Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Håkan L

#1
Bilen såld till Halmstad för vidare färd inom RHK cup!
#2
Till salu!
Van Diemen RF87 Formel Ford 1600 från 1987. Bra skick, startklar med Nationell HTP senast tävlad med förra året. Extra delar såsom hjul, plastdelar och utväxlingar medföljer.
Pris 95.000 SEK
Intresserad?
Kontakta Håkan Lindevret 0730-279180 eller hakan.lindevret@gmail.com
#3
Formel / SV: FF1600 bilar stående
19 augusti 2012, 10:27
Jag har en del RF88 delar, bla plast.
Ring mig på 0730279180 om du är intresserad.
/Håkan Lindevret
#5
Formel / SV: Ralt formelbilar
16 september 2010, 09:03
Hej
Så här står det i Appendix L som bl.a reglerar licenser internationellt.

ARTICLE 8 - INTERNATIONAL DRIVER'S LICENCE FOR HISTORIC CAR EVENTS
8.1) The FIA Historic International Driver's Licence is valid, within the category of cars for which it is issued, for all FIA sanctioned speed events for historic cars and is compulsory for such events unless the driver is a holder of any grade of the normal FIA International driver's licence (see Articles 2 to 5).
Speed events are, for the purpose of competitions for historic cars, events where speed is the determining factor for the results
or where an average speed of over 50kph will be attained. 

8.2) FIA Historic International Driver's Licences are subject to all
rules concerning International licences set out in the FIA
International Sporting Code, Chapters 2 and 8. 

8.3) The FIA Historic International Driver's Licence will be
distinguished by a large H overprint. 

8.4) ASNs issuing the licences will be responsible for
determining the qualifications required for the different grades. 

8.5) Licences are valid for the following categories of cars as
defined in the international regulations for historic cars. 

Grade H1: all historic cars except for Thoroughbred Grand Prix.


FIA gör alltså ingen skillnad på Formel och andra bilar när det gäller licenser.
Har man H1 licens får man köra alla historiska bilar utom Formel 1 och liknande, se punkt 8.5 ovan.

Har man tex Racing Grade C får man också köra alla Historiska bilar, se punkt 8.1.

Dock är det SBF som utfärdar och bestämmer regelverket för vilka kvalifikationer som krävs för att få olika typer av internationell licens, se punkt 8.4.

SBF skiljer på Formel och andra historiska bilar för nationella licenser (Tävlingsregler RA). Om man tex bara har klassningen  Historisk Racing får man inte köra Historisk Formelbil. Även här är det SBF som bestämmer kvalifikationerna för respektive klassning.

Min tolkning av ovanstående är att om man har en internationell licens med klassning H1 får man köra Historisk Formel både internationellt och nationellt.

Om man däremot ansöker om internationell historisk licens så har SBF satt upp ett regelverk som bygger på den nationella indelningen, dvs det skiljs på Historisk Formel andra Historiska bilar och man måste ha en nationell licens för den typ som man ansöker om, det verkar åtminstone så av de ansökningsblanketter som SBF tagit fram.
#6
Övrigt köp & sälj / SV: DVD SSM 2009
01 januari 2010, 17:08
DVD:n landade hemma hos mig häromdagen.
Riktig trevlig racingunderhållning i vintermörkret.
Visar både den sociala delen i form av grillning och skitsnack såväl som en beskrivning av olika klasser.
Alla klasser visas förstås inte och merparten är sportvagnar, historiska klasser som visas mer ingående är 1000 cupen och Formel Ford.
Mycket intervjuande men också en del racingbilder från heaten, både från bankanten och kameror i bilarna.

Klart sevärd och gör en sugen på kommande säsong.

/Håkan L