Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Cat7even

#1
Teknik / SV: Bullerkrav 2012
24 april 2012, 12:59
Eftersom jag dagligdags kämpar med ljudproblematik. Så kommer här mina  funderingar.

OM 95dBa är en gräns så är det endast mätmetod och mätinstrumentets felmarginal som kan göra skillnad. Dvs är man över är man över. Med allt vad det innnebär.

Man kan ju tycka att en beskrivning av hur mätning kommer att gå till vore på sin plats så att deltagare kan komma till tävling med redan mätt fordon. Då har man alltid en rimlig chans att ordna innan tävlingstillfället.

Om Gelleråsen/ Anderstorp/ Knutstorp kan hjälpa till med detta vore det bra exempelvis på träningskvällar. Antar att mätutrustningen står och rullar jämt och ständigt.  Be att få kolla när ert fordon drar förbi!

Gör bara inte misstaget att släppa av vid mätpunkten, då all mätning på banorna är sekundär dvs man mäter vid källan för att försöka kunna begränsa hur det låter vid närmsta hus, och det är det vi bedöms på.


Lägre buller är inte alltid sämre för de tävlande, ferrita lyckades med konststycket att med endast 3 kg extra vikt sänka bullret till under 94 dBa och öka med 14 hk på en tävlingsbil.

MVH Johan