Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Bo Lindman

#31
Imponerande!
Minns på 90-talet när vi var ca 45 bilar till start vid några tillfällen i Standard -65 (Mantorp och Anderstorp)
Men då var det allt från 1000 cuparna till V8:orna i ett och samma heat...
Ska bli kul att se dessa heat på Velodromloppet!
#32
En generell trend i dagens samhälle. Vi beslutar oss allt senare för vad vi ska lägga vår snålt utmätta fritid på. Dessutom är vi bortskämda med att den moderna tekniken tillåter oss fatta allt senare beslut. Vad det innebär praktiskt för den övergripande planeringen vi ändå förutsätter ska fungera, verkar vi inte så ofta tänka på numera...
#33
Tävlingar / Re: Swedish oldtimer racing
16 mars 2016, 19:02
Lars-Runo, var hittar du det i stadgarna?
så här säger stadgarna under §3, där klubbens verksamhet beskrivs:
– att anordna och deltaga i tävlingar och uppvisningar av historiska tävlingsbilar, och då sträva efter att
följa av FIA och Svenska Bilsportförbundets (SBF) samt Riksidrottsförbundets (RF) fastställda
regler.

Att klubben i stadgarna skulle nåla fast sig vid antal egna tävlingar eller vilka de i så fall skulle vara, vill jag påstå faller på sin egen orimlighet. Eftersom jag var med och reviderade dessa för inte så många år sedan, är jag helt säker på att du misstagit dig där. Men du kanske menar verksamhetsberättelsen?

I sakfrågan ser jag både för- och nackdelar med att det arrangeras tävlingar för historiska bilar av fler än RHK. Som alltid beror det på när, var, hur och med vilket syfte.
Mot det talar att det riskerar bli intern konkurrens och splittring mellan allt för få ekipage för att ge intressanta startfällt , så som HTCC landade i, trots att iaf de ursprungliga intentionerna där var annat.
För det talar att historisk racing är den mest populära racingen idag och att ju fler som får chansen att upptäcka den, desto bättre för helheten och den positiva utvecklingen av historisk racing.
Enligt mig går det inte att säga bu eller bä om vilket som är mest rätt. Det beror på hur väl såväl RHK och andra nytillkomna aktörer lyckas och om de kan komplettera varandra, snarare än konkurrera med varandra.

#34
Suck...
#35
Stefan, du trampar mig absolut inte på tårna, sticker man ut hakan som jag gör får man vara beredd på lite mothugg också, så det har jag inga problem alls med. Du har, liksom vår finske vän Johan, dessutom sakligt underbyggda argument, vilket gör diskussionen givande. Kanske det trots allt är som du och Henrik säger att det i enlighet med Kjells motion ska vara hela Kent-perioden sammanhängande fram till 93?
Det enda jag är orolig för i det sammanhanget är att de tidigare bilarna blir mer och mer ointressanta i sammanhanget för de aktiva. Vilket jag tror vore synd för det historiska perspektivet och framförallt för oss på läktaren, om nu publik är något man bryr sig om vill säga. Det är inte självklart när det kommer till klubbracing, på gott och på ont.
Det ligger som jag ser det en del utmaningar i att spänna över en så lång tidsperiod i ett och samma heat som 1967-1993...

Henrik, din tanke på en formula libreklass  är ett annat intressant sätt att tänka utanför boxen. Det är nog sådant som behövs. Om det är en sämre eller bättre tanke än en post-historic FF klass är väl en fråga värd att fundera på, men kanske i ett annat forum (som t.ex. rejsa.nu) Det är ju till stor del en fråga om hur målgruppen ser ut. Din tanke är inte alls dum! Ett koncept i denna stil hade man ju i SSK längre tillbaka, först Formel 1300 och Formel 1600, senare i det som utvecklades till Formel 4. De flesta bilar utgick ju då från någon tidigare klass och modifierades inom Formula Libres ramar. Bägge mina formelbilar har för övrigt tävlat i SSK Formel 1300 första halvan av 70-talet...

Avrundar min närvaro i denna diskussion med att förklara bakgrunden till mina inlägg.
Det var ett direkt svar på Danne N;s inlägg om Kjells motion och Dannes referens till den tidigare diskussionen om J-bilar.
Det jag skrivit i denna tråd är en förklaring till de tankar jag hade redan i den tidigare diskussionen och som medvetet eller omedvetet från vissa håll omtolkats som att jag vill ha bort FF från RHK och flytta klassen till någon annan arrangör.
Kjell, ditt senaste inlägg i diskussionen gör mig faktiskt ganska förbryllad i det perspektivet, först tycker du det är ett intressant resonemang, sedan drar du slutsatsen om att det handlar om att FF ska stanna i RHK eller gå sin egen väg. Mina inlägg har inte i ens någon del handlat om den frågeställningen, lika lite som din motion.
Med det avrundar jag min närvaro i denna diskussion och hoppas årsmötet kommer fram till ett bra beslut kring din motion.
Själv kommer jag inte att närvara pg.a. andra aktiviteter i helgen.



#36
Jag hoppas inte Stefan Reggazzoni betraktar mig som någon slags potentat i RHK. Det är jag verkligen inte, även om jag är medlem. Däremot har jag åsikter som jag står för som intresserad individ. Inte potentat...

I sammanhanget vill jag förtydliga att jag givetvis inte har det minsta emot om FF växer även i RHK.
Däremot tror jag inte det är rätt väg för historisk racing att släppa in "allt som rullar" bara för att det ska växa.
Jag tror, vilket jag hoppas framgått, att FF har en (kanske större?) potential även som icke historisk klass.
Men att det skulle innebära att jag inte vill ha FF i RHK är nog enbart en medveten feltolkning för att spetsa till diskussionen?

#37
Som vanligt verkar vårt broderfolk på andra sidan Ålands hav göra mer rätt än vad vi gör här när det kommer till racing. Så skulle man kunna göra här också, även om jag är osäker på behovet av en Duratec klass i Sverige då det mig veterligen knappt finns ens en handfull bilar. Eller så gör man som Johan beskrev tidigare, en post-historic FF 1600 klass, för bilar nyare än 1990.
Kul att ämnet engagerar, jag tror på FF som koncept för kostnadseffektiv racing även för de som inte räkna med ett samtal från McLaren eller Williams. Och då inte enbart som historisk klass....
#38
Intressanta synpunkter Johan!
Du har helt rätt i att det alltid är enklare med en och samma klass och reglemente.
Har förstått att det ute i Europa varit vanligt att Zetec bilar konverterats till Kent på senare år.
Eftersom tillgången på Motorer och delar nu återigen vad jag förstått verkar vara lika bra för Kent som för de senare, kanske det är rätt väg att gå?
#39
Pelle, Ja och F3 GP2 och F1 kostar ännu mer....
Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma?
FR1600 är väl inriktad på de som vill vidare i en racingkarriär, även om den är billig i det sammanhanget?
(om än dock kanske i normalfallet inte fullt så billig som du antyder)
Den är därmed idealisk för de som kört på elitnivå i karting och vill ta sig vidare mot högre höjder.
Men det var ju, som jag nog trodde framgick av mina tidigare inlägg, inte en elit och karriärklass jag såg framför mig med post historic FF Kent och Zetec, utan en klass för de (oavsett ålder) som vill fortsätta rejsa med formelbil, utan att nödvändigt ha karriärambitioner, även om en FF-klass för några kanske vore rätt mellansteg från karting till formelbil också? Inom rally har vi flera sådan klasser, i racing och rallycross också, men inte när vi kommer till formelbilar, där är det historiskt i RHK eller FR1600 i STCC som gäller, inget annat. Men som sagt, kanske formelbilsintresset inte är större än så?
#40
För nya för RHK håller jag med om. Det är därför jag inte tror på att en sådan klass hör hemma under RHK:s paraply. Även om något enstaka gästspel i våra sammanhang säkert kan vara kul för alla parter.
jag är av uppfattningen att detta främst är en FF fråga, om man nu vill tillbaka som klass utanför de historiska sammanhangen? För RHK:s del handlar det troligen mer om hur man hanterar ett visst eventuellt frånfälle av J-ekipage och om man kan dra nytta av en mer historiskt homogen FF-klass. Något annat är det nog inte fråga om ur ett rent RHK-perspektiv.
Om det finns behov av en mer kostnadseffketiv Formelbilsklass på en nivå under FR1600 och STCC kan man nog fundera på. En FF-klass ska i alla händelser inte konkurrera med FR1600 eller STCC för den som vill göra karriär. Däremot vara ett alternativ för de som inte vill eller kan satsa det som behövs för en mer ambitiös karriär. I rallysporten är man bättre på att erbjuda budgetklasser för de som i första hand åker för att det är kul, i racing är det obefintligt när det kommer till formelbilar utanför STCC. Det jag sett av drygt 10 år med mina grabbar i karting är att långt ifrån alla vill satsa på elitnivå, men ändå vara med och tävla.
Det är extremt stor andel av kartingjuniorerna som lägger av helt i övre tonåren, då steget till bil upplevs för stort. Go-Kart farsor som belånar hus och hem för drömmen om sonen i F1 finns förvisso, men hur många?
Men kanske det är som du säger, bara det värsta lockar idag...
 
#41
Relevant fråga Pelle!
Eftersom jag och Peggen bollade tankarna kring post-historic FF mycket, långt innan frågan om samarbete med RHK ställdes, tror jag mig ha iaf några av svaren på det.
En avgörande skillnad är att man i mitt förslag inte har med Duratec-bilarna. Det var något jag var tveksam till redan då. Dessa är så pass dyra (och överlägsna tidigare FF-koncept) att de sänker intresset för FF som en kostnadseffektiv breddklass. En Duratec bil är knappast billigare att köpa och driva än en FR 1600 som redan körs i STCC. I inköp snarare ett par hundra tkr dyrare om du vill ha en av senaste snitt.
Med Kent och Zetec som i detta förslag håller man sig till bilar som är betydligt billigare i inköp och drift.
Till skillnad från Peggens vision, så är detta förslag tänkt främst för nationell breddracing med formelbil. Set pan-nordiska utbytet med Finland och Danmark, där Duratec körs finns inte med i denna tanke.
I Peggens upplägg var det nordiska utbytet en bärande del för att få stora startfält från start.
I praktiken blev det i själva verket därmed bara ett fåtal Svenska ekipage och bara ett par som var konkurrenskraftiga totalt.
En annan skillnad är att detta förslag inte bygger på en total koppling till endast RHK-cupen, utan att klassen stor mer på egna ben och tävlar kanske i första hand med SSK och de nya tävlingstillfällen som V8 och legends öppnar upp för i Svensk racing. Det finns mer som skiljer, men det kan vi ta om det verkligen finns intresse för att starta upp något sådant här.
Det man absolut ska ta tillvara på från Peggens upplägg tycker jag är en tydlig FF-profilering. Det ska inte heller byggas upp som en konkurrent till FR1600, utan en medveten positioenring som breddklass under STCC:s FR1600 nivå. Aktiv rekrytering från Kartingen, Att närvara med en representativ bil och berätta om FF vid de stora kartingtävlingarna är en idé värd att bygga vidare på. Likaså tanken med mekarkurser för de som aldrig ägnat sig åt formelbilar, eller annat än karting. Idéer finns det gott om...


#42
Danne, Det som då diskuterades (av bl.a. mig) var att skapa en prisvärd Formel-Ford klass som inte nödvändigtvis är enbart historisk, utan mer tävlingsinriktad på bredd/hobbynivå. Då det verkar vara många som i första hand vill rejsa och där det historiska inte är lika efterfrågat, utan mer en konsekvens av att alternativen saknas.
I den klassen som bl.a. jag skissade på då, skulle tillåta nyare FF bilar än 90-års modell, indelad i två kategorier, 1600 "Kent" och 1800 "Zetec". De FF bilar i Z-kategorin det nu motionerats om hade passat alldeles utmärkt i en sådan klass, till skillnad från App-K som ju har andra åldersavgränsningar än vad teknikutvecklingen och stegen i FF generellt motiverar. I en sådan klass hade även de förare av J-bilar som fastnat för FF främst pga att det är en förträfflig racingklass på hobby/breddnivå, kunnat erbjudas mer av den sortens hobbyracing, utan den idag "tvingande" kopplingen till historisk racing.
Det hade samtidigt givit bättre förutsättningar att mer renodla den historiska FF-klassen för de som främst uppskattar det historiska. J-bilarna skulle givetvis även fortsättningsvis vara välkomna i RHK:s historiska FF-klass, att skärpa reglerna retroaktivt vet ju inte är en så värst begåvad lösning, minns åldersgränsen på förare i historiskt...
Men de som i första hand åker FF för att rejsa skulle då erbjudas andra, möjligen för dem mer attraktiva alternativ till sitt förfogande. De skulle då utan problem kunna åka ännu lite nyare FF-bilar om de så ville.
En sådan FF-klass behöver inte, och ska förmodligen inte drivas under RHK:s paraply, utan kan vara helt fristående, varför inte under föreningarna Formel Ford Sverige, eller Formula Ford Classic?
Tävlingstillfällen borde kunna finnas hos t.ex. SSK, som säkert skulle må bra av en stark klass i sitt utbud, kanske tillsammans med V8 Thundercar och Legends, i den nya konstellationen som verkar växa fram och som ser ut att prioritera event där många yngre intresserade också finns. Sedan så är ju givetvis gästspel vid t.ex. SSM och STCC också tänkbara för en sådan FF-klass.
Med tanke på att FF Classic också vad jag förstår vill rekrytera nya förare även från kartingleden, tror jag en sådan FF-klass skulle ha ett lika stort berättigande som dagens historiska FF-klass.
Likaså att det ger möjlighet för de som vill åka enligt senare motorreglementen, något som jag för övrigt tycker är extremt märkligt att man tror sig kunna göra inom den historiska racingen.
Men viktigt är: En sådan FF-klass, utanför RHK ska inte ställas emot den historiska FF-klassen, utan vara ett alternativ för de som vill. Vem tar initiativet till en sådan klass i svensk racing? Jag tror den behövs!
 

#43
Generell diskussion / Re: Dunlop
27 januari 2016, 18:28
Osäker på om Skåne är med i EU, kanske svårt få över däcken nu med alla gränskontroller? ;D
#44
1000cc / Re: Släckare, däck och tekniker
17 december 2015, 18:20
Ja det kanske var tur att stadgarna uppdaterades för några år sedan? ;-)
Håller annars med om att Dunlopdäcken ser mer rätt ut på många av våra bilar. Dessutom har de både rimlig hållbarhet och prestanda som passar våra bilar.
Iaf för de av oss som har bilar från samma period som dessa däcks storhetstid. Avon har jag inte tävlat på i modern tid, så de ska jag inte uttala mig om, men det är ju trevligt med leverantörer som ser en marknad värd att satsa på, något som ju inte verkar vara fallet för Dunlop längre...
#45
1000cc / Re: Släckare, däck och tekniker
15 december 2015, 18:56
Det som förvånar mig är att FIA inte informerat sig om Goodyear/Dunlops sedan länge kända planer.
Planerna på att minska engagemanget i motorsporten har ju knappast varit okänt. Är ju minst ett par, tre år sedan detta beslut diskuterades i branschen, samtidigt som man konstaterade att Goodyear föga förvånande inte såg något större värde i den långa däcktillverkartraditionen i Birmingham. Heritage marketing är knappast jänkarnas paradgren inom automotiveområdet. (troligen inte i övrigt heller)  Utöver inverkan på den brittiska racingindustrin och breddracingen, som är illa nog och givetvis berör fler länder där Dunlop haft en stark position i motorsporten, så är det ju tämligen hål i huvudet av FIA att skriva in ett specifikt däckmärke som obligatorium. Om nu inte Dunlop kan eller vill leverera däck i alla de dimensioner som efterfrågas i historisk motorsport, så är ju Appendix-K ett effektivt sätt att förhindra utövandet av historisk racing i samtliga de kategorier är Dunlop är ett obligatorium. Att ha enhetsdäck är inte fel i grunden, men enhetsdäcken ska inte skrivas in det tekniska reglementet. Finns mer begåvade sätt att hantera detta, men FIA förblindades måhända av någon dusör från däcktillverkaren vid något tillfälle?
Minns med ett snett leende att detta var bland det första jag bråkade om som ny i historisk racing...