Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Per H.

#46
Generell diskussion / SV: Årsmöte
11 december 2011, 23:32
Samtidigt som Svenska Rallyt tydligen??

MVH
Per H.
#47
Bilder / SV: Motor Sport Photographs
01 december 2011, 00:29

Hej!

"Livsfarligt" att gå in. Man blir ju sittandes, tittandes.

Hälsn,
Per H.
#48
Varför har vi lagrat årets resultatlistor för Velodromloppet i Amigo?? Det är ju värdelöst då det saknar uppgift på vilka bilmärken vi kört. Bilarna måste väl ändå vara en  central del i det vi håller på med, och för utomstående som skulle titta, är det förmodligen nästan helt utan intresse om bilmärket saknas.
Klubbtillhörighet och anmälare saknas också och det skall ju per definition också ingå i en "riktig" lista.
Det hade väl gått att ta de utmärkta listornalistorna från sekretariatet rätt av? Se annars listorna från förra året där man gjort så. Helt perfekta om man nu bortser från att anmälare kallas sponsor.
Men denna, min åsikt är kanske alldeldes "mossig"??
Hälsn.
Per H.
#49
Tävlingar / SV: 2012
09 september 2011, 23:40
Ja, om man läser, så är det tydligen så att vi skall ha HNRS skydd fr.o.m. 1/1 2012 för Historisk Racing  ....  men för all annan racing i Sverige som inte har mästerskapsstatus gäller det fr.o.m 1/1 2013. Jag måtte befinna mig i intelligensens yttersta tassemarker, för jag förstår inte varför denna skillnad, så jag frågar: Var finns logiken???
Eftersom bältet tydligen ingår i "systemet" så har ju eftergiften från 5-årsregeln också bara blivit ett slag i luften.
Eftersom tydligen hjälmen också ingår i "systemet" så undrar vi mindre vetande om det är standardiserat så att man kan köra i någon annans bil vid t.ex. långdistanstävlingar, med sin egen hjälm fastän bilens HNRS-bälte är av annat fabrikat. Jag har redan 4 hjälmar för att ha tillfredställt, inte mina egna, men FIA:s, SBF:s och inte minst tillverkarnas önskningar, men det är väl bara "scrap" nu.
Någon tidigare skrivare undrade över detta med HRNS i en midget, och det gör faktiskt även jag. Och hur blir det med förkrigare som inte har bälten?
Vi har ju sett en positiv trend deltagarmässigt i år i de flesta heaten, men jag tycker att det känns som om att detta kommer att lägga sig som ett vått täcke över verksamheten, men måtte jag ha fel.
I övrigt, så vik 12-13 nov. till prisfesten i Karlsborg. Där är garanterat roligt!
MVH
Per H. 
#50
Generell diskussion / SV: Generös Pelle
22 juni 2011, 22:48
Instämmer med Tommy!!!

Hälsn.
Per H
#51
Tävlingar / SV: Anderstorp 2011
10 maj 2011, 23:00
Medlemskortet kommer med Rutflaggan som vi skickade i fredags. Vi försöker ju spara litet pengar och jobb med gemensamt utskick.
En förutsättning är ju att man har betalt. De ca 90 som inte betalt, får ju inget medlemskort nu.

Hälsningar,
Per H.
#52
Hej!

På mina handlingar står det på engelska på alla sidorna, även den första. Det har väl varit ett av argumenten när man torgförde HTP att den är en internationell handling för att man skall kunna köra överallt, att handlingen är likvärdig överallt, oavsett vem som gjort besiktningen.
Att det i praktiken inte riktigt är så vet vi ju, men det är ju en annan sak.

Hälsn
Per H.
#53
Generell diskussion / SV: HTP
21 januari 2011, 14:17
Påförandet av en extra avgift på HTP:n är ju redan beslutad i ren diktaturs av FIA att gälla från 1/1 -11. Nu gäller det väl mest hur ett chockat (??) SBF skall lösa de praktiska detaljerna. Efter min blänkare i senaste RF har jag blivit uppringd av ett antal medlemmar som tackat för orden, eftersom man inte visste något (!!) om detta innan. Men det var väl just det som varit FIA:s taktik.
Ja, Du vet väl att "Din" HTP är FIA:s egendom. Du skall alltså göda dem med extra pengar på deras egendom.
Hoppas bara att SBF kan ha den klokheten att vi kan köra med våra HTP-handlingar nationellt som hitintills.
HTP:s förträfflighet har beskrivits av både Åke Hansson som Jocke på SBF i 10-årsperspektiv. Den nu uppkomna situationen är naturligtvis inte deras fel, men den som trott på ett lungt minst 10-årsliv på "sin" (=FIA:s) HTP blir naturligtvis grymt besviken.
Förtroendet för FIA har fått en rejäl bredsida, åtminstone vad mig beträffar. Förtroende kan du inte köpa. Du kan inte heller påtvinga någon ett förtroende. Ett förtroende kan enbart förtjänas, oftast efter en lång tid. Men du kan förlora det över en natt.
Det finns de som tycker att vi skulle kunna köra Historisk Racing utan några papper, men för min del så har jag försökt predika att man måste ha en identitet av något slag på sin bil, kalla det HTP eller vad som helst. Men det är naturligvis svårt att tala för en vara som saluförs av någon som man inte har förtroende för.
Kan inte någon med status och pondus nog berätta något om humant fundamenta för FIA och få dem att lyssna? För FIA är mycket ovana vid att lyssna. Åtminstone på oss gräsrötter som här och WW står för 95% av allt tävlande.

Tack för ordet!
Per H.
#54
Forumet / Hemsidan / SV: Konstig Layout
23 november 2010, 08:55
Hej!
Ja jag tyckte också att den verkade konstig. Men det är väl "pensionärsskrift"
MVH
Per H.
#55
Teknik / SV: Startnummer och Reklam
19 november 2010, 03:29
Hejsan!

En örnögd kompis ringde och sa att detta med den breda (räliga) bården runt startnumren gällde bara "light coloured cars" vilket det också stod i Anders första inlägg av d 15 nov. Således som Anders och min bil. Men om det bara skulle gälla vid "Championships" så skulle vi väl slippa vad jag förstår.
Vad gäller Erik Carlsson så blev han aldrig diskad med det kostade honom ett EM. Incidenten inträffade vid Portugals EM-rally 1959 med en Saab 93:a. Han hade vitt på svart istället för tvärtom och "belönades" med 25 extra prickar, men var fortfarande mästare. Då bestämde man att han skulle få ytterligare 25 prickar; det var ju två dörrar på bilen. Och då fick man ju som man ville - en fransk EM-mästare.
Saab 95:an användes väl bara vid Monte C.-rallyt 1961 i något större sammanhang. Fransmännen (!) hade infört ett handicapsystem som gynnade små bilar med hög vikt - därav 95:an. Man hade dessutom ett koefficienttillägg för tvåtaktare, och det var ju inget Saab kunde göra något åt. Erik blev alltså inte heller här diskad men slutade fyra efter tre Dyna Panhard fastän han hade kört 11 min snabbare än segraren på specialarna.
Tommys "rektangulärt så det ryker" på BMCs fabriksbilar förstår jag inte, så jag fick kolla mitt dåliga minne. Någon "fyrkant" fanns nog, men John Handley, Paddy Hopkirk och Warwick Banks hade "rundningar" liksom Steve Neal och Gordon Spice (Downton). Broadspeed och Cooper/Tyrrell hade ofta vitt direkt på bilens (mörka) kaross. Detta gäller alltså banbilarna. Vad gäller rallybilarna så är det nog bara "fyrkanter".
Summan av kardemumman; vi bör nog undvika svarta rundningar som nog ger tillägg på varvtiderna.
MVH.
Per H.
#56
Teknik / SV: Startnummer och Reklam
15 november 2010, 09:51
Hej!
Antar att detta är något som man (FIA), som så ofta, "lånat" från något Gr N eller A reglemente, och som sedan är helt malplacerat på en historisk bil. Det kan ju inte vara roligt att åka omkring med likt jättelika "dödsannonser" på sidorna, och hur man skall kunna få plats med det på en midget har jag svårt att förstå. Jag ser fram emot att F-1 kommer att använda dylika nummerlappar. Innan dess så tycker jag att vi väntar och sen möjligen kan överväga om vi skall tänka på att införa detta här hemma.
Betr. reklamen så med 8 möjliga annonsplatser så måste väl reklamutrymmet vara tillräckligt för de allra flesta.
Det diskuterades naturligtvis också säkerhet vid vårt möte. Mycket av det som FIA bestämmer är ju måttsatt efter professionella eller tungt sponsrade förare som kanske kan åka upp till 30 tävlingar per år, vilket inte är helt ovanligt i England. Detta då att jämföra med hobbyåkaren som kanske kör 5-6 tävlingar med korta heat per år. För att göra en inte helt relevant jämförelse, så skrotar man kanske inte en bil som man kört 6-7000 mil med efter 5 år bara för att handelsresanden kört + 30.000 med sin.
Detsamma gäller ju också bältena. Kan inte FIA ställa högre krav på tillverkarna? Eller man vill inte? Den bältestillverkare som skulle erbjuda en biltillverkare bälten där "säkerheten" var borta efter 5 år, han skulle snart vara borta från marknaden, det lovar jag. Eller så kanske man fått lägga om tillverkningen och göra tävlingsbälten.
Bra annars att det diskuterades Hanshjälmar. M.a.o den som köper en ny hjälm nu som inte är förberedd för Hans, får skylla sig själv.
I övrigt var det en hellyckad tillställning i Karlsborg, och den som inte tog sig tid att vara med får också skylla sig själv. Tack Pelle & Co!
MVH
Per H.
#57
Hej!

Ja, jag måste ha blivit felinformerad. Jag har tagit texten enl. hemsidan. Men 195:- för en skön tur på Vättern med lunch kan det väl kanske vara värt ändå.
MVH
Per H.
#58
Hej igen!

Jag har nu blivit uppläxad och tillrättavisad av dator- och internetfantomen Krister W. Tack, tack!
Det stod så smått, och jag brukar missa det finstilta.

Hälsn.
Per H.
#59
Hej!

Förlåt min okunnighet, men var/hur hittar jag listan??

MVH
Per H.
#60
Teknik / SV: Däck
05 november 2010, 20:46
Edwin: Du behöver inte ta med några extra hjul till Kojan. Dunlop avser - om det nu blir något - bara att göra "wets" i 13 och 15". Rättvist?? -Knappast!
MVH
Per H.