Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Bo Lindman

#466
Bra tanke K-G!
Jag har kanske mest tänkt på stadnardbilar E+F eller G+H+I i ett jubileumsrace, för att ge lite perspektiv över tiden. Men E-bilar CT och GT med ev. 1000cc cupen ger ju ett mera troget 50-års jubileum som du påpekar.
Kanske ett sådant heat med en kavalkad på banan av bilar från de olika epokerna i pausen innan jubileumsracet?
Tål att fundera på! Och framför allt ta reda på om ägarna av aktuella bilar vill och om fönster hos STCC fortfarande är öppet.
#467
Teknik / SV: Miljöregler
11 februari 2009, 09:57
Ja, det är nog säkrast att ta med en extra presenning till bruksbilen. Om inte annat brukar den ju pinka lite kondensvatten från AC-systemet varma sommardagar.
Jag har ett förslag till utökade miljöregler:
1) Tävlande skall om denne behöver elström i depån själv tillse att denna produceras på ett miljöriktigt sätt.
Endast portabelt vidnkrafverk eller muskeldriven genrator är tillåten.

Edit:
Men egentligen är ju regeltexten utformad så att jag som enskild tävlande ska vara beredd att förse övriga fordon i depån med en presenning. Dvs samtliga fordon i depån. Lär ju handla om ett par hundra bilar, inte illa, vilken presenningtillvekrare har sponsrat denna regel ;D ???
#468
Teknik / Miljöregler
11 februari 2009, 00:30
Från och med 2009 så kommer ej lättvikts pressenningarna
(glasfiberpressenning) att vara tillåtet som skydd under tävlingsbilen i depån.
Det skall vara en tjock "riktig" pressenning" eller en absorbsionsmatta typ
Unisorb. Vidare så skall varje ekipage ha med sig 10L absorberingsmedel och
ett uppsamlibngskärl som skall rymma minst 1½ gång den mängd vätskor
(exkl. bränsle) som finns i tävlingsbilen, dock minst 10 liter.

Ovantående får mig att allvarligt överväga att lägga ned planerna på eventuell comeback i historisk racing på svensk mark. Visst ska vi värna om miljön, men då får det väl för trovärdighetens skull vara vettiga och motiverade insatser och regelverk. Detta är fånigt och ser mer ut som spel för miljögalleriet, än verklig omtanke om miljön.
Visst reglerna är desamma för alla, oavsett vilken form av racing man än kör. Men har någon öht funderat på hur hobbyföraren som 3-4 ggr om året tar sin gammelbil på släp efter famlijebilen ska få med sig alla tramsigheter?
Vad är det som gör att en lättviktspressenning inte duger? Den släpper väl igenom mindre än en miljömatta?
Varför ska varje tävlande köra runt med 10 liter absorberingsmedel vardera kots och tvärs i landet?
Hur miljövänligt är det med denna subotimering?
Den största miljöbelastningen åstadkommer vi när vi kuskar runt i landet, ju mer skit vi själva eller SBF tycekr vi ska ha med oss desto sämre för miljön. (om det nu verkligen är den det handlar om, jag tvivlar!)
Någon form av skydd mot vätskors nedträngande i backen, ja! Ett uppsamlingskärl, ja!
Men en herrejössesotymplig gammal tung presenning? till vilken miljönytta då? Absorberignsmedel finns redan i tillräcklig mängd vid banan. Det måste ändå finnas på anläggningen. Varför kan vi inte köpa av banägaren till fastställ enhetspris per 10 litershink. Denna subotminering är pinsam. Gör om gör rätt! >:(
Ni som har brittiska bilar, som gillar att pinka revir på traditionellt sätt, se upp så det inte kommer ett generellt miljöförbud för bilar från öriket ;) I miljöns namn kan man hitta på vilka galenskaper som helst. T.ex. miljörabatt till bilar som tankar vanlig bensin. Inkonsekvensen ser ut att sprida sig till våra kära hobbys.
#469
Teknik / SV: bromsband
10 februari 2009, 23:23
Bil och Industribromsar på tomtebogatan i Stockholm har vi handlat av till Saabarna med trumbromsar.
Per Stacke på PEAN Sweden är en annan bra leverantör av bromsgrejor.
Olof Ekman och  K-G Almström är några som åkt fort med PV i RHK tidigare, dom vet säkert hur du ska sätta upp chassit. Om det är svårt att få fram uppgifter på hur PV:ns set-up ska vara, säg till ska jag se om vi kan hjälpa dig genom ett företag jag samarbetar med på chassiutvecklingssidan på våra lite nyare racebilar.
#470
En liten filosofisk fundering så här på nattkröken...
Funderar ibland över vad som är RHK:s viktigaste roll och funktion.
Är det att värna om racing historien eller att värna om hsitorisk racing?
Det borde väl kanske egentlgen inte vara antingen eller, men ibland känns det ändå lite åt det hållet.
RHK har så länge jag varit medlem (93/94 någon gång tror jag) haft sitt huvudsakliga fokus på att arrangera tävlingar och driva sin tävlingsserie RHK-Cupen. Det har uppfyllt det mesta av klubbens och dess funktionärers tid och engagemang. Jobbet som uträtats har oftast hållit mycket bra, för att inte säga utmärkt nivå och RHK-Cupen har ju egentligen tagit över den roll som SSK-serien hade på 70-80 talet, när de var som framgångsrikast.
Som jag förstår är också de egna arrangmenagen en bärande del i klubbens ekonomi.
Om jag i huvudet försöker dra mig till minnes de diskussioner som vi haft i klubben, så är dessa nsätan undantagslöst  relaterade till tävlignsfrågor som vilka banor vi ska åka på, vilka arrangörer och serier vi ska samarbeta med, vilka klasser och heat vi ska ha, hur vi ska förhålla oss till reglmenten etc.
Alltså sådan frågor som helt naturligt är viktiga för en tävlingsserie.

Men var kommer racing historien in någonstans?
Visst Appendix-K säkerställer att våra bilar är rimligt historiskt korrekta. RHK har också återskapat Velodromloppet, vilket helt klart måste räknas på det racer hsitoriska kontot. Förverkligandet av Framlidne Björn Perssons vision i Mariestad är också något som jag tycker förtjänas lyftas fram, men sedan då?
Vad gör vi i RHK för att historisk racing inte "bara" ska vara racing med gamla bilar enligt ett gammalt reglmente?
Har det inte blivit mest av hur jag preparerar min gamla bil maximalt innom reglementet för att bli så snabb så möjligt i mitt heat/klass?
D.v.s. Racing på exakt samma villkor som all annan racing, med skillnaden att vi har äldre (och i vårt tycke trevligare) bilar än våra kamrater i moderna racerbilar?
Vad gör vi för att värna och påminna om vår racinghistoria i övrigt?
Banorna? tävlingarna? förarna? mekanikerna? profilerna? och givetvis bilarna?
Här kommer också min gamla käpphäst delvis in.  Dvs. internationell racinghsitoria v.s. nationell racing historia.
Den sistnämnda har ju iaf fram till nu inte haft tillnärmelsevis samma kulturhsitoriska beskydd som App-K givit åt de internationellt accepterade och intressanta bilarna.
Jag har inte svaren, bara frågorna. Finns det ens intresse i RHK att diskutera dessa frågor`?
Eller är det så att "tärnignen är kastad och vägen vald" till förmån för racing med gamla bilar enligt App-K and thats it?

Appropå vår racing historia:
Om jag förstått det rätt, är det i år för övrigt 50 år sedan man körde SM-banracing för första gången.
Hur uppmärksammas det av RHK?
Jag har iaf inte läst, sett eller hört något om detta.
Jag skulle gärna se ett jubileumsrace i samband med en STCC tävling med Std -65 eller de nyare standardbilarna.
Kanske en kavalkad och parad med ett antal förare och bilar från 59 och framåt.
Ett utställningstält med några bilar och förareprofiler från tidigare år, en liten fotoutställning och info om RHK co historisk racing skulle fullända det hela. Dett tycker jag också bär följas upp med tidningsartiklar i våram otortidningar. Borde också gå att få lite spaltutrymme för i dagspress, dåbe på sportne och som feature.
Är klubben intresserad av detta? Hur kan vi finansiera det? Är förarna i std klasserna pigga på ett race i STCC? (om vi nu får plats, det är ett tag sedan jag sonderade terrängen för detta hos STCC. 

#471
Tydligen så har man i vårt östra grannland samma problem med illvilliga grannar som flera av våra svenska racerbanor. Röster höjs för att stoppa verksamheten på Ahvenisto banan i Hämeenlinna (Tavastehus)
Vore ju synd och skam om denna fina bana försvann. Förutom att den är en av de få banor som har sin sträckning oförändrad sedan invignignen är det ju en härlig och grymt underhållande bana att köra. Mågna bra publikplatser och lite "nordschelifekänsla" får man på köpet.
I länken nedan kan man skriva i en protestlista för att behålla banan och verksamheten.
Hjälp våra Finländska vänner att få behålla den här motsporthistoriskt viktiga skatten!

http://www.adressit.com/ahvenisto

(lugn, hjälp på engelska finns i länken, då Finländska ju inte är det lättaste språket ens för oss grannar ;))