Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - jsvahn

#1
Teknik / SV: Girling D12R
22 februari 2017, 07:11
Från denna firma köpte jag mina nya D12R. Vänliga och skötte allt bra. Ägaren varit anställt åt Girling i tiderna.
De har troligen allt för att uppgradera din ok.

http://performancebraking.com
enquiries@performancebraking.com
#2
"Att 91-93 bilarna alla är exakt identiska med en 90a MEN att dom är snabbare (hur nu det går ihop)."  ;D ;D ;D ;D

Den va bra!!
Ja, tänk om det råkade vara en långsam förare i den långsamma RF90:an..  ;D ;D ;D

RF92 och RF93 har en stötdämpare fram som standard så riktigt identiska är dom inte med RF90-91.

I England kommer de att köra två FF klasser men detta kanske ni vet redan.
Från Finland kanske det skulle komma några bilar ifall ni följde Engelska reglementet men som det är nu åker de till England.
#3
Citat från: Bosse L skrivet 03 mars 2016, 16:29
Jag hoppas inte Stefan Reggazzoni betraktar mig som någon slags potentat i RHK. Det är jag verkligen inte, även om jag är medlem. Däremot har jag åsikter som jag står för som intresserad individ. Inte potentat...

I sammanhanget vill jag förtydliga att jag givetvis inte har det minsta emot om FF växer även i RHK.
Däremot tror jag inte det är rätt väg för historisk racing att släppa in "allt som rullar" bara för att det ska växa.
Jag tror, vilket jag hoppas framgått, att FF har en (kanske större?) potential även som icke historisk klass.
Men att det skulle innebära att jag inte vill ha FF i RHK är nog enbart en medveten feltolkning för att spetsa till diskussionen?

Frågan kan ju komma också, ifall klassen blir stor att förare vill ha SM stauts. Kan RHK ordna SM starter? En formula klass med mycket bilar och 'close racing' så kan ju yngre förare känna för att få tävla om SM poäng.
Ifall det skulle bli, skulle en 15-16 åring få åka?
Något att tänka på  ;)
#4
Ringde teamet jag jobbade för senast, http://www.makelaracing.fi/mtec/. Har hört att Kent ska åter införas här i Finland igen. Fick bekräftat att så är fallet.
Två team har visat starkt intresse för det. Dessa två team har drivit Duratec i FM serien. Team Reima Söderman är ena teamet. Reima har varit med länge.
Dessa team vill testa och rejsa här i Finland för att öva för att tävla i England. Mycket tid på banan jämfört med vad man får i England och dessutom till ett mycket billigare pris.

Finska Mästerskapen körs alltså med Duratec, Zetec Cup + Kent Cup. Kent bilar måste vara 1990 och nyare för att inte "stjäla" bilar från historiska serien.

I Duratec kör även en norrlänning för Mäkelä Racing..

De svenskar som vill komma över till Finland och tävla i någon av de tre klasserna är välkomna!
#5
Citat från: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:40
Citat från: Magic Racing skrivet 01 mars 2016, 14:39
... det ska vara som FF1600 var förr ...
Vad skiljer förr från nu?
Vad behöver göras för att det ska bli som förr?

Är du nybörjare inom motorsporten?
#6
Citat från: fyrtiotalisten skrivet 01 mars 2016, 23:19
Citat från: jsvahn skrivet 01 mars 2016, 07:04
Bell house byts oftast ut (delen mellan motor och växel låda) för att få motor och passa utan extra spacer.
Så man sätter i en Kent-motor i Zetec-bil?

Ja! Vad annars?
För att få fler Kent bilar har man varit tvungen att konventera Zetec till Kent eftersom Kent bilar inte tillverkades för typ 10 år sedan. Några bilar i åre, högst. Största delen av 2000 talets FF bilar som kör i Kent klassen i England är gamla Zetec bilar.
#7
1.
Kent: motorn härstammar från 60 talet. 1600ccm gjutjärns motor med 8 ventiler, förgasare. Ca. 110bhp.
Körs med mönstrade däck.

Zetec: 1800ccm 16v med dubbla överliggande kamaxlar, insprutning, ECU, katalysator, gjutjärns block med aluminium topp. (motorn är högre och därför högre tyngd punkt jämfört med Kent motorn). Ca. 160bhp. Körs med slicks.

Duratec: 1600ccm hel aluminium 16v motor med överliggande kamaxlar. Insprutning, ECU, katalysator. En relativt lätt motor. Ca. 160bhp. Körs med slicks.

Duratecen är modernaste av dessa 3 alternativen.

2.
Zetecen använder andra broms ok, AP. Kenten har gamla gjutjärns ok, Girling. Så uprighten måste bytas för ok fästen är annorlunda.
Bärarmarna är annorlunda på Zetecen vad jag förstått. Bredare hjulbas än vad Kenten har.
Bell house byts oftast ut (delen mellan motor och växel låda) för att få motor och passa utan extra spacer.
Nu kan jag inte reglerna så värst bra. Antar att Kent klassen fortsättningsvis inte tillåter flervägs dämpare, ifall så kanske max 2 vägs.
#8
Hej,

tänkte bidra med lite åsikter och erfarenheter angående Kent och Zetec här från finska sidan.

1997, januari tillkallade finska bilsport förbundet till möte var de berättade att Zetec skall införas samma år. Kent och Zetec ska tävla om samma FM poäng, Zetec kör på samma däck som Kent (Avon ACB10). Tyvärr visste ingen att detta var döden åt klassen!
Under samma säsong testade jag på den svenska konkurrensen (Wirdheim, Dahlgren, Göransson mfl.). Kom hem och berättade hur tufft det var, blev utskrattad!
FM 1997 slutade med 3 Zetecar först, sen kom jag som bäste Kent förare på fjärde plats. Zetec betydligt snabbare än Kentarna.
1998 var vi rätt många finnar som kom över till Sverige för att tävla med våra Kent bilar. NM på Karlskoga fick vi kvala för att komma med i tävlingen..!
Själv åkte jag tre säsonger i Sverige. Sista racet på Mantorp 2000 avslutade en fin era för Kent bilarna i Sverige..! Följande år införde ni Zetec.
Kom i kontakt igen med FF 2005 men då som Zetec mekaniker. Fortsatte till 2010.

(Duratec är ca. 3 sekunder snabbare än Zetec och en aningen snabbare än F-Renault 1600).

I ett svagt skede så hade finska bilsport förbundet beslutat att F-Renault ska införas i Finland. F4 hade blivit F3 några år innan och hade börjat växa och så dödade bilsport förbundet klassen för F-Renault. Klassen blev ju ett fiasko både i Finland och Sverige. Som tur har Historisk Race Finland återupplivat F4 klassen som håller på att växa. Ända vingklassen här.

Gör inte om misstagen ifall ni ska införa Kent. Håll er enbart till en klass och Kent är absolut bästa alternativet. Ni har ju säkert sett hur många Kentare som tävlar i England. 90-talare vinner lika bra som 2000- och 2010-talare. Många finska Zetec bilar har skeppats över till England för att bli Kent-bilar!
Kent klassen är relativt billig i drift och man får mycket åka för pengarna. Klassen har skolat många duktiga förare genom tiderna.
Följ samma regler som i England så kan förare åka över och tävla.
Kent klassen passar alla!


NM Karlskoga 1998. Start nr.2 Två finnar i första led. (Jag i blå/silver).


2000, sista Kent tävlingen med SM status. Alx Danielsson i ledningen, jag i blå/silver bilen nr.8. Mer bilar men syns inte.
#9
SÅLD !
#11
Bilen är fortfarande till salu!

http://youtu.be/LWAHL_veWtw
#12
Bilar Säljes / SV: Reynard 85F Formel Ford 1600
17 september 2012, 19:47
hmm, intressant.. vore roligt att höra vem som berättat sånt.

Min pappa ringde Häkkinens dåvarande FF mekaniker idag (sedermera min FF mek.).
1985 kom en handfull 85:or till Finland och ifrågavarnde mekaniker gjorde motorerna till samtliga. En av förarna var Lehto. Han åkte två tävlingar utan någon framgång. Inför följande säsong köptes en -86:a.

1986 åkte Häkkinen karting i Pirkolas karting team. Senare samma säsong testade Häkkinen Arno Kotilainens (Allun Grilli) VD RF83. Efter testet så köpte de Lehtos 86:a som Häkkinen åkte med 1987. Den bilen finns fullständigt renoverad här i Finland i det utförande som den var 1986. Renovering av bilen började följande dag efter att Häkkinen vann sitt första F1 VM guld..

1986 Reynard FF1600 #86F0   
Ex Mika Häkkinen 1987 Finnish, Nordic and European Championship car.
J-J Lehto 1986 Championship car. Fully restored to 1987 Häkkinen specification, incl. new period tyres.
http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery&gallery=12&p=2

#13
Bilar Säljes / SV: Reynard 85F Formel Ford 1600
17 september 2012, 06:26
Åkte Häkkinen Reynard 1986?
#14
Bilen har varit i min fars ägo sedan början av 1980. Restaurerades av Mäkelä Auto Tuning (www.mat.fi) och blev konverterad till tävlingsbil i början av 90-talet av samma företag. Användes från -94 till 2001 som sommarbil. 2002 - 2004 tävlade jag med bilen i den finska historiska racing serien. Bilen har varit okörd sedan 2004 och nu har vårt intresse svalnat för att få den i GATBRUK igen. Bilen är komplett med alla tillhörande delar!! Projektet har nya delar för ca. 12000 Euro.

Chassi:
- RHD
- TR4 chassi med snabb styrning
- Jiggad, blästrad och målad

Motor:
- total renoverad med nya hylsor, 87mm kolvar, lager.
- trim kamaxel
- Ny high flow vattenpump
- nya cam followers
- Chrom moly stötstänger
- Nytt rostfritt grenrör + avgasrör + ljuddämpare
- renoverade dubbla Weber 40 med insug + 1,75" SU med insug
- Spin-On oljefilter hållare med olje kylare
- ny strömfördelare
- ny aluminium kylare
- aluminium oljetråg
- portad topp

Fjädring / Bakaxel:
- alla hjullager förnyade
- 3,9 slutdrev med racing drivaxlar
- Poly bushes / nylon
- nya bladfjädrar
- nya bromsskivor
- i England ny renoverade broms ok
- nya bromsklossar + bromsband
- nya bromsrör etc.

Kaross / Inredning:
- trösklarna i dåligt skick -> bör bytas
- nya trösklar finns
- karossen bör ses över
- komplett inredning (stolarna i bra skick, nya mattor, nya dörrsidor + lister mm.)
- beg. mattor ingår.

Annat som ingår:
- 4 st silverfärgade GB 6x15 aluminium fälgar -> bra skick men utan däck
- 4 st svarta 5,5x15 aluminium fälgar -> i hyfsat skick, utan däck
- 7 st plåtfälgar med däck -> i bra skick

- kolvar
- vevstakar
- svänghjul med koppling
- plåt oljetråg
- 3 st Brooklands rutor
- 2 st extra framgrillar
- original ratt
- mm.

Bilder:
http://tr3a.johansvahn.com/
http://photo.johansvahn.com/#34.0

Pris: 18500 Euro

Kontakt:
Johan
+358 50 5171244
johan(at)johansvahn.com

Kaj
+358 50 5171245


#15
Bilen är belägen i kuststaden Jakobstad (jämnhöjd med Umeå/Skellefteå), till Åbo ca. 450km.
Stått säsongen 2011 -> blev pappa april 2011 så jag beslöt ta en mellanår.
Nu har Triumph inspirationen svalnat. Från att ha hållit på från 2001 med en TR3A och sedan med TR4 så är jag redo för nya utmaningar.

Bilen är lätt körd och lätt balanserad även i svåra förhållanden. Velodromloppet 2009 var det få som åkte fortare i regnet.

2 set race fälgar med ett bra set Dunlop medföljer, även 1 set träningsfälgar. Lite smådelar medföljer också.
Kan tänkta mig ta i byte något intressant på fyra hjul  ;)