Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Tommy J.

#1
Delar Säljes / Hot Stuff
05 augusti 2015, 13:23
Jag säljer dessa racing tillbehör. Som nya, fungerande:

Lap Timer ( Roll Center )  1500:-
AMB Transponder laddbar 220V/12V med hållare och alla tillbehör i kartong  2.500:-
GoPro Black Edition ( anv. 2ggr ) med stort kort och tillbehör + WiFi fjärr 2.500:-
Longacre Vidvinkel backspegel med fäste för bågen och digitalur. Kanonsmart så man vet tiden eftersom tydligen loppens varv inte anges utan en tid + ett varv.  600:-
Alt. Hela rasket: 6000:- Inget prutande på några priser.

Tommy Jagerwall
tommy@jagerwall.se
0708 108181
F.ö. är varenda pinal såld!
#2
Generell diskussion / HJÄLP
29 juli 2015, 08:09
UNDRAR OM NÅGON KAN TA MED, SOM SKALL TILL KÖPENHAMNS GP, TVÅ STYCKEN DÄCK TILL HEM TILL SKÅNE? TACKSAM FÖR HJÄLP.

ANDERS BOSTRÖM
0709 281773
#3
Den 1 Maj 2015 lämnade JAN BORGFELT jordelivet efter en tids sjukdom.
Vi i RHK känner honom kaske mest som producent tillsammans med Kicki Berlin av klubbens medlemstidning RUTFLAGGAN. Deras        företag Ögats Glädje servade ett flertal motorklubbar med medlemstidningar och kataloger.
Jan var till yrket fotograf och tillika en stor MG entusiast. Bl.a. ledde han MG klubben under många år.
Vi är många RHK´are som kommer att sakna Jan.

Tommy Jagerwall

#4
Generell diskussion / Hundkoja
27 april 2015, 17:29
Betr. nya regler HTP/REGL. pre -65 2015.
Det finns nya detaljer betr. App.K Touringcars BMC Cooper S. En av dem är bakre krängningshämmares utförande. Fia har fått för sig att om det finns ett " BLADE " från toristions staven till infästningen i t.ex fäste i bromsskölden ( vanligast ) så är det icke OK.
Deras flagranta uppfattingsmiss är att i tidernas begynnelse efter hand hade man ett bultat/vridbart " Blade " för att öka eller minska krängarens styrka I dag har detta " BLADE " bara funktionen av att förbinda staven och in fästningspunkten! Svetsat eller bultat.
Nu skall den vara i ett stycke. Punkt slut. Jag har tillverkat ett nytt l d:o i rätt fjäderstaål att passa de mest förekommande kit satser typ KAD och Minispares. De passar dessa kit satser som direct replacement och uppfyller kraven. Dessutom är de uppdaterade till 19 mm så de ger en betydligt behagligare " resa " med mindre bakhjulslyft och mindre understyrning. De är också utrustade med sido förflyttnings stop. Intresserad så ring 0708 108181 alt. tommy@jagerwall.se. Priset är 2.350:-/st. Kompl. härdat och eloxerat.
Välkommen
#5
JA, DÅ BÖRJAR DET DRA IHOP SIG TILL FINAL AV FÖRSÄLJNINGEN AV MIN 970S.

ANNONSEN HITTAR NI PÅ RACECAR DIRECT. KAN GE ETT UNIKT ERBJUDANDE PÅ EN UNIK BIL! SKULLE VILJA ATT DEN STANADE I
SVERIGE. FÖRMODLIGEN ENDAST INTRESSANT FÖR EN SERIÖS VINNARSKALLE MED HJÄRTAT PÅ RÄTT STÄLLE?!

TOMMY

0451 81400
#6
Generell diskussion / GULFLAGG
14 oktober 2014, 18:16
Både i fjol ( undertecknad och Runius ) och i år ( Skårner och Mohlin ) tilldömdes dessa herrar bestraffningar p.g.a. att ban domaren ansåg att alla kört om under gulflagg. Våra protester ville ingen höra på utan " domarn dömer och inga bönder ".
Nu har Mr. Charlie Whiting ( Formula One Race Director ) en gång för alla klarlagt hur gulflaggs situationer skall bedömas. Jag cit.-
" if you see a yellow flag/signal in the corner ( jag antar han menar var än flagg posten står ) you don´t have to obey it until you get to it ". Det betyder att det är tillåtet att köra om ( i båda dessa fall ett mycket långsamt fordon ) innan du kommer till själva gulflaggen
alt. signalen. Samtidigt gäller regeln att du skall lätta på gasen i gulflaggs sektorn. Det vore tacksamt om vi kunde få en gällande re-
gel tolkning från " våra " bandomare eftersom de inte till lämpar FIA och Whitings regelverk.

Tommy 
#7
Har nu haft möjlighet att tala med de främst inblandade som hjälpte mig i Karlskoga. Tack vare er lever jag, kommer inte få några men och mår idag ganska hyggligt. Jag är så imponerad av hur ni hanterade situationen och jag förstår nu vilka kval Pelle och Bruno blev
tvungna att ta ställning till. Men givetvis ingen nämnd och ingen glömd. Fantastiskt att komma hem efter flera veckor och allt inkört i garaget och omhändertaget med varliga händer och tankar. Tusen tack alla vänner och jag hoppas vi ses snart igen. Hur framtiden ser ut för mig och mitt liv med racingen har jag ingen aning om men det ser inte ljust ut milt uttryckt. Jag vill inte utsätta mig för detta en gång till !!!! ej heller mina medtävlare. Jag har ett förslag hur vi löser ett lika senario i framtiden på ett enkelt sätt. Återkommer!

Bästa tänkbara hälsningar till er ALLA, tusen tack.

Tommy Jagerwall
#8
Sir Jack Brabham stilla avlidit i sitt hem I Australien vid en ålder av 88 år. Med tanke på att han var född 1924 så betyder det att när han vann Kanonloppet 1967 i F2 ( Huvudtävling ) var han 44 år. ( Men det är ju givetvis ingen ålder, snarare rena ungdomen, jämfört med evigt unge Erik Berger.
Jag har aldrig haft någon het idol i racing men närmare än så kan bara Black Jack komma. På den tiden hade jag börjat jobba för tidningarna och filmade även ett antal Kanonlopp. Jag dokumenterade honom både i bild och text och han var sannerligen ingen vanlig " farbror "! Han såg heller inte ut som en typisk racing driver. Han var reslig, talade lite lågmält och utstrålade ett lugn och kompetens av oförglömligt slag. Han var inte alltd lätt att förstå p.g.a. sin accent. Detta ackompanjerades av hans team kolega Dennis Hulme som också var en rese. ( De skulle ha svårt att få rum i en F1`a 2014 tror jag ). 1967 kom Brabham till Karlsoga med sitt F2 team och det året var det 1000cc som gällde. Honda var motor leverantör. I upplaga 1 bromsade den 130HK och i tvåan 150 HK. ( Det skulle jag ha i 1000cc Cups Kojan ). Det är dax för start och iklädd sin silver Bell och Good Year jacka hoppar han ner i sin Brabham och kör mot bron för den traditionsenliga paraden med Lasse Engberg ( tävlingsledare ) och Bofors musikkår. Han kör genom depån och upptäcker att motorn går på tre cylindrar. Filmkameran rulla och min puls stegras. Vad kommer karln att göra? Samtidigt kommer hans mekaniker galloperande med stift och nyckel. Vid det laget har Brabham klivit ur och fått av motorkåpan. Hans ciefmec. skall precis påbörja stiftbyte när Sir Jack sliter nyckeln och stiftväskan ur hans händer och gör jobbet själv. Efter som tiden runnit iväg tar han av sig jackan, sätter sig i F2´an, åker ut till start och vinner loppet.
Jag tycker inte någon matchar hans karriär och framgångar. Inte ens Enzo Ferrari för han fick gratis det framgångsrika F1 stallet Lancia av italienska staten. Brabham skapade allt själv och DNA´t vittnar hans tre söner om med all tydlighet.
Må han träffa alla sina racepals hos S:t Per och drömma om gamla tider vilket jag tog mig friheten också att göra med att dela med
mig till dig. Nu kör vi mot Kågeröd och Knutstorp Revival.
Tommy Jagerwall   
#9
Generell diskussion / STORT TACK
14 april 2014, 11:09
Stort Tack alla bilvänner för gratulationerna på min 70 års dag.
Tommy Jagerwall
#10
Är det någon som har någon erfarenhet av deras garage&transportförsäkringar? Priser etc.
Tack på förhand.
Tommy Jagerwall
#11
Teknik / LUCAS 25D
04 mars 2014, 17:16
Jag har funnit en leverantör i England som tillhandahåller Lucas 25D fördelare. Det är en perfekt kopia av originalet som inte gått att köpa nya sedan decennier tillbaka. De är standardmonterade med röd rotor och 32oz. brytarspetsar. Festplattan för brytarna och kondensatorn är den rätta med pinne för brytaren som originalet hade. Bara den i sig har man kunnat köpa när de ibland funnits att hitta till ett pris av 400-500SEK.Fördelarlock följer samt low tension lead.Det följer ett diagram så du lätt kan se utslaget i grader vid samtliga varvtal. Jag har tidigare köpt kraftigt begagnade fördelare och det har varit svårt eftersom sällan hittar man någon som inte klämkransen är skadad eller sönder klämd. Danielsson har en duktig man i Västerås och så finns Lucasdoktorn i London. De tar 1000-
1500SEK för att renovera upp en gammal 23D. Är du intresserad så tag kontakt med mig! Rätt pris!
Tommy ( tommy@jagerwall.se 0708 108181 ).
#12
OT / Michael Schumacher Skadad
30 december 2013, 04:01
Michael Schumacher skadade sig allvarligt söndag f.m. i Franska Alperna. Han brände lagg off pist med sin son när olyckan hände
och räddningshelikopter var snabbt på plats. Han vårdas nu på Grenoble´s Universitets sjukhus och läget är kritiskt. Han har bl.a. ådragit sig skall skador. Han bar hjälm vid olyckstillfället. Han var vid medvetande när ambulansen kom med föll i koma vid ankomsten till sjukhuset! Teamet på sjukhuset består bl.a. av läkare vilka har hög kompetens på skall och ryggradsskador. Jag återkommer då jag vet mer och tills dess kan vi bara hoppas på det bästa, hålla tummarna och be till högre makter.
Tommy "41
#13
Generell diskussion / God Jul
22 december 2013, 17:53
NYA TAG 2014, OCH TILLS DESSA TILL ER ALLA:

GOD HJUL OCH GOTT NYTT ÅR

TOMY JAGERWALL
#14
OT / Inlägg 1000-cupens hemsida
09 december 2013, 17:39
Till Anders Jensen,
Jag skulle försöka informera om KAPTEN och TV kanal 9 kl. 22.00 på 1000Cup sidan. Så jag plockade ner min gamla Windows PC och till min förvåning upptäckte jag att nu går det inte heller att göra inlägg med Windows PC´n. Att vår hemsida har ratat data-
kriterier typ SAFARI och en rad anda är sedan länge kännt men efter att i dag uppdaterat min Windows PC är det kört även där. Ocha om ngn. annan uppdaterat som jag hur i H. fixar de detta. Jag har bett om att SAFARI etc. skulle rimligen kunna ordnas men ETT ÅR har gått nnu och problemet kvarstår???!!! Märkligt eftersom SAFARI och min MAC synkar med RHK,????!!!!
Tommy #41
#15
Generell diskussion / ALLA
17 oktober 2013, 18:02
Nu har jag loggat in fyra gånger. Det finns tre entréer att göra detta. Sedan  när det äntligen tar kommer jag till 407 forbidden. Vilket bonnigt trams.
Jag undrar om det finns någon som kommer till Hjo som kan tamed en växellåda till Stockholm givetvis mo ersättning. I så fall v.g kontakta mig. 0451 81400  ,  0708108181  , tommy@jagerwall.se.

Tack

Tommy #41
#16
Teknik / Lambdamätare
28 september 2013, 15:41
Det finns en gammal oskriven regel som säger : " domar´n dömer och inga böner ". Så jag vill inte väcka någon upprivande debatt i frågan betr. lambdamätare utan bara berätta och belysa konsekvensen. Till finalen i Falkenberg gjorde jag en tavla p.g.a. ett nattjobb vilket Pierre Carlsson, Kil, var vänlig att assistera och slita hela natten. Så jag glömde att göra en rutinjustering vilken Patric Bjurhovd och Christer Wigren upptäckte söndag morgon och det urbrända stiftet lades åt sidan och motorn gick med acceptabelt komressionstryck. Till trots att jag vann så ville jag kolla. Nu i morgon blir det England för att fixa topp och kolvskada! En sak är dock säker. Hade jag haft lambdan monterad så hade detta kunnat elimineras, åtgärdats och mycket onödigt besvär och givetvis stor kostnad undvikits. Synd på en helt ny motor kan man tycka. Men, jag har gjort fel erkännes och detta var förbaskat onödigt! Det är bara som vanligt att bita ihop.

Tommy #41
#17
1000cc / Grillafton
11 juni 2013, 07:17
Hur blir det betr. grillafton när vår egen kolliderar med RHK´s?
Tommy
#18
Jag noterar att, grrrr, för att ta del av den s.k test inkl.i anmälningsavgifen så gäller detta till KL. 12.00. Därefter är det bara att betala om man vill testa mera. För de flesta gäller att gå upp i tidiga ottan om man vill utnyttja detta "gratis"
erbjudande?! Sedan kostar det ännu mer! Där går gränsen.
De flesta bilarna har stått över vintern och med det ekonomiska nationella läget har säkert de flesta blivit klara för race de sista dagarna. M.a.o. behövs test i allra högsta grad. Jag tycker att det är illa skött att detta hanteras på detta sätt. Vi, RHK, som betalar och finansierar banägarens villkor borde kunna kräva mera. Speciellt med omtanke att bilarna förhoppningsvis skall kunna göra ett bra race till allas lycka!
Kör du sedan som jag 1000 Cupen får du inte ens testa på " norra slingan " så allt detta med test blir prov utan värde. Jag förstår att jag är väldigt udda, gnällig och vrång. Annars borde väl någon mer än jag gjort denna notering.
Jag tycker det är skit och det står jag för.
Inte för att jag vill vara cynisk men att seriös test kan också vara rent säkerhetstänkande i dessa vara eller icke vara HANS tider. MOTOR RACING IS DANGEROUSE står det alltid på Engelska depå pass. I helgen omkom Patric Devereux i en hundkoja på Donington i ett race i Masters Series. Hoppas det finns någon som ser facetten i mitt inlägg.
#19
Tävlingar / Premiär Anderstorp 2013
02 maj 2013, 22:27
Kan vi få besvära om en tidplan, Tack!

Tommy #41
#20
Vart tog Finlands racet vägen?

Tommy