Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Rikard H

#1
Teknik / SV: HTP-ansökan
11 juni 2024, 18:24
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 13:39Batteriplacering Period G2, 1971.

Varför ifråga sätter SBF reg.besiktare min batteriplacering? Har en coupé bil öppen och batteriet är placera längst bak inne i bilen i en låda. I tekniska reglerna för G2 1971, Grupp 2 så är placering fri av batteriet! Även i FIA Appendix J 1971 under avsnittet definitioner (se text nedan) så får batteriplacering vara där! Tolkningen enligt FIA; "är batteriet inte synligt (t.ex. i en täckt låda), inne i bilen så får det sitta där"! Bakdelen sk. bagageutrymmet i en coupébil, gäller väl också denna typ av bilar. Är batteriet i en täckt låda så är det inte synligt, "om man inte är stålmannen och har röntgensyn".
Har studerat flera fabriksbyggda tävlingsbilar i G2 perioden med godkänd HTP-handling och de har denna lösning.

Om reg.besiktare inte vill godkänna detta, skall man då vända sig till SBF juridiska? Målet med historisk bilsport är ju att göra som de gjorde under den aktuella perioden.

r) Electrical system —lighting equipment: free. Yet, for events on open roads, the vehicle must be In compliance v/ith the police regulations of the country where the event is run or with the International Convention on road traffic. The location of the battery Is free, as long as it is not placed In the passenger compartment. The liberty given for the lighting devices concerns their replacement or modifiestion, but does not allow their pure and simple suppression. The number of headlights is free. In case the battery is placed inside the cockpit of a car in the normal series production, it may remain there.

Avsnitt; Definitioner FIA Appendix J 1971 står det som tolkning vad som gäller utvändigt och invändigt i bilen;
k) Coachwork: by coachwork is meant: — externaliy: ail parts of the car licked by the air-stream and situated above a plane passing through the centre of the wheel hubs.
— internally; all visible parts of the passenger compartment.
Källa; FIA Appendix L 1971, sid 83

Enligt FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3, så måste Svenska bilsportförbundet följa dessa regler;

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.
Detta betyder att varken SBF eller historiks utskottet (HU) har "eget" tolkningsföreträde i Sverige av FIA Appendix K och FIA Appendix J!


Enligt senaste Appendix K är det tillåtet att ha batteriet inne i bilen bara reglementet efterföljs. Se sektion 5.3.1:
"5.3.1 Protection of the battery terminals against the risks of shorting is mandatory.
If the battery is retained in the cockpit, it must be of the dry type,
be securely fixed, and have an insulated, leak-proof cover."

#2
Teknik / SV: HTP-ansökan
11 juni 2024, 18:06
Citat från: Peter Thulin skrivet 11 juni 2024, 15:29
Citat från: Rikard H skrivet 11 juni 2024, 11:13"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.

Detta är en Lotus elan årsmodell 1965 med HTP-handling den har alu. kylare http://www.albionmotorcars.com/sold/detail/150/lotus-elan-s2-to-26r-specification-1965

Jag har ingen koll på vad som användes på Lotus Elan när det begav sig. Jag har dock väldigt bra koll på BMW:s 02-serie i och med att jag tävlade med en 2002 Ti under nästan 20 år både i Sverige och internationellt. Aluminiumkylare användes aldrig under perioden fram tom 1971 på den modellen varken i rally eller racing vilket gör att man idag inte får åka med en sådan kylare även om aluminimkylare användes i någon annan modell av annat märke.

Generatorhuset är som standard i aluminium på BMW 02, dvs det finns inget annat att välja på. Den typen av generator satt på min bil under alla år utan någon synpunkt från någon oavsett land jag tävlat i. Om du åker till Velodromloppet kommande helg och kikar på bilarna i period G lär du märka att det sitter generator med hus i aluminium på typ alla bilar.

Vad är det för bilmärke och modell du bygger på?
#3
Teknik / SV: HTP-ansökan
11 juni 2024, 11:13
"Complete freedom" innebär inte att man kan göra vad man vill. Man måste kunna bevisa att materialet och placeringen användes på modellen i fråga under den period bilen är byggd för. Denna "regel" gäller överallt där man kör enligt FIA:s historiska reglemente.
#4
Hej! Finns dessa delar kvar? Har skickat sms men får inget svar.
#5
Finns dagens resultat upplagda på nätet?
#6
Tack för ett härligt arrangemang! Hoppas på en fortsättning nästa år!
#7
Angående heat 7 - Finns det en möjlighet att dela upp standard- och GT-bilarna i olika heat med tanke på att de redan idag finns fyra förare på reservlistan, så att alla kan få vara med att köra?
#8
Tävlingar / Re: Knutstorp i maj ?
21 mars 2014, 09:31
I inbjudan till publiken står följande:

"KLÄDSEL
För att få autentisk
karaktär på eventet så
är det obligatorisk
40–50–60-
tals klädsel som
gäller."

Har arrangören missat att det även är bilar nyare än 60-talet som tävlar? Vad tycker de att jag som kör 70-talare ska ha på sig?
#9
Tävlingar / Re: Knutstorp i maj ?
21 mars 2014, 09:28
Detta är vad som står i inbjudan vad det gäller var bilar ska ställas upp beroende på om man kör gammalt eller modernt stuk:

"All uppställning i parkeringsdepåerna måste strikt ske i samråd med depåpersonalen. Klassiska Team som har bilar, dragbilar, klädsel tidsenligt, premieras med bästa depåplats. Ev. kommer plats i tält 3x6 att tilldelas. I anmälan skall redovisas vad som kommer finnas på depåytan och om man tänker anamma "reto" stuket på sitt team. Övriga team placeras efter anvisning vid ankomst. Mått är dock viktigt att förmedla i anmälan, max utrymme / tävlande 6x6 meter. Behöver man större plats för sitt team bör detta förmedlas i anmälan. Ev. kostnad utgår för extrayta."
#10
Forumet / Hemsidan / Re: Bug report
11 mars 2014, 10:42
Varför kan man inte lägga till bilder i annonser eller till sin profil?
#11
När HTP-handlingen kom hade den ingen tidsbegränsning, men nu vill tydligen FIA fylla på i kassan igen. Hur motiverar FIA att man behöver förnya handlingen? Det är ju samma bil och det är ju ändå historisk racing vi kör så något "nytt" kan inte direkt hända med bilarna.

Hur lång är giltighetstiden den här gången? Hur lång giltighetstid har den nationella handlingen? Vad kostar det att "nedgradera" från HTP till nationell handling? Vad kostar det att "uppgradera" till HTP från nationell handling.
#13
Tävlingar / SV: Velodromloppet 2013
27 maj 2013, 08:33
Otroligt kul med 41 stycken anmälda bilar i Std/GT/GTS 1966-1971. Nytt rekord!  racesmile
#14
Undantaget från 5-årsregeln för stolar och bälten var klart fram till att SBF publicerade sin artikel 26/3 -13 där detta undantag helt plötsligt bara gällde rally och inte längre för racing enligt Appendix K...
#15
Har precis fått svar från Crister Nystrand på SBF.

Citat: "Självklart gäller detta 5-årsregelundantag för klass AppK, oavsett om det är en Racing eller Rallybil som är homologerad i AppK.
Det kommer att publiceras ett förtydligande dokument om detta."

/Rikard