Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Anders Jensen

#61
Generell diskussion / Re: Däck ?
28 maj 2015, 09:45
HU har tagit ett beslut att de som skall åka på Dunlop Racing istället kan åka på Avon CR6ZZ denna säsong.
http://www.avonmotorsport.com/historic/historic/cr6zz

Ring och beställ hos Christian på Pro-Imp 033-222380. http://www.proimp.se


Historiska utskottet Telefonmöte 22/5 2015:
§ 26 Uppdatering, Däck Historiskt tävlande Racing
Avon CR6ZZ är tillsvidare godkända nationellt inom Racing/ Historiskt tävlande på
grund av leveransproblem från Dunlop.
Beslut: Tillstånd att använda AVON CR6ZZ, gäller endast under säsongen 2015.
#63
Teknik / Re: Techline Black Satin
27 april 2015, 15:32
Weird Performance & Coatings
c/o Leif Pensar
Ramsdalsvägen 77
13954 Värmdö

http://www.weirdperformance.se/weirdperformance/main.nsf/general/40

#64
Vad är kravet när det gäller bilens handling, Internationell HTP eller går det med nationell svensk HTP?
#65
Tittade igenom startlistan och bilderna.
Fina bilar och speciellt vackra är enligt mitt tycke är Volpinin och Stanguellinin.
Skall bli riktigt kul att se dessa på Gelleåsen.
#66
Generell diskussion / Sprint & Back Cupen
03 december 2014, 10:20
Lite information från våra rallyåkande kollegor:

http://www.rallyklassikerna.se/wp-content/uploads/2014/12/Lystring-i-sin-helhet.pdf

Har hört att asfaltsbacken Gurlitta är på G.
#67
Övrigt köp & sälj / Re: Skänkes
26 november 2014, 22:05
Om de inte ligger ivägen så passar det ju perfekt att dela ut i depån.

Inte dumt med lite lektyr till "bärsen"  Beer
#68
@jason: Hälsoundersökning kan man hitta i varje stadsdel men tyvärr inte arbets-EKG.
Tro mig, jag har ringt runt.
Tack ändå.
#69
Håller med Tommy, arbets-EKG säger inte hela sanningen men iaf hur du mår vid testtillfället.

Inte alltid lätt att hitta läkarstationer som har den möjligheten/utrustningen att genomföra detta.
Här i Borås finns ingen så vi får under dagtid ta oss ner till Göteborgs hjärtmottagning där de gör en läkarundersökning samt arbets-EKG för drygt 3000:-.

Försökte få min läkare att skriva remiss till hjärtkliniken i Borås med det var nobben då jag anses som "frisk".  ;)
#70
Generell diskussion / Re: GULFLAGG
23 oktober 2014, 10:18
Bosse, med ljussignalskylt menas förhoppningsvis en belyst svart skylt eller en signal med lysande text eller bokstav.
Svart ljus är väl inte uppfunnet ännu fast att Lucas var på god väg.

Har i utlandet sett ljussignaler där tex gult visas som en blinkande gul bokstav "Y".
Förträffligt för de med nedsatt färgseende. 
#71
Generell diskussion / Re: GULFLAGG
22 oktober 2014, 15:51
För att skingra vissa oklarheter ang flaggor och dess användning kan man läsa i gemensamma regler under sektion G10.

Under G10.2 /b Gul flagga/ljus står följande:

Signal till tävlande att fara föreligger. Flaggan/ljuset kan visas på två olika sätt:
- Enkel rörlig/blinkande: Sakta ner, omkörning är förbjuden. Var beredd att ändra spårval. Hindret är på eller i omedelbar närhet av banan.
- Dubbla rörliga/blinkande: Sakta ner, omkörning förbjuden. Var beredd att ändra spårval eller stanna. Banan är helt eller delvis blockerad.

Gul flagga/ljus ska normalt endast visas på posteringen omedelbart före hindret.
I vissa fall kan tävlingsledaren/tävlingsledningen beordra att flaggan/ljuset visas även på posteringen före den där incidenten inträffat, detta som en förvarning.
Omkörning är förbjuden mellan första gula flaggan/ljuset och den plats efter incidenten där grön flagga/ljus visas (eller till hindret passerats, se sportgrensregler).
Omkörningsförbudet upphävs vid nästa bemannade postering även om grönflagg/ljus ej har visats på denna postering.
Gul flagga/ljus ska inte visas i bandepån såvida inte en incident inträffat där och de tävlande måste informeras.


Under G10.1 /i Svart flagga/ljussignalskylt står följande:

Flaggan/ljussignalskylten visas orörlig tillsammans med den tävlandes nummer för förseelser under pågående heat.
Den tävlande ska ovillkorligen köra in i bandepå till av tävlingsledningen anvisad plats för information om straffsats.
Om bestraffningen utgörs av tidstillägg i form av Stop & Go eller Drive Through, visas detta genom en skylt i bandepån.
Om en tävlande av någon anledning inte uppfattar/respekterar flaggan/ljussignalen + skylten ska den aldrig visas under mer än totalt två (2) varv,
varvid även bestraffning för detta kan utdömas.


Jag hade likt Per H för mig att 3 varv var praxis sen var det "kört".

Intressant också att läsa om startprocedur under G10.1/a. Blå/gul Startflagga/Nationsflagga/Startljus

Används normalt för att starta ett heat eller tidskörning.
Flaggan ska vid stående start inte lyftas över huvudhöjd innan alla bilar står stilla på startplattan.
Därefter höjs flaggan med en snabb rörelse rakt upp senast inom 10 sekunder
.
Skulle annan flagga än nationsflaggan användas, måste flaggans färg vara specificerad i tilläggsreglerna för tävlingen.
Den får inte vara snarlik någon annan flagga enligt detta kapitel.
Sker start med ljussignaler, innebär släckning av ljusen att starten går.


Jag bifogar en länk till Gemensamma regler här http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensamma_Regler_2015.pdf

Mycket tråkigt när man råkar ut för sånt här sjabbel.
På Gelleråsen till exempel påpekade jag för domaren att de 30 sek tjuvstartstillägg som Jagerwall fick var fel.
Min film visar tydligt att det är bilen jämte som rullar sa jag. "-Inget snack, jag såg att det var han som rullade fram" fick jag till svar. Ingen åtgärd.
Jag har full förståelse för att domare, tekniker och funktionärer (likt förare) kan göra fel men man behöver väl inte vara så jäkla påstridig utan istället medge att det blev fel.
Ingen hängs väl för det, eller.....
#72
Generell diskussion / Re: Årsfest
14 oktober 2014, 10:13
Instämmer med Hr Broberg.

Det var även intressant med föreläsning om glasstillverkning (inklusive provsmakning) och gammal bebyggelse.

#73
Nu står det även överst på "Kontakt".

#74
Tydligen har det trillat bort i samband med en ny sida. Det borde ju stå under "Om RHK" men är mycket att hålla reda på.

Vill du posta omedelbart finns det adress på MHRF http://www.mhrf.se/1227

Googlar man "racerhistoriska klubben" får man konstigt nog fram adressen till Anderstorps motorbana, https://www.google.se/#q=racerhistoriska+klubben
#75
Classic Touring 1966-81 / RHK Mästaren
15 september 2014, 13:26
Congratutaltions Ari Oksala to your outright win in the RHK championship :Y:  racesmile