Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Bo Lindman

#21
www.classicmotor.se finns nu releasen om Våler och dessutom Historic Grand race att läsa.
Läste också senaste tillskottet på gammelbilstidningsfronten, Klassiska Bilar från Teknikens Värld.
Både Daniel Frodin och Pelle Svensson gör utmärkt reklam för vår racing där, kanon!
Med numera 4 möjliga svenska tidningar i genren borde det väl snart skrivas mer om historisk racing än STCC? ;)
#22
Formel / Classic Motor Barkarby
26 augusti 2010, 11:15
Vi var några stycken från Formel Vee Sverige och Classic Formula som passade på att visa upp oss på Barkarby i söndags. Det blev allt från Formel Vee till Formel 2. Men vi har plars för fler till kommande år.
förhoppnignsvis blev det bra reklam för RHK-Cupen och hsitorisk racign i största allmänhet, även om fokus låg på formelbilarna denna gång.
Ett fylligt bildreportage finnas på : http://cms.dinstudio.se/cms/gallery_53.html
Classic Motor har naturlgitvis också rapporterat från sin träff på www.classicmotor.se
#23
Tävlingar / Historic Grand Race
25 augusti 2010, 16:34
Var ju några svenskar över och körde i år också.
Fveegrabbarna Eriksson, lund och Pettersson gjorde bra ifrån sig och rapporterna säger att det gick bra för Bondesson i GT också.

Hiittade också detta på nätet:
http://areena.yle.fi/video/1220530

Så bevakar TV1 historisk racing i landet där alla världsmästare i F1 och rally kommer ifrån!
Historic Grand Race lär i år varit den största racertävlingen i Finland någonsin sett till antal deltagare
Kul att Finsk riksmedia är så på hugget. (men inte förstår jag så värst mycket av vad som sägs, perkele ...)

När SVT 1 gör ett inslag i nyheterna om Velodromloppet kan vi också vara nöjda.

#24
Tänkte bara tipsa om att Autmobilsällskapet i Nyköping har en onsdagsträff i hamnen i Nyköping med historiska tävlingsbilar som tema.
Våra kamrater med historiska rallybilar brakar vara ganska många där. Kanske dags att vi asfaltsmatadorer också visar upp oss lite utanför de vanliga arenorna?
Några formelbilar är på G dit. Är det fler racerhistoriker som är hågade till en utflykt till hamnen i Nyköping på onsdagskvällen den 28 Juni, så är det bara att dyka upp från kl 18.00. Ingen föranmälan krävs.
Mer info lämnas av Urban Nyblom på 070-2 14 14 64

Vi syns i Nyköping!
/Bosse     
#25
Racersport / Testdag 11 april
24 februari 2010, 19:33
Dagen efter Classic Formulas testdag på Kinnekulle, har vi hyrt banan den 11 aptil för en kombinerad trackday för gatreggade Sevenbilar och testdag för racersportvagnar och tävlingssportvagnar, typ Seven, Ginetta etc.
Allt från historisk RS och Sports 2000 samsas i heatet med RS bilar från Spvm, Radical, Locost etc. Mer info på www.trackday.dinstudio.se
#26
Formel / Testdag 10 april
24 februari 2010, 19:29
Lade in en liten blänkare i gästboken om Classic Formulas testag på Kinnekulle Ring 10 April.
flaggar här också, eftersom jag har dålig koll på vart folk söker informationen.
www.trackday.dinstudio.se
#27
1000cc / Grattis
23 maj 2009, 17:12
Grattis till preimärsegern med nya bilen Tommy Jagerwall!
Blir nog svettigt för två-taktarna att hänga med i det tempot.
En eloge till Anders Jensen, som utöver sedvanliga goda prestationer på banan också är en rikgtig fena i garaget.
på Bengt Åkessons bilder på annan plats i forumt ser man inget av spåren från tråkigheterna på Knutstorp.
en prestation minst lika anmärkningvärd som som de som uträttas på banan!
#28
Tävlingar / Sturup
20 mars 2009, 14:19
Läste i en notis på nätet att Sturup var unders konkurshot och att Svedala MK skulle anordna en rallycrosstävling istället för den inställda "sportvagnstävlingen".
Det är väl inte RHK:s preimärtävling som avses hoppas jag?!
Banans hemsida ligger nere (eller fått annan adress?)
Kanske bra om RHK i rådande läge kunde bekräfta att preimären fortfarande gäller enligt plan?

#29
Generell diskussion / Historiska bilder
15 februari 2009, 15:56
Vill tipsa om att bildarkivet på diskussionsforumet www.svartamasken.com innehåller en hel del bilder från racing och rally förr om åren. Chriter Ljungerus är främsta bidragsgivare på racingsidan. Olle Odsell har också bidragit en del.
både formelbilar och standarsbilar.
Själv tycker jag bilderna från såväl SM som SSK racing med "doorslammers" är extra intresanta.
De senaste bilderna från SSK-sriens Castrol Cup någonstans mellan 78-80 tycker jag är extra kul.
Till min glädje ser jag flera bilar som fortfarande finns kvar, några i exakt samma skick som på bilderna, andra mer eller mindre väldsamt moderniserade och modifierande gneom åren. Andra i olika stadier av förfall. Givetvis också flera bilar som jag inte har en animg om de är i livet fortfarande.
Tycker det var lite kul att se, eftersom jag ofta hör förståsigpåare i våra kretsar som påstår att inga av dessa bilar finsn kvar. Men det får man väl ta då det är påståenden från personer som inte är eller har varit speciellt engagerade eller intresserade av standarbilar från denna epok.
Däremot tror jag mer o mer på att dessa nationella standardbilar i flera avseenden nog passar bättre udner SSK:s Classic paraply, men gärna under ett övegripande gemensamt paraply tillsammans med övriga aktörer inom hsitorisk racng i Sverige.
#30
Teknik / Miljöregler
11 februari 2009, 00:30
Från och med 2009 så kommer ej lättvikts pressenningarna
(glasfiberpressenning) att vara tillåtet som skydd under tävlingsbilen i depån.
Det skall vara en tjock "riktig" pressenning" eller en absorbsionsmatta typ
Unisorb. Vidare så skall varje ekipage ha med sig 10L absorberingsmedel och
ett uppsamlibngskärl som skall rymma minst 1½ gång den mängd vätskor
(exkl. bränsle) som finns i tävlingsbilen, dock minst 10 liter.

Ovantående får mig att allvarligt överväga att lägga ned planerna på eventuell comeback i historisk racing på svensk mark. Visst ska vi värna om miljön, men då får det väl för trovärdighetens skull vara vettiga och motiverade insatser och regelverk. Detta är fånigt och ser mer ut som spel för miljögalleriet, än verklig omtanke om miljön.
Visst reglerna är desamma för alla, oavsett vilken form av racing man än kör. Men har någon öht funderat på hur hobbyföraren som 3-4 ggr om året tar sin gammelbil på släp efter famlijebilen ska få med sig alla tramsigheter?
Vad är det som gör att en lättviktspressenning inte duger? Den släpper väl igenom mindre än en miljömatta?
Varför ska varje tävlande köra runt med 10 liter absorberingsmedel vardera kots och tvärs i landet?
Hur miljövänligt är det med denna subotimering?
Den största miljöbelastningen åstadkommer vi när vi kuskar runt i landet, ju mer skit vi själva eller SBF tycekr vi ska ha med oss desto sämre för miljön. (om det nu verkligen är den det handlar om, jag tvivlar!)
Någon form av skydd mot vätskors nedträngande i backen, ja! Ett uppsamlingskärl, ja!
Men en herrejössesotymplig gammal tung presenning? till vilken miljönytta då? Absorberignsmedel finns redan i tillräcklig mängd vid banan. Det måste ändå finnas på anläggningen. Varför kan vi inte köpa av banägaren till fastställ enhetspris per 10 litershink. Denna subotminering är pinsam. Gör om gör rätt! >:(
Ni som har brittiska bilar, som gillar att pinka revir på traditionellt sätt, se upp så det inte kommer ett generellt miljöförbud för bilar från öriket ;) I miljöns namn kan man hitta på vilka galenskaper som helst. T.ex. miljörabatt till bilar som tankar vanlig bensin. Inkonsekvensen ser ut att sprida sig till våra kära hobbys.
#31
En liten filosofisk fundering så här på nattkröken...
Funderar ibland över vad som är RHK:s viktigaste roll och funktion.
Är det att värna om racing historien eller att värna om hsitorisk racing?
Det borde väl kanske egentlgen inte vara antingen eller, men ibland känns det ändå lite åt det hållet.
RHK har så länge jag varit medlem (93/94 någon gång tror jag) haft sitt huvudsakliga fokus på att arrangera tävlingar och driva sin tävlingsserie RHK-Cupen. Det har uppfyllt det mesta av klubbens och dess funktionärers tid och engagemang. Jobbet som uträtats har oftast hållit mycket bra, för att inte säga utmärkt nivå och RHK-Cupen har ju egentligen tagit över den roll som SSK-serien hade på 70-80 talet, när de var som framgångsrikast.
Som jag förstår är också de egna arrangmenagen en bärande del i klubbens ekonomi.
Om jag i huvudet försöker dra mig till minnes de diskussioner som vi haft i klubben, så är dessa nsätan undantagslöst  relaterade till tävlignsfrågor som vilka banor vi ska åka på, vilka arrangörer och serier vi ska samarbeta med, vilka klasser och heat vi ska ha, hur vi ska förhålla oss till reglmenten etc.
Alltså sådan frågor som helt naturligt är viktiga för en tävlingsserie.

Men var kommer racing historien in någonstans?
Visst Appendix-K säkerställer att våra bilar är rimligt historiskt korrekta. RHK har också återskapat Velodromloppet, vilket helt klart måste räknas på det racer hsitoriska kontot. Förverkligandet av Framlidne Björn Perssons vision i Mariestad är också något som jag tycker förtjänas lyftas fram, men sedan då?
Vad gör vi i RHK för att historisk racing inte "bara" ska vara racing med gamla bilar enligt ett gammalt reglmente?
Har det inte blivit mest av hur jag preparerar min gamla bil maximalt innom reglementet för att bli så snabb så möjligt i mitt heat/klass?
D.v.s. Racing på exakt samma villkor som all annan racing, med skillnaden att vi har äldre (och i vårt tycke trevligare) bilar än våra kamrater i moderna racerbilar?
Vad gör vi för att värna och påminna om vår racinghistoria i övrigt?
Banorna? tävlingarna? förarna? mekanikerna? profilerna? och givetvis bilarna?
Här kommer också min gamla käpphäst delvis in.  Dvs. internationell racinghsitoria v.s. nationell racing historia.
Den sistnämnda har ju iaf fram till nu inte haft tillnärmelsevis samma kulturhsitoriska beskydd som App-K givit åt de internationellt accepterade och intressanta bilarna.
Jag har inte svaren, bara frågorna. Finns det ens intresse i RHK att diskutera dessa frågor`?
Eller är det så att "tärnignen är kastad och vägen vald" till förmån för racing med gamla bilar enligt App-K and thats it?

Appropå vår racing historia:
Om jag förstått det rätt, är det i år för övrigt 50 år sedan man körde SM-banracing för första gången.
Hur uppmärksammas det av RHK?
Jag har iaf inte läst, sett eller hört något om detta.
Jag skulle gärna se ett jubileumsrace i samband med en STCC tävling med Std -65 eller de nyare standardbilarna.
Kanske en kavalkad och parad med ett antal förare och bilar från 59 och framåt.
Ett utställningstält med några bilar och förareprofiler från tidigare år, en liten fotoutställning och info om RHK co historisk racing skulle fullända det hela. Dett tycker jag också bär följas upp med tidningsartiklar i våram otortidningar. Borde också gå att få lite spaltutrymme för i dagspress, dåbe på sportne och som feature.
Är klubben intresserad av detta? Hur kan vi finansiera det? Är förarna i std klasserna pigga på ett race i STCC? (om vi nu får plats, det är ett tag sedan jag sonderade terrängen för detta hos STCC. 

#32
Tydligen så har man i vårt östra grannland samma problem med illvilliga grannar som flera av våra svenska racerbanor. Röster höjs för att stoppa verksamheten på Ahvenisto banan i Hämeenlinna (Tavastehus)
Vore ju synd och skam om denna fina bana försvann. Förutom att den är en av de få banor som har sin sträckning oförändrad sedan invignignen är det ju en härlig och grymt underhållande bana att köra. Mågna bra publikplatser och lite "nordschelifekänsla" får man på köpet.
I länken nedan kan man skriva i en protestlista för att behålla banan och verksamheten.
Hjälp våra Finländska vänner att få behålla den här motsporthistoriskt viktiga skatten!

http://www.adressit.com/ahvenisto

(lugn, hjälp på engelska finns i länken, då Finländska ju inte är det lättaste språket ens för oss grannar ;))