Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Per H.

#31
Hej!
Helt rätt Tommy! Fast olyckligt att det skulle behöva gå så här långt. Det bästa för oss är nog, trots allt, att SBF är huvudman för vår verksamhet. Har tyckt mig märka en viss ödmjukhet från dem på sistone att man lyssnat till de aktiva.
Om nu några med SBF licens skulle åkt på Landracings iskörningar uppe i Orsa (djäkligt roliga tillställningar) eller om någon skulle ställt upp som funktionär på någon traktorpullingtävling i Hörby så tycker jag nog att SBF skulle kunnat svälja detta redan från början.
Jag förstår att detta är en principfråga, men man kan ibland låsa sig för hårt till principer också. Och jag tror att varken RF eller SBF kommer att rasa ihop för detta. En fråga är dock hur STCC kommer att reagera på detta. De har ju dragit ut på tiden till just 20 dec. med att komma fram till avtal med SBF.
Ja, Tommy, det blev visst redan ett spår av spekulation i detta inlägg.
MVH
Per H.
#32
Generell diskussion / SV: Årsmöte 2013
17 december 2012, 09:15
Hej!

Förmodar att Kjell menar årsmötesprotokollet, och då blir det inte förrän i nästnästa Rutflagga, eftersom nästa Rutflagga kommer innan årsmötet. Dvs. då om jag får in det justerade protokollet i tid.
MVH
Per H. (Red.)
#33
Hej!
Dijon är en rolig bana, och det ser det väl ut på bilden som jag inte sett tidigare. Det framgår inte riktigt, men den är ganska kuperad också.
Betr FIAs "nya" så har jag från en annan källa sett att en seriearrangör skulle få köra EN tävling i annat land utan att serien skulle klassas som internationell, och  det skulle väl lösa våra eventuella problem.
Men jag ser att tyska fhr Langstreckencup har krupit till korset och proklamerar sin serie som internationell.
MVH
Per H.
#34
Hej igen!

Jag glömde att skriva att om man vill läsa mer om detta så gå in på fhr-online.de  Där står det mesta i denna sak.
Sedan skall jag korrigera mig litet. Avgiften som nämndes för den tyska F3 serien är riktig, men inte helt relevant då historiska serier "åtnjuter" lägre tillståndsavgifter.
Men redan nu så har avanmälningar från serier skett.
MVH
Per H.
#35
Hej!

Hoppas att holländarna inte kör sina tävlingar som en serie.
Detta är FIA:s "senaste": FIA:s omättliga (?) pengahunger har gjort att de bestämt att alla gränsöverskridande serier i fortsättningen skall betecknas som internationella. Med andra ord: Deltagarna måste ha internationella (dyrare) licenser. Våra EU-licenser räcker inte. Arrangören tvingas betala betydligt högre tillståndsavgifter, vilket antagligen också leder till högre anmälningsavgifter.
Som exempel kan nämnas att den tyska "ATS Formel 3 Cup" - visserligen inte historisk - har i år betalt 2.500:- € i tillståndsavgifter. Näst år galopperar den upp till massiva 52.990:- €. En rad arrangörer och intressenter har skrivit ett skarpt formulerat brev till Presidenten i DMSB (motsv. SBF), Hans-Joachim Stuck och dess Generalsekreterare Christian Schacht.
Det finns ju även en del engelska serier som åker över kanalen för sina serier.
Jag har tidigare trott att ett internationellt generalförbund som en av sina uppgifter borde ha att bredda tävlande över gränserna, till nytta för alla. Men jag har tydligen fel, eller så är jag för dum för att förstå "finessen".
MVH
Per H.
#36
Teknik / SV: Fönsternät?
06 november 2012, 09:58
Hej

En grundregel i Appx. K är att om det inte uttryckligen står att det är tillåtet, så är det inte tillåtet (att ta bort rutan). Det står något alldeles i inledningen, men jag kan inte den exakta ordalydelsen.
Och, det kan ju komma slagregn också, det är det nog några som upplevt, då är det skönt med en sidoruta, det kan jag lova.
MVH
Per H.
#37
Teknik / SV: HANS-regel
06 november 2012, 01:37
Hej Pelle!

Vid närmare eftertanke: Du menar förstås SANKTIONERA, väl?

MVH
Per H.
#38
Teknik / SV: HANS-regel
06 november 2012, 01:30
Pelle!

Läste jag rätt???  Skulle SBF SUBVENTIONERA tävlingar och träningar?? Det har jag i alla fall inte upplevt. Jag har bara hört att dom tar betalt, ja kanske då med viss rätta.

MVH
Per H.
#39
Teknik / SV: HANS-regel
05 november 2012, 00:48
Hej!

Bra att få information om detta för oss amatörer och vad allt betyder (FIA älskar förkortningar på allt). HANS-skydd mm. har väl funnits ett bra tag i den övre eliten där kostnaderna inte är avgörande om man skall köra eller ej. Hybridskyddet är kanske en nyhet för många, och en välkommen sådan, eftersom det inte kräver nya bälten och stolar. Det känns ändå som att vi är i början av en utveckling då hybridskyddet presenterats på hemsidan till ett pris av 11.500:- (14 okt.) och nu häromdagen till 560.oo€. Det ser i alla fall ut att vara samma produkt.
Då är det, förutom skyddet, "bara" en ny hjälm som krävs, ja två om man kör öppen bil också, om det nu går att ha Hybrid på en Midget. I kamp mot alla andra "projekt" så blir det väl hushållskassan som får ta smällen.
MVH, Per H.
#40
Stenis!

Fast Du har inte tagit hänsyn till att vi faktiskt kör två olika klasser i 1000 cc Cupen, om jag fattat det rätt. Eller det har jag inte??

MVH
Per H.
#41
Teknik / SV: Mäta spårvidd
24 oktober 2012, 21:20
Hej!
Nu har det varit tyst om spårviddsmätningar i ett halvt år, men misströsta inte. De flesta hundkojeåkare kan väl redan detta, men gå in på vår danska systerklubbs hemsida via länk. Rulla ner till "Nyeste inlaeg på HMS forum". Där finns ett ämne som heter "Weber box" som kanske kan vara intressant i sig, men gå ner till sidan 5 där man halkar in på andra ämnen. Kolla Warnichs inlägg, och längst nere så kan man klicka in på "Hent". Där är något från BMC Cooper registret som behandlar detta ämnet; alltså spårvidd på Hundkojorna. Utförligt, fast man får nog läsa ett par gånger för att det skall gå in.
I sammanhanget så undrar jag om de fälgar som kallas "Rose petal", tydligen kopior på Cooper Cars egna, verkligen kan vara godkända. Har hört talas om att dom skulle vara 4,75" och så står dom beskrivna här också. Men den homologerade fälgbredden är ju bara 4,5". Man undrar??? Man har påstått att Cooper Cars redan "då" fuskade med detta?? Men man kan väl inte godkänna fusk från tiden till nu idag?
Hälsningar,Per H.
PS. Det är naturligtvis också tillåtet för besiktningsmännen att läsa detta.
DS,
#42
Forumet / Hemsidan / SV: Gammal version?
22 oktober 2012, 14:46
Hej!
Det måste ha blivit förbisett, för i medlemsmatriklen utgåva 2011, där stadgarna också finns återgivna, står ,"och då sträva efter att följa...."
Hälsn.
Red.
#43
Hej!

Kanske har dom tittat på RHKs hemsida och heatindelningen där?  Och det är precis så dom har gjort.
Hälsn.
Per H.
#44
Hej!

Det är väl klart att vi måste försöka att lura hit honom, så att Daytinan kan få rulla här i Sverige igen efter 30 års frånvaro. Till Velodromloppet och/eller Sv. sportvagnsmeeting. ... Hoppas att han har HTP!

Hälsningar,
Per H.
#45
Generell diskussion / SV: Årsmöte
18 december 2011, 11:46
Hej!

Nr 4 av Rutflaggan skickades i fredags, och med den en separat kallelse till årsmötet, som alltså går av stapeln den 11 februari 2012 kl 10.00.
Tyvärr så blev "februari" felstavat i kallelsen (frbtuari), men våra intelligenta medlemmar förstår säkert att det är februari som gäller.
Jag kan bara skylla på mina dåliga fingrar samt den sena timmen att det inte blev bättre korrekturläst. Sorry for that!
Hälsningar,
Per H.