Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Bo Lindman

#1
Om någon behöver har jag ett set nya Avon däck till FF1600.
Pris: 6500:-
Bo Lindman 070-595 83 99
#2
Generell diskussion / Media
06 januari 2017, 13:34
Trevlig början på det racerhistoriska året när man i Teknikens Värld nr 2/17 får läsa en fin artikel om Pekka Nyström, där även Lasse Widenborg figurerar. Fin reklam för RHK och historisk racing genom dessa två ambassadörer.

God fortsättning!

/Bosse
#3
Vi nåddes idag av det tråkiga beskedet att vår vän och Formel Vee-profilen Curt "Curre" Johansson hastigt gått bort.
Curt tillhörde de absolut främsta pionjärerna i Formel Vee och deltog redan för 50 år sedan vid den svenska premiärtävlingen för Formel Vee på Ring Knutstorp hösten 1965.
Redan året därpå blev han vår första Riksmästare i Formel Vee. Samma år blev han tvåa även i RM på isbana. Under sin aktiva tid hann det bli mängder av tävlingar på bana, på is och i rallyskogen.
Oftast med någon lämplig bil ur VW:s modellprogram. Kanske inte så konstigt då Curt under sina yrkesverksamma år var en uppskattad och duktig mekaniker inom VW-handeln. Det hann bli mer än 50 topplaceringar i olika internationella lopp. Men det var inte enbart motorsport på fyra hjul som lockade "Curre", det blev en hel del tävlat på två hjul också.
Så sent som vid årets Velodromlopp sågs Curt uppvisningsköra en Fvee av snarlik modell som den han debuterade i 1965. Något som de närvarande kan intyga var något Curre njöt av i fulla drag.
Till Svenskt Sportvagnsmeeting kommande helg var det meningen att han skulle vara celeber gäst i speakertornet under Formel Vee´s 50-års jubileum. Så blir det nu tyvärr inte.
Curt Johansson skulle firat sin 80-årsdag den 9 Juli.
Vi är många som kommer sakna Curt i depåerna och våra tankar går självklart först och främst till hans familj, inte minst sonen Roger som ju gått i sin fars fotspår på racerbanorna.

För vännerna i Formel Vee Sverige
/ Bo Lindman
#4
Apropå informationen från HU angående åldersgränser väcker ju det en del intressanta frågeställningar i sammanhanget.
Den generella åldersgränsen i racing är i vårt land  18 år. alltså inget konstigt med det.
Att man är restriktiv med att utfärda åldersdispenser är bra. Det finns onekligen mer passande och väl lämpade racingklasser/serier för juniorracing än just historisk racing, framför allt i SSK-serien där flera alternativ finns för de som inte uppnått 18 års ålder och som tycker att de juniorklasser som finns i STCC är ett för stort och kostsamt steg.
Även om också historisk racing måste tänka på nyrekrytering och föryngring, så är denna form av racing knappast rätt väg för unga f.d. kartingförare som vill vidare i karriären. Däremot för de med intresse för äldre racerbilar och utan ambitioner på att bli näste Svensk i Formel 1.
Så långt är väl allt gott och väl.

Men vid genomläsning av HU:s protokoll per den 2015-04-30 väcks några frågeställningar rörande det kommunicerade beslutet.
1) Gäller det meddelade beslutet samtliga klasser i  historisk racing?
2) Om så är fallet Hur relaterar detta till RA 7.2 och listan över åldersgränser i racing för 2015-2016 som publicerades av racingutskottet 2014-11-05?
3) Om beslutet innefattar även de klasser som enligt ovan nämnda lista tidigare och för perioden 2015-2016 varit tillåtna för juniorer Tillåter SBF:s generella bestämmelser att beslut av  denna art och karaktär beslutas och protokollförs en vecka innan säsongspremiär för aktuella klasser och meddelas dagarna innan första tävling?
4) Vad är anledningen till att man i historisk racing, till skillnad från övrig racing och övriga arenadiscipliner inom svensk bilsport nu kräver körkort?
Vilket stöd har detta i SBF:s generella regelverk?

I den lista som det hänvisas till SBF:s regelsamling nämns Formula Ford och Formula Äldre som tillåtna från 15 år.
Formula Ford har sedan ett flertal år endast körts som historisk klass, varför det är rimligt att anta att 15 års gränsen avser de historiska Formula Ford bilarna (det är ju tämligen ologiskt att ange åldersgränser för icke existerande klasser)
Formula äldre är ju förvisso ett sedan länge obsolet begrepp, men då begreppet var relevant omfattande det Formula 3 500cc "Midget", Formula Junior och Formula Vee 1300.
Samtliga dessa klasser är så vitt jag kan begripa enligt gällande regelverk tillåtna för juniorer från 15 år under perioden 2015-2016. Detta oavsett om man tycker det är bra eller dåligt.
Även om jag personligen tror det är bra att man renodlar junior racing v.s. historisk racing, så tycker jag ett sent meddelat beslut inte visar på förståelse och respekt för de aktiva. Att få reda på dagarna innan premiär att den kanske nyinköpta eller nyrenoverade bilen inte kan användas kan inte vara så speciellt kul. Och en berättiga fråga är om det ens får gå till så?

Bifogar:
"RA 7.2 Förarlicenser Förarlicenserna delas upp i: Racing/Formel/Historisk Racing/Historisk formel. Förare mellan 13 och 18 år i Racing och Formel benämns Juniorer. Tillåtna tävlingsklasser för juniorer - se www.sbf.se. Åldersgräns är kalenderår, det vill säga det år man uppnår stipulerad ålder"
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_112579/cf_74/forare.PDF
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_2015-2016_Aldersgranser.pdf
#5
Generell diskussion / Säsongen 2015
14 oktober 2014, 10:18
Trevligt att se en så genomtänkt och bra planerad kalender inför 2015!
Strategin med att bygga vidare på dessa 5 evenemang för Svensk historisk racing känns helt rätt.  Potentialen finns helt klart, dessutom har alla dessa fem tävlingshelger förutsättningarna att var och en stå ut med sin egen profil och särart, med RHK-Cupen som det gemensamma paraplyet. Bra jobbat alla inblandade!  racesmile
#6
Ljudmätningsdagar på Racingbanor för Bil och MC.
Dessa Racingbanor med Norsonic mätutrustning inbjuder dig kostnadsfritt att få ditt fordon uppmätt under fullgasaccelerationspassering med enskilt fordon på cc 10 meters avstånd. 
Du skall köra ca 5 varv under fullgas (tävlingstempo) plus in- och utvarv. Åtta till 10 fordon, väl åtskilda, släpps ut per pass. Du har också möjlighet, beroende på antal anmälda, att köra fler pass för att testa olika Ljuddämpande åtgärder på ditt fordon. Uppmätta nivåer redovisas i dB LAFmax.
Ditt fordon måste vara tydligt identifierbart med tävlingssiffror eller liknande. Anmäl dig i förväg enligt nedan. Såväl Tävlings- som Vägtrafikregistrerade fordon är välkomna (ange i anmälan). Motortävlingsförsäkring gäller, för olicensierade förare kan olycksfallsförsäkring (typ prova på licens) lösas på plats.
April 5, lördag 10 - 16. Mantorp Park, endast Bilar. Anmäl på info@mantorppark.com , 0142 298850
April 7, måndag 10 – 15. Karlskoga, Bil och MC. Anmäl på motorstadion@telia.com , 0586 15037
April 12, lördag 9 – 13. Sviestad, endast MC. Anmäl på lms@lms.se , 013 362690
April 14, måndag 9 – 16. Ring Knutstorp, Bil och MC. Anmäl på info@ringknutstorp.com 0418 84040
April 30, onsdag 9 - 12.30. Ring Knutstorp, Bil och MC.
2014 03 25
#7
Generell diskussion / Senaste rutflaggan
14 januari 2014, 16:29
Kul läsning med Zebs senaste projekt! racesmile

På sidan 4 dock en rad som förbryllar mig en del.
Under rubriken styrelsemöte Kinnekulle 2013-08-24 står det på sista raden;
"Information om konkurrerande tävlingar, eller när lån av RHK-heat görs av andra arrangörer skall ej läggas in på vår hemsida"

Läser sedan i RHK:s Stadgar §2 och §3 följande:

§ 2    KLUBBENS ÄNDAMÅL
RHK är en ideell sammanslutning, vars syfte är att studera och sprida kunskap om tävlingsbilarnas och hastighetstävlingarnas historiska utveckling och kulturella betydelse och att främja historiska tävlingsbilars aktiva användning.

§ 3    KLUBBENS VERKSAMHET
Klubben skall verka för i § 2 angivna ändamål, bl.a. genom:
- att lokalisera och bevara tävlingshistoriskt intressanta bilar och delar av sådana
- att medverka till att dessa blir restaurerade på ett fackmässigt och korrekt sätt
- att ge råd beträffande identifiering och restaurering av tävlingsbilar och delar av sådana
- att anordna och deltaga i tävlingar och uppvisningar av historiska tävlingsbilar, och då sträva efter att
följa av FIA och Svenska Bilsportförbundets (SBF) samt Riksidrottsförbundets (RF) fastställda regler.
- att arkivera litteratur och dokument inom intresseområdet
- att samarbeta med organisationer och myndigheter med anknytning till klubbens verksamhetsområde
- att hålla kontakt med in- och utländska organisationer med liknande verksamhet.


Tycker inte det styrelsebeslutet går helt i samklang med andemeningen i § 2 och 3.
Vilka är det som bedriver konkurrerande tävlingar, som är så skadliga för historisk racing i Sverige att de inte får nämnas på RHK:s hemsida?
Är inte andra arrangörers lån av RHK-heat att betrakta som att främja historiska tävlingsbilars aktiva användning?

Det är nog dags att fundera på om klubbens syfte är att tillvara intresset för historisk racing generellt i vårt land, eller om det är att vara en tävlings/seriearrangör, med därtill hörande ekonomiska intressen och tillhörande avgränsningar i främjandet av historisk racing i stort.
Är det, det sistnämnda som gäller bör man nog överväga att omformulera § 2 och 3, när nu stadgarna är uppe för revidering.

#8
Generell diskussion / Internationell licens
13 december 2013, 23:27
Har ju glunkats om FIA:s ambitioner i den här vägen rätt länge, men nu verkar man ha bestämt sig att efter bästa förmåga slå undan benen för de hobbyracerförare som till äventyrs skulle vilja pröva på en och annan utlandstävling om tid och plånbok tillåter.
Har man ambitionen att åka en hel serie ute i Europa är det kanske en liten detalj i det hela att gradera upp licens och försöka få en tid samma år till doktorn.
Men för den som spontant och sporadiskt under säsongen vill prova några race på de stora banorna blir det ju både kostnadsdrivande och administrativt krångligt för en tävling eller två. Och åtminstone där jag bor ska man nog nästan ha sin dödsattest underskriven för att få komma till en läkare innan säsongen är över.
I vår klubb brukar som en av fördelarna med App-K och HTP anföras att det ger möjlighet att tävla internationellt. Det argumentet verkar vara något som FIA gärna motarbetar på vår bredd och hobbynivå, med sina pekuniära och administrativa utspel.
Det ska bli intressant att se vad detta innebär för historisk racing på breddnivå på sikt. Jag har svårt att tänka mig att det finns någon uppsida för arrangörer, klubbar och aktiva i detta. Med andra ord inte för sporten i sin helhet. Tänk jag som trodde FIA åtagit sig uppdraget att verka för bilsporten, inte mot bilsporten.

Vad jag också förstått på kamrater med ambitioner på en utlandssäsong, så är det dessutom något som heter Internationell licens kategori D som arrangören kräver.
Vårt kära SBF hänvisar till Internationell licens C som rimligen uppfyller alla nödvändiga formalia i den för oss kända hierarkin A-B-C- Är D måhända någon internationell debutantlicens? Är den rent av svaret på att den kanske i bästa fall inte är så krångligt som jag befarar? Men så väl är jag rädd för att det inte är...

För den som inte törs lämna den trygga RHK sidan så har jag kopierat in infon fr¨ån Formel Vee Sverige här nedan:

Historic Monoposto Racing (HMR) går från nationell klubbrace serie till att bli FIA International Serie 2014.

Tidagare har HMR kunnat genomföra sina tävlingar som nationella klubbrace trots att det egentligen varit en internationell serie. HMR hade två val inför 2014. Ett, fortsätta tävla som nationellt klubbrace men då får man endast arrangera en tävling i ett annat land som dessutom måste vara direkt angränsande. Andra alternativet var att forsätta tävla i i Nederländerna, Beligen och Tyskland men då klassat som FIA International. Eftersom HMR:s deltagare föredrar att tävla på banor som Spa, Hockenheim, Nürburgring och Zandvoort föll valet på alternativ två.

Vad innebär då detta för de som vill deltaga? Först och främst måste föraren inneha en Internationell licens. Denna licens ansöker man om med denna blankett. Priset för licensen 2014 är SEK 3 100. Dessutom måste en hälsodeklaration och utlåtande från läkare bifogas. Blankett för detta hittar du här. De som är 45 år fyllda måste dessutom göra ett arbets-EKG vilket även ska förnyas vart annat år.
#9
Var och besökte den lilla men trevliga motormässan vid Nacka Strand förra helgen.
Trevligt att se att RHK visade upp sig och verksamheten med egen monter där.
Mer drag i vår klubb än vår så kallade elitracing som lyste med sin frånvaro  :)
Några bilder på den Tuffa Diva Gt:n och maskinrummet på Alfa Romeo 1600 GTA i RHK montern bifogas.
#10
HNRS, overaller stolar, bälten, hjälmar etc. Vad gäller för 2014?
Besked från föbundet skulle komma i god tid efter dialog med de aktiva:
3 månader kvar till 2014, låter som det närmar sig om det ska vara i "god tid"
Vad vet våra tekniker? Några besked från SBF att delge de aktiva?
#11
http://www.sbf.se/2012/11/29/historiska-rallybilar-i-sm-rallyn-2013/

Midnattssolsrallyt, Historiska rallybilar i Svenska rallyt och nu historiska rallybilar i Rally SM.
Vad händer på racingfronten? Tror vi verkligen att RHK-cupen matchar detta i intresse när det kommer till att synas och märkas utanför de redan frälstas skara?
Noterar för övrigt att HU numera enbart består av representanter för rallysporten. (inget ont om dessa, men vart tog historisk racing vägen?)
Nog dags att vi funderar i nya banor om vi inte ska bli helt frånåkta av kamraterna i den historiska skogen... ::)
#12
Generell diskussion / Vad hände i klostret?
05 november 2012, 13:02
Nytt från Vadstena?
Nyss hemkommen från en givande Tysklandstrip hade jag hoppats hitta info från Vadstena, inte minst beträffande det utlovade förslaget angående en nationell historisk handling. Men klubben kanske har gått i kloster? ;-)
#13
Ett rykte på 1000cc Cup sidan säger att RHK kommer att medverka vid tidningen Gran Turismos mässa I Nacka Strand den 28-30 okt.
Kul och trevligt i så fall!
Ett tips till klubben om man nu är en av utställarna, är att göra lite reklam för sin medverkan vid mässan hos oss medlemmar. Kan tänka mig att vi är flera som tycker ett mässbesök är extra kul om det finns en koppling till vår egen klubb. Dessutom ett tillfälle att trägfas och tjöta lite spontant off season. Sedan får ju arrangören möjligen då några extra besökare också, vilket kanske inte är fel och gör det intressant att bjuda in RHK som utställare fler gånger. "Ringar på vattnet" osv...

Mvh Bosse
#14
Generell diskussion / Bra danskt initiativ
03 oktober 2011, 21:44
http://www.hms.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9186

Detta initiativ från DASU tycker jag är värd en Svensk efterföljare.
Som det är upplagt i Danmark är Förbundet avsändare, Något för SBF, tillsammans RA och HU att fundera på kanske.
Men för vår del i RHK skulle en enkät  anpassas/utvecklas så att frågorna främst speglar historisk racing, klubbens verksamhet och tävlingar.
Finns säkert spörsmål där en sådan enkät skulle ge vår styrelse ett utökat beslutstöd i vilka frågor medlemmarna ser som viktiga för sportens utveckling i stort och sitt eget tävlande specifikt och därmed önskar att klubben aktivt driver.
Bara en tanke och en idé, som härmed vidarebefodras. 

mvh Bosse
#15
Nytt oanvänt Sabelt i kartong. 4 punkt röda 3" remmar. Aldrig monterat.
FIA gilltigt året ut. Sedan för nationellt bruk.
bild, se följande länk: http://www.retrospectivemotorsport.se/gallery_74.html
1500:- eller bud. Bosse 070-595 83 99

#16
Någon som har behov av transport av delar från England?
Jag har (preliminärt) en resa över med bil och hemfärd tisdag eller onsdag f.m. nästa vecka (V15)
Skåpbil, så plats finns även får något mer skrymmande (inom rimliga gränser)
Rent praktiskt bör av tidsskäl upphämtning helst inte vara allt för långt från routen Dover-Birmingham.
Bosse 070-595 83 99 bo.l.lindman(at)telia.com

Mvh Bosse L
#17
Generell diskussion / Rutflaggan
24 februari 2011, 06:54
Fick senaste editionen av Rutflaggan i brevlådan igår.
Mycket trevlig läsning!
Stor eloge till Per Hågeman och Tommy Jagerwall som gjort en spännande djupdykning i Tommys bildarkiv kompletterat med minnen och anektoter. Och dessutom en intressant historisk artikel om Svenharrys FJ byggen.
Tack för det och keep up the good work!

#18
Formel / Formel Vee på nätet
11 januari 2011, 11:27
Tänkte bara tipsa om att ett filmklipp om Formel Vee premiären på Dalsland Ring 1966 nu kigger uppe på www.classicmotor.se
Kommentator är 1966 års riksmästare i Formel Vee, Curre Johansson.  Stort tack till Racefoto och Bengt-Åce som låter oss njuta av materialet från den prisbelönta filmen om Dalsland Ring.
#19
Formel / formel Vee i Classic Motor
05 december 2010, 13:35
Tar mig friheten att göra lite reklam för artikelserien om Formel Vee i Classic Motor. Nr 12 som är ute nu inleder med 5 sidor om hur det sent 50-tal startade i USA, för att sedan komma till Sverige mitten 60-tal. Mer om Fvee följer under 2011. 
För de som anser att det finns fler formelbilar än just Fvee kommer vi att fortsätta med spalten för Classic Formula, där jag tänkte fokusera lite mer på FF och F3, när nu Fvee får så mycket utrymme ändå.
Tips förslag och önskemål om vad ni vill läsa om i spalten mottages tacksamt!

Mvh Bosse
#20
Generell diskussion / SBF 75 år 2011
29 september 2010, 08:34
SBF firar ju 75 års jubileum nästa år, med en massa olika aktiviteter runt om i landet.
Borde inte vi i RHK hitta på något vid lämplig tävling (Veldromloppet?) med anledning av det?
Kanske ett bra tillfälle att få ännu mera uppmärksamhet just för den historiska bilsporten, både i bilsportkretsar och hos allmänheten.
De som inte lockas främst av racingen, kan ju kanske tilltalas ett teknik-. och kulturhistoriskt anslag i detta?