Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Peter Thulin

#1
Teknik / Huvgångjärn
29 augusti 2024, 05:22

SAAB V4 fabriksbilar i rally i grupp 2 har inga huvgångjärn.

https://www.saabworks.fi/car/saab-96-aec-501/


BMW 2002 1971 med HTP-handling inga huvgångjärn här heller;

https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/102347/1971-bmw-2002-tii-gp-2-fia-app-k
#2
Teknik / SCA Camaro
29 augusti 2024, 02:12
 Varför håller historiska utskottet på och sprider oriktigheter om vilka tekniska regler som gäller G2 och H1 (1970-1975)?

Alla vet att det som inte berörs av fartvinden får tas bort! Detta går att läsa i FIA Appendix J åren 1970-1975.

Det betyder att t.ex. huvgångjärn får tas bort!

I denna video om SCA Camaro 1973 så ser man att de inte har några huvgångjärn och har original motorhuv i glasfiber. SCA Camaro homologering är gjord i oktober 1972.

https://www.dukevideo.com/prd5053/Racecraft-Drag-ON-A-Summer-S-Day-VHS
#3
FIA International Historical Commission hosts first meeting of 2024-05-02 in London

https://www.fia.com/news/fia-international-historical-commission-hosts-first-meeting-2024-london

During the meeting, members discussed the possibility of an FIA Historic Touring Passport. This document would be used to create a global database of historical vehicles, which would act as a guarantee of authenticity, reduce the risk of theft, and make international travel easier, while forging a stronger classic cars community.

Bra att de har tagit upp ideén om en global databas för HTP-handlingar. Detta gör att det går att jämföra vad som har blivit tillåtet att göra på varje bilmodell och vilken klass bilen skall gå i. Ett bra verktyg både för tävlande och SBF tekniker.
#4
Oavsett om du har en "prototyp" eller "standardvagn" så gäller FIA Appendix K!

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.

Inom svensk historisk bilsport så är det ett problem hur man ser på de tekniska reglerna för historisk bilsport! Det finns många som har försökt få till en HTP-handling på sin bil och misslyckats. I de inlägg jag gjort vill jag visa på att man internationellt (i andra länder) har helt andra synsätt på hur man använder FIA Appendix K.

Det finns de som har pengar och kan anlita jurister för att få rätt och då får sina bilar godkända av FIA! Men så skall det inte vara! Det måste vara samma regler för alla. T.ex. anser "FIA enligt sina principer" man att får ha "en ny typ av aluminiumkylare" på en bil från 1964 så borde alla få det oavsett. I vissa fall så kan de som ansöker om HTP-handling få nej av Svenska bilsportförbundet trots att de har bildbevis på att detta använts. Medans det i andra länder inte är några problem alls.

#5

Denna Ford Escort från 1970 med homogeringsnummer 1605  i FIA historic Database har ny modifiering godkänd 2011 av FIA. (se sid 74 i homologeringhandlingen)

https://historicdb.fia.com/sites/default/files/car_attachment/1687852801/homologation_form_1605_group_2_.pdf
#6
Citat från: L-G Sjöberg skrivet 18 augusti 2024, 09:00Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).

Enligt texten i artiklar så har den godkänd HTP-handling av FIA!

Denna Corvette från 1963 har också blivit godkänd av FIA med HTP-handling. Brukar t..o.m tävlas med i Sverige.

https://museum.revsinstitute.org/the-collection/1963-chevrolet-corvette-grand-sport/
#7
Teknik / Holman Moody Ford Fairlane 1964
18 augusti 2024, 06:42
 Exempel på special bil (replica) som FIA har gett HTP-handling!

https://racecarsdirect.com/Advert/Details/99334/holman-moody-ford-fairlane-427

https://www.motortrend.com/features/hdrp-0605-1964-holman-moody-ford-fairlane/

https://www.classicdriver.com/en/article/autos/holman-moody-1964-ford-fairlane-7-litre-goodwood

Kommentar; Bilen finns ej med i listan över FIA Homologerade bilar! Mycket nya delar på bilen bland annat en aluminium kylare (1964)
#8
Teknik / Chevrolet /Vauxhall Firenza Can AM
16 augusti 2024, 15:51
Chevrolet Firenza Can Am

Exempel på bil som ej har FIA Homologering.

https://pdmclark.co.za/firenza-can-am/

https://www.youtube.com/watch?v=AuxzSg_DXxQ

https://www.carthrottle.com/news/chevrolet-firenza-can-am-tiny-muscle-car-z28-heart


Denna bil får enligt FIA Appendix K använda bilder, intyg, m.m. som tekniska regler och bevis!
#9
Historiska bevis!

Även Punkt 3.3.9 i FIA Appendix K 2023, sid 14 bör skrivas om så de också gäller FIA homolgerade bilar.

Dessa typer av historiska bevis som står i 3.3.9 har ju används för FIA HTP-handlingar av äkta historiska tävlingsbilar oavsett om de har varit homologerade eller inte. Framför allt då det i de tekniska reglerna i FIA Appendix J för olika år har hänvisats till t.ex. reservdelskataloger, broschyrer, m.m. som bevis på vad som var tillåtet.  Varför går FIA ifrån det historiska bevis som finns? Det går inte att modifiera eller ändra den historiska motorsporten med nya tolkningar och regler.

3.3.9 For non-homologated cars, the following evidence (given in order of priority) may be admitted to prove period specification:
 
(a) Manufacturer's specifications as evidenced by any of the following: sales brochures, manufacturer's handbook, manufacturer's workshop manual, manufacturer's spare parts list, road test magazines, all of which must have been published in period.

(b) Evidence that a manufacturer's specification was varied for a Competitor in an International Competition. Any manufacturer's document, drawing, sketch or any specification produced in period, or any magazine article produced in period (specifications in magazines and periodicals of the period must come from at least two sources).

(c) Reports from recognised experts who inspected the car.

(d) Of lesser value, but to which consideration will be given in any specific query, will be books and magazine articles written out of period by reputable authors. Recent letters written by manufacturers, mechanics, engineers, designers, Drivers and team members of the period may be considered for a specific car.

(e) All evidence referred to in the above must refer to the model in question.
#10
Teknik / Punkt 3.3.8 i FIA APP K
31 juli 2024, 09:09
FÖRSLAG. HISTORISK BILSPORT

Svenska Bilsportförbundet bör se till att följande punkt i FIA Appendix K, blir omskriven!
Punkt 3.3.8 används vid efterkontroll och protester!

3.3.8 For homologated cars, original FIA homologation papers, with such extensions and variations, as were homologated in the period concerned are valid.

 In addition, the rules of Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period as written in Article 3.3.8 for non-homologated cars.

 All cars of Period J1 and J2 must also comply with Appendix XI of Appendix K.
Källa: FIA Appendix K, 2023 sid 14

Varför är texten skriven så krånglig man blandar ihop bilar med FIA homologeringshandling och bilar utan homologeringhandling! Det är en viss skillnad mellan dessa två. Läser man texten kan man tro att FIA Appendix J för perioden inte gäller vid efterkontroll eller protest. FIA Appendix J för respektive år är ju det historiska tekniska reglerna som gällde. Målet med tekniska reglerna skall ju inte vara att man ändrar på historien, på hur det var förr.

Den nya omskrivna texten bör utformas på följande sätt;

3.3.8
A. For homologated cars, original FIA homologation papers, with such extensions and variations, as were homologated in the period concerned are valid. In addition, the rules of FIA Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period.

B. For non-homologated cars the rules of FIA Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period as written in Article 3.3.8A.

 C. All cars of Period J1 and J2 must also comply with Appendix XI of Appendix K and FIA Appendix J of the period are valid if they cover a specification used in period.

Om texten är skriven på detta nya sätt så fungerar den bättre för tävlande och funktionärer! Det blir lättare  att förstå för alla! FIA Appendix J https://historicdb.fia.com/regulations/period-appendix-j FIA Historic Database https://historicdb.fia.com/ för respektive period är det som gällde historisk olika perioder!

Även i FIA Appendix K, 2023 Punkt 7.3.2 så hänvisa det till FIA Appendix J är de tekniska regler för respektive period i historisk bilsport.
 
I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.

Andra länder använder homologeringshandlingen och FIA Appendix J (tekniska regler) för perioden när de besiktar och pratar om vad som gäller. Ändra man och förtydligar i vad som står i FIA Appendix K punkt 3.3.8 så kommer samarbetet mellan tävlande och funktionärer att fungera bättre.
#11
Varför har FIA Appendix K skapat nyskrivna (moderna) regler för klasserna E, F, G1?

I FIA Appendix K 2023, sid 83 går följande att läsa;

APPENDIX VIII

Modifications authorised for cars of Periods E, F and G1 for Series Production Touring Cars and Standard Grand Touring Cars

NO OTHER MODIFICATIONS ARE PERMITTED

Varför gäller inte FIA Appendix J som tekniska regler för perioden för dessa bilar? Regulations - Period Appendix J | FIA Historic Database FIA Appendix J är ju de tekniska reglerna som gällde på 60-talet! Detta är ju det bästa historiska dokument som visar på hur man gjorde förr!

Dessa nyskrivna regler ställer ju bara till trassel för tävlande och funktionärer. Menar FIA att man skall ändra på gamla tävlingsbilar som användes idag för att de har hittat på "nya" tekniska regler.
Därför bör följande ändras i FIA Appendix K, bilaga Appendix VIII; Man bör därför också skriva att FIA Appendix J tekniska regler för perioden gäller! Allt annat blir ju fel!
#12
BROMSSKIVOR OCH BROMS OK.

Varför håller FIA på när de ändra på de historiska reglerna? Att ändra på historiken är inte bra! I januari 1969 så bestämde FIA att Grupp 5 skulle bli Grupp 2. Att många aktiva under slutet på 60-talet valda att bygga sina bilar efter Grupp 5 regler berodde på att homologerade delar var dyra och inte fanns tillgängliga. FIA valde därför att göra FIA Appendix J tekniska regler som de aktiva ville.

SBF och HU har skrivit om domkraftfästen i officiella meddelanden: Detta har ju varit fritt i Grupp 1 sedan 60-talet och är det än i dagens tekniska regler.
SBF och Hu har även i officiella meddelanden skrivit om batteriplacering! Detta har också varit klargjort i FIA Appendix J för de olika klasserna och åren. Varför försöka rätt historien?

I FIA Appendix K 2023 punkt 7.3.8, sid 35 står det;
When period Appendix J allows the replacement of disc brakes, under conditions, the type of the discs must remain (solid, grooved, ventilated).

Tolkning ute i världen gäller inte navet dvs bellhouset.

Men varför skriva så här i punkt 7.3.8.; Varför inte bara skriva att de skall vara tillverkade i "järnmaterial" samma som bilen har homologerat eller i original? 1976 så började Formel 1 (Gordon Murray Brabham) med kolfiberskivor, flygindustrin började ännu tidigare med kolfiberskivor.

I alla FIA Appendix J 1970-1981 så gäller följande för bromskivor; " The discs may be replaced by others provided the area of the friction surface is not modified; the same does apply to the drums."

NYA TEKNISKA REGLER FÖR ERSÄTTNINGS BROMS OK.

Nu med nya regeln om broms ok; Se FIA Appendix K 2023 punkt 3.3.7 sid 14 nedan;

3.3.7 Where new and/or serviceable brake callipers are no longer available, equivalent alternatives may be accepted subject to body material, style, construction, weight, mounting types, number, and size of pistons as well as friction pad area being similar.

When multiple calliper types were homologated as extensions (or used in period on non-homologated cars), alternative replacement callipers may only be considered when all period options are unavailable. Evidence to support use of an alternative must be provided with an HTP application and if accepted will be specified on the document .

Att Navet (bellhouse) är löst på bromsskivan är extra viktigt nu när man har bestämt att man får använda broms ok från andra bilar. Detta för att kunna göra en enkel lösning med OK fästen och för att man skall slippa att modifiera homologerad hjulspindel. För homologerad hjulspindel får ej bytas ut. Även tjockleken på skivan bör vara fri så man kan använda flera typer av broms ok. Det är inte lätt att hitta ersättning broms ok efter nya regeln 3.3.7.
#13
Det råder någon form av missförstånd av historiska reg.besiktare om hur historiska reglerna fungerar  för G2, H1. H2 och I (se exempel)!

Svenska Bilsportförbundet bör därför klargöra vad som gäller bättre!

Exempel! Alla FIA homologeringar har en tidsperiod angiven när bilen var aktiv som tävlingsbil! se FIA Historic Database!

Ta t.ex. Opel Commodore GS homologeringhandling no;5242 https://historicdb.fia.com/car/opel-commodore-gs Enligt FIA  World Motor Sport Council (WMSC) är denna homologeringhandling giltig mellan 1968-11-02 till Januari 1978-01-01.

Det betyder att FIA Appendix K har godkänt att denna bil går att köra i historiska klasserna G1 (1968-1969), G2 (1970-1971), H1 (1972-1975), H2 (1976-1976), I (1977-1978). Reg.besikting skall enligt FIA Appendix K ske i den grupp som den aktuella(sökande) ägaren anger. (se punkt 4.1.3 i FIA Appendix K) Enligt FIA Appendix K är det de tekniska reglerna för respektive grupp/klass som gäller (dvs. väljer man G2 är det FIA Appendix J 1970 och 1971 som gäller som tekniska regler och tolkningar)! Detta framgår av FIA Appendix K 2023 punkt 1.2 stycke 2, första punkten.

Har bilen en godkänd homologering i FIA Database så får den användas de tids perioder som FIA World Motor Sport Council (WMSC) har angett i homologeringshandlingen! Det är ju FIA´s principer som gäller, då kan man inte i Sverige hitta på annat! Aktuell FIA homologering har ju angivit att bilen har blivit använd som tävlingsbil dessa perioder.
#14
Teknik / SBF Batteriplacering
20 juni 2024, 18:37
Detta har SBF Historiska utskottet skriv i officella meddelanden:

Batteriplacering Historisk Bilsport
OM-HU-2023-04
FIA har uppdagat att det förekommer en del bilar med HTP som har batteriet monterat inne i kupén.

Utskottet vill nu påpeka att detta inte är godkänt i någon period före Period J2 enligt App-J 1990, och uppmanar alla som har denna installation att omgående flytta batteriet till antingen originalplacering eller till Bagageutrymmet vilket är godkänt f.o.m. period G1.

Om det uppdagas vid en kontroll kommer det att göras en notering på "Gula sidan" eller alternativt på anmärkningssidan i det senaste formatet av HTP.

https://www.sbf.se/sportgrenar/historisk-bilsport/officiella-meddelanden-hu/2023-06-28-batteriplacering-historisk-bilsport

Detta stämmer inte med de regler som står i FIA Appendix K, inte heller med FIA Appendix J som gäller som tekniska regler för G2, H1, H2 och I perioderna. I definitioner i App J gällande invändigt i bilen; så står syns inte batteriet så får det vara i kupén.

Varför läser inte SBF och HU reglerna som FIA hänvisar till?

Historisk bilsport bygger på internationella tekniska regler, Sverige (SBF och HU) har inte möjlighet att hitta på egna regler.

Att hålla på så här av SBF och HU gör ju bara att alla blir förvillade!

FIA ha en databas för alla bilar med HTP-handlingar, om man inte förstår reglerna så kan man ju titta på hur andra länder har gjort när man har gett bilar HTP-handlingar. FIA Databasen är full med bilder på bilar som visa på vad som blivit godkänt.

FIA Appendix J 1970 och 1971 är ett historiskt dokument på hur man gjorde  de år; det är ett mycket starkt bevis som styrker hur det var!

Här är ytterligare en G2 bil Alfa Romeo 1750 GTAM med HTP-handling, alu. kylare och batteri i kupén. https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/124581/alfa-romeo-1750-gtam

#15
Teknik / SV: HTP-ansökan
19 juni 2024, 19:40

Variant "Options" delar som ej är homologerade (som ej finns med i bilens homologeringshandling!)

Ovanstånde punkt gäller det som står i FIA Appendix J åren 1970-1977 tekniska regler om "varianter" och "options". Dvs delar som tillåts utan homologering som finns tillgängliga i t.ex. reservdelskataloger. Denna tekniska regel upphörde i FIA appendix J 1978 och framåt och då krävdes homologering för allt.

Så här det om "option" "variant delar i FIA Appendix J 1970-1977:

Options —definitions : a variant of the series-productlon. Accessories or equipment delivered on express request of the customer. By option Is there fore meant any equipment supplied in supplement to or In place of the basic model available on request, even if this equipment Is normally fitted on some seriesproductlon cars as Is the case, for example, on cars for export.

aa) Recognition of an option will be granted only If the optional equipment Is available freely at the manufacturer's or his dealers for any one wishing to purchase it. It must be mentioned in the manufâcturer s catalogue of spare parts for the model concerned and porooerlv Identified.

Några exempel på hur det gjordes förr med denna "Options paragraf" i de tekniska reglerna i Grupp 2 och 4;

Volvo 140 gjorde aldrig någon homologering på att det kom en ny torpedvägg 1973, inte heller någon homologering gjordes på 1974 årsmodell på att originalbränsletank blev ny och fick ny plats (samma som Volvo 240 1975).

I nyare Volvo 140 använde man den äldre instrumentbrädan tros nyare nyare utseende på utsidan.
 
Att man på Volvo 140 årsmodell 1974 och Volvo 164 årsmodell 1975 år bilar använde 1973 år stötfångare.

Att Volvo 164 hade 1975 kom med samma bakaxel och upphängning som Volvo 260, ingen homologering krävdes för att använda detta. Även tankplaceringen var samma som 260.

Camaro Gen 1 och 2 att man använde olika fronter och bakstycke fritt mellan olika årsmodeller, utan homologering under 70-talet i Grupp 2.

Camaro Gen 2 att den hade olika bakrutor detta användes också fritt på 70-talet i Grupp 2.

Att motorhuv i glasfiber fanns som originalreservdel till Camaro Gen 2. SCA Gen 2 Camaro som kördes av Frank Gardner 1973 hade detta. (Glasfiber förbudet som kom 1972 gäller inte för serieproducerade original delar i glasfiber eller plast).

Volvo 240 och Volvo 260 fick fram 1967-1977 använda 1030 och 1031 bakaxeln.

Volvo 242 GT reservhjulplåtar var tillåtna enligt denna regel från augusti 1977 till 1977-12-31.

Ford Mustang boss 1969 fick använda den nya fronten (1970 års) som kom i oktober 1969. Gjordes av bl.a. av Ford Motorsport med Frank Gardner Grupp 2 i England.

Ford Mustang 1969 fick använda scoop på motorhuven och bakskärmar med luftintag i Grupp 2. Användes bl.a. av förar legenden Allan Moffat som tävlar både i Europa, USA, Australien.