Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Per H.

#1
Tävlingar / Re: Knutstorp i maj ?
21 mars 2014, 02:33
Hej!

Ja, Bosse, det var nog det längsta inlägget hitintills, så det borde kanske inte vara mycket att tillägga.

Jag har i alla fall varit med på Goodwood Revival några gånger så jag kan kanske få komma med några personliga reflektioner. Jag fick läsa om evenemanget i en engelsk motortidning och tänkte att här "måste" man ju vara med. Men det visade sig att det var inte bara att anmäla sig, utan man skulle bli personligen inbjuden. Jaha! Nu var vi emellertid lyckligt lottade med en för oss välvilligt inställd kontaktman så där kom inbjudan som man i princip skulle svara "ja" till. Men om man läste litet i det finstilta så skulle man ha gammal, sk period, klädsel på sig. "Men jag skall ju bara över och rejsa" tänkte jag. Hur som helst, jag fick med mig något från myrorna, och så hittade jag en hatt och ett par myggjagare som "rekvisita".

I efterhand så har jag ju insett att detta har gett en helt annan dimension till Goodwood jämfört med vanliga historiska race. Och nu är även publiken med på noterna och många kommer dit i sina "pre 67" fordon.

Det skall med en gång sägas att arrangera en tävling som är i paritet med Goodwood, det går inte. Lika litet som att det skulle gå att arrangera ett Vasalopp någon annanstans än i Dalarna. Men om nu någon går in i ett vågspel som detta att arrangera Knutstorp Revival - vore det inte intressant att få vara del av detta, även om anmälningsavgiften är 500:- mer än i vanliga fall? Jag har nog tänkt att försöka i alla fall.

Beträffande depån så är det, vad jag förstår, tänkt att alla tävlingsbilarna skall stå i den nedre depån och husbilar och liknande får samsas uppe på "hyllan". På Goodwood så är praktiken så att man åker in i depån och lastar av tävlingsbilen plus verktyg, reservhjul, domkrafter och vad man normalt behöver, och sen förpassar sig till en särskild parkering för de tävlande. Om nu detta då skulle motsvaras av "hyllan" så är avståndet avsevärt kortare än på Goodwood, där man för övrigt då som regel tillbringar dagen i depåområdet och upplever atmosfären och vad som bjuds där.

Var 96%Sprite fått att arrangören skulle stått för resekostnaderna vet jag inte. Det stämmer i varje fall inte. Visserligen stod P&O:s fraktavdelning för färjan över Kanalen de två första åren och Tunnelkonsortiet för tågtunneln de två följande. Detta var dock mindre (men ändå välkomna) bidrag i den totala resebudgeten.

Ja, det var vad jag i korthet (nåja) hade att komma med, så väl mött på Knutstorp i slutet av maj.

Hälsningar,
Per H.





#2
Det var ju annars det besked man fick när HTP:n under stor vånda introducerades, dvs. att den i princip skulle gälla i "evighet" innan FIA började snacka om att HTP:n skulle kosta pengar.

En anledning till att den skulle kosta pengar var ju att FIA skulle inrätta något slags "superarkiv" på alla historiska bilar och historiker osv. Den från FIA som drev projektet kostnadsberäknade det då till 1 milj. €. Det har emellertid varit väldigt tyst om detta arkiv, så man undrar om det existerar?? Någon som vet?

MVH
Per H.






#3
Formel / SV: Nybörjarfrågor
20 januari 2014, 23:20
Hej igen Urberg!

Ja, jag ser att HH redan svarat på det mesta som jag skrev här ovan. Han är ju litet yngre än mig, och alltså litet snabbare
MVH
Per H.
#4
Formel / SV: Nybörjarfrågor
20 januari 2014, 23:15
Hej Urberg!

HTP handlingen är våran vagnbok. Med den följer att du slipper ha katalysator, slipper att regbes. innan säsongen, slipper separat bullerprov. Dock är det max 95 dB tillåtet, men det brukar inte vara något problem med en FF.
Om Ditt 6 pktbälte har beteckning för när det är tillverkat så är det förmodligen med i FIAs listor.
Homologeringshandling är en handling som tillverkaren lät utfärda för en Standard eller GT-bil, så det behöver Du inte heller bry Dig om.
Betr byte av bilderna så tror jag att det kostar 550:-. Se på SBFs hemsida klicka på "Förbundsinfo" och där finns sedan en lista på Tekniska avgifter. MEN... jag ser att Din HTP är av datum 2006, och då skall den förmodligen bytas ut senast till nästa säsong, så spara bildbytet tills dess. Om man förnyar i förväg så kan man också slippa billigare undan.
Jag har inte kollat, men om Velodromloppet är den enda tävlingen som SBF har med på sin hemsida så är det ju sorgligt. Men på våran utmärkta hemsida finns alla datumen under "Tävlingar". Henrik Hansson som sköter den har ju också, tycker jag, fått med kontentan av vad man som "ny" behöver tänka på, i inledningen till denna tråd.

MVH
Per H.


#5
Generell diskussion / SV: Kanonloppet 1959
14 januari 2014, 08:04
Hej!

Ja, och vad är en film/bild värd som aldrig blir betraktad? Nej, vi skall vara glada över att man hittar sådana här guldkorn ibland.

Hälsn.
Per H.
#6
Generell diskussion / SV: Kanonloppet 1959
12 januari 2014, 23:28
Sicken höjdarefilm. Tänk så många fina Ferraribilar vi hade här på den tiden.
Och Erik Berger var ju också med (i PV), fast han hade ju varit aktiv i över 10
år redan då.
Kolla klädseln, kanske tips till "Knutstorp Revival", ja inte på tävlingsförarna
förstås, för då hade det väl blivit startförbud.

MVH
Per H.
#7
Bilder / SV: Panhard Racing
31 december 2013, 00:57
Hej!
Ja, det är samme Roland Hallberg som byggde Formel Vee, Hallberg Universal tror jag att han kallade dom. Och hans Panhard hamnade i Frankrike tydligen. Jag tror att han byggde en Panhard som var mer baserad på originalkarossen (aluminium) också.
X-et lär ha haft delar från ett störtat tyskt militärflygplan till sin sidvagnsracer- men om det var en falltank??

MVH och God Fortsättning
Per H.
#8
Teknik / SV: Tekniska regler 2014 Nyheter
13 december 2013, 19:43
Hej!
Ja, i FIAs senaste nyheter så var det en hel del som är svårt att förstå. Cooper 960 och Plymouth
Variant gör ju att man kan tro att det är fel på andra ställen, men att det kanske då inte är så
uppenbart.
Jag kunde kanske kommentera mer, men stoppar här t.v.

MVH
Per H.
#9
Teknik / SV: Stolsplacering
13 december 2013, 14:12
Hej!
Intressant ämne som nog inte alla tänkt på. I varje fall inte jag.
Ja, det känns som att de olika reglementstexterna andas - signalerar olika utgångspunkter.

I App. K så tycks det som att STOLEN är på plats och att bågen placeras omedelbart eller alldeles bakom stolen. Alltså-känns det som - så nära stolen som möjligt, men inte längre.
Att tolka detta i App K känns inte särskilt svårt.

Vad gäller för de "moderna" bilarna så vet jag inte hur ursprungstexten var (du kanske vet, Anders J), men det känns som att det efter "klargörandet" som att BÅGEN är på plats och att stolen sedan inte får placeras med någon del bakom lodlinjen för huvudbågens framkant - Alltså - inte bakom lodlinjen, men, känns det som, gärna en bit framåt.
Jag har kanske fel i känslan för detta, men då får jag väl leva med det.

Dock kan konstateras att personer med pondus och inflytande kan skapa en oskriven praxis eller en egen tolkningsrätt på regler som inte direkt kan utläsas efter reglementet. Dessa regler till delegeras förstås.  Och då  får ibland även  - skall erkännas - till ett mindre antal av typen "Här är det är det jag som bestämmer, och passar det inte så..." också del av detta. Det är tydligen en sådan som den tävlande råkat ut för och som orsakat "Förtydligandet". Tävlingsbilen ifråga hade tydligen gått 150 tävlingar utan att då reglementet ifrågasatts på denna punkt.
Som summering: Den tävlande har ett reglemente att förhålla sig till, och då måste ju tillämpning och innebörd i rimlighetens namn finnas i skrift. Allt annat borde ju vara ren b------t.
Vad gäller tillämpningen för Historiska bilar så har ju Historiska Utskottet (HU)redan tidigare påpekat för SBF att man måste få bli delaktiga i beslut som rör HU:s ansvarsområde.
MVH
Per H.
#10
Forumet / Hemsidan / SV: Ny hemsida!
02 december 2013, 17:29
Hej!

Jag förstår inte. Att när jag, som mindre vetande om hemsidor o.likn., yttrar mig så avtar hela den livliga debatten.
Det har ju varit tyst om detta nu i långt mer än ett dygn. Men, som sagt var det är ju något som jag inte förstår.

MVH
Per H.
#11
Forumet / Hemsidan / SV: Ny hemsida!
01 december 2013, 11:05
Hej!

Jag förstår att jag, som "amatör", travar i ett minfält bland alla datanördar angående hemsidan. Det kan nog hända att den behöver moderniseras. För många nördar så betyder dock det "riv ut - allt nytt". Och då ligger nog en hel del av oss 50+ (och mera) illa till. Det gäller alltså att hitta lätt utan att behöva söka. Så Modernisering Med Måtta, vore tacksamt.
Vår lokala speedwayklubb moderniserade nyligen sin hemsida - ja tom. jag kunde se att den var moderniserad - och full med rutor för en massa sponsorer (kanske något för RHK att kolla?). Ja, det såg väl ändå bra ut, det var bara det att man glömt gästboken-klubbens debattorgan- som under säsongen är frekvent besökt. Nu får man "jobba på det".
MVH
Per H.
#12
Generell diskussion / SV: RHK Cupen
01 november 2013, 13:39
Tack, tack!

Att jag inte tänkte på Bengans suveräna listor. Jag var väl inte riktigt vaken? SSKs listor är ju också helt OK.
Däremot så har jag litet kommentarer om Mylaps listor, och Bengan berörde också detta vid vårt möte i söndags. Dom visar ju bara namnet på föraren. Enl.  SBP, tror jag, så skall en  "riktig" resultatlista innehålla namnet på föraren, klubb, bilmärke och anmälare, och sen kan det ju vara trevligt med bostadsorten också. Ja, placering och tider skall ju också vara med.
En Mylapslista tappar ju i värde och intresse ju längre tiden går.
Ha en trevlig helg!
Med vänlig hälsning.
Per H.
#13
Generell diskussion / SV: RHK Cupen
01 november 2013, 11:04
Hej!

När jag går in på hemsidan och söker under "Resultat" och sedan klickar på "Resultat från tävlingarna" så är det bara från Anderstorp och Falkenberg. Men var är resultatlistorna från dom andra tre?
Det var en kontakt från England som ville ha resultat från Karlskoga och Knutstorp och frågade mig. Tänka sig, dom är intresserade av vad vi håller på med.

MVH
Per H.
#14
Hej!

Håller helt med föregående skrivare. Intressant guidning av Hjo, trevlig festkväll, gott käk, och bra genomgång på söndag, även om inte alla tycker precis likadant.

Med vänlig hälsning
Per H.
#15
Tävlingar / SV: Resultatlistor
16 september 2013, 22:50
Hej!

Kolla på www.amigoo.se/event/576
Tyvärr har man bara förarnamnen, och saknar i de flesta fall anmälare, klubb och bilmärke som "per definition" skall finnas med i en riktig resultatlista. Särskilt om någon är intresserad av historiska bilar, så är den tyvärr väldigt "tom".
Hälsn.
Per H.