Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Tulka

#1
Generell diskussion / Re: Hundkoja 1150
28 september 2015, 21:36
  Jo,jag har lite koll på dom 1150 motorer som användes 1974.
Du fick inte överskrida en motors klassgräns så en 970-motor
  gick inte att borra mer än .040" för att stanna under 1000cc.
Upptäckt av för stora motorer var fusk och renderade förr naturligtvis
  i avstängning ibland t.o.m på livstid. I några fall skedde det i tysthet.
Ingen 1100-gräns existerade så 1070 kunde borras till ungefär
  ~ 73.1 mm för att stanna under 1150cc.
Ett annat exempel är Saab V4 1500cc som inte gick att borra över
  klassgränsen som var 1600. Den såldes på export med ökat slag
som 1700 och kunde då borras till över 1800.
Tillägg; Klassgränserna stod uppräknade i SBFs årsböcker.
   
 
#2
Tävlingar / SV: Masters series
01 mars 2010, 00:58
 Lite mystiskt att man valt 1100 som klassgräns. FIA säger ju 1150 så 1071or är ofta borrade .040" dvs över med några cc. Eller är jag bara typiskt Svensk nu som gnäller om småsaker?

Lennart
#3
Tävlingar / SV: Masters series
18 februari 2010, 21:51
 Att man introducerar elektronik i historiska bilar från början på 60talet var
väl magstarkt,iallafall för mig. Vad sedan,vingar?

Lennart
#4
Tävlingar / SV: Masters series
15 februari 2010, 18:38
 Jo,jag glömde; kör du med 5,5" fälgar Doc,eller är det bara skryt?

Lennart ;)
#5
Tävlingar / SV: Masters series
15 februari 2010, 16:56
 I England var det först snack om en 1000cc klass.
Jag tror det hade varit bättre att ha som en instegsklass.
Nu kommer skillnaden att va väldigt liten och bilarna kommer
att gå helt uppblandat.Vi får se hur det blir.

En annan sak är att man tillåter osynkade växellådor.
Struntar man i klasspappret bör det bli hur dyrt som helst.
150papp för en växellåda ??Inget tvång men det blir säkert
några stycken.
I en fri klass förra året dök det upp en koja med v8
med delar från moderna mcmotorer där borta.

Tulka/Lennart



#6
Bilder / Från Anderstorp 1975,
24 januari 2010, 21:12
 Hoppas ingen missat det här från Anderstorp,

http://svtplay.se/v/1858620/smalandsnytt/anderstorp_1975

Tulka
#7
Generell diskussion / SV: Stolar o bälten
18 december 2009, 13:35
 Ett närliggande vardagsproblem är hur man skall få tag på ett "färskt" FIA-godkänt tillbehör. Köper man något på våren,14 dagar före första tävling är det ju tillverkat och märkt året innan. En 5-års-regel har ingen  förankring i verkligheten.

Tulka
#8
 Från Engelsk TV-kanal utlagt på Youtube;

http://www.youtube.com/watch?v=hq743jZ6L0Y

Tulka
#9
  Jo,Saab vann upp till 1000cc. Carl Magnus Skogh/Rolf Melde körde  443 varv, ett mer än Erik Carlsson/Gösta Karlsson. Var man kontruktör på Saab visste man nog vad bilen tålde.                                                                       
Dom fyra kojorna kom faktiskt i mål allihop,bästa bil på tredje plats med 427 varv. Bo Ljungfeldt vek en fälg
på sin koja (i jakten på Saabarna?)och körde imål som sista fullföljande bil i klassen med 399 varv.                                                         
  De två DKWna bröt med motorfel respektive skadad bakaxel. Långt kvar till dagens Audisegrar på Le Mans alltså.     

Tulka
#10
Generell diskussion / SV: Johnny Lundberger
08 september 2009, 14:42
  Såg kändis-startlistan till Kojaracet på Goodwood och tänkte på hur
gärna Johnny hade velat varit där.

Tulka
#11


Från Sveriges första långlopp,12timmars på Skarpnäck, 12 september 1959 dvs snart på dagen 50 år sedan.                       BMCmotorsport kör på Sturup nu den 12e fast bara 4 timmar eftersom allt var bättre förr.

Tulka
#12
      Angående markfri höjd,Cooper S.
Senaste grupp2 grenröret jag köpte var för kort,andra jag har är för långa
och hänger under bilen.Såg ett rör köpt i vintras som var skarvat halvvägs
upp och därmed förhoppningsvis möjligt att justera i höjdled.

Bosse L,
  Nog påverkas måttet mellan framhjulen i fjäderrörelsen om man mäter i navhöjd?
Följer ju ungefär samma båge  som yttre styrleden.Eller har jag fel?

Tulka
#13
Dansk tolkning av markfri gång +lite Googleöversättning skiljer sig från Tommys ovan angående avgassystemet;

FRÅN:
Dato 20-06-006 Datum 20-06-006
Namn: Jan Egegaard Jensen
Märke: BL. MINI  Model:Cooper  Type: 1275
Homologeringsattest: 5028
Fråga
Dispens av markfrigången när bilen är korrekt inställda och utrustade med homologated avgassystem, markfrigång på 100 mm. respekteras inte
Svar
Hänvisa till HU meddelande om tolkningen av artiklarna 9.2 "Clearance" som sedan måste läsa:
Markfrigång
Alla delar av fjädrande delen av bilen, med undantag av kompletta avgassystemet inklusive grenrör, måste ha en markfrigång på min. 100 mm. 

Tulka
#14
1000cc / St Marys på Goodwood
03 september 2009, 12:25
 Grön av avund såg jag att Tommy Jagerwalls anmälan till St Marys-trofeén på Goodwood antagits.
Vet inte hur det går till,men jag tror man brukar bli inbjuden först.

Tulka
#15
 1970 fick jag anmärkning hos bilprovningen på spårvidden på min första Cooper S .Bilen var standard och helt orörd.Något var galet och det här upprepades med andra S-ar på 70-80talet.Förstod på en halv sekund vad som var fel när jag fick se mätningen på Nurburgring för 20 år sedan.Anliggningen mot marken var ju bilens spårvidd dvs det spår bilen gjorde.Det som plussat på måtten tidigare var positiv camber och tå in./ut.Jag börjar med detta men det finns mycket mer att säga.Om 40 år kanske det går att få igenom en standard Cooper S både hos RHK och Svensk bilprovning,då fyller jag 100.Den som lever får se.
Tulka