Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - JP

#1
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
28 november 2012, 09:09
Ett delikat problem som måste lösas med eftertanke.

Citat från: Bosse L skrivet 25 november 2012, 15:36
Citat från: JP skrivet 25 november 2012, 13:13
Från 1/1-13 blir FHR obligatoriskt i all FIA sanktionerad Historisk Rally och Racing. Å i de flesta historiska fordon är ett FHR av modellen HANS direkt olämpligt pga stolar som används och bältesvinklar. FHR av modell Hybrid kommer att fungera bra i de flesta fall.
I äldre formelbilar med bältet nevinklat direkt bakom ryggen bör man dock ändra bältesgeometrin så att axelbältet först gå bakåt med 0-max 10 graders nedvinkling i för hållande till bröstlinjen.


Citat från: Bosse L skrivet 24 november 2012, 22:50
Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
Ska bli intressant att se hu många nationella förbund och serier som fullt ut följer FIA.s direktiv i detta. (om de nu ens har något val?)
En annan och för många mer relevant frågeställning är hur man på vissa formelbilar anpassar axelbandens infästningar så att 0-10 grader uppfylls?
Med rörramsbilar går det nog bra med lite kap och svets i flertalet fall, även om vissa bilar kan ha det rätt trångt mellan ryggstöd och motorkomponenter på andra sidan brandskottet. På en bil med monocoquechassie låter det inte lika enkelt. Kräver ju ganska omfattande arbeten, som kräver viss kunskap för att man ska uppnå rätt hållfasthet. Har man en senare F3.a med carbonfibermonocoque vill jag påstå att det nog är på gränsen till ogörligt i det fall bältesvinklarna inte är de rätta.
Inte så många som har vare sig kunskap eller en Autoklav stående i ett hörn för denna typ av jobb...
#2
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
28 november 2012, 09:06
Hasse, vi förstår behovet av denna tjänst, men vi har också sett baksidan av den. Folk hyr och kraschar, struntar i att rapportera det till uthyraren eftersom man då får betala för utrustningen som skall förstöras.... Nästa hyrestagare får en hjälm med väsentligt försvagade infästningspunkter och tethers som är utsträckta.
Det har tyvärr skett allt för många gånger...

Citat från: Hans P. Zolnir skrivet 27 november 2012, 10:21
Hej i vintermörkret,
för den som kör spåradisk kan alternativet vara att hyra hans med passande hjälm.
Gå in på Rallyklassikernas hemsida där finner Du uthyraren.
Hasse Z
#3
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
28 november 2012, 09:02
Rejsa har planer på att arrangera ett seminarium i Mälardalen. När vet jag inte.
SOm det är nu har jag fullbokat Nov, Dec och Januari.

Citat från: Bosse L skrivet 26 november 2012, 12:55
Fråga i sammanhanget till JP; Finns det planer på något liknande seminarie i mälardalen?
(RHK årsmötet brukar ha en förmåga att infalla på tid när jag prioriterar annat)
#4
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
28 november 2012, 09:01
Du får nog titta över det där erbjudandet en gång till. Ett Hybrid pro som är ett FIA klassat kolfiber-skydd har ett pris på 9.995 (utan hjälm), så paketpriset stämmer nog inte överens med verkligheten. Jag tror att både Sellholm och Trendab kan ge er mer korrekta uppgifter på både pris och produkt.
Om ni köper hos handlare som inte tar skydden genom Simpson Europe, se till att ni får de som har FIA-sticker.
Dom säljs även med SFI 38.1 sticker, vilket man i Sverige enbart använder inom Dragracing.

Citat från: Bruno Helgesson skrivet 26 november 2012, 18:34
Hej, jag har varit i kontakt med Dalhems. Detta är vad de hade att erbjuda.

Här är en länk till Hans-kit med OMP Jet 7 hjälm för 5990,00

http://dalhems.se/Search.aspx?search=hans*&prodgroup=bdab4bfd-5850-4dc6-aa67-a0f600c90288&brand=66018a4a-75c3-4c89-a14c-4b9bb4b2850f

Om man vill ha OMP Jet hjälm med Hybrid Pro så kan de fixa sådana 
satser för 7685,00
Obs man behöver bara köpa en uppsättning, och man behöver inte gå ihop med 
andra

Mvh
Bruno Helgesson
#5
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
25 november 2012, 13:13
Från 1/1-13 blir FHR obligatoriskt i all FIA sanktionerad Historisk Rally och Racing. Å i de flesta historiska fordon är ett FHR av modellen HANS direkt olämpligt pga stolar som används och bältesvinklar. FHR av modell Hybrid kommer att fungera bra i de flesta fall.
I äldre formelbilar med bältet nevinklat direkt bakom ryggen bör man dock ändra bältesgeometrin så att axelbältet först gå bakåt med 0-max 10 graders nedvinkling i för hållande till bröstlinjen.


Citat från: Bosse L skrivet 24 november 2012, 22:50
Tommy, Låter ju utmärkt att man äntligen kommit på att det kan vara en fördel att se åt sidorna ibland, även med ett hans-skydd på skuldrorna.
Tror det var 08 eller möjligen 07 jag provade och inte blev så värst imponerad. Den lösning du beskriver saknade man helt klart då.
Bra att utvecklingen går framåt!
i sammanhanget har jag konstaterat att HNRS-skydd verkar relativt ovanliga ute i europa inom historisk racing. Undrar om någon tagit reda på varför?
#6
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
21 november 2012, 07:33
Hybrid Pro Rage 5995:- storlek XS-M
Hybrid Pro Rage 6495:- L-XL + custom made
Hybrid Pro 9995:-
Hybrid 11500:-

Hybriderna levereras med remmar som passar direkt på befintliga HANS-fästen eller så kan man få dom med de nya Quick Disconnect hjälmfästet.

Jag är hos Trendab (Nisse) och går igenom säsongens nyheter idag.

/JP

Citat från: weiter skrivet 19 november 2012, 10:23
Vad kostar billigaste godkända Hybrid? Måste man också byta hjälm?
#7
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
19 november 2012, 09:28
Kjell, det är inte helt lätt att få en totalt opartisk information. Vi "Simpson" äger både HANS och Hybrid, så oavsett vad vi säger tjänar vi pengar.

HANS utvecklades för 27-år sedan.
Hybrid utvecklades för 6 år sedan.

HANS designades för att hjälpa vid front-krasch.
Hybrid designades för att hjälpa vid front, offset och sido-krasch.

HANS har hjälpt många, men följdskadorna av skyddet har varit relativt omfattande. Dock inga dödsfall pga skyddet.
Hybrid har hjälpt många, inga följdskador.

De som åkte med HANS och provat Hybrid har i samtliga fall lagt HANS på hyllan.
#8
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
18 november 2012, 13:25
Tommy, varför inte se till att ni använder Hybrid-skydd istället för de gamla HANS-skydden? Då slipper ni montera HANS-stolar och börja använda HANS-bälten... HANS är som bekant tämligen verkningslöst vid offset och sidosmällar...
#9
Teknik / SV: HANS-regel
07 november 2012, 14:15
Många tycker den där dokumentationen är lite besvärlig att följa, om man gör det enkelt för sig så är det 20 graders ihopvinkling bakom nacken som gäller om man ska få bältena att ligga kvar bra på ett HANS-skydd. Hybridskydden behöver ingen ihopvinkling, men det kan vara bra ändå eftersom det ger bättre stadga åt de relativt mjuka FIA-stolarna.
Vi får hoppas att FIA snart kommer med en uppdaterad FHR-guide.

Citat från: Anders Jensen skrivet 06 november 2012, 18:58
Citat från: RCM skrivet 06 november 2012, 15:19
RHK borde i samråd med levrantörer av ex HANS ha information/kurs hur denna utrustning skall monteras i äldre bilar så det inte blir diskutioner i besiktningen till våren.

Ps. Är RHKs besiktningsfunktionärer förbjudna att svara på frågor på detta forum ?

Du/ni kan ju mäta lite i era bilar och se hur det passar med hjälp av den här monteringsguiden för HANS.
http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_HANS_Guide.pdf

//Anders
#10
Teknik / SV: HANS-regel
07 november 2012, 14:10
BSI är på väg ut, vilket kan vara bra att känna till.
Citat "The FIA has announced the date ending the SA-2005 helmet standard validity in its regulations. On January 1, 2019, such helmets will no longer be accepted in FIA sanctioned events.
As a reminder, the Snell SA-2000 standard will no longer be valid as of January 1, 2015, and helmets bearing the BSI BS6658-85 type A/FR labels will no longer be accepted for these racing classes as of December 31, 2013.
BSI BS6658-85 type A (red label on the shell of the helmet) will expire in 2014 for international events."


Citat från: Anders Jensen skrivet 06 november 2012, 18:39
Vad jag kan utläsa av listan på godkända hjälmar så är förutom FIA och Snell även den brittiska BSI standarden vedertagen.
Det är väl endast dessa hjälmar som får användas ihop med FHR / Hans.

//Anders

(Glömde ju länken till listan)
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/3773A284178DB52AC1257A7D005538B6/$FILE/L41_FHR_compatible_helmets.pdf
#11
Teknik / SV: HANS-regel
06 november 2012, 16:49
Om jag är hemma i Sverige och det bokas i tid är jag gärna med och håller ett av våra seminarier om personlig säkerhet i bilsport. De flesta brukar få sig en hel del nyttiga tankeställare.
#12
Teknik / SV: HANS-regel
06 november 2012, 15:53
Ett alternativ om ni vill och är intresserade kan ju vara att lägga en separat tråd om just den personliga säkerheten i er typ av bilar. Jag har en hel del bilder, filmer och illustrationer som kan ger er bra guidning på hur ni ökar säkerheten utan att det kostar skjortan.


Citat från: Bosse L skrivet 05 november 2012, 12:01
Speciellt när man har flera olika bilar med helt skilda förutsättningar och sittpositioner.
Om JP med sin fackkunskap kunde tänka sig att också delge, eller peka på vart vi tar till oss informationen hur vi bör ha våra bältesinsfästningar för maximalt skydd och funktion, så slipper vi kanske kapa och svetsa allt för mycket i våra gamla klenoder, inför de kommande kraven på ökad säkerhet.
(FIA:s App-K gissar jag är alltför trubbig vägledning i det avseendet?)
En fundering som jag i sammmanhang snuddat vid tidigare är hur man gör med historiska bilar med monocoque i aluminium eller carbonfiber, när en bältesinfästning inte har optimal position för HNRS? Är ju inte lika enkelt att modifiera som på en rörramsbil eller standardbil med bur.
#13
Teknik / SV: HANS-regel
06 november 2012, 13:59
SNELL SA-hjälmar har man kunnat borra å montera fästen i själv sedan ca 2005.
Det finns en variant som heter SNELL SAH, den är förborrad och har ett M6 mutterstycke ingjutet så att det blir ännu enklare att montera.
När det gäller FIA är det mer komplicerat. De äldre hjälmarna med FIA märkning måste skickas in till verkstäder/åf som fått speciell utbildning i att borra 2 st 6 mm hål och skruva fast en M6-skruv.
De nyare FIA hjälmarna, ex 8858-2010 eller den sk Advanced Helmet 8860, är färdigborrad och har M6 mutterstycken ingjutna i hjälmen.

Den viktigaste frågan är vilken hjälm ni få åka i den serie/klass ni tävlar. Får ni åka med både SNELL och FIA hjälmar, eller får ni bara åka med FIA? Det är samma specifikation på dom, SNELL-hjälmar är i regel ett par tusen billigare... Från årsskiftet har FIA kommit med en ny variant på tillåtna hjälmar, det kallas FIA Compatibel, det innebär att en hjälm inte behöver vara FIA klassad, den behöver bara vara FIA Compatibel för att få användas med HANS/Hybrid-skydd... Som ni ser så är det inte helt enkelt, men det blir bättre och bättre.
#14
Teknik / SV: HANS-regel
06 november 2012, 12:31
Dagens formulering (från jan 2012) i FIA:s dokumentation, är att om man vill använda Integralhjälm måste man passera ett test innan det blir godkänt i bilar med tak. Testet innebär att personen skall sitta fullt påklädd med all säkerhetsutrustning inkl hjälm och FHR (HANS) i sitt fordon, med dom förutsättningarna skall räddningspersonalen (3 pers) kunna lyfta hjälmen av huvudet utan att nacken tar skada... Om det går får den personen i den bilen med den stolen åka med integralhjälm.
Som ni förstår är det ingen som gör dessa tester utan allt är helt subjektivt...

Också bra att veta, när man åker med FHR (HANS) gäller 1800g som maxvikt på hjälm.
#15
Teknik / SV: HANS-regel
06 november 2012, 12:23
Om du vill ha billigt finns det ett företag nere i Spanien som kränger HANS-skydd för 2200 + moms.
Personligen skulle jag absolut satsa på ett skydd som klarar sido och offset-krascher om jag körde formelbil. Ett HANS tar bara front-smällen...

Citat från: HasseRoth skrivet 05 november 2012, 14:23
Har inte börjat titta på hans utrustning, kanske någon som har tips på vad som är mest prisvärt till formel, min hjälm är redan förberedd.
#44 Hans Roth