Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Håkan A

#1
Mer info, det tar tid att få tag i personer med fakta.

Att appendix K är uppdelat som det är beror inte på Grupp A, det finns inga sådan tankar med några årsindelningar. Appendix K för perioden 1986-1990 handlar om alla olika typer av bilar och bilklasser i racing och i rally.

Historisk racing handlar ju inte om att bygga nya bilar utan det handlar om att använda de bilar som finns. Att bygga en ny Volvo 240 turbo grupp a är inte det lättaste. Det finns ju ett antal som håller på men att hitta de rätta delarna är inte det lättaste.

Man måste också komma ihåg när man pratar om App K att det är tillåtet att åka med Nationella bilklasser i Tyskland så har man bl.a DTM, Transam tekniska regler med.

För att få den mängd Volvo 240 turbo bilar Peggen talar om så måste man tillåta den nationella Turbo cupen som fanns mellan 1985-1988, i denna Volvo 240 turbo klass så använde man icke homologerade växellådor. En enhetklass typ formel Vee, detta vore också möjligt för att få flera bilar.

De superbilar som Peggen är rädd för, är inlåsta i museum och de lär inte dyka upp några sådan i Sverige.

Vad gäller Grupp A Volvo 240 så behöver denna bil året 1986 för att få använda de delar som är homologerade.

Den stora förändringen som kom i grupp A var 1987 då man ändrade på turbo tillägget från 1,4 x cyl.volym till 1,7 x cyl.volym. Det betydde att Volvo 240 turbo blev tyngre.

Man får inte heller glömma bort att historisk racing i FIA och SBF ögon är en uppvisningsklass. Det betyder inte att det är super hög standard på förarna, alla förare som blir äldre behåller ju inte precis sin aktuella status när de blir äldre.


Alla kan ju inte hålla på lika länge som Erik Berger gjort racesmile och behålla sin snabbhet.

Tittar man på historisk racing i Tyskland, så är man inte rädd för några Grupp A mellan 1986-1990.

Själv så tycker jag att det är viktigare att ha stora startfält i varje heat och att publiken får betalt för det de kommer och tittar på.

På Knutstorp 3 -5 juli 2015 var det 14 st anmälda bilar i gruppen 1971-1985, http://www.svenskracing.se/resultatlista.php?tavling=1033&heat=175&typ=kval1 helt klart är att det behövs flera som kör!
#2
Bosse L
"Man kan vinkla allt så att det passar ens egna syften, oavsett man är för eller emot något". Ja vad är ditt syfte Bo Lindman?

Vad gäller Peggen så har han en Volvo Grupp A, bil som kräver, 1986 år Grupp A regler! Bl.a pga av bromsarna.

Jag vet att Bosse L tycker och skriver mycket om racing. Men de bilar som kommer från Norra Stockholm som han nämner i SSK och i grupp A, har han ingen insyn i. Det känns ju konstigt att han gör sig till någon form av guru, utan att veta.

Så såg det ut i ADAC 24h-Classic Nürburgring 2015 | Oldtimer Rennen https://youtu.be/hpPtppuPzWw

Här finner man lite av varje även nationella DTM bilar tillåts.
#3
Det är något som är underligt med resonemanget att stanna med Grupp A 1985, man missar ju hela grupp A eran. Framför allt så ställer det till problem för de som har Grupp A bilar stående. Peggen har en Volvo Grupp A 1986 årsmodell, han har även en BMW M3 Grupp från 1986. Det finns även flera bilar stående i Sverige, från denna tid.

Det är också underligt att man inte följer FIA´s Appendix K vad gäller tillåtna klasser, där finns både historiska klasserna J1 (1982-1985) och J2 (1986-1990) med.

Dessutom så finns problemet med få startande bilar i RHK tävlingar i klassen 1972-1985, från arrangörhåll så är det alltid positivt med fulla startfält. Har RHK arrangörer råd att säga nej till nya Grupp A bilar? Varje startande tillför ju en viss summa pengar till varje tävling, därtill så finns det ju nya publikgrupper (fans) som finner RHK av mera intresse.

Att utestänga FIA klasser i historisk racing kan både på kort- och långsikt, led till öka kostnader för att tävla i RHK för förare i alla klasser. Bl.a för att kompensera de ökade kostnaderna pga ej fulla klasser, samt den generella kostnad ökningen för att arrangera tävlingar.

Det verkar som Bosse L har intresset att stoppa utvecklingen med nya historiska klasser. 

Egentligen så är det en "icke fråga" att diskutera på vilka historiska bilklasser man skall utestänga från RHK. 

Att utestänga något stämmer ju inte precis med idrottens värdegrund! Framför allt då klassen J2 finns med i SBF´s och FIA´s regelverk för historiska bilar!





#4
Rally och nyare historiska bilar!

Tittar man på Midnattsolsrallyt så ser det ut så bilmässigt  för de som har vunnit totalt;

2006 Ford Lotus Cortina start år för biltillverkning av modellen 60-talet
2007 Porsche 911 start år för biltillverkning av modellen 60-talet
2008 Ford Escort MK1 Rs 2000 start år för biltillverkning av modellen 1974
2009 Ford Escort MK2 start år för biltillverkning av modellen 1975
2010 Ford Escort MK2 start år för biltillverkning av modellen 1975
2011 Ford Escort MK2 start år för biltillverkning av modellen 1975
2012 Volvo 164 start år för biltillverkning av modellen 1968
2013 Volvo 242, start år för biltillverkning av modellen 1975
2014 Porsche 911 start år för biltillverkning av modellen 60-talet

Alla är 2wd, detta trots att det finns 4WD bilar med och alla!

Problemet med svensk rallysport är inte den historiska rallydelen, det är att SBF inte har gjort sitt jobb och sett till att nyare karossmodeller årligen har introducerats så att årsmodellerna på bilarna stämmer med det som säljs som nytt i bilhallen. SM-serien (elitdelen) i rally, liksom STCC huvudklass måste ha aktuella/nya bilmodeller som tävlar. Detta är också viktigt för historisk bilsport, så publiken kan skilja på det som är gammal bil och ny bil.

För rally 1985 så förbjöd FIA alla Grupp B att användas. Det gjorde att Grupp A bilarna efter 1985 för rally blev 4WD i mängder, denna förändring skedde inte inom racing. Det går därför inte att jämföra rallybilar och racingbilar efter 1985.

Det enda rimliga för Grupp A i historisk racing är att båda perioderna J1 (1982-1985) och J2 (1986-1990) blir tillåtna att använda.

Att utelämna den ena delen av Grupp A racingen gör bara att den historisk racing för Grupp A inte blir komplett! I APP K så har man bestämt att dessa bilar skall kallas historiska.

Har lyssnat med hur det var med Janne Mattsson Turbo Ascona.

Man ökande turbotillägget till 1980 år säsong i SSK-serien; från 50% till 80%. Denna förändring ledde till att turbo bilar ej var gynnsamma att tävla med längre i SSK. Det blev sugmotorbilar istället.
#5
Bosse L

Det där låter lite konstigt att diskutera på detta sätt;

Utveckling i Grupp A 1986 och framåt var inget speciell, mot tidigare; 1988 så bytte FIA turbokoffecient till 1,7 från 1,4 för att bilarna skulle bli långsammare.

Tittar man på olika bilar;
Ford Escort Mk2 enligt H1 (1975) reglerna en bil på över 300 hk som väger ca 800 kg med 16 tums höga däck och lika breda.
Chevrolet Camaro  ZL1 enligt G2 reglerna (1972) 700 hk vikt på 1231 kg 16 tum breda 15 tums däck.

Grupp A BMW M3, 325 hk som väger 950 kg med endast 9 tum breda däck. https://youtu.be/DtkBvqe2hoM

Vad gäller Volvo 240 Grupp A så är bilarna lika från 1985 och framåt.

Man får inte heller blanda ihop Grupp A med DTM´s regler. I DTM så hade bl.a. Audi, BMW och Mercedes nationella tyska regler som gällde på 80-talet och 90-talet.

På Veodromloppet på Karlskoga i helgen (12-14 juni 2015) i klassen 72-85 så körde Johan Sturesson en GRUPP 5 Porsche! Så var drar RHK sina gränser, när man pratar om Grupp 1, Grupp 2, Grupp 3, Grupp A?

En Grupp 5 BMW från samma tidsperiod som Sturesson Grupp 5, ser ut så här; https://youtu.be/T5J919nBu9M 
#6
När kommer det att bli tillåtet med Grupp A bilar i period J2, dvs. 1986-1990 i racing hos RHK?

I rally har SBF börjat utfärda HTP för denna period.
http://old2.sbf.se/2012/10/31/appk-j1-j2/

Med tanke på att det i klassen Std, GT, GTS, Grupp A 1972-1985 fortfarande finns plats i tävlingsheaten, så borde de få plats i denna grupp.