Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Holm Jacob Matheson

#1
"Det Nye Escorten" er fortsatt til salgs, nå med NY PRIS NOK 250.000,-!

Bilen er en Mk2 Escort RS 2000 nyrestaurert av RAM Sport i England med et originalt RS 2000 karosseri og bygget etter FIA gruppe 2 reglementet. Bilen er klar for løpskjøring og med Historic Technical Passport (HTP) i periode H2 (1976).

En fantastisk fin bil med norsk motorsporthistorie. Kjørt av bla Trond Schea, Holm Jacob Matheson (tok fem NM medaljer med bilen, herav to gull) og Tom Einar Aaserud.

Ta kontakt for nærmere informasjon og teknisk info.

Holm Jacob Matheson
holm.matheson@online.no
+47 906 15000

Vegard Joa
vjoa@pettersolberg.no
+47 900 35331




#2

8 x Yokohama racingslicks i 13", lite kjørt (1 race/trening), selges billig. Dimensjoner 200/50x13 og 240/45x13.

Holm Jacob Matheson
+47 906 15000
holm.matheson@online.no
#3

PÅMELDINGSFRIST ER ENDRET TIL TIRSDAG 11. SEPTEMBER KL 2400.

Holm Jacob Matheson
Historisk Racing Norge
#4
Hei alle historiske racingvenner!

Finalen i historisk racing kjøres på Nye Rudskogen helgen 14. og 15. september (helgen etter RHK finalen på Falkenberg).

Historisk Racing Norge og arrangøren RacingNM inviterer utenlandske førere og subsidierer startavgift med NOK 1.200,-. Dvs startavgift for utenlandske førere er NOK 2.000,- for racehelgen (2 race).

Benytt anledingen til å kjøre på en av Skandinavias beste baner!

PÅMELDINGSFRIST ER KL 24.00 TIRSDAG 11. SEPTEMBER. For nærmere informasjon se www.racingnm.no.





Holm Jacob Matheson
Historisk Racing Norge
+47 906 15000


FELLES TILLEGGSREGLER for
Racing NM, NC og gjesteklasser 2012

1. ARRANGØRER
Arrangør : KNA Vålerbanen og NMK Sarpsborg/Rudskogen
Adresse : ulf@racingnm.no
Telefon : 900 23 554 (Ulf) 900 18 626 (Laila)
E-mail : laila@racingnm.no
WEB : www.racingnm.no
Arrangementet blir gjort i samarbeid med Racing NM AS

2. ARRANGØRLISENSER
Bekjentgjøres i eget PM for hvert arrangement
3. ARRANGEMENTSDATOER
11. – 13. mai Vålerbanen
29. juni – 01. juli Rudskogen
17. – 19. august Vålerbanen
14. – 16. september Rudskogen

4. ORGANISASJON
4.1 Definisjon
Løpene er nasjonale hastighetsløp, og avvikles i samsvar med det Internasjonale Sportsreglement (ISR),
og det Nasjonale Sportsreglement (NSR), spesial reglement for de innbudte klasser, disse tilleggsregler
samt alle skriftlige PM og instrukser som er utarbeidet av NBF og/eller arrangøren i forbindelse med
dette stevnet.
4.2 Organisasjonskomitè
Ulf Johannesen (leder), Laila Tyskeberget, Leif Gresholdt,TBA, Per Kristian Sollien og Geir Tyskeberget.
Tlf. og adresse som arrangør.
4.3 Hovedfunksjonærer
Bekjentgjøres i eget PM for hvert arrangement
4.4 JURY – Faktadommere
Bekjentgjøres i eget PM for hvert arrangement

5. GENERELLE BESTEMMELSER
5.1 Status
Løpene inngår i NM-klasser, NC-klasser, samt eventuelle cuper, klubbmesterskap og lignende
bekjentgjort av de respektive.
5.2 Klasser:
NM:
Klasse 1: GT 1
Klasse 2: GT 2
Klasse 3: GT 3
Klasse 4: GT 4
Klasse 5: Formel Basic
Klasse 6: Seven Racing
Klasse 7: Historisk Racing per. F og G under 1300 ccm
Klasse 8: Historisk Racing per. G over 1300 ccm og per. H + I
Shortcar

FELLES TILLEGGSREGLER for
Racing NM, NC og gjesteklasser 2012
NC:
Klasse 5: Formel Basic
Klasse 6: Seven Racing Jr.
Klasse 7: Nasjonal Racing
Gjesteklasser:
Porsche Club Racing
NTCC
og eventuelle andre klasser.
Det bekjentgjøres i eget PM for det enkelte arrangement hvor de forskjellige klasser skal delta.
Arrangøren forbeholder seg retten til å slå sammen klasser med få deltakere.

6. ANMELDELSER
6.1 Skjema
Arrangørens elektronisk anmeldelsesskjema på www.racingnm.no skal benyttes.
6.2 Påmeldingsadresse
WEB: www.racingnm.no (eget elektronisk skjema)
For spørsmål om påmeldingen: laila@racingnm.no
6.3 Anmeldelsesfrist - Startbekreftelse
Anmeldelsesfristen er mandag kl 24:00 før hvert arrangement. Etter denne dato kommer Kr. 500,- i
etteranmeldingsavgift.
Startbekreftelse med startliste blir tilgjengelig på www.racingnm.no senest 48 timer før start.
Startbekreftelse eller andre dokumenter blir ikke utsendt på annen måte med mindre det blir bestilt hos
arrangør.
6.4 Melding om forfall
I henhold til NSR § 34. Forfall meldes skriftlig på e-mail eller SMS. Eventuell forhåndsbetalt startavgift
blir refundert i sin helhet dersom forfall meldes innen påmeldingsfristens utløp. Forfall etter dette
belastes med 500,- i administrasjonsgebyr. Beløpet blir fakturert dersom det ikke er innbetalt noe på
forhånd. Manglende betaling medfører startnekt inntil beløpet er betalt.
Deltaker som har vært gjennom teknisk kontroll og startet i løpstrening(warm up), tidstrening eller løp
betegnes som deltaker i løpet og får ikke refundert startavgiften for påmeldte løp.
Om det skjer noe under "Fritreningen" beregnes ikke denne med i arrangementet og startavgiften
tilbakebetales, fratrukket 500,- i administrasjonsgebyr.
Derimot beregnes 2 kjørte runder under fritreningen som godkjent kjennskap til banen (J.f. NM
reglement pkt.6).
6.5 Innbetaling av avgift
Anmeldelsesavgiften betales fortrinnsvis på forhånd til bankkonto: 6060.05.36837
(Husk kvittering til innsjekk). Alle beløp i N.Kr. Øvrige avgifter kan betales kontant ved innsjekk.
Utenlandske førere betaler fortrinnsvis kontant med Norske kroner ved innsjekk.
Bankterminalene som benyttes godkjenner vanligvis kun Debetkort.
6.6 Transponder
Husk krav om personlig transponder.
Det vil bli mulighet til å leie transponder ved forhåndsbestilling samtidig med påmelding innen fristen.
Fører har selv ansvar for riktig plassering og funksjon. !!!Oppgi transpondernummer ved påmelding!!!
6.7 Avgifter (alle beløp er Norske kroner)
Fri-Trening (dersom det tilbys) max. 1000,- / min.
500,- (utfra hver enkelt løpshelgs opplysninger)
Etteranmeldingsavgift: 500,-
Frikjøp reklame: 1000,-
Strøm over 16 amp.: 200,-
Ekstra Teambilletter: 50,-
FELLES TILLEGGSREGLER for
Racing NM, NC og gjesteklasser 2012
Forfallavgift etter frist (se pkt 6.4): 500,- Transponderleie: 800,-
6.8 Startavgifter for de respektive klasser pr. løpshelg (N.kr)
GT-klassene 3.800,- (enkeltløp – 2.000,-)
Seven Racing 3.500,- (enkeltløp – 1.800,-)
Historisk Racing 3.200,- (enkeltløp – 1.700,-)
Porsche Club Racing 3.500,- (enkeltløp – 1.800,-)
Nasjonal Racing 2.500,- (enkeltløp – 1.300,-)
Shortcar 3.200,- (enkeltløp – 1.700,-)
Formel Basic Spesiell fellesavtale
NTCC Spesiell fellesavtale
Gjesteklasser 3.500,- (enkeltløp – 1.800,-)
Juniorer, uansett klasse 2.000,- (enkeltløp – 1.100,-)
Deltakelse i flere klasser 1.500,- i rabatt etter første klasse

7. DELTAKERE, LISENSER, INNSJEKK
7.1 Innsjekk/lisenser
Innsjekk skal være gjennomført før kjøring på banen og teknisk kontroll. Det kreves nasjonal eller
internasjonal førerlisens. Samt anmelderlisens, vognlisens og ledsagerlisens for førere under 18 år.
7.2 Følgende dokumenter forevises ved innsjekk:
- Førerlisens og eventuell anmelder/ledsagerlisens
- Medlemsskap i klubb tilsluttet FIA
- Førerkort
- Vognpapirer
- Kontroll av oppgitt transpondernummer
- Kvittering for innbetalt startavgift hvis den er forhåndsbetalt
- Utenlandske deltakere i nasjonale løp må fremvise starttilatelse fra eget forbund (ISR art. 18)
I h.t. §231 skal fører møte personlig til innsjekk.

8. TEKNISK
8.1 Teknisk Kontroll
Forenklet Teknisk kontroll foretas i PIT før utkjøring til Fritrening dersom det er mest hensiktsmessig.
Ordinær Teknisk kontroll skal være gjennomført før Tidstrening starter.
Husk brannslukker på minimum 6 kg. Den og personlig sikkerhetsutstyr skal framvises på
teknisk kontroll!
8.2 Støy
Støybegrensning i henhold til de respektive klassers reglement, men max 100 dB. Støykontroll utføres i
henhold til ISR og NSR. Kontroll kan skje før- under- og etter- trening og løp.
8.3 Dekk
Dekkbegrensning i henhold til respektive klassers reglement. Alle dekk som skal benyttes under stevnet
skal medbringes og merkes under teknisk forhåndsbesiktigelse av bilen om ikke annet er beskrevet i
startbekreftelsen eller førermeldinger. Hvis ikke dette blir gjennomført gis grunnlag for startnekt. Se for
øvrig NM-NC reglement.
8.4 STARTNUMMER
Det henvises til § 307K. Startnummer
Alle konkurransebiler skal ha startnummer på begge sider ved så vel trening som konkurranse. Denne
skal plasseres på fordører eller tilsvarende karosseriområder. Sifrene skal være sorte på hvit bunn eller
hvite på sort bunn, og de skal ha en minste høyde på 28 cm med en strekbredde på min. 5 cm og
sifferavstand på 5 cm
FELLES TILLEGGSREGLER for
Racing NM, NC og gjesteklasser 2012

9. REKLAME
9.1 Arrangørens reklame
Arrangøren forbeholder seg retten til å sette reklame på deltakerbilene. Eventuell arrangør-reklame
bekjentgjøres i startbekreftelsen. Reklamen skal plasseres i tilknytning til startnummer og vil bli nærmere
beskrevet i startbekreftelsen. Reklamen utleveres ved innsjekk eller ved teknisk og skal være påført før
eller under teknisk kontroll. Frikjøp av arrangørens reklame: Kr. 1.000,-
9.2 Deltakernes reklame
Deltakerne kan fritt ha reklame på løpsbiler, trekkvogner, trailere, busser og all bekledning. Denne
reklamen skal følge underlagets konturer, være pent påsatt og ikke virke støtende, eller på andre måter
bryte norsk lov. All annen reklame eller andre salgsfremmende tiltak på arenaen forbeholder arrangøren
seg retten til. Alt salg på arenaen må avtales med arrangøren.

10. DEPOT - PITLANE
10.1 Parkeringsdepot
For best mulig utnyttelse av depoet vil deltakerne bli forsøkt plassert klassevis etter henvisning fra
depotsjefen. All kjøring i depoet skal foregå i gangfart, max 15 km/t. Det er ikke tillatt å ta seg frem i
depoet med tråsykler eller uregistrerte kjøretøyer. Det er ikke tillatt å parkere hengere eller
privatbiler i depoet. Det vil være nattvakt i depoet, men arrangøren har intet ansvar for deltakernes
eiendeler. Etteranmeldte vil bli tilfeldig plassert. Det skal være presenning eller lignende under bilen,
der den blir stående i depot – den skal være av tilfredstillende kvalitet. Oljesøl i depoet vil
medføre bestraffelser. Bruk av åpen ild i depoet er ikke tillatt.
10.2 Pitlane
Bare medhjelpere i den klassen som er på banen har adgang til pitlane. Maks antall medhjelpere er 4 stk
pr. team. Alle som oppholder seg i pitlane skal bære synlig adgangstegn. Det er strengt forbudt å røke i
pitlane. Barn under 14 år har ikke adgang til pitlane. Maks hastighet i pitlane er 40 km/t. Fartsmålinger vil
bli foretatt og overskridelse vil medføre bestraffelse.

11. LØPSGJENNOMFØRING
11.1 Reglementer
NM – NC Reglement finnes her:
http://bilsport.no/uploads/konkurransereglement_norgesmesterskap_racing_2012.pdf
Deltakerne forplikter seg til å holde seg oppdatert om gjeldende konkurranseregler og tekniske regelverk
for sin klasse til enhver tid:
http://bilsport.no/sider/reglement/reglement-racing/
Tidstrening/finaler
For alle klassene kjøres 15 minutter tidstrening. Resultatene plasserer førerne i løpet, der den fører som
har fått startposisjon 1 starter i pole position. Den fører som har fått startposisjon 2 starter i nest beste
startposisjon osv. Dersom flere førere oppnår lik tid, vil den som satte sin tid først gå foran. Raskeste
rundetider satt under gult flagg strykes.
Overtallige førere i forhold til banens kapasitet er ikke kvalifisert for løpet. Treningstiden avgjør hvem
som får kjøre. Arrangøren kan også velge å dele store klasser eller slå sammen/stryke små klasser der
de finner det hensiktsmessig.
Antall runder i finalene for hver enkelt klasse framkommer av tidsskjema. Ved regnvåt bane kan
arrangøren velge å redusere antall runder for å holde tidsskjema. Blir det nødvendig å bruke "Safety
Car", vil de tre første rundene med "Safety Car" ikke telle som runder i løpet. Premieliste og løpskontroll
gjennomføres i henhold til NSR §246.
Det vises for øvrig til eget PM for hvert enkelt arrangement.
FELLES TILLEGGSREGLER for
Racing NM, NC og gjesteklasser 2012
11.2 Tidtaking
Tidtakingen er elektronisk med 1/1000 sek. nøyaktighet. Se for øvrig NM-NC regelverk.
11.3 Line up
Line up etter beskrivelse på førermøtet/førermeldinger må etterkommes.
11.4 Laptimere
Deltakere som ønsker å plassere laptimer-sendere må avtale dette med arrangøren.
11.5 Wet Race
Regndekk kan kun benyttes når løpsleder har erklært «WET RACE» . Skilt med teksten «Wet Race»
henges opp ved Pitlane, samt bekjentgjøres over speakeranlegget.
11.6 Straff
Juryen kan ilegge deltakerne tidsstraff, stop & go og drive trough. Bevist overkjøring av curbs er ikke
tillat og vil bli bestraffet. Minner om §270 og spesielt "Forbikjøringsregelen".
11.7 Tyvstart
Tyvstart bestraffes med stop & go eller tidstillegg.

12. PROTESTER - APPELLER
I henhold til NSR Kap. 10 og 11. Husk protestfrist på resultatlistene er 30 min.

13. OFFISIELL OPPSLAGSTAVLE
Oppslagstavlen er plassert i nærhet av PIT. Her vil all informasjon bli slått opp.

14. FØRERMØTE/FØRERMELDING
I følge tidsskjema (MØTEPLIKT). Det blir benyttet "sign on" lister. Førermøtet kan bli erstattet av
førermeldinger i enkelte klasser. Dette kan bli bekjentgjort i startbekreftelsen eller ved innsjekk.
Se for øvrig eget PM for hvert enkelt løp.

15. PREMIERING
Antall premier beregnes etter antall deltakere ved påmeldingsfristens utløp. Uavhentede premier vil ikke
bli ettersendt. Premievinnerne skal være iført kjøredress under premieutdelingen!
PREMIEUTDELINGEN SKJER I HENHOLD TIL BEKJENTGJØRELSE PÅ FØRERMØTE/
FØRERMELDING !!! Endringer kan skje i henhold til offisielle resultatlister godkjent av juryen.

16. POENGBEREGNING
I h.t. cup/mesterskaps reglement

17. DOPINGKONTROLL
Vi minner om Norges Bilsportforbunds avtale med Antidoping Norge og i den forbindelse kap. 13 i NSR.
Alle må medbringe gyldig legitimasjon ved en eventuell dopingkontroll.

18. TIDSSKJEMA
Se eget spesifisert skjema på www.racingnm.no
Racing NM AS, KNA Vålerbanen og NMK Sarpsborg/Rudskogen
Ønsker vel møtt til en ny racingsesong!


#5
Tävlingar / Final i Norgesmesterskapet i bakke
15 september 2009, 15:19
 racesmileNM Finale i Bakke på Lillehammer 3. oktober

Lørdag 3. oktober kjøres finalen i NM bakke i Lysgårdsbakken i Lillehammer (alt kjøres på en dag).

Dette er en av de beste bakkene i Norge og området det kjøres i er helt fantastisk (i tilknytning til OL anlegget). Bakken er på 1610 meter, har 5-8 meter banebredde, 100 % fin asfalt og har en stigning på 158 meter.  Bakken er utrolig underholdende å kjøre og ikke minst krevende med mange typer svinger. Gir ikke de store hastighetene, kanskje beroligende for mange!

NMK Sør Gudbrandsdal innbyr til to historiske klasser (FIA Appendix J), GT og standard inntil 1965 og inntil 1971.

Jeg kan på det sterkeste anbefale dere og bli med på årets siste løpsmulighet, opp på fredag ettermiddag, en trivelig kveld i Lillehammer og så tre omganger på lørdag og hjem. Jeg stiller som mentor til de av dere som ønsker moralsk støtte!

Link til NMK Sør Gudbrandsdal og NM finalen:

http://nmksorgudbrandsdal.com/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=23

Ta gjerne kontakt for mer info.

Holm Jacob Matheson
(245 kjørte bakkeløp på samvittigheten!)
+47 906 15000
holm.matheson@online.no
#6
Generell diskussion / SV: Heatindelning
06 juni 2009, 17:45
Etter mer en 35 år som fortåkara i rally, bakke og på bane bestemte jeg meg for et par år siden å bygge en Lotus Cortina i 65-klassen. Ønske om "varva ned" å fighte med Cooper S, Lotus Cortina, Mustang og andre V8 dundermaskiner var fremtredende for dette beslutet.

Min LC var klar til første racet på Våler og hva oppdaget jeg da? Jo....standard skulle kjøre mot GT biler fra samme perioden. En Lotus Elan med 170hk og 580kg er en klasse for seg og det gikk som det måtte gå, Elanene var klart raskest.

Så melder jeg på Velodromloppet og oppdager at også her skal standard kjøre mot GT. Når det da er 6-8 Elaner på listan, ja da forstår jeg at mange svenske Lotus Cortinaer mangler på listen!!

En blanding av totalt ulike biler skaper forvirring for publiken. Jeg mener ar dette er helt fel väg å gå, hold standard og GT bilene i adskilte heat, og....la oss hoppas på regn slik at kojorna kan fightas i toppen! Det blir det mest interessante racet for de som kjør og de som sitter på läktarna.

Holm Jacob Matheson