Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - lotsen

#16
Tävlingar / SV: Mixade heat och prispall
09 november 2017, 17:08
Gäller väl i åtskilliga heat, d v s med flera FIA-klasser? Riskerar att bli en väldigt massa prispallar/utdelningar, eller?
Kan vi upprätthålla intresset bland publiken (och oss själva?) så länge?
#17
Lite tråkigt att det inte går att samordna lite mer här i Norden - kolliderar ju med RHK-tävlingen på Mantorp. Men OK, lite förståeligt, det är ont om helger under säsongen ...  :(
#18
Det här med klartextnamn verkar inte ha trätt i kraft?  ::)

Hittar sällan varken namn eller skonummer på de som gör inlägg, varken i deras signatur eller profil.

Är det något jag (som vanligt?) inte förstått?
#19
Bilar Köpes / SV: Formel Bil
17 maj 2017, 22:11
Om det är så lätt (och så billigt!) att hitta en raceklar formelbil, varför var det så få på Kinnekulle? Får ni inte tummen ur, eller ...?
I de flesta andra RHK-klasser får man både pynta betydligt mer och dessutom (oftast!) bygga färdigt själv.

Är skärmlösebilsförare lata eller senfärdiga, eller vad är problemet?  >:D
#20
Tävlingar / Tack SSK och RHK ...
15 maj 2017, 14:39
... för en väl genomförd racehelg på Kinnekulle! Trots skitväder, kyla, regn, lite för få bilar, blev det ändå, åtminstone i mina och Healeyteamets  :Y: ögon, en trevlig helg. Och vi var förberedda sedan förra året - glögg fanns med i husbilen!  Beer Inga förseningar, snabba bärgningar och överhuvudtaget trevligt omhändertagande. Snyggt jobbat!

Fixar ni sedan lite bättre väder  >:D så blir det ännu bättre 2018!  racesmile
#21
Tävlingar / SV: Rullande start - NEJ!
28 april 2017, 12:34
Nej till rullande start av flera skäl:
1. Är historiskt helt fel. Har man trimmat sin motor över dess ursprungliga kapacitet m h t resten av drivlinan och däcken etc, så har man ... Bara att trimma ner lite  ;D
2. Riskerar att ge alltför höga ingångshastigheter i den även i vanliga fall ofta ganska kaotiska första svängen.
3. Kräver ofta mer organisation etc vid banorna, risken för tidsödande omstarter ökar.
4. ... samt säkerligen flera bra skäl som jag inte kommer på just nu (fast ett skulle ju kunna vara att våra Healeys ofta är startsnabba!  :o )
#22
GT/GTS / Skärpning GT/GTS-åkare!
20 april 2017, 05:47
Healeydominans (igen)?  racesmile Av tolv anmälda till Kinnekulle är det sju Healey! Var är alla ni andra? Vore kul om fler ansträngde sig att få tummen ur det berömda stället och komma till start. Var är alla Elaner, Porschar, MG, Jaguarer mm mm?

Finns ju överlägset fler sådana än Healey i Sverige. Är det bilarna eller gubbarna  >:D som inte klarar av att bli klara eller fixar en racesäsong? Ta er i kragen och ställ upp, nu när RHK och SSK bjuder upp till dans. Är inte för sent än!
#23
Teknik / SV: Kylarvätska / glykol?
19 april 2017, 16:05
Har sett det Jan, men fått flera råd att destillerat vatten är bättre, blir mindre risk för avlagringar, salter etc. Köpte en 20 l dunk för 160 kr, så det var hanterligt!

Hej
På RedLine Sveriges sida står "Det går utmärkt att använda kranvatten."
http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter
Hälsningar Jan
#24
Teknik / SV: Kylarvätska / glykol?
19 april 2017, 07:11
Tackar! Ni var bättre än jag på att hitta skrivningarna, och tack för tipsen!

En avslutande (?) fråga: ni som kör med Red Line Water Wetter, använder ni vanligt kranvatten eller destillerat vatten? När jag googlar lite så verkar de övervägande råden från användare i USA vara att ska det fungera som anti-korrosionsmedel så bör/måste det vara destillerat vatten!
#25
Teknik / Kylarvätska / glykol?
17 april 2017, 18:13
Fick vid en besiktning 2016 lite "skäll" för jag hade glykol (motsvarande)  i  kylaren. Var inte tillåtet numera sa besiktningsmannen. Det handlade om att det blev halt på banan vid ev läckage.

Har försökt hitta var denna regel finns, men inte lyckats, vara sig i SBF:s regelböcker eller i FIA/RHK publikationer.

Någon som vet något? Och om det är så, vad kan man ha istället, som fortfarande minskar risken förr rost/korrosion i blocket/toppen? Blir lite jobbigt att tömma systemet före varje tävling och fylla på vanligt vatten, för att sedan efter helgen fylla på "det riktiga" igen.
#26
Innebär det att vi måste ändra våra signaturer, eller räcker det med att ha sitt namn etc i klartext i sin profil? Den är ju läsbar av alla (men sorgligt tunn för många användare).

Vore kul om profilerna vore lite mer uppdaterade och innehållsrika, ibland räcker inte ens namnet för att för oss lite minnesklena åldringar placera vem personen egentligen är. Ofta lättare att placera en person genom bilen/klassen än med namnet.
#27
Utomlands tvingas vi köra på L-däck på våra Healeys. För att få till en omgång behöver jag minst ett (gärna fler!) gärna ungefär halvslitet
Dunlop 15"  5.50 L. Någon som har ett överblivet på "hyllan"?
#28
GT/GTS / Uppryckning i GT/GTS-heatet!?
23 december 2016, 16:09
Våra nya klasspappor, PG och Elmon, gör bra insatser för att få fram mer bilar till heatet  racesmile. Listan på tillgängliga fordon är imponerande - tänk om bara hälften av dessa också verkligen använde sina bilar för det de är avsedda för, d v s racing!

Informativa e-postutskick är en del i ansträngningarna. Om någon läser detta, inte har fått e-postutskicken men är intresserad av GT/GTS-klassens utveckling, hör av er med ett meddelande till mig, PG eller Elmon.

För övrigt anser jag att (äldre) Porschar bara är till glädje på banan (men där finns de ju knappast  :( ) Skärpning 2017! Gäller väl även MG-åkare, alldeles för få och för sällan på startlinjen!

God Jul  :xmas och Gott Nytt År Beer till er alla, nuvarande och presumtiva, GT/GTS-65 förare!
#29
Generell diskussion / SV: Dunlop Racing 2017
13 november 2016, 18:30
Hörru Frank, skottkärrehjul har de väl i varenda järnaffär ...  >:D Kan inte vara något större problem att få tag på, eller?
#30
GT/GTS / SV: Uppskyltning i depån
11 november 2016, 11:10
Så här ser Healey Racing Teams skyltar ut. Liggande A4. Inplastat och samma fram och baksida. Gjord i InDesign.
Kanske borde heat och klass läggas till, men det får inte bli svåröverskådligt!