Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Andreas Lidström

#1
Formel / SV: Licenskurs för formel.
16 mars 2012, 17:23
Plats och tid styr.

Behovet kvarstår dock så visst kan det vara intressant.
Personligen behöver jag bara "uppkörningsdelen".
#2
Teknik / SV: FLATBED
26 januari 2012, 17:08
Jo, jag är tämligen säker på att du har de kunskaper som krävs för att "göra detta på riktigt".  Beer

Verkar som om du ligger väldigt nära "optimum".
Om du vill får du gärna lägga ut vad du har för vikter per hörn på din bil. Om du vill hålla det för dig själv går det bra att skicka ett PM.
Lite lättare då att se helheten.
Men som ett första svar så är inte skillnaden så stor eller ens ngn hur man går tillväga varesig på en F3:a eller en Koja. Däremot brukar, som du påpekar, std-bilar vara klart mer osymetriska. Tillåter reglerna går detta ofta få till mkt bra ändå, men det är här det jag kallade "undantag/krav" dyker upp. Ju mer osymmetri, ju viktigare att räkna rätt. 50/50 på x-vikten är dock en bra tumregel att börja med.

De som varit noga med detaljerna på sina bilar/byggen och som själva innan en invägning gör nga enkla mätningar med tumstocken hemma på garagegolvet, kommer mkt mkt nära vad teorin säger. Redan när invägningen börjar. Detta är ngt som återkommer om och om igen så det är ingen slump. Dock finns det, som redan nämnts, fallgropar/"aha-upplevelser" som inte är helt uppenbara till en början och som måste undvikas om  invägningen ska vara till ngn nytta.

Hörnvägning ÄR finlir ska vi komma ihåg, men för den som redan "gjort allt", investerat dyrt i fina delar och/eller är petig med sin bils beteende kan det vara skillnaden mellan kanon och mindre bra. Åker man formel/sportvagn skulle jag våga påstå att det är en självklarhet.

Fast oavsett, köpa fina dämpare med justerbarhet på alla ledder för att sedan inte använda potentialen fullt ut.
Lite som att åka med halvtaskigt justerad förgasare/tändning...vilket få ens skulle tänka tanken på att vilja göra.

MVH
Andreas

#3
Teknik / SV: FLATBED
23 januari 2012, 18:02
Detdär är en av de frågor som det brukar ge "13 svar på dussinet".

Även om det finns olika teorier om hur man gör och vad som ska uppnås så "kräver" samtliga (för mig kända) utom ett tillvägagångsätt att vissa yttre parametrar rörande viktfördelningen på bilen uppfylls. Mao, regler som är "rätt" om man uppfyller vissa yttre krav/undantag.

Återstår då en metod där man helt förlitar sig på mattematiken bakom de siffrorna vi ser på våra vågar och som alltid gäller, oavsett hur sido eller fram/baktung vår bil är. Jag tycker det känns bäst och man slipper fundera så mkt.

Ytterligare vill jag påpeka att på länken ovan ser man ett av de vanligare felen som görs vid invägning.
Man kör vågarna direkt på backen. Även om just detta garagegolv ser väldigt fint ut gissar jag att det med stor säkerhet inte är tillräkligt bra avvägt/i våg.

Ju lättare totalvikt, i kombination med hårda fjädrar och ett vridstyvt chassi, ju större blir effekten av ev felaktigheter.
Ytterligare frustrerande till ovanstående är att just den typen av bilar (Formel/Sportvagnar) är de som påverkas mest av en felaktigt utförd cornerweight och därmed enklast upplevs som mer eller mindre körbar.

Om sedan dessa avvikelser ifrån "optimalläget" beror på felaktigt justerade fjädersäten, förspända krängare eller ett felaktigt injusterat setupbord spelar ingen roll. Resultatet blir det samma väl ute på banan.

Detta är bara nga av de saker som påverkar resultatet av en hörnvägning. Vissa påverkar mer än andra och de man tror gör mest skillnad är inte alltid fallet.

För att avsluta med nga konkreta svar på din fråga så man inte blir anklagad för att vara hemlig så säger jag att bilen ska vara i exakt det skick du har den väl ute på banan. Mao, gubbe i, "lagom" med soppa, rätt vinklar på hjulen etc etc.

Krångligt?
Nja, egentligen inte. Det gäller bara att lära sig grunderna och sedan undvika de fallgropar som finns. Sunt förnuft är en bra tillgång som alltid.

Finns det intresse så kan det nog ordnas med denna service i depån vid ngn av årets tävlingar. Eller för den som inte vill vänta så länge så går det säkert att lösa tidigare än så.

/Andreas