Ett delikat problem som måste lösas med eftertanke.
Citat från: Bosse L skrivet 25 november 2012, 15:36Citat från: JP skrivet 25 november 2012, 13:13Ska bli intressant att se hu många nationella förbund och serier som fullt ut följer FIA.s direktiv i detta. (om de nu ens har något val?)
Från 1/1-13 blir FHR obligatoriskt i all FIA sanktionerad Historisk Rally och Racing. Å i de flesta historiska fordon är ett FHR av modellen HANS direkt olämpligt pga stolar som används och bältesvinklar. FHR av modell Hybrid kommer att fungera bra i de flesta fall.
I äldre formelbilar med bältet nevinklat direkt bakom ryggen bör man dock ändra bältesgeometrin så att axelbältet först gå bakåt med 0-max 10 graders nedvinkling i för hållande till bröstlinjen.Citat från: Bosse L skrivet 24 november 2012, 22:50
Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
En annan och för många mer relevant frågeställning är hur man på vissa formelbilar anpassar axelbandens infästningar så att 0-10 grader uppfylls?
Med rörramsbilar går det nog bra med lite kap och svets i flertalet fall, även om vissa bilar kan ha det rätt trångt mellan ryggstöd och motorkomponenter på andra sidan brandskottet. På en bil med monocoquechassie låter det inte lika enkelt. Kräver ju ganska omfattande arbeten, som kräver viss kunskap för att man ska uppnå rätt hållfasthet. Har man en senare F3.a med carbonfibermonocoque vill jag påstå att det nog är på gränsen till ogörligt i det fall bältesvinklarna inte är de rätta.
Inte så många som har vare sig kunskap eller en Autoklav stående i ett hörn för denna typ av jobb...