss som trodde att den nya heat indelningen var en förutsättning för att få fler att köra.
Så här långt ser det bra ut.
Ni som inte anmält er gör det nu!!!!
Bengt Allo
Klasspappa Std -65 1300 cc
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Ordförande skrivet 03 juni 2010, 16:47
Kul att det blev bra med klassindelningarna,det verkar som det blev bra i många heat om man tittar på startlistorna.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: 323 Dan skrivet 03 juni 2010, 21:06
Kul för er med hundkojor, alltid trevligt med många "lika" bilar.

Men ni får det att låta som den nya klassindelningen är jättebra, jag tror inte alla delar den åsikten. Jag gör det i alla fall inte. Det är inte det minsta roligt att köra ihop med GT-bilar som är 7-8 sekunder snabbare per varv än en amazon.

Den naturliga heat indelningen är att GT bilar kör för sig och standardbilar för sig. Då blir det även begripligt för publiken.

Ni är vi tre! amazoner, så många har vi inte varit på länge. Men det finns inte en enda svensk LotusCortina i heatet.......

Jag förstår inte varför RHK ska favorisera std -65 upp till 1300cc. Ökningen av bilar upp till 1300cc kompenseras ju av minskningen på bilar över 1300cc.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: kanracing skrivet 03 juni 2010, 21:46
 racesmile Jag håller med Dan du har rätt vi ses på Gelleråsen ändå bara jag kör en Cortina gt
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 03 juni 2010, 22:56
Känns mest som att de som kör i RHK byter bil och heat över tiden, inte att det kommer in så värst många helt nya utifrån.
Kanske undantaget några klasser/heat iofs. Vi som redan är frälsta vandrar emellan heaten, från minde bilar till större (men i std pre 65 är ju 1000cc och 1300 störst å andra sidan). Från äldre till nyare. De äldre blir stående. Är väl bara 1000 cc cupen där det bättre tillväxt i E än F. I övrigt så är trenden fler nyare bilar och färre äldre.
Hur får vi in fler nya deltagare i RHK:s olika heat? Hur får vi ut bilar som står, med gamla eller nya förare? Hur få in fler nya bilar med nya förare. (nya bilar med gamla förare är vi redan ganska bra på...)
Annars ser det väl frånsett Dan;s remark ang Std pre 65 över 1300 rätt bra ut till Velodromloppet?
Nyrekrytering och förnyelse inom de historiska ramar är nog vårt viktigaste fokus och utmaning.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: David Hagman skrivet 04 juni 2010, 02:40
Det ser faktiskt otroligt bra ut till Velodromloppet.

Om jag räknar rätt är det 186 historiska bilar anmälda över de 10 heaten. Jag har svårt att tänka mig att det någonsin varit bättre på den RHK-arrangerade tävlingen på Gelleråsen, eller på någon RHK-arrangerad tävling över huvud taget för den delen.


Finns några riktiga guldkorn att se fram emot:

- Std/GT Period G spräcker nästan gränsen för vad som är tillåtet i bilantal på Gelleråsen. Allt från Tommy Brorsson i Twin Cam-Escorten till Knutsen-familjens Impar. Måste vara otroligt länge sedan man såg 12 bilar under 1300cc i Period G i Sverige? 32 bilar totalt i heatet.

- Std/GT Period H bjuder på fighter mellan Porsche 911 RSR, en mängd otroligt snabba BDA-Escorter, några riktiga monster-Camaros och 9 st. Ford Capri RS m.m. RHK-cupens första (?) Period I-Standardbil (Mazda RX7) till start också?
Skulle vi haft kvar Standard/GT Ny som ett heat skulle det varit 55 stycken ekipage anmälda!

- Std/GT Period E+under 1300 - 10 Hundkojor som kämpar mot några riktigt fina GT-bilar (Marcos, Porsche, Alfa Romeo, Ginetta, Lotus, Austin-Healey).

- Formel 3-Festival - Formel 3 med alla kubikstorlekar representerade. F3-500, F3-1000, F3-1600, F3-2000. Bland annat 14 stycken 2000cc Formel 3:or anmälda.

- Nytt rekord (?) i 1000cc-cupen. 20 stycken startande.


Allt som allt är den här säsongen är en riktig succé anmälningsmässigt hitills. Anderstorp sparkade igång säsongen på ett fint sätt och nu varvar det upp än mer.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 04 juni 2010, 07:44
Riktigt roligt att det blir så stora heat. Måtte nu vädergudarna var med oss också så kommer detta Velodromlopp bli en "Kanon"tävling ;-)

@Bosse: har lite statistik på småbilar sk tusencuppare.
I landet finns det (till min kännedom)
Klass E: 14 färdiga och 5 byggs.
Klass F: 31 färdiga och 17 byggs.
De flesta som bygger är nya förare och har tidigare inte åkt bana.

På Velodromloppet kommer det 1 nytt ekipage i E och (minst) två nya i F.
Det verkar nog som att det även i tusencupen är bättre tillväxt i nyare bilar.

Anders
#34
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 04 juni 2010, 08:40
Kul Anders!
Det känns som 1000 cc cupen fortsätter att utvecklas positivt, både som heat och som insteg till historisk racing.
Att det är mer tillväxt i F än E var inte vad jag trodde faktist, tyckker att det känts som E-bilarna stått för den mesta tillväxten.
Men fakta är fakta! Många nytillkomna är ett kvitto på att du och Dan tillsmmans med kmaraterna i cupen  gör ett kanonjobb med klassen flag

Sedan tycker jag det rent allmänt känns som historisk racing och RHK är riktigt på G igen. Otroligt roligt!
Hagmans summering känns som sagt riktigt, riktigt lovande. Många serier vill gärna säga att de är störst, men jag tror RHK ligger bra till i vårt land.
Vore intressant statistik att se vilka heat/kalsser som attraherar nytillkomna och vilka som fräsmt får sunan ya ekaipage från redan aktiva i RHK. Det är avbsolut inte fel att byta biltyp inom serien, det är en styrka för RHK som helhet, men det kräver tillflöde av nya utövare, för att vissa biltyper och heat inte ska krympa bort helt. T.ex så ser man betyldit färre av de inte fullt s å snabba äldre och midnre GT-bialrna idag, meden Elaner är desto vanligare. Det är fler osm Escort G/H än Cortina i F för att tan några exempel.
Äldre Formel Fordar står kvar igaragen , meden FF1600 bilar efter 85 blir allt vanliigare i heatet. I Formel Vee tycker jag mig se att de felsta vill åka med nyare bilar med den nyare framvagnen och modernare chassi/aerodnyamik, de äldre Fvee bilarna blir färre.
På formelsidan vill allt fler åka med slicks och vinge. osv. Allt detta är kul, dynamiken att kunna växal upp utan att behöva lämna serien är ju ett otroligt mervärde för alla. Det innebär också att vi har en potential och kanske en utmaning att fylla på "nerifrån" i de lite enklare och ibland billigare bilarna, som kanske passar den nytillkomne i sporten extra bra.
Ser fram meot att njuta av fin historisk racing på Karlskoga! Men till hlegne blir det att ta med lånad Fvee till Ånnaboda för att göra reklam för vår racing. Kanske ågot vi borde göra oftare i de olika klasserna? Classic formula värnar ju om formelbilarna, tusencupen om de små standardbilarna A-D har länge jobbat med att hålla de äldsta bilarna vid liv på ett bra sätt. och nu har även GT fått sin samlande kraft. Sådant tror jag behövs  inte minst för rekryteringen av nya utövare.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: hylle skrivet 07 juni 2010, 08:12
Instämmer med Dan hur kul är det att sitta ensam och vänta på Elaner så man inte är i vägen.
Det är lätt att gnälla och som i mitt fall klaga på att jag inte gillar att tävla mot Gt bilar.Skall man sedan nöta i 12 varv, nej kortare heat så vi i slipper bli varvade. 
Nu är inte detta som gör att jag inte kommer till start utan mycket annat kul i livet men det har sin betydelse.
Lätt att tycka allt bättre  förr men när man fick ha Yngve G, Lennart Thurn, Nils-Olof J, Lennart N,Chrille, Lars-Åke N Viktor med Mustangen Robban med Alfan, Lasse Fritz, Uno S, Dan J. Gubbar man alltid kunde lite på var de var, blev det sedan lite regn så blir det inte bättre på banan.
Nu är det som vanligt när man gnäller jag har inget bättre förslag att komma med jag både vet och tycker att ansvariga gör vad man kan för oss, Jag tycker Pelle styrelsen gör enorm insats för oss medlemmar.
Lycka till i Karlskoga, kommer för att se på och lära hälsar Anders Hylén Amazon 71.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Ordförande skrivet 07 juni 2010, 09:08
Hej Anders och kul att du inte släpper kontakten med klubben.
Det här med heatindelningar är och har alltid varit svårt. Tyvärr är det alltid några bilmodeller som kommer i kläm och förarna känner sig oprioriterade. Innför årets säsong så tycker jag att vi trots allt har lyckats komma närmare verkligheten än vad vi gjort på många år, vilket jag kan konstatera genom de stora startfälten i varje heat. Tyvärr har "Amazon maffian" kommit lite i kläm men ingenting är statiskt, så kom med ett förslag via er klasspappa så ska vi se vad vi kan göra åt saken.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: Ordförande skrivet 08 juni 2010, 08:13
Tyvärr har vi tvingats att ställa in Svenska GTserien på Velodromloppet på grund av för få anmälda.
Detta gör att det kommer att finnas ett nytt tidsschema som du får vi ankomsten till banan. Det ny tidsschemat kommer också att finnas i programmet.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: 323 Dan skrivet 08 juni 2010, 15:32
Kul att du i alla fall är aktiv på forumet Anders. Hoppas det blir en comeback snart, vi saknar dig både på banan och i depån.

Angående heatindelning, så skulle jag själv gärna ha ett heat med 1001-2000 cc std bilar. Utomlands kör man ju "U2TC" och det borde passa oss också. Sen kan std bilar över 2000cc köra ihop med GT bilarna, eftersom std bilar över 2 liter i princip är lika med V8'or så är de jämnsnabba med elaner o liknande.
Titel: SV: Gelleråsen
Skrivet av: David Hagman skrivet 08 juni 2010, 17:04
Helt okej idé Dan.

U2TC verkar funka väldigt bra ute i Europa. Självklart är det Alfa GTA och Lotus Cortina som är de dominerande bilarna där, men hastighetsskillnaden mellan först och sist blir ändå mindre än om man kör från V8 hela vägen ner till Hundkojor.

Men som sagt, GT är klassade för sig och Standard är klassade för sig (i Appendix K). Finns det tillräckligt med bilar borde det bli just de två heaten. På 1960-talet körde Standardbilar (EM/SM) för sig och GT-bilar (World Sportscar Championship, osv) för sig. Köpte man en Hundkoja var man medveten om att man allt som oftast inte hade någon chans att vinna loppet totalt då det t.ex. kunde finnas något rött och guldfärgat där framme med Bo Ljungfeldt bakom ratten. Blev det tillräckligt med bilar för att kunna dela heatet kunde man göra det.

Läser man om Klubbens (RHK:s) syfte står det:

Historisk racing har en alldeles egen särart. Den är inte alternativ till "riktig" racing. Ett race har egentligen bara en enda funktion - att producera en vinnare. En historisk racingbil får inte bara bli ett verktyg för att uppnå detta mål. Den måste upplevas med alla sinnen - med sina brister och sina förtjänster. Då ger den både utövaren och betraktaren glädje - och det är väl detta det handlar om. Vid jämvikt mellan tävlingsmomentet och känslan för en historiskt riktig bil blir vi alla vinnare - även de som aldrig kommer först över mållinjen.

De raderna säger väl det mesta om vad klubbens medlemmar borde sträva emot.

Det fanns säkert massor av missnöje innan den nya heatindelningen gjordes. Vissa tycker det är bra som det är nu, medan vissa tycker motsatsen. Det är nog dock aldrig fel att ha "historien" att hänvisa till, när det gäller just Historisk Racing.

FIA:s Historiska serie GTC-TC 65/76, som senare blev 71/81 (tror jag) lades ner inför den här säsongen och deras nya grepp verkar vara att alla (Period E-H) kvalar tillsammans och sen delar man upp fyra heat beroende på hur snabba bilarna var på kvalet. En långsam Ford Capri Period H kan alltså hamna med en snabb Hundkoja från Period F. Vansinnigt tråkig idé tycker jag, personligen. Säkert roligt att köra mot lika snabba bilar men hur historiskt korrekt är det?

Vissa bryr sig om vad publiken tycker, vissa inte. Jag, som publik, kan säga att det är bra mycket roligare när bilar som ser likadana ut kör mot varandra och det inte finns Austin-Healey 3000 i två olika heat. Jag, som möjligtvis är kunnigare än medel-Svensson i publiken förstår varför vissa Healeys är Period E och vissa Period F men jag kan garantera att så inte är fallet för alla. Samtidigt, kanske är det det faktum att jag läst på en del som gör att jag tycker det känns konstigt med en Healey som tävlar mot en Hundkoja.

Nåväl. Ni i Standard (över 1300cc) som skriver här: försök påverka och få det som ni vill ha det. Mig veterligen finns det ingen klasspappa för Period F Standard över 1300cc. Jobba på!