Mer info, det tar tid att få tag i personer med fakta.
Att appendix K är uppdelat som det är beror inte på Grupp A, det finns inga sådan tankar med några årsindelningar. Appendix K för perioden 1986-1990 handlar om alla olika typer av bilar och bilklasser i racing och i rally.
Historisk racing handlar ju inte om att bygga nya bilar utan det handlar om att använda de bilar som finns. Att bygga en ny Volvo 240 turbo grupp a är inte det lättaste. Det finns ju ett antal som håller på men att hitta de rätta delarna är inte det lättaste.
Man måste också komma ihåg när man pratar om App K att det är tillåtet att åka med Nationella bilklasser i Tyskland så har man bl.a DTM, Transam tekniska regler med.
För att få den mängd Volvo 240 turbo bilar Peggen talar om så måste man tillåta den nationella Turbo cupen som fanns mellan 1985-1988, i denna Volvo 240 turbo klass så använde man icke homologerade växellådor. En enhetklass typ formel Vee, detta vore också möjligt för att få flera bilar.
De superbilar som Peggen är rädd för, är inlåsta i museum och de lär inte dyka upp några sådan i Sverige.
Vad gäller Grupp A Volvo 240 så behöver denna bil året 1986 för att få använda de delar som är homologerade.
Den stora förändringen som kom i grupp A var 1987 då man ändrade på turbo tillägget från 1,4 x cyl.volym till 1,7 x cyl.volym. Det betydde att Volvo 240 turbo blev tyngre.
Man får inte heller glömma bort att historisk racing i FIA och SBF ögon är en uppvisningsklass. Det betyder inte att det är super hög standard på förarna, alla förare som blir äldre behåller ju inte precis sin aktuella status när de blir äldre.
Alla kan ju inte hålla på lika länge som Erik Berger gjort och behålla sin snabbhet.
Tittar man på historisk racing i Tyskland, så är man inte rädd för några Grupp A mellan 1986-1990.
Själv så tycker jag att det är viktigare att ha stora startfält i varje heat och att publiken får betalt för det de kommer och tittar på.
På Knutstorp 3 -5 juli 2015 var det 14 st anmälda bilar i gruppen 1971-1985, http://www.svenskracing.se/resultatlista.php?tavling=1033&heat=175&typ=kval1 helt klart är att det behövs flera som kör!
Att appendix K är uppdelat som det är beror inte på Grupp A, det finns inga sådan tankar med några årsindelningar. Appendix K för perioden 1986-1990 handlar om alla olika typer av bilar och bilklasser i racing och i rally.
Historisk racing handlar ju inte om att bygga nya bilar utan det handlar om att använda de bilar som finns. Att bygga en ny Volvo 240 turbo grupp a är inte det lättaste. Det finns ju ett antal som håller på men att hitta de rätta delarna är inte det lättaste.
Man måste också komma ihåg när man pratar om App K att det är tillåtet att åka med Nationella bilklasser i Tyskland så har man bl.a DTM, Transam tekniska regler med.
För att få den mängd Volvo 240 turbo bilar Peggen talar om så måste man tillåta den nationella Turbo cupen som fanns mellan 1985-1988, i denna Volvo 240 turbo klass så använde man icke homologerade växellådor. En enhetklass typ formel Vee, detta vore också möjligt för att få flera bilar.
De superbilar som Peggen är rädd för, är inlåsta i museum och de lär inte dyka upp några sådan i Sverige.
Vad gäller Grupp A Volvo 240 så behöver denna bil året 1986 för att få använda de delar som är homologerade.
Den stora förändringen som kom i grupp A var 1987 då man ändrade på turbo tillägget från 1,4 x cyl.volym till 1,7 x cyl.volym. Det betydde att Volvo 240 turbo blev tyngre.
Man får inte heller glömma bort att historisk racing i FIA och SBF ögon är en uppvisningsklass. Det betyder inte att det är super hög standard på förarna, alla förare som blir äldre behåller ju inte precis sin aktuella status när de blir äldre.
Alla kan ju inte hålla på lika länge som Erik Berger gjort och behålla sin snabbhet.
Tittar man på historisk racing i Tyskland, så är man inte rädd för några Grupp A mellan 1986-1990.
Själv så tycker jag att det är viktigare att ha stora startfält i varje heat och att publiken får betalt för det de kommer och tittar på.
På Knutstorp 3 -5 juli 2015 var det 14 st anmälda bilar i gruppen 1971-1985, http://www.svenskracing.se/resultatlista.php?tavling=1033&heat=175&typ=kval1 helt klart är att det behövs flera som kör!