Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - OpelLotus Danne

#1
Delar Säljes / SV: Formelbils delar
19 juni 2019, 18:11
Hej!

Bärarmarna till vänster i blocket-annonsen vad hör de till?
Ser lite ut som F3?
Skicka gärna bild :)
#2
Delar Köpes / SV: Bakvinge Ralt
02 juli 2018, 20:26
Hör med Björn Zetterman i Örebro, han kan bygga vingar och annan plast/kolfiber.
Han har vingen till min Rt33 hos sig nu, kanske går att malla av.
https://www.facebook.com/Zetterman-Engineering-1377250472533984

/Dan
#3
1set Nya Dunlop till F3 SÅLDA
1set beg (som nya) Dunlop till F3
1set regndäck (superfina) till F3 SÅLDA
1set A11 beg passandes Opel-Lotus/FF2000
2st framdäck A11 beg passandes Opel-Lotus/FF2000

Allt är med till Knutstorp, kom förbi (Blåa dubbeldäckarbussen) eller ring/maila
Danjohansson170@gmail.com
0702045623
#4
Teknik / SV: Kylarvätska / glykol?
21 april 2017, 17:17
1 och 1/2 flaska Water wettener ger iaf inte fullgott korrosionsskydd i en motor med gjutjärnsblock. (kranvatten om nu det påverkar)
#5
Teknik / SV: Kylarvätska / glykol?
18 april 2017, 17:10
Om någon har kontakter på Scania så har de använt "Scania korrosion inhibitor" förr som var ett rostskyddsmedel för motorer där frysrisk inte förekom. Tyvärr har produkten utgått men tycker att det borde finnas någonstans stående.
Numera kör de glykol i allt.
Eller om ni har kontakter med företag som har stationära motorer inomhus så kan de ha använt medlet med.
/Dan
#7
I RHK välkänd Formel Opel-Lotus säljes. Mk1 årsmodell 1988.
MASSOR av reservdelar finns (100 rader i excel) såsom flera uppsättningar tändsystem,fälgar,motor,bärarmar,vingar/kaross mm mm.
Är körbar men behöver nytt kronhjul och pinion då en tand gått sönder på kronhjulet.

Säljes för 130 000sek i befintligt skick
eller 160 000sek med ny pinion och nya papper.
Delarna säljes enligt överenskommelse.

Dan: 0702045623, Danjohansson170@gmail.com
#8
Formel / SV: Formel ving och slicks 2017
06 december 2016, 13:06
Då får jag ju betalt av dig då jag gör min setup själv, perfekt! ;)
#9
Söker 2-a drev 16/24 inför Kinnekulle!
Är även intresserad av 15/27 (2a)
19/23 alt 21/25

Mvh Dan
Maila eller ring/smsa gärna
danjohansson170@gmail.com
0702045623
#10
SÅLT!
#11
Övrigt köp & sälj / 4*8m tält säljes!
30 januari 2016, 11:17
Tält med rörstomme som skjuts ihop. Plats för två formelbilar. Fungerar bra.
Finns i Nyköping, Kan ev fraktas till rhk:s tävlingar i sommar.
1500kr
Mvh Dan
0702045623
Danjohansson170@gmail.com
http://www.rhkswe.org/wp-content/gallery/120819-fny/4fny120817-001.jpg
#12
Säljer ett vitt (tyvärr) 4*8m tält, flextents med väggar.
Välanvänt men fungerar.
2000kr eller bud.
Kan tas med till någon av Rhk:s tävlingar, annars finns det utanför Nyköping.
070-2045623
danjohansson170@gmail.com
/Dan
#14
Melvin är 15 år och vill köra formel Vee.
Ålderskravet för att få tävla i formel Vee är 15 år och Melvin har en racinglicens från SBF där det står att den gäller förhistorisk formelbil, alltså är det bara att köra?
Nej! därför att HU (historiska utskottet) i SBF har beslutat att INTE bevilja en dispens från 18 års kravet som gäller inom historisk racing, men SBF har beviljat dispensen. Man har dessutom lagt till att vi numera måste ha körkort lägst klass B, vilket ytterligare kan försena debuten och för alla oss andra medföra problem om vi inte har eller får körkortet indraget oavsett orsak till detta. 
Vad har körkort med banracing att göra kan man fråga sig när det inte är ett myndighetskrav?
Inget menar jag och med största sannolikhet finns det utövare inom RHK som inte innehar B-körkort.
Så de som redan kör blir med detta beslut avstängda från fortsatt tävlande?

Jag har talat med ordförande i HU om saken och han menar på att RHK inte är en plantskola för blivande racingchaufförer som vill komma vidare inom racing. Men det borde vara en bra plantskola för att tävla i historisk racing som ungdom.
Han hänvisar till appendix K och menar att det INTE ska vara racing fullt ut utan vård och uppvisning av bilarna. Jag har letat och kan inte finna annat än i paragraf 1.1 och jag citerar:
"Historiska tävlingar är inte enbart ett nytt sätt att vinna troféer, det är en fristående sportgren, i vilken en av de väsentligaste beståndsdelarna är hängivenheten till bilarna och deras historia. Historisk Motor Sport möjliggör ett aktivt hyllande av historien om bilarna." Slut citat.
Denna paragraf uppmanar enligt mitt sätt att se det oss att rejsa fullt ut och vårda bilarna och inget annat, vilket inte kan så enkelt bevisas ha ett klart samband med ålder.
Förarna, publiken och framför allt pressen vill ha tät racing och inte bara uppvisning av bilarna.

Om man tror att åldern avgör om körningarna är rena eller fula så minns jag Mantorp 2014 där en av de mest rutinerade chaufförerna fick sin kvaltid struken pga vårdslös körning och i racet fick drive through pga omkörning under gulflagg.
Senast på Kullen klarade sig den yngste utan problem medan den äldste fick tvärstopp. Det blir lite problematiskt att bevisa att åldern går hand i hand med olyckan. Hur man nu vill se det.
Om man inte får träna, tävla och utvecklas inom RHK så är det lika bra att stoppa mig också, för när jag började köra med min F2:a förargade jag många med att jag var i vägen i kurvorna men omöjlig att köra om på rakorna.
Senaste körningen på Kullen var det ingen som hindrades av mig. 2013 åkte jag på 52,9. 2015 blev det 48,2, så jag väntar på uteslutningen.
Under mitt samtal med ordföranden i HU framförde jag att på RHK-forumet klagade folk. Men till detta svarade han, jag citerar: "Det bryr jag mig inte om", slut citat.
Jag refererade också till att i den Engelska serien HSCC, där klasser som formel 3000 och formel 5000 finns.
Man behöver bara vara 16 år och körkort är inte nödvändigt. Svaret blev, jag citerar: "men kör där då", slut citat.
Jag tycker att detta visar på en stor arrogans från ordförande vilket förvånar mig då jag trodde att det var klok och diplomatisk man, men icke.


Detta är ett upprop för att få HU att ändra reglerna så att inget körkort krävs för att köra ba(r)nracing och för att intresserade
som Melvin ska få vara med och köra racing med oss andra trots sin låga ålder!
Ge honom dispens som han fick till Kinnekulle.
En namninsamling på mejl  startar jag härmed, den är öppen för alla och envar som har en åsikt i denna fråga, så skriv på den och visa att du också stödjer Svensk Historisk Racing!

Vid tangentbordet Torgny Johansson

Skicka ett mejl till : itjohansson@live.com
Ämne skriv: HU 02/2015
Skriv ditt namn:
Om ni är flera på samma e-post så ska ni skriva namn och adress:

Om du skickar denna E-post så protesterar du mot följande:
1. Att HU inte beviljar åldersdispens till Melvin för att tävla i Historisk Formel Vee.
2. Att HU har beslutat att man måste ha körkort behörighet B för att tävla i historisk banracing.

#15
Köp en Formel-OpelLotus så får du en riktigt snabb (lika snabb som F3 rakt fram iaf) bil. Finns för under 100k nuförtiden. Maskin går i all evighet och du behöver egentligen bara skruva när du varit av banan. Plus service och underhåll förstås.
Mvh Dan