Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Tommy J.

#1
Generell diskussion / Re: Principfråga
23 augusti 2015, 20:01
Hej Per,
Båda dina exempel är regelbrott och skall skrivas in i dokumentet i HTP´n. De skall också kontrolleras vid
nästa tävlingstillfälle. Har felet/-en åtgärdats korrekt skall en besiktningsman med behörighet intyga att de åtgärdats.
Åtgärden från besiktnings ansvarige efter park fremé har historiskt varierat betr. dina uppmärksammade fall och inbegriper även spårvidd. I det senaste exemplet är min erfarenhet att man varit fexibel upp till ett mindre påslag. En Mini t.ex. ökar spårvidden automatiskt propotionerligt till vagnshöjden. Ett antal herrar blev diskade i 1000 Cupen ( torde varit 2008 ), p.g.a. att bilarna var för breda. Men vanghöjden berördes inte vid detta tillfälle. Betr. enbart vagnhöjden är min erfarenhet att man utdelat en muntlig reprimand och att felet skall åtgärdats till nästa tävling. Sist vad gäller vikten tolkar jag att undervikt skall bestraffas med uteslutning får prislistan.
Jag har vid ett antal tillfällen vägt in bil på mina kalibrerade INTERCOMP vågar. Sedan på banan har jag bett om att få bilen vägd. Aldrig har RHK´s våg stämt med min egen! Dock skall man bemärka att det endast är vågen på banan som gäller. Tycker någon behörig borde besvara detta.
Tommy
#2
Delar Säljes / Re: Hot Stuff
06 augusti 2015, 08:23
Transponder
GoPro
SÅLDA

Tommy Jagerwall
#3
Delar Säljes / Hot Stuff
05 augusti 2015, 13:23
Jag säljer dessa racing tillbehör. Som nya, fungerande:

Lap Timer ( Roll Center )  1500:-
AMB Transponder laddbar 220V/12V med hållare och alla tillbehör i kartong  2.500:-
GoPro Black Edition ( anv. 2ggr ) med stort kort och tillbehör + WiFi fjärr 2.500:-
Longacre Vidvinkel backspegel med fäste för bågen och digitalur. Kanonsmart så man vet tiden eftersom tydligen loppens varv inte anges utan en tid + ett varv.  600:-
Alt. Hela rasket: 6000:- Inget prutande på några priser.

Tommy Jagerwall
tommy@jagerwall.se
0708 108181
F.ö. är varenda pinal såld!
#4
Generell diskussion / HJÄLP
29 juli 2015, 08:09
UNDRAR OM NÅGON KAN TA MED, SOM SKALL TILL KÖPENHAMNS GP, TVÅ STYCKEN DÄCK TILL HEM TILL SKÅNE? TACKSAM FÖR HJÄLP.

ANDERS BOSTRÖM
0709 281773
#5
Den 1 Maj 2015 lämnade JAN BORGFELT jordelivet efter en tids sjukdom.
Vi i RHK känner honom kaske mest som producent tillsammans med Kicki Berlin av klubbens medlemstidning RUTFLAGGAN. Deras        företag Ögats Glädje servade ett flertal motorklubbar med medlemstidningar och kataloger.
Jan var till yrket fotograf och tillika en stor MG entusiast. Bl.a. ledde han MG klubben under många år.
Vi är många RHK´are som kommer att sakna Jan.

Tommy Jagerwall

#6
Generell diskussion / Hundkoja
27 april 2015, 17:29
Betr. nya regler HTP/REGL. pre -65 2015.
Det finns nya detaljer betr. App.K Touringcars BMC Cooper S. En av dem är bakre krängningshämmares utförande. Fia har fått för sig att om det finns ett " BLADE " från toristions staven till infästningen i t.ex fäste i bromsskölden ( vanligast ) så är det icke OK.
Deras flagranta uppfattingsmiss är att i tidernas begynnelse efter hand hade man ett bultat/vridbart " Blade " för att öka eller minska krängarens styrka I dag har detta " BLADE " bara funktionen av att förbinda staven och in fästningspunkten! Svetsat eller bultat.
Nu skall den vara i ett stycke. Punkt slut. Jag har tillverkat ett nytt l d:o i rätt fjäderstaål att passa de mest förekommande kit satser typ KAD och Minispares. De passar dessa kit satser som direct replacement och uppfyller kraven. Dessutom är de uppdaterade till 19 mm så de ger en betydligt behagligare " resa " med mindre bakhjulslyft och mindre understyrning. De är också utrustade med sido förflyttnings stop. Intresserad så ring 0708 108181 alt. tommy@jagerwall.se. Priset är 2.350:-/st. Kompl. härdat och eloxerat.
Välkommen
#7
JA, DÅ BÖRJAR DET DRA IHOP SIG TILL FINAL AV FÖRSÄLJNINGEN AV MIN 970S.

ANNONSEN HITTAR NI PÅ RACECAR DIRECT. KAN GE ETT UNIKT ERBJUDANDE PÅ EN UNIK BIL! SKULLE VILJA ATT DEN STANADE I
SVERIGE. FÖRMODLIGEN ENDAST INTRESSANT FÖR EN SERIÖS VINNARSKALLE MED HJÄRTAT PÅ RÄTT STÄLLE?!

TOMMY

0451 81400
#8
Hej Lotsen,
Utmärkt navigerat! Som du skissar/tänker är definitivt en bra lösning om man som bl.a. förare är intresserad av sin hälsa och framtid.
Det negativa är att ett arbets-EKG säger bara en del av ev. problem ( vilket du tydligt ger beskrivning av ) som kan finnas. MEN, det är en bra bit på vägen och bör uppmuntras. Detta är nu/snart ett folkhälso problem som måste lösas snabbt så vår sjukvård inte kapsejsar p.g.a. dålig ekonomi och  navigering! Det positiva är att hjärtsjukvården verkar ha oanade resurser vilket vi skall vara mycket tacksamma för.

Tommy Jagerwall
#9
JAG TROR ELLER UPPLEVER INTE ATT LOTSENS KOMMENTAR VAR RIKTAD MOT MIG. HAJJAR DU NU? LEV VÄL DU MED.

TOMMY
#10
Neej Roos det tror jag INTE. Nu måste vi däremot försöka lösa detta. Min tes är var och en för sig enl. instruktion från läkare som i sin tur har fått ett PM från kompetent och kunnigt specialisthåll. Sedan behöver vi ett " signalsystem " från föraren till flaggposten när en bil stannar plötsligt vilket INTE flagg posten kan veta. Täckt bil öppnar föraren dörren och allt OK. Ingen öppen dörr åtgärd. Öppen bil upp med armen OCH SAMMA PROCEDUR. Bör införas PER OMG.
Tommy Jagerwall

P.S. Jag är verkligen ledsen att behöva vara katalysatorn till detta problem. Men, det är allvarligare än det låter D.S.
#11
Jaha, det var ju några " knäppa " värderingar. Stor tid att vakna och se och förstå vad vi talar om. I sak har ni intressanta påpekanden men de är inte relevanta inte ens intressanta. BUH! Vi måste inse att det är för allmännyttan och vårt eget bästa att vi inser att det är en solklar rättighet att köra race men detta inbegriper tyvärr inte verkligheten om vår hälsa, inte ens om alkohol kommer in i bilden, utan att åldern tar ut sin rätt i fosterlandet Svedala. Fel föda, osunt leverne och röka! Min gode vän Prof. Ulf Dahlström på Universitets sjukhuset i Linköping, tillika han som skriver på alla nya läkarlicenser och arbetar för WHO gjorde en forsknings uppgift åt FN i Ukraina för några år sedan. Ett pat tusen ur lokal befolkningen, mellan 25-65, undersöktes betr. kranskärlsproblem d.v.s det vi talar om i huvudsak. Inte ett säger enda fall kunde spåras. Detta är ett problem för hela den moderna västvärlden och om enl. experterna detta inte kan hejdas och åtgärdas i alla fall i Sverige så går vi förr eller senare under både materiellt och resursmässigt på våra sjukhus. I all denna bedrövelse kan vi dock skönja ett stort ljus i slutet av tunneln. Vad gäller hjärtåkommor finns f.n. inga ekonomiska hinder utan detta prioriteras i högsta grad inom sjukvården. Vi visste att detta Moment 22 läge var verklighet, för flera år sedan, och jag måste i alla fall göra mitt bästa för att råda bot på detta. Sorry, så ligger det till!
Kan nämna att jag haft int. lic. många decennier och lurade mig att tro att jag var helt OK! Arb.-EKG är inte allt men en god start.

Tommy Jagerwall
Tommy Jagerwall
#12
Hej Chefen,
Kan jag vara till hjälp ställer jag mig till förfogande i den tävlandes perspektiv. Sedan får läkarna sköta det medicinska och SBF det
juridiska. Men jag lovar återkomma efter nästa undersökning på vägen till ett sundare liv och att få förmånen att vara frisk och kunna
rejsa i gen! Men som Bosse säger är detta en astronomiskt komplicerad fråga eftersom om krav skulle ställas på arbets-EKG skall ni
veta att väntetiden är lång och kostar skjortan om man inte har en husläkare son vänligen skriver en remiss.
Tommy Jagerwall
#13
Tack för ditt mycket kompetenta inlägg i frågan om hälsa och ålder i att utöva vår kära sportgren. Det finns två sidor i sak. Att ha ett
brinnande intresse och/eller sitta nöjd med alla mästerskap i bagen, när du når min ålder. Men å andra sida kör vi ju ( enl. många RHK´are ) bara för det är kul. Konstigt då att vi har poängtabeller, mästerskap och pokaler. Varför kör vi inte ut på banan en timma för 3000 kronor och sedan är nöjda? Det kräver mindre fysisk insats! Racing är magiskt fysiskt. Garanterat!
Samtidigt vet vi nu betydligt mer om människans fysiska förmåga och att hon lever längre. Därför har det nog blivit på detta viset.
Men OK, jag är hemskt ledsen att just jag skulle vara orsak till allt detta. Förlåt mig, jag gjorde det inte på flit. 2010 efter Anderstorp mådde jag pyton. Gick till lasarettet eftersom jag hjärt konverterats två ggr. tidigare. Sa åt hustrun att jag kommer snart hem och var borta två veckor senare med fyra bypass och en kevlar klaff. Observera nu att jag frågade professor Paulsson vid Lunds universitets klinik om det vat OK att fortsätta tävla och han enkelt tillstyrkte. Så blev det ett par mästerskaps vinster till, jag mådde bra och trodde givetvis att det var ingen fara på taket.
Där har du bakgrunden. Vi kommer till Velodrom loppet och i Söndagens final har jag mycket vaga minnen vad som hände. Återupp-
livnings procedur ( bl.a. var vår ordf. dotter med som är läkare i detta arbete, TACK DU ), lyckosam. Ambulans Karlskoga lasarett och ambulans till Örebro. En STENT fixade det igensatta blodkärlet men jag var i koma. Ambulansflyg till Kristianstad där jag vaknade på IVO efter åtta dagar och undrade givetvis vad jag gjorde där. Sedan kommer det som anknyter till Lotsens och Bosses
inlägg! Om vi frånser min rabiata rehab, pro training och vilja bygga en bättre fysik jag tappade så finns mer att säga om hur vi kan
bedöma friskhets faktorn hos ( låt oss begränsa det där ) just mig. Detta gäller givetvis alla.
När jag blev utskriven och frisk lät jag mig inte nöja mig. Så jag bad mina mycket duktiga läkare om råd huruvida det fanns met-
oder att mäta graden av mitt till frisknande. Jag informerades om att det fanns en ovanlig " överkurs " som kallades hjärtscitigrafi.
Det innebär att jag skall cykla upp till 150 slag/min. En isotop sprutas i blodvenen och sedan äter man och går en lång promenad.
Sedan fotograferas man med en gamma kamera 360 grader. I mitt fall visade det sig att det fanns ngt litet kvar så det blir nästa vecka ny kärlkramps röntgen.  Skulle det visa sig vara en ny eller borttappad förträngning lägger de in en ny STENT. Sedan torde jag vara helt friskförklarad. Mot ovanstående hoppas jag för allas skull att " myndigheten " nöjer sig med ARBETS EKG. Men för oss som gjort ett 20 tal ( arb. EKG ) hoppas jag SBF i så fall fixar detta på ett smart sätt. Annars kostar det! Alla storys skall ha ett bra slut, eller hur. Tre dagar efter jag vaknat ur koman var jag uppe och gick . Eller som W.C. Fields sa - " a man who hats children and
drink whisky, can´t be all bad ". Problemet är att jag gillar inte whisky!
Tommy Jagerwall

#14
Generell diskussion / Re: GULFLAGG
23 oktober 2014, 13:35
TACK, Anders och alla ni andra. Mycket vettiga och trovärdiga synpunkter i detta spörsmål. Skulle alla " felaktiga " domslut revideras skulle total resultaten ändras ganska avsevärt! Med det säger jag inte, för trovärdighetens skull, att alla tjuvstarter och ev. signaler varit fel. Inläggen belyser problematiken till fullo och duger gott för att snarast ta en rejäl till på detta och fatta kloka beslut. En bild säger mer än tusen ord. Det borde beaktas innan domarna kategoriskt förkastar den tävlandes rätt att i sak hävda sin uppfattning. I tanken " hellre fria än fälla " bör man kanske som domare värdera rimligheten att " slippa undan " vid tjuvstart och omkörning vid gulflagg. Jag tror ingen tävlande gör detta på flit utan de två bidragande orsakerna är domar miss alternativt slarv från den tävlandes sida utan i akt och mening tillskansa sig oförtjänta fördelar. Hur sedan kommunikationen fungerat mellan flaggpostering och domare är
nog en helt annan femma. Jag tror alla ser domarens problem i sak men som sedan blir fel i realiteten.
Tommy   
#15
Generell diskussion / GULFLAGG
14 oktober 2014, 18:16
Både i fjol ( undertecknad och Runius ) och i år ( Skårner och Mohlin ) tilldömdes dessa herrar bestraffningar p.g.a. att ban domaren ansåg att alla kört om under gulflagg. Våra protester ville ingen höra på utan " domarn dömer och inga bönder ".
Nu har Mr. Charlie Whiting ( Formula One Race Director ) en gång för alla klarlagt hur gulflaggs situationer skall bedömas. Jag cit.-
" if you see a yellow flag/signal in the corner ( jag antar han menar var än flagg posten står ) you don´t have to obey it until you get to it ". Det betyder att det är tillåtet att köra om ( i båda dessa fall ett mycket långsamt fordon ) innan du kommer till själva gulflaggen
alt. signalen. Samtidigt gäller regeln att du skall lätta på gasen i gulflaggs sektorn. Det vore tacksamt om vi kunde få en gällande re-
gel tolkning från " våra " bandomare eftersom de inte till lämpar FIA och Whitings regelverk.

Tommy