Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Reggazzoni

#76
Formel / SV: Formel Fords hemsida
23 november 2016, 15:57
När man talar om trollen...

Klassrepresentant Henry Andersson har kallat till möte i Skövde den 3-4 febr 2017. Kan detta möjligen vara början till något nytt och vitaliserande för såväl klassen som sporten.

just publicerat på www.formelford1600.se

#77
Formel / SV: Formel Fords hemsida
23 november 2016, 14:23
Här är den gamla, tyvärr uppdateras den inte längre:
http://www.edabkeramik.se/ffc/index.htm

För ett tag sen var en ny FormelFordFörarFörening på väg att bildas genom ett initiativ från Kjell Nordberg,
( www.formelford1600.se ) men sedan en av klassrepresentanterna drog sig ur verkar intresset ha svalnat?

//Stefan
#78
Formel / Favoritsida i repris
17 november 2016, 20:01
Hittade idag en webb-sida som jag trodde var förlorad, och som jag saknat länge. Den verkar inte ha blivit uppdaterad i den takt som förut skett, men den finns: FFC:s gamla hemsida racesmile

http://www.edabkeramik.se/ffc/index.htm

Tack till er som bevarat den!  Beer
//Stefan
#79
Formel / Föråldra "nya" bilar?
13 oktober 2016, 17:00
Hej
Eftersom jag är en hängiven läsare av annonser där man säljer Formel Ford-bilar har jag noterat att i en av annonserna här på forat säljs en Reynard -91, där säljaren säger att med mindre ändringar kan den passas in som en 89:a, och det kan säkert stämma då Reynards chassin var i princip oförändrade från 1987-92.
Såvitt jag förstår är detta ett helt legitimt förfaringssätt när det gäller standardvagnar, men jag tror mig ha hört att kraven är tuffare när det gäller formelbilar? Kan någon kunnig person hjälpa mig att reda ut vad som gäller; Får man "föråldra" formelbilar?Blir det någon skillnad med nationell kontra internationell HTP?

Vänliga hälsningar
Stefan
#80
Generell diskussion / Re: Sabotage
23 augusti 2016, 13:46
Vem har drabbats av vad? Låter helt absurt.
Jag minns dock att en av mina konkurrenter fick bromsvågen omställd inför ett race i Danmark, varpå han kraschade i startsvängen, så det FINNS uppenbarligen luspudlar även inom vår ädla sport.
Det vore verkligen synd om alla måste låsa in sina bilar på kvällarna, vi fans gillar ju att strosa omkring i depåerna på kvällarna och titta.

//Reggazzoni
#81
Tja, tekniksprång och tekniksprång. Reynards chassien är ju i princip samma från 87-92, så de tog språnget redan 1987. Van Diemen uppdaterades frekventare, men 90-92 är ju väldigt lika varann så kan Van diemen -90 och Reynard -87 vara kat.J så kan nog de övriga också.

//Stefan
#82
Kom på att jag förresten har egna frågor:
När sammanträder HU, och kommer -91 till -93-bilarna inkluderas i kategori J, eller inför man en kategori Z?

//Stefan
#83
Hej Dan
Det som hänt är att RHK:s årsmöte har bifallit motionen, det vill säga att FF1600-bilar t.o.m. -93 års modell skall inkluderas i RHK:s tävlingsverksamhet.
Dock måste detta också godkännas av Bilsportförbundets historiska utskott, HU, innan det blir verklighet.

//Stefan
#84
Ser på Facebook att motionen kommer att gå igenom om HU också nickar bifall. Beer vad ska vi lobba för härnäst? Statsbidrag för klassen? Vi kanske kan söka kulturbidrag???

;D Stefan
#85
Sidan uppe igen.
Tack!

//Stefan
#86
Bosse, det kan nog tänkas att jag misstagit dig för "en potentat" p.g.a. dina många initierade inlägg på det här forat. Min avsikt har aldrig varit att trampa dig på tårna. Jag är ju som nämnts inte medlem i RHK och känner bara till debattörerna här till namn och i vissa fall tävlingsfordon.

Det jag VILL göra är att väcka lite känslor och knuffa på i debatten om en utökning av antalet årsmodeller i FF1600. Jag läste någonstans (fyrtiotalisten utomordentliga blogg???) att styrelsen tänker yrka på avslag för motionen, härav mitt prat om "potentater"...

Att jag tagit denna ståndpunkt är delvis av egoistiska skäl; bilarna från sent 80- till tidigt 90-tal ligger mig varmast om hjärtat då jag själv var aktiv under den perioden. Jag fantiserar ofta om att göra comeback med en bil från den eran, och en utökning av antalet tillgängliga årsmodeller skulle ju underlätta just den saken. Dessutom tycker jag att det känns det fånigt att utelämna tre årsmodeller i ett spann av 26 (?) år.

Jag har alls ingenting emot att FF1600 så småningom blir en egen, fristående, mer tävlingsinriktad klass, men jag tror att grunden för en sådan i så fall måste stöttas och startas upp inifrån RHK.

Så kom igen nu, ni som har rösträtt, stöd Kjells motion!

vänliga hälsningar
Stefan
#87
Forumet / Hemsidan / Re: En regel till!
02 mars 2016, 22:46
Näe, man behöver inte vara RHK-medlem, det räcker med att registrera sig på forumet. Sen är det bara att hacka loss på tangenterna.

Så gör jag exempelvis...

Om det nu är mig du syftar på i ovanstående inlägg är jag rädd att du blir besviken; Jag är inte RHK-medlem, eller ens ägare till någon racerbil, det enda stället på nätet där min begränsade racingkarriär berörs är på formulafordclassics hemsida där jag omnämns som tidigare ägare till Aslak Haugen-Heldals Van Diemen -85. Jag hoppas ju att kunna göra comeback i framtiden, men en titt i plånboken säger att det nog lär dröja :( Tills dess får man hålla sig till att då och då häva ur sig åsikter på diverse nätforum, eller drälla omkring i depåerna och sukta.

Dock tycker jag att du har rätt i sak, och lovar att bättra mig, med början redan i morgon.

Vänliga hälsningar
Stefan

#88
Vad behöver göras för att det ska bli som förr? undrar Fyrtiotalisten.

Jag är inte säker på att det går, klassens popularitet  byggde ju på att de allra snabbaste förarna körde där samtidigt som den var ekonomiskt överkomlig för gemene man. Idag lägger inte entusiasten upp en 300 000kr för en begagnad FR1600 och ytterligare 500 000kr (eller vad det kan kosta) för en säsongsbudget samtidigt som man inte vet om man får köra alls året efter för att reglerna har ändrats.

Den bästa chansen att få klassen att växa i Sverige är nog att bli lite friare med det befintliga reglementet, anpassa sig till resten av världen och t.ex tillåta de smidda vevaxlarna (SCAT) för att höja driftsäkerheten. Tyvärr låter det ju som om inte alla vill att klassen ska växa, åtminstone inte inom RHK.

Det där är ju en öm, puritansk tå som jag trampar på, men om finnarna lyckas få igång sin nya Kent-klass kanske smittan sprider sig vidare hit, och FF1600 Kent kan så småningom stå på egna ben precis som RHK-potentaterna föreslår. I närtid kan jag dock inte se detta hända, det är därför jag ställer mig bakom "Nyare bilar"-motionen.

För Fyrtiotalistens vidare utbildning inom FF1600 vill jag rekommendera att söka på "formula for festival" på Youtube, där ser man hur det var när det var "som förr i tiden"

//Stefan
#89
En av sveriges intressantaste motorsport-siter ligger nere. Vad har hänt? Kommer den tillbaka? Livet känns tomt och innehållslöst...

//Stefan
#90
Hörde ni, Bosse och Pelle? Ni kanske kan få som ni vill, J-bilarna kan exporteras till Finland! (Detta ska INTE tas på allvar ;) )

Fyrtiotalisten; förr var FF1600 det enda, rätta, bästa steget för kartingkillarna som ville vidare till Formel 1, oavsett i vilket land man var aktiv. Eftersom reglerna tillät en viss teknisk utveckling på chassi-sidan genom åren blev äldre bilar tillgängliga för oss entusiaster till en rimlig penning, och vi kunde jämföra oss och delta i samma tävlingar som Häkkinen, Lehto et al. Startfälten var fyllda till bristningsgränsen (ibland kördes både A- och B-final) och racingen var tuff och jämn och kul att titta på även längre bak i fältet. Det fanns Nordiska och Svenska mästerskap, och SSK körde ett klubbmästerskap för oss som tävlade på en lite lägre nivå. Allt detta tack vare att reglerna inte förändrades år från år.

Sedan kom Opel och förstörde alltihop med sin "Formel Opel Junior". Dessa hade ca 125 hk och gick således lite snabbare, vilket fick Ford att tro att man behövde en modernare motor för att inte bli omsprungna. Sedan dess har regeländringarna kommit slag i slag och dagens Formel Ford lockar varken deltagare eller åskådare.