Jo,jag har lite koll på dom 1150 motorer som användes 1974.
Du fick inte överskrida en motors klassgräns så en 970-motor
gick inte att borra mer än .040" för att stanna under 1000cc.
Upptäckt av för stora motorer var fusk och renderade förr naturligtvis
i avstängning ibland t.o.m på livstid. I några fall skedde det i tysthet.
Ingen 1100-gräns existerade så 1070 kunde borras till ungefär
~ 73.1 mm för att stanna under 1150cc.
Ett annat exempel är Saab V4 1500cc som inte gick att borra över
klassgränsen som var 1600. Den såldes på export med ökat slag
som 1700 och kunde då borras till över 1800.
Tillägg; Klassgränserna stod uppräknade i SBFs årsböcker.
Du fick inte överskrida en motors klassgräns så en 970-motor
gick inte att borra mer än .040" för att stanna under 1000cc.
Upptäckt av för stora motorer var fusk och renderade förr naturligtvis
i avstängning ibland t.o.m på livstid. I några fall skedde det i tysthet.
Ingen 1100-gräns existerade så 1070 kunde borras till ungefär
~ 73.1 mm för att stanna under 1150cc.
Ett annat exempel är Saab V4 1500cc som inte gick att borra över
klassgränsen som var 1600. Den såldes på export med ökat slag
som 1700 och kunde då borras till över 1800.
Tillägg; Klassgränserna stod uppräknade i SBFs årsböcker.