Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Reggazzoni

#91
Hej
Jag vill också bidra med lite åsikter/synpunkter: Tiden står aldrig stilla, nya bilar blir med tiden gamla bilar och jag tycker att även RHK borde gå några små steg i den riktningen och här har man nu en lysande möjlighet. Jag tycker att man i fallet Formel Ford mycket väl kan flytta fram åldersgränsen tre ytterligare år, då ju 1993 är en naturligare gräns för klassen, nämligen slutet för Kent-eran.

Istället höjs här röster för att man blint ska rätta in sig efter FIA:s (åtminstone vad gäller FF1600) godtyckliga åldersklassificeringar, eller till och med (i en tråd från fjolåret) höja åldern för tillåtna bilar. Detta tycker jag verkar komma skrämmande nära snobbism, så länge startfälten inte är fulla. Argumentet att det finns risk för att folk vill tävla med sina bilar och inte bara visa upp dem känns också helt främmande, jag trodde att vi hade med just racingentusiaster att göra här??? Visst förstår jag att man inte vill krascha sin klenod och att tävlingsambitionen kan variera en del p.g.a. detta, men jag trodde att just racing var själva huvudsyftet med att skaffa sig en racerbil?

En fristående FF-serie låter jättekul, men när det provades härom året blev det ju ur svensk synvinkel en jätteflopp. Kanske finns det helt enkelt inte tillräckligt många formelbilsentusiaster i Sverige för att det ska funka?

Kom igen nu, RHK! Värna hela FF1600-klassen, låt alla Kent-bilar leva även om det riskerar att bli en klass där man tävlar på nästan allvar, rösta bifall för Kjells motion om förändring av åldersgränserna!

Vänliga hälsningar
Stefan
#92
Bilar Säljes / Re: Reynard 863
22 oktober 2015, 11:22
Tack för länken, Henrik. Tyvärr blev jag bara ännu mer förvirrad...
Är det inte att tänja för mycket på det där med "historiskt korrekt" att bara montera en restriktor? Kanske säkrast att sikta in sig på FF1600 i alla fall...
//Stefan
#93
Bilar Säljes / Re: Reynard 863
21 oktober 2015, 21:05
Den här frågan borde kanske ställas i en annan tråd, men jag blev nyfiken här och nu; om man skulle investera i en sån här bil, får man då vara med och åka i RHK´s Slicks-och-vingar-heat? Eller måste man leta reda på vagnens F3-historia och förse den med en likadan  motor som den en gång troligen hade?

//Stefan
#94
Formel / Re: FF1600 möte Skövde
10 mars 2015, 21:35
Någon ledande person inom FF (Klassförälder?) borde kanske ta kontakt med någon jämbördig i F-Vee och försöka ta reda på hur man får en formelbilsklass att växa, trots ålders- och prestandaskillnader i vagnmaterialet? för som Danne så riktigt påpekar stämmer inte Bosses resonemang i den klassen, även om det gör det i andra klasser. (Någon som sett en Porsche 356 på sistone? De var vanliga förr...)

Ytterligare en känga till Bosse (eller ansvariga för Formel Ford globalt): Formel Ford är inte längre ett alternativ för (den ekonomiskt utmanade) Gokartjunioren som vill uppåt, det har FF centralt sett till. Genom att ändra regelementet så drastiskt och så ofta finns inte längre möjligheten att skaffa en några år gammal bil och prova sig fram, i Sverige gäller att har man inte råd med FR1600 (eller annan svindyr klass utomlands) får man helt enkelt ge upp F1-drömmen. På samma sätt som man utarmar F1 från småteam, för övrigt. FF är en instegsklass till historisk racing, inte längre till en seriös formelbilskarriär. Tyvärr.

Vänliga hälsningar
Stefan
#95
Formel / Re: FF1600 möte Skövde
07 mars 2015, 19:54
Som jag förstår det finns det två skiljevägar här; dels hur man betonar företeelsen, HISTORISK racing eller historisk RACING, dels vad som är eller borde få vara historisk racing. För min personliga del blir jag gladare av att se (och eventuellt delta i) tävlingar som faktiskt är tävlingar, som ju bilarna är byggda för.

Den andra skiljevägen är mera komplicerad; i min mening är alla racerbilar som inte längre ingår i ett "riktigt" mästerskap historiska, d.v.s. även Zetec-bilarna och Duratec-Bilarna. Jag blir lite konfunderad av att folk verkar tycka att bilar från 1971 är "mera historiska" än t.ex. de från 1983 eller 1992. Var Gustav Vasa en intressantare kung än Karl XII bara för att han var från en tidigare period?  Sen får man naturligtvis sätta upp regler för var man vill dra gränserna, men så länge startfälten inte på långa vägar fyller maxgränsen för hur många bilar som får starta tycker åtminstone jag att man kan vara ganska lössläppt med såna begränsningar. Det blandas ju ganska friskt prestandamässigt i Slicks-och vingar-klassen som också är kul att titta på så jag kan inte se någon problematik med att ha stora spann även i Formel Ford.

Bosse skriver att " RHK som nog bör vårda sin historiska profil i första hand", men jag lovar dig Bosse, att även en Van Diemen RF91 med tiden kommer att bli jättegammal.  Om vi (ni) låter dem vara med på racerbanorna nu så kommer de att hjälpa till att hålla RHK vid liv och intressant för allmänheten en lång tid framöver. Om man däremot snöar in alltför hårt på den "historiska profilen" är jag orolig för att de accepterade bilarna blir så få och så dyra att vi till sist bara har kvar så få deltagare att det inte finns någon RACING kvar, bara HISTORISK... Och händer detta vill inte jag vara med, varken som förare eller åskådare.

Vänliga hälsningar
Stefan racesmile

#96
Formel / Re: FF1600 möte Skövde
28 februari 2015, 19:20
Hej Formel Ford-åkare.

Av ren nyfikenhet har jag, trots att jag inte är medlem utan bara formel ford-entusiast, ögnat igenom dokumenten från ert möte. Där framgår att flera personer anser att J-bilarna (de nyaste, såvitt jag förstår) borde tas bort ur tävlingarna för att få klassen likadan som den körs i övriga Europa.

Jag kan inte förstå hur detta skulle gynna varken historisk racing i allmänhet eller Formel Ford-klassen som sådan. Jag tycker snarare att man borde släppa in nyare bilar, kanske t.o.m. -94 (?) när Zetec-motorn infördes eller ännu nyare som man gör i England där man låter alla Kent-motorförsedda bilar vara med. Jag för min del hellre tittar på bra racing med många bilar snarare än ett rullande museum med få deltagare.

Formel Ford är ju en enastående instegsklass, men om ni vill att historisk Formel Ford ska bestå borde ni nog snarare förenkla inträdet i klassen, istället för att så att säga höja staketet. Jag är själv inte främmande för att börja åka när barnen flyttat ut, men då krävs det ju att klassen finns kvar och inte självdör p.g.a. brist på deltagande bilar.

Kanske någon insatt person kan förklara för mig varför jag har fel?

Vänliga hälsningar
Stefan racesmile
#97
Jag ber att få tacka för tipsen! Frugan lär tyvärr aldrig bli mer än mycket måttligt intresserad, så det där med semesterbudgeten törs jag nog inte röra, men jag har startat ett litet fondsparande, och köper då och då en trisslott.

Jag har kollat lite på "bli-rik-fort-tips" på nätet också, och det verkar som om sparande och kloka investeringar är den smartaste (och moraliskt mest försvarbara) metoden, så om någon känner till vad som är klokast att investera i så tas sådana tips också tacksamt emot.

Hur mycket kostar licens, personlig utrustning, test- och anmälningsavgifter och liknande nuförtiden? Vad bilarna kostar har jag ganska bra koll på tack vare längtansfull surfning på blocket och racecarsdirect.com

Formel Ford Zetec-bilar är ju just nu ganska billiga, är det någon som vet när nästa ålderskategori (appendix L???) kommer att tillåtas?

Hursomhelst verkar som att det kommer att dröja ännu några år innan det blir någon come back, tyvärr, men när ungarna flyger ut så kanske...
#98
Generell diskussion / Hur gör ni egentligen?
11 januari 2014, 21:44
Hej
Jag körde lite Formel Ford på 90-talet, men sen kom fru, hus, barn och så vidare emellan. Klådan i gasfoten har, trots att det var länge sedan, inte gått över och jag har på senare år följt RHKs verksamhet med ett växande intresse. Min våta dröm är att få köra F3, men vilken formelbil eller sportvagn som helst skulle kunna duga. Kanske till och med en kärra med tak...

Nu undrar jag hur en genomsnittlig tvåbarnsfarsa med huslån och vanligt arbete kan få livspusslet att innefatta några aktiva racinghelger per år? Hur gör ni? Vad försakar ni? Lyckas ni locka intresserade sponsorer? Alla tips mottages med största tacksamhet, jag vill så gärna vara med!  flag