Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Anders Jensen

#1
Teknik / Ogiltiga hjälmar FIA 8858-2010
26 mars 2024, 16:00
Som Åke Hansson mycket riktigt tog upp på årsmötet så gäller nya krav för hjälmar från och med 1/1 2024.
Hjälm med FIA godkännade 8858-2010 är ej längre godkänd i utlandet.
Giltliga till 31/12 2028 är med FIA 8860-2010.
Giltliga till ?? är FIA 8859-2015 och 8860-2018.

Tyvärr så är SBF Tekniska regler 2024 ver.1 EJ uppdaterad gällande hjälmar för de som kör internationellt.
Där står felaktigt att dessa 8858-2010 hjälmar fortfarande är giltiga.

Du hittar FIA etiketten på hjälmens bakre insida om du viker ned stoppningen.

Här finner du dokument gällande godkända hjälmar.
https://www.fia.com/sites/default/files/l25_standards_for_helmets_7.pdf

#2
OT / Super saloon och andra goa bilder
02 januari 2023, 17:54
Hittade massor av goa inspirationsbilder på
 
Dave Smith Photos
#3
Teknik / Ogiltiga bälten från 2023
25 november 2022, 13:36
FIA informerar:

Safety Harnesses in compliance with FIA Standard 8853-2016

"Safety harnesses in accordance with 1988 FIA Standard 8853/98 will not be valid from 31.12.2022. As from 1.1.2023, cars in compliance with any article of Appendix J must have a safety harness installed in compliance with FIA Standard 8853-2016. Please note that historic cars in compliance with Appendix K may be authorized to use a safety harness in accordance with FIA Standard 8854/98 or 8853-2016, depending on the class."

Åke Hansson tog upp detta på RHK´s söndagsmöte i Vadstena men bra att veta för er som INTE var på mötet.
/Anders
#4
Tävlingar / SBF dekal
09 maj 2022, 12:39
Det står i rapporten från årsmötet att SBF rekommenderar att man använder deras dekal på alla tävlingsbilar och från och med nästa år blir det obligatoriskt för alla att använda den.
Var hämtar man ut dessa?

Mvh
Anders
#5
Behöver 4st 13"x 8", ET -12, 4x108mm fälgar till MK1 Escort.
Alternativt 2st 13"x 9", ET -24, 4x108mm.

Har du några fälgar, eller tips på några, så ring eller maila mig på 0708-166161 / andersjensen96(at)hotmail.com

MVH
Anders
#6
Jag fick ett mail från Morten Klepp i Stavanger som har sin 1964 Fiat Abarth 850 TC (med 1000 motor) till salu.

"-Jeg har ikke brukt den til racing. Bilen ble kjøpt av M Borella, Milano som kjørte historisk racing inkl Nürburgring, og  Goodwood Revival i 2011 sammen med A.Merzario. 
Bilen står i Amsterdam, hos Strada e Corsa, se https://stradaecorsa.com/projects/1964-abarth-850-tc-nurburgring/.
Vurderer å hente den hjem. Det er høy pris for en "småbil", men villig til å gå ned på pris om det kan kan finnes et godt hjem i Sverige."


Mvh
Morten Klepp
Stavanger
+ 47 99 10 15 23


Du kan även nå Morten på  morkle"at"online.no


#7
FIA Historic Motor Sport Commission
The Council approved the 2020 calendar for the FIA Historic Championships as follows:


FIA Historic Hill Climb Championship

24‐26 April, Austria, Rechberg
29‐31 May, Czech Republic, Ustecka 21
05‐07 June, Czech Republic, Ecce Homo Sternberk
12‐14 June, Slovenia, GHD Gorjanci
03‐05 July, Italy,Trento Bondone
10‐12 July, Italy, Cesana Sestriere
28-30 August, Slovenia, GHD Petrol Ilirska Bistrica
18‐20 September, Croatia, Buzetski Dani
25-27 September, Italy, Coppa Chianti Classico


FIA European Historic Sporting Rally Championship

13‐14 March, Spain, 67 Rally Costa Brava
02‐04 April, Italy, 35 Sanremo Rally Storico
24‐25 April, Czech Republic, 28 Historic Vltava Rally
21‐23 May, Spain, 911 Rally Asturias Historico
19‐21 June, Hungary, Mecsek Rallye
16‐18 July, Austria, Rally Weiz
14‐15 August, Finland, Lahti Historic Rally
17‐19 September, Italy, 31 Rally Elba Storico
15‐17 October, Switzerland, Rallye du Valais Historique


FIA Trophy for Historic Regularity Rallies

02‐04 October, Switzerland, Alpine Challenge


FIA Lurani Trophy for Formula Junior Cars

24‐26 April, Germany, Hockenheim
23‐24 May, United Kingdom, Brands Hatch*
19‐21 June, Italy, Misano
10‐12 July, Italy, Imola *
07‐09 August, Germany, Nürburgring
02‐04 October, France, Dijon


FIA Masters Historic Formula One & Sports Car Championships

31 July–02 August, United Kingdom, Silverstone GP
04‐06 September, Netherlands, Zandvoort
25‐27 September, Belgium, Spa‐Francorchamps


FIA Historic Formula 3 European Cup

04‐06 September, Netherlands, Zandvoort
#8
2017-05-30 09:44

Förtydligande om kompositer ex. Kolfiber och Kevlar:
Förtydligande av HU:s officiella meddelande från Januari 2017 angående Kolfiber och Kevlar. Det som finns homologerat i J1 och J2 är självklart tillåtet att använda i J1 och J2. Fram till och med Period I förekommer dessa material på extremt få bilmodeller. Materialen får ej användas om det ej användes på bilmodellen på perioden. Tejp/ Folie med Kolfiber eller Kevlar utseendet är ej tillåtet i någon period av Appendix K. Säkerhetsdetaljer som stolar innefattas självklart ej av det ovanstående.

Förnyelse HTP eller Ny HTP:
Vid ny HTP eller förnyelse av HTP så gäller följande minimigränser för skyddsburen/ROPS. Period F-G2. Huvudbåge 38x2,5mm eller 40x2mm, övriga rör 40x2mm eller 38x2,5mm. H1 och framåt. Huvudbåge 45x2,5mm eller 50x2mm, övriga rör 40x2mm eller 38x2,5mm.

Stötdämpare:
Stötdämpare enligt 2017 Appendix K Bilaga I. Om det ej framgår att den på bilen monterade stötdämparen använts under perioden så krävs redovisning av bevis att dom använts.

Utbyte/Ändring av Remskiva på Volvo B23 motor, Homologering 5626: På grund av många frågor om, ett flertal olika åsikter och tolkningar angående om remskiva på Volvo 240 med B23 motor får bytas mot annan remskiva/mindre remskiva så har HU haft flera informativa utbyte med ett flertal olika parter.
Beslut: HU har beslutat att generellt tillåta byte av remskiva från och med Period G2 (1/1 1970->) under förutsättning att utbytesdelen speglar det historiska arvet i Appendix K, den ska alltså vara i samma färg som förr, INTE t.ex. gul eller blåeloxerad på bilar där det bevisligen inte användes förr.


Tändsystem:
Tändsystem skall vara enligt homologeringshandlingen, periodspecifikationen, Appendix J från perioden och vad som står i Appendix K. Detta innebär att en fördelare för ej utbytas mot en modernare variant som inte finns med i homologeringshandlingen, fanns den tillgänglig ska bevis redovisas att den användes på bilmodellen.

Vad är tillåtet att använda i Appendix K:
Många frågor kommer om vad som är tillåtet i Appendix K. 1: Fanns detaljen inte på Perioden så är det ej tillåtet. 2: Fanns detaljen på perioden men bevis är ej redovisade för det användes på just din bilmodell så är det ej tillåtet att använda nu. 3: Var det "Fritt" under perioden men bevis saknas för det användes på just din bilmodell så är det ej tillåtet att använda nu. 4: Står det ingenstans att det är tillåtet att använda detaljen, då är det förbjudet. 5: Delar homologerade i grupp 2/4 får inte användas i grupp 1/3. 6: Delar som makulerades 1:a Januari 1976 får inte användas efter detta datum. 7: Bilmodell = Homologering. En Escort 1300 är inte samma bilmodell som Escort RS 2000.
#9
1000cc / Poängställning i Tusencupen
22 maj 2017, 06:57
Då kan ni se poängställningen i Tusencupen efter deltävling 1 och 2 på Kinnekulle under "Tävlingar" - Poängligan 2017.

http://1000cccupen.com/tavlingar/
#10
Teknik / Databasen för FIA Historic
07 april 2017, 14:32
Databasen för FIA Historic nu tillgänglig.
FIA:s nya hemsida för Historic Motorsport med databas är nu tillgänglig, hemsidan uppdateras löpande men innehåller redan nu mycket information. Hemsidan har en sökbar databas med fordonshomologeringar där man kan titta på valt fordons upplagda homologeringar. Hemsidan innehåller även periodspecifika regler, info om evenemang och mästerskap och kopior av periodspecifika Appendix J. Databasen fylls löpande på med homologeringshandlingar och regler för att bli en stor samlad resurs för Historiskt tävlande.
De homologeringshandlingar som finns i databasen är endast ett hjälpmedel för att underlätta och öka förståelsen för den aktuella bilmodelens periodspecifikation. Vid skapande av ett Historiskt Tekniskt Pass (HTP) skall en original homologeringshandling beställas av Svenska Bilsportförbundet och bifogas till HTP handlingen.
Databasen hittar du för närvarande på http://historicdb.fia.com

Innehåller ifs några småfel som att Saab och Scania kommer från Spanien, vilket jag påtalat FIA att det är fel.
#11
1000cc / Appendix K 2022
20 mars 2017, 13:58
Den årliga uppdateringen av Appendix K finner ni på länken nedan.

http://historicdb.fia.com/regulations/appendix-k

Med vänlig hälsning
Anders
#12
1000cc / Appendix K
13 december 2016, 14:54
Tusencupens "Länkar" är uppdaterade med 2017-års upplagor av Appendix K och ISC – International Sporting Code.
(OBS! SBFs svenska version är fortfarande för upplaga 2014).

www.1000ccCupen.com

#34 Jensen
#13
Ville bara informera om att vi kör en backtävling i Borås 2016-04-30.
Inbjudan till HimlaSprinten finns på vår hemsida www.borasmk.se
Backen består av hårdpackad grus/asfaltsriv blandning och är ca 1000m lång.

Läs mer på vår hemsida http://www.borasmk.se
#14
Bilar Säljes / Mini Cooper 998.
30 december 2015, 14:09
Mini Cooper 998.
Fullt AppK besiktigad för både bana, backe och rally
1 omg rallydäck, 1 omg Dunlop racingdäck, 1 omg med besiktningsdäck
Rallyutrustning medföljer.

Uno X - 0521-255 255
#15
1000cc / Släckare, däck och tekniker
04 december 2015, 13:26
Lite info från SBF:

PROTOKOLL 05 Historiska Utskottet 2015

§ 41 Teknisk utrustning brandsläckningssystem
HU vill också förtydliga tidigare beslut att i nybyggda AppK bilar är kravet att ett
Brandsläckningssystem skall vara monterat. Kommer in i "gemensamma regler" hos SBF inom kort.
Gäller dock enbart rallybilar.

§ 43 Däck Historiskt tävlande Racing
Dunlop däck kommer att, under 2016, finnas tillgängliga till alla typer av tävlingsbilar, som tidigare har använt sig av Dunlopdäck.
Beslut: Därmed upphör dispensen för däck av typ Avon inom Historisk Racing under säsongen 2016.
Kostsamt att man inte får köra slut på däcken, Avon höll ju kanonbra så det är ju säkert en säsong kvar iaf på mina däck.
Har fått info från en engelsk förare att nytillverkade CR65 har mycket sämre livslängd jämfört med tex för 5år sedan.
Förr höll de nästan en säsong, nu knappt ett race på Spa.

§ 44 Ny Historisk Tekniker
Utskottet välkomnar Magnus Nilsson tillbaka som Historisk Tekniker efter nästan två års frånvaro.


#16
Nu finns regelverket för RM Historisk Racing 2016 publicerat.  :Y: :Y:  flag

http://web.sbf.se/regler/up/15/HB_RA_RM_regler-2016.pdf
#17
1000cc / Tack för mig
15 september 2015, 13:35
Kära tusencupare.
Det  var med mycket blandade känslor jag tog mitt beslut att avsäga mig som er klassrepresentant och avsluta mitt engagemang i tusencupen.
Jag antar att det märktes vid vår prisutdelning på Falkenberg då jag på grund av alla känslor inombords inte fick fram ett enda ord. 

Mitt engagemang att driva tusencupen och dess speciella värdegrunder och anda framåt varade i stort sett på dagen 9 år.
Då, 2006, var det att sköta websidorna som var det primära och ni var 23st som tävlade i tusencupen under det året.
Under åren ökade engagemanget och vi har tillsammans under dessa år bland annat utvecklat en egen poängräkning, har egen priscermoni och har sedan några år tillbaks ett uppskattat tavellotteri vid finalen. De senaste åren har deltagarantalet dubblerats sedan 2006 och jag är övertygad om att vår speciella anda har bidragit till detta.
Tyvärr kände jag att engagemanget blivit för omfattande och började bl.a. gå ut över mitt tävlande.

Det har varit väldigt svårt att komma fram till beslut och givetvis hade det varit kul att fira 10år med 1000cc cupen men några händelser de senaste åren har gjort att beslutet att avsäga mig engagemanget blev än mer angeläget.

Jag vill rikta ett särskilt tack till min gamla "parhäst" Dan Henningsson, Tobias Svanberg m. familj och naturligtvis Mats Lundqvist.

Tack för mig och lycka till i framtiden.
Vi ses förhoppningsvis under säsong 2016.   
#18
1000cc / Totalseger i RHK Cupen 2015
15 september 2015, 07:31
Grattis till alla vinnare på Falkenberg men ett särskilt stort grattis till MIKAEL MOHLIN som pga sin dubbelseger välförtjänt knep första platsen totalt i hela RHK Cupen!  :Y:
Strongt gjort.  Beer
#19
1000cc / 1000cc Nordic Cup på Knutstorp
09 september 2015, 16:02
Som förträfflig avslutning på säsongen kan man köra 1000cc Nordic Cup på Knutstorp anordnad av vår danska broderorganisation HMS under helgen 3-4 oktober.
Startavgift 1650:-DKr. Sista anmälningsdag 25 september, efteranmälan = +500:-DKr
Vid färre än 12 deltagare ställs Cupen in.

Mer information, tilläggsregler, tidplan etc. hittar du här.
http://www.hms.dk/content/afslutningsl%C3%B8b-knutstorp

Ta chansen och bli "Champion of the 2015 1000cc Nordic Cup".  :Y: flag
#20
1000cc / Poängställning i Tusencupen
07 september 2015, 16:53
Inför finalen i Falkenberg så står det till på följande sätt i Tusencupens poängtabell (ej RHKs).  racesmile

http://1000cccupen.com/wp-content/uploads/2015/09/Poängligan-2015-04.pdf

Som synes så är det jämnt så det förslår i samtliga klassers toppskikt.

Rådet till Hr Daubner blir att han skall gasa  :D