Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Ordförande

#1
Generell diskussion / Gott Nytt År
31 december 2011, 14:00
Önskar Er alla ett riktigt Gott Nytt År
Pelle Svensson
#2
Generell diskussion / Årsmöte
11 december 2011, 20:15
Nu är det dags att börja tänka på årsmötet.

Det kommer att avhållas den 11/2-12, så sätt av den dagen.

Inbjudan och dagordning kommer inom det snaraste.

Observera att namnförslag till styrelsen ska vara hos valberedningen senast fyra veckor före årsmötesdagen.
För motioner om stadgeändringar eller annat av årsmöteskaraktär gäller två veckor före årsmötesdagen och sänds till klubben sekreterare.

Pelle Svensson
Ordförande
#3
Bilar Säljes / Reynard 888
27 november 2011, 11:02
Nu är Janne "Flach" Nilssons SM vinnande bil till salu.
Ring eller maila mej om du är intresserad.
0706046464 eller ibsab@telia.com
#6
Generell diskussion / 1000 Cupen
22 november 2011, 18:29
Nu har 1000 cupen fått besök av Turkarna. se hemsidan
#7
Generell diskussion / Rutflaggan
05 oktober 2011, 16:04
Jag fick i dag "Nya" Ruttflaggan i min brevlåda. Vill bara tacka alla inblandade som hjälp till att göra detta som jag tycker otroliga lyft.

Det där med Bengtzon-Flodins historia från Våler om mej, kommer det att utkrävas hämd för så småning om, men tills dess är det väl bara att tugga sand och var tyst :-)
#8
Generell diskussion / Årsfesten 2011
05 oktober 2011, 15:22
Här kommer lite om årsfesten och programmet i Karlsborg den 12/11
Henrik kommer inom det snaraste att lägga ut anmälan här på hemsidan.
Anmälan senast den 6/11

Plats. Karlsborg
Tid. 12-13/11
Start. 12/11 kl.13.00 Slut. 13/11 kl.13.00

Program.
12/11
13.00 -14.00 Ankomst, inkvartering och lunch
14.00 -16.00 Besök på kastellet inklusive exklusiv DC3,a
16.30 -17.00 Eftermiddagskaffe
18.30 -19.30 Prisutdelning
20.00           Trerätters gala middag
21.00 -01.00 Dans och umgänge

13/11
09.30 -12.00 Planeringsmöte inför 2012
12.00           Lunch (för de som önskar)

Kostnad för allt, då klubben har bidragit med 300:- / person
I dubbelrum 1025:-
I enkelrum    1250:-

För den som ordnar boendet själv.
(Möjlighet att parkera husbil finns)
Hela programmet utan boende: 675:-
#9
Nu säljer jag min Royale RP 21, på grund av nya vilda ideer och garagebrist.
Bilen är i sådant toppskick att du kan sätta den på väggen i stället för Mona-Lisa.
Allt som du behöver för att racea i Europa finns med, (om du väljer att racea med den) så som drevsatser,karossformar, extra hjul, HTP handling etc.
Priset är 125.000:- sek. prutat och klart för allt.
Ring mej på 070-6046464 eller maila på ibsab@telia.com.
#10
Bo på Bofors Hotell i samband med
Velodromloppet
Bofors Hotell byggdes 1930 för att imponera på
internationella kunder och är helt anpassat för
viktiga möten och representation på högsta
nivå.
Under det första halvseklet var Bofors Hotel en
intern angelägenhet, uteslutande tillägnad
företagets gäster och högsta ledning. Under
1990-talet öppnades det välbevarade hotellet
äntligen upp för företag och privatpersoner och
för många har det blivit ett självklart val när de
befinner sig i regionen. Det är idag Karlskogas
internationella mötesplats och hotellet som går i
italiensk villastil är ritat av arkitekt Wilhelm van
Eyck som även inspirerats av Art Déco och tidig
funkis. Bofors Hotell är en oas som förenar
svunna tider i de storslagna, men hemtrevliga,
salongerna och det moderna Karlskoga med
framtidens visioner.
I samband med Velodromloppet kommer Bofors
Hotell att fungera som officiellt Racing Hotell
och bjuda på den bästa servicen och bästa
boendet till reducerade priser.
Pris för två nätter fredag – söndag:
Enkelrum 2 350.- 3 300.- (ord.pris)
Dubbelrum 2 950.- 3 840.- (ord.pris)
Svit 3 950.- 5 190.- (ord.pris)
#11
Aptitretare inför Velodromloppet
Vill Du gasa på gatorna i Karlskoga på lördag?

Varje år anordnar Karlskoga Tidning och Centrumbolaget en motorlördag på torget och i centrum av Karlskoga. Bilhandlarna visar upp vårens nyheter, det bjuds på musik från scenen och bilar och motorcyklar från olika klubbar visar upp sig. Som en del i arbetet med att popularisera Velodromloppet kommer en del av området ägnas åt en utställning av bilar som kommer att köra Velodromloppet. Som pricken över i:et så har vi dessutom fått tillstånd att köra lite i centrala Karlskoga mellan 14.00 och 15.00. Det lär bli mycket folk eftersom arrangemanget annonseras kraftigt i området från Karlstad till Örebro och vi önskar att kunna visa upp ytterligare bilar på torget. Har Du en bil som passar in och kan komma till Karlskoga mellan 10.00 och 14.00 så är Du hjärtligt välkommen, har Du dessutom lust att åka några rundor och kanske t.o.m. har ett extra säte för att skjutsa en passagerare är det ändå bättre. Karlskoga Tidningen har genomfört en tävling där vinnaren ska få åka med någon en sväng på lördag, se bifogad annons.

Vill Du veta mer går det bra att maila på tony@tonyring.com eller ringa
0708-909999 
#12
Tävlingar / Nya bilar i 1000 cupen
01 april 2011, 14:34
Glädjande nog kan man konstatera att 1000 cupen växer och växer. Det senaste tillskottet är Per Sturesson som dammat av sin Simca 1000 kubiks Super Salon bil från 1964. Bilen har turbo med restriktor vilket gör att bilen går in i 1000 Cupen. Bilen ger på bakhjulen ca.160hk uppger Per. Per Själv har efter att varit frånvarande från racingen i mer än 25 år, nu börjat träna upp sin grundfysik, allt för att kunna ge alla "Hundkoje" åkare inklusive Jagervall en ärlig fajt under 2011.
#13
Forumet / Hemsidan / God Jul och Gott Nytt År
20 december 2010, 08:14
Jag vill efter ett intressant och lärorikt år som ordförande, tacka för det gångna året och önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt År.
Pelle Svensson
#14
Formel / Formula Slicks-Vingbilar
27 september 2010, 10:42
Under avslutningshelgen så hade vi ett möte för klassen Formula slicks.
Där beslutades att nästkommande år så kör vi enligt följande:
Formula Ford 2000. Klassen finns i två tidskattigorier men de vill bedömmas som en klass.
Formula Opel
Formula 3. Kommer att särbedömmas enligt App.K
Övriga bilar som kan deltaga i heatet är formelbilar med slicks,vinge och max. 2liters cylindervolym och som har en historia i Fiaklasser. Gränsen på 2liter har tillkommit på grund av att vi inte har banor som är tillåtna för mer i skandinavien.
Det beslöts också att förbjuda däck med kevlarstomme och "tuggummi" slitbana.
Hälsningar
Pelle Svensson
#15
Våra kära tekninker har tagit fram en liten manual om rutiner vid deltagande i våra tävlingar. Detta är menat att vara ett stöd för dej som är ny eller känner dej lite vilsen.

Vad händer eller hur skall man gå till väga vid en historisk bantävling"?

Denna information skall förhoppningsvis ge dig som nybörjare den vägledning som kan behövas under en tävlingshelg. Eller dig som kanske tävlat i en massa år, men har glömt bort hur det var, egentligen...


•   Anmälan till en tävling
•   Ankomst till tävlingen
•   Tävlingsbesiktning
•   Besiktningsproceduren
•   Tidsträningen
•   Line-up
•   Målgång
•   Park fermé
•   Teknisk efterkontroll
•   Hemfärd efter tävling


Anmälan till en tävling När du anmäler dig till en tävling, eller när du har fått en inbjudan till en tävling, så blir du informerad vad som gäller för just den tävling du tänker deltaga i. Läs igenom denna information. T.ex. kan det stå att du skall skicka in en kopia av den första sidan av din gällande HTP. Detta är för att arrangören skall ha möjlighet att se vad för bil du har, vilken period den tillhör samt vilken klass och heat den skall tillhöra. Efter godkänd anmälan erhåller du en startbekräftelse från arrangören. I denna, eller i inbjudan, framgår också vad som gäller om du eventuellt får förhinder att delta i tävlingen.

Ankomst till tävling
När du kommer till platsen för evenemanget skall du gå, i de flesta fallen, till sekretariatet där du visar upp din, licens och medlemskort i den SBF-anslutna klubb du har din licens i, samt betala startavgift om detta inte redan är gjort i samband med att du skickade in din anmälan.  Här får du också ytterligare information inför tävlingen, som t.ex. eventuella förändringar i tidschema, samt det besiktningsprotokoll som du skall ha med till besiktningen.

Tävlingsbesiktning
Vid de flesta tävlingsarrangemang behöver du inte besikta bilen före den fria träningen, men det kan vara bra att ha gjort denna besiktning i alla fall i god tid.
Besiktningen är en säkerhetsbesiktning som går ut på att konstatera att bilen är säker för dig och dina medtävlare att använda på banan, samt att bilen stämmer överens med sin HTP. (För icke historiska klasser, SBF vagnbok.)

Vid en tävlingsbesiktning finns det följande personal:

•   Teknisk chef
•   Teknisk kontrollant
•   Tekniker
•   Besiktningsmän/Kvinnor

Teknisk chef har till uppgift enligt SBF regler att kontrollera, tillsammans med erforderligt antal tekniker, att bilarna uppfyller de säkerhetskrav som ställs och att bilarna är enligt HTP och Appendix.

Teknisk Kontrollanten skall enligt SBF regler övervaka besiktningen, dess organisation och genomförande.
 
Teknikern skall vara en HTP Reg. Besiktare, dvs. en som är behörig att utfärda HTP och därmed är insatt i Historiska bilars utförande.

Besiktningsproceduren är en kontroll av din bil och din personliga utrustning, ungefär som vid ett besök hos bilprovningen.
Följande kontrolleras med avseende på din bil, dess utrustning och din personliga utrustning:

•   Att bilen är ren och snygg. (se Appendix K artikel 5.2)
•   Att bilen är i enligt med den HTP som är utfärdad för bilen.
•   Att bilen är korrekt enligt Appendix K.
•   Att bilen inte har något glapp i styrning, hjulupphängningar, etc.
•   Att bilens däck är korrekta för bilen och inte är slitna eller skadade.
•   Att bilens tank och dess kringutrustning såsom slangar och pumpar med anslutningar är korrekta och utan läckage.
•   Att bilens inre säkerhet är korrekt med avseende på säkerhetsbåge eller bur, stol, bältet samt övriga inre detaljer. (Vad gäller stol och bälten skall de vara enligt gällande SBF regler.)
•   Att bilen inte uppvisar något läckage avseende på olja eller annan vätska.
•   Att bilens motorutrymme är rent och snyggt, samt att dess elektriska utrustning inte har några fel som kan orsaka problem eller fara för dig eller dina medtävlare.  
•   Samt för vissa biltyper, att belysningen fram och bak fungerar.

Följande kontrolleras med avseende på din personliga säkerhetsutrustning:

•   Din hjälm skall vara enligt SBF, s regler.
•   Din brandsäkra overall samt underställ samt handskar och skor skall vara enligt SBF, s regler.

Vid eventuella felaktigheter på din bil eller din personliga utrustning, och om du inte är nöjd med den förklaring du har fått till eventuell anmärkning, be om att få ett ord med den tekniska chefen. Och är du fortfarande inte nöjd, tala då med den tekniska kontrollanten, vars uppgift är, att bistå vid diskussion och tolkning av regelverket. Samt slutligen om du fortfarande inte är nöjd med de svar du har fått, kan du tala med domaren/domarna.

Undvik starka verbala uttryck vid en eventuell diskussion över besiktningspersonalens beslut, det brukar inte lösa problemet eller diskussionen. Besiktningspersonalen vid en tävling är där för att säkerställa du och din bil skall uppfylla de säkerhetskrav som FIA har ställt upp och som SBF/RHK eller klubben som arrangerar tävlingen är skyldiga att se till att de följs.
Kom ihåg att när du skrev på anmälan har du därmed accepterat de krav som ställs på dig vid en tävling. Ingen av besiktningspersonalen är där för att jävlas med dig eller med din bil, Det kan vara bra att hålla i minnet att alla funktionärer är där helt frivilligt på ideell basis för att du och dina medtävlare ska kunna utöva er hobby.

Tidsträningen är den stund när du kör för att få bra plats vid starten och därmed ha en bra möjlighet till en god placering i tävlingen.
Kom ihåg att se till att du har din transponder monterad och att den fungerar. Vid vissa tävlingar finns möjlighet att låna eller hyra transponder av arrangören.

Line-up är en plats i maskindepån där du placeras så att du hamnar rätt på startplatsen, annars kan det bli många sköna minuter som går till spillo för dig och dina medtävlare. Kom till Line up i god tid, ta det lugnt och ge akt på vad funktionärerna vill att du skall stå för att komma till rätt plats vid starten.

Målgång
Är som regel början till slutet av en tävling När du kör tillbaka till depån efter målgång, får du hänvisningar av funktionärerna vart du skall åka för att komma till det område som utgör park fermé. Det kan också hända att ditt ekipage är uttaget till en teknisk efterkontroll, vilken i så fall också sker i park fermé eller i besiktningshallen.  

Park fermé är den plats där bilen skall stå i minst 30 minuter eller den tid som den tekniska chefen/kontrollanten anser är behövlig.
Om någon vill lägga en protest på din bil, eller du vill protestera mot en medtävlare, är det under denna tid som man kan utföra denna klagan. I området för park fermé får ingen, utöver tekniker vistas i under den tid som anges för park fermé.

Teknisk efterkontroll är en förutbestämd kontroll, där den tekniska chefen utfärdat en rekommendation till arrangören över vad som skall kontrolleras på de bilar som är slumpmässigt uttagna. Vid en efterkontroll som kräver en djupare besiktning och eventuell demontering av vissa komponenter på bilen, kan krävas att föraren och hans mekaniker skall närvara. Samma förfarande gäller om din bil är föremål för teknisk kontroll i det fall någon medtävlare har protesterat över att din bil inte är korrekt enligt de tekniska reglerna.

Hemfärd efter tävling
Observera att arrangören kan ha angett tidpunkt, för när din bil tidigast får lämna maskindepån.



OBS: GLÖM INTE ATT HÄMTA UT DIN HTP FRÅN BESIKTNINGEN INNAN DU

ÅKER HEM!
#16
Inbjudan
Hultfreds Motorklubb inbjuder härmed till
Nationella rekordkörningar på stående 500 meter och 1000 meter samt flygande kilometern, i av tävlingsledaren godkända fordon.
I samtliga literklasser enl. FIA:s reglemente.

Rekordkörningarna kommer att hållas på Hultsfreds flygfält, den 3 oktober 2010.

1.   Kravspecifikation:
Sträckningen är uppmätt med en tolerans under 1 mm, lutning fullt godkänd. Tidtagning sker med fotocell på 500 resp. 1000 meter. Körningen sker åt bägge håll och tiderna läggs ihop och delas på 2. Uppnådd tid anges med 3 decimaler. Banan består av slipad betong och har ett mycket kraftigt fäste.

2.   Arrangör:
         Hultfreds Motorklubb,
          Tävlingsledare: Lennart Lindström, Linson@telia.com (tävlingsfrågor)
Bitr. tävlingsledare: Ronny Olsson, abd.olsson@telia.com (platsfrågor, övernattningar mm)
Tekniker: Björn Andersson, bjorn.a.bengtsbo@gmail.com (fordonstekniska frågor)   
3   Villkor:
Startavgiften är 1500:- vilket medför 2 hela försök samt lunch för förare och en medhjälpare, del av markhyra, tidtagning samt det säkerhetspaket som är fastställt. Summan kan betalas in på bankgiro: 254-2777 eller kontant vid ankomsten. Vill Du köra både stående och flygande har Du en total avgift på 1500:- + 1200:-. Anmälan skall göras på www. Hultfred MK.se (OBS inget S i Hultfred)
Vid ankomst får Du fylla i en anmälningsblankett (två om Du skall köra bägge tävlingarna), som sedan ligger till grund för Din medverkan. Godkända SBF-licenser för förare är: Rally, rallycross, racing och dragracing och eventuellt go-cart. Engångslicenser kan utfärdas.
Första start beräknas till 09.00. Det finns ingen fast starttid, utan efter besiktning, kan Du köra fram till startfållan och Du släpps sedan ut till start av befintlig personal.
Den uppnådda tiden anges sedan på anslagstavlan, och den tiden är preliminär. Exakt tid fastställs efter kontroll av samtliga tidsremsor.
Startnummer anges på en liten decal, fastsatt på vänster hörn på frontrutan. Vi kör stående tävlingen först och flygande därefter.
För körning mot flygande kilometern, gäller anpassade regler, som genomgås. i samband med förarsammanträdet.
Nu gällande svenska rekord, hittar Du på SBF:s hemsida, rubrik Racing och därefter resultat.
Ankomst kan ske på lördag em, men ingen körning får förekomma förrän på söndagen. Området är avspärrat och Du bör meddela bitr. TL om Du vill anlända på lördagen.

Välkomna.
Hultfred Motorklubb.
#17
Generell diskussion / Grattis Conny
09 augusti 2010, 09:06
Grattis Conny 
I dag fyller vår glade tekniker Conny Johansson 70 år.
Jag vill på RHK,s medlemmar vägar, önska honom en bra födelsedag och samtidigt tacka för allt bra arbete som han gör för klubben och historiskmotorsport.

#18
Generell diskussion / Midsommar
25 juni 2010, 08:18
En trevlig midsommar på Er alla. Ta det lugnt med snapsen och sillen, så att ni är i bra kondition nästa helg :-)
Hälsningar Pelle Svensson med mekar och "Hangarounds"
#19
Generell diskussion / Velodromloppet
21 juni 2010, 20:35
Tack alla deltagare,funkisar,Bruno etc. för en trevlig och kul helg på Gelleråsen.
#20
Tävlingar / Köpehamns GP
08 juni 2010, 09:56
Tommy i Köpenhamn behöver hjälp med några bilar till ProAm klassen i Köpenhamn. Någon som känner sig manad , så maila mej på ibsab@telia.com
H- Pelle

Jeg vil bede dig forespørge om nogen 1-3 stk. svenske biler i klassen periode G 1601 til 2500 har lyst til at deltage i ProAm- med en kendt pro som medkører.

Løbet går over 2 heat med kørerbytte hvert heat samt div træning og tidstagning.
Det er gartis og med flotte præmier- sidste år var 1-price et flot Tag heuer ur + pokaler.
Der vil være betalt hotel for 2 personer men ellers ingen betaling for ats tille op.

jeg vil være meget intereseret i Posrche og BMW 2002- tænker lidt på Lennart Bengtson !

Det skal være "pæne og pålidelige" biler .

Eventuelle intereserede kan træffe mig med spørgsmål på tk@kjehr.com eller +45 40551060.

På forhåbnd tak for hjælpen.

/Tommy