Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Anders Jensen

#16
Tävlingar / SV: Historic Grand Race 2018
23 augusti 2018, 13:08
Tack Hannele och alla andra inblandade för en härlig racinghelg
och det gick ju bra för oss svenskar i Finnkampen också.

Läs mer här:
https://www.historicrace.fi/HGR2018/finnkampen2018.html



#17
Vet inte om du fick någon rabatt på entréavgiften.
Det blev ju tyvärr bara 15st och vad det beror på vet jag ej men att två åker i annat heat och
vi var tre bilar som åkte över till Hämeenlinna för delta på deras 50års firande av Ahvenistobanan, bidrog säkert lite.

Med vänlig hälsning
Anders
#18
Tävlingar / SV: Mixade heat och prispall
16 november 2017, 18:43
Prisutdelningen på Ahvenisto i Finland fungerar helt utmärkt trots mixade heat.
Den görs snabbt och effektivt i direkt anslutning till Parc Fermé.
#19
Tävlingar / SV: Bojkott från 1000-cupen???
02 augusti 2017, 12:50
Anmälningstiden har inte gått ut ännu så du får lugna dig Stefan. Det kommer säkert bli ett bra heat.
#20
Då är den preliminära poängställningen efter helgens tävlingar på Gelleråsen klar.
Kommer tyvärr inte åt bankuppgifter ännu.
De som visar sig icke betalt medlemsavgiften t.o.m. 2017-06-16 blir av med poängen.

#21
http://www.sbf.se/Nyheter/Officiellt/informationfranhistoriskautskottet2/

Homologerade bilar som ej tävlats med:
Homologerade bilar behöver ej varit tävlade med under perioden för att få tävlas med nu. Detta på grund av att det funnits en intention om att tävla med bilen ifråga, annars hade fabrikanten ej homologerat bilen. Således får man använda den homologeringshandling som är avsedd för bilmodellen ifråga, men bara med de tillägg som fanns under perioden, dvs. baserat på årtalen.


Styrservo i VW Golf Mk1:
Styrservo är ej homologerat i VW Golf Mk1 i Grupp 1 & Grupp 2 i någon av handlingarna med något av följande nummer: 5583, 5584, 5731, 5732.

Den enda VW Golf Mk1 som har det homologerat är VW Golf 16S i Grupp 4 med nr: 677. Det krävs att det är en styrservo som bevisligen existerade under perioden, alltså, INTE en Servostyrning från VW Golf Mk1 cabriolet från 1990-talet.

VW Golf Mk1 Slutväxel 5:08:
VW Golf Mk1 i Grupp 1 & Grupp 2 som är homologerad efter någon av handlingarna med något av följande nummer: 5583, 5584, 5731, 5732 får ha följande slutväxlar: 3,0-1, 3,04-1, 3,08-1, 3,13-1, 3,17-1, 3,27-1, 3,32-1, 3,47-1, 3,70-1, 3,90-1, 4,17-1, 4,22-1, 4,53-1, 4,81-1.

Ingen av handlingarna 5583, 5584, 5731, 5732 eller Grupp-4 handlingen nr. 677 innehåller slutväxel med utväxlingsförhållande 5,077-1, även kallad "5:08", den är med andra ord ej tillåten.

Stötfångare:
Stötfångare skall finnas på alla Rallybilar som är homologerade med stötfångare. Undantag är de bilmodeller som finns beskrivet i Appendix VIII artikel: 12.1 och 12.2. De bilmodeller som är undantagna i artikel 12.2 gäller för deltagande i Racing. I Racing skall stötfångare tas bort.

Takluckor:
Ventilationsluckor i taket är endast tillåtna om dom finns i bilens homologeringshandling.

Batteriplacering Period E, F och G1 enligt Appendix VIII:
Batteriet får ej flyttas om det inte är homologerat på alternativ plats, Originalplaceringen av batteriet får inte ändras om inte batteriet är placerad inne i passagerarutrymmet och då av säkerhetsskäl. Om, batteriet behålls inne i bilen, följande måste beaktas: batteriet måste av typ "Läckagefritt eller torrt" och skall vara säkert fastsatt och täckt med ett läckagefritt hölje.

Batteriplacering:
Det är aldrig tillåtet att flytta batteriet in i bilens kupé i någon period.



#22
2017-05-30 09:44

Förtydligande om kompositer ex. Kolfiber och Kevlar:
Förtydligande av HU:s officiella meddelande från Januari 2017 angående Kolfiber och Kevlar. Det som finns homologerat i J1 och J2 är självklart tillåtet att använda i J1 och J2. Fram till och med Period I förekommer dessa material på extremt få bilmodeller. Materialen får ej användas om det ej användes på bilmodellen på perioden. Tejp/ Folie med Kolfiber eller Kevlar utseendet är ej tillåtet i någon period av Appendix K. Säkerhetsdetaljer som stolar innefattas självklart ej av det ovanstående.

Förnyelse HTP eller Ny HTP:
Vid ny HTP eller förnyelse av HTP så gäller följande minimigränser för skyddsburen/ROPS. Period F-G2. Huvudbåge 38x2,5mm eller 40x2mm, övriga rör 40x2mm eller 38x2,5mm. H1 och framåt. Huvudbåge 45x2,5mm eller 50x2mm, övriga rör 40x2mm eller 38x2,5mm.

Stötdämpare:
Stötdämpare enligt 2017 Appendix K Bilaga I. Om det ej framgår att den på bilen monterade stötdämparen använts under perioden så krävs redovisning av bevis att dom använts.

Utbyte/Ändring av Remskiva på Volvo B23 motor, Homologering 5626: På grund av många frågor om, ett flertal olika åsikter och tolkningar angående om remskiva på Volvo 240 med B23 motor får bytas mot annan remskiva/mindre remskiva så har HU haft flera informativa utbyte med ett flertal olika parter.
Beslut: HU har beslutat att generellt tillåta byte av remskiva från och med Period G2 (1/1 1970->) under förutsättning att utbytesdelen speglar det historiska arvet i Appendix K, den ska alltså vara i samma färg som förr, INTE t.ex. gul eller blåeloxerad på bilar där det bevisligen inte användes förr.


Tändsystem:
Tändsystem skall vara enligt homologeringshandlingen, periodspecifikationen, Appendix J från perioden och vad som står i Appendix K. Detta innebär att en fördelare för ej utbytas mot en modernare variant som inte finns med i homologeringshandlingen, fanns den tillgänglig ska bevis redovisas att den användes på bilmodellen.

Vad är tillåtet att använda i Appendix K:
Många frågor kommer om vad som är tillåtet i Appendix K. 1: Fanns detaljen inte på Perioden så är det ej tillåtet. 2: Fanns detaljen på perioden men bevis är ej redovisade för det användes på just din bilmodell så är det ej tillåtet att använda nu. 3: Var det "Fritt" under perioden men bevis saknas för det användes på just din bilmodell så är det ej tillåtet att använda nu. 4: Står det ingenstans att det är tillåtet att använda detaljen, då är det förbjudet. 5: Delar homologerade i grupp 2/4 får inte användas i grupp 1/3. 6: Delar som makulerades 1:a Januari 1976 får inte användas efter detta datum. 7: Bilmodell = Homologering. En Escort 1300 är inte samma bilmodell som Escort RS 2000.
#23
1000cc / Poängställning i Tusencupen
22 maj 2017, 06:57
Då kan ni se poängställningen i Tusencupen efter deltävling 1 och 2 på Kinnekulle under "Tävlingar" - Poängligan 2017.

http://1000cccupen.com/tavlingar/
#24
Teknik / Databasen för FIA Historic
07 april 2017, 14:32
Databasen för FIA Historic nu tillgänglig.
FIA:s nya hemsida för Historic Motorsport med databas är nu tillgänglig, hemsidan uppdateras löpande men innehåller redan nu mycket information. Hemsidan har en sökbar databas med fordonshomologeringar där man kan titta på valt fordons upplagda homologeringar. Hemsidan innehåller även periodspecifika regler, info om evenemang och mästerskap och kopior av periodspecifika Appendix J. Databasen fylls löpande på med homologeringshandlingar och regler för att bli en stor samlad resurs för Historiskt tävlande.
De homologeringshandlingar som finns i databasen är endast ett hjälpmedel för att underlätta och öka förståelsen för den aktuella bilmodelens periodspecifikation. Vid skapande av ett Historiskt Tekniskt Pass (HTP) skall en original homologeringshandling beställas av Svenska Bilsportförbundet och bifogas till HTP handlingen.
Databasen hittar du för närvarande på http://historicdb.fia.com

Innehåller ifs några småfel som att Saab och Scania kommer från Spanien, vilket jag påtalat FIA att det är fel.
#25
Det har jag också ett minne utav Reinhold men jag hittar tyvärr inga anteckningen från mötet.

#26
1000cc / Appendix K 2022
20 mars 2017, 13:58
Den årliga uppdateringen av Appendix K finner ni på länken nedan.

http://historicdb.fia.com/regulations/appendix-k

Med vänlig hälsning
Anders
#27
Äntligen  Beer
#28
Förlåt en oinvigd men vad är det egentliga "problemet"?

Utan att peka finger men att överföra något, i mina ögon, internt groll till RHKs styrelse verkar lite långsökt.
Verkar som FFF och övriga bystanders borde rannsaka sig själva. Vad kan JAG göra?
Hur mycket individuellt görs egentligen för att få en god miljö?
Det är oftast/alltid någon ANNAN som man anser skall gör jobbet, känns det igen?
Att man kallar till en träff i otvungen miljö, likt Henrys, verkar vara en god idé.

I tusencupen har vi naturligtvis även haft vår del av "överentusiastisk körning",
men när det gäller 1000cc cupen så har vi klassrepresentanter alltid haft fin kontakt med tävlande och tävlingsledning samt RHKs "styrelse".
Så fort något inträffar på banan så tas kontakt med tävlande och tävlingsledning etc för att reda ut ev oklarheter (enl regelbok).
Vi har även haft enskilda samtal med medtävlare om uppförandet på banan vilket har resulterat i bättre race.
Anser vi att extraordinära åtgärder behövs tar vi direkt kontakt med tävlingsledning och RHK.

När det gäller den sociala delen så har vi träffar och möten och inte alltid i samband med tävling/test.
Vi har haft våra "uppstartsmöten"(innan vi blev en förening) på olika platser som exempelvis privata museum, häftiga garage etc vilket har varit väldigt uppskattat, oftast utan protokoll.
Vårt senaste "riktiga årsmöte" som förening kan ni läsa om på RHKs hemsida. Cred till familjen Svanberg.

Jag känner mig stolt att, trots hårda ord från vissa enstaka kritiska medtävlare, ha medverkat till att stärka tusencupens värderingar (att värdera deltagandet före deltagaren) under mina drygt 9år, men nu har även tusencupen äntligen blivit en förening dessutom med en mycket kompetent styrelse. Cred till Anne-Grete som tog det första ordförandeskapet när igen annan ville.
Att vi nu äntligen är en förening och kan delegera uppgifter så är jag övertygad om att vi kan behålla det goda "GO" vi har i tusencupen i framtiden.


Så fråga inte vad FF kan göra för mig, fråga istället vad kan JAG göra för FF, så kommer det säkert att bli ett bättre "klimat" i FF.
Det funkar för tusencupen. Hoppas det gör det även för FF.


Med vänlig hälsning
Anders  :xmas



#29
Delar Köpes / SV: Hillman Imp delar köpes
27 januari 2017, 15:09
Hej Emil.
Vet inte om du fått något svar men jag vet att Ulf Lindhusen hade en massa IMP bilar och delar.
Tyvärr har han ju gått bort men det kanske går att höra sig för hos firman GIK Turbo.

Med vänlig hälsning
Anders
#30
Delar Köpes / SV: NSU 1200
27 januari 2017, 15:05
Ett tips.
Hör med Lars Göransson. 0708-385 856

Med vänlig hälsning
Anders