Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Per H.

#61
Teknik / SV: Däck
05 november 2010, 14:02
Bosse: Ja, nu är det ju inte beslutat än, men man kan ju ha onda aningar.

Intressant att veta är att man fick med en omgång däck till Spa helt nyligen, och av misstag (?) råkade montera dem på Jackie Olivers Jaguar E-type. Hans varvtid på träningen var 17,9 sek (!) snabbare än tvåans. Nu är det ganska klart att Oliver själv inte visste om vilka däck han hade på bilen, och han avstod också från att starta.

Däcken skulle bara tillåtas när arrangören proklamerat "wet race", men det ger ju ändå en extra arbetsbörda för våra besiktningsmän.

Hälsn.
Per H.
#62
Teknik / SV: Däck
05 november 2010, 01:06
Vi skulle meddela styrelsen om ämnen som skall tas upp till planeringsmötet i Karlsborg. Jag skriver ner det redan här då jag tror att det kan ha intresse att tänkas igenom för åtskilliga i förväg istället för att få det som en överraskning, och hoppas samtidigt att det kanske är någon i styrelsen som också läser.
Detta har varit känt inom de inre kretsarna en tid; själv fick jag höra talas om det vid Nürburgring för 14 dagar sedan.
Alltså: FIA har planer på att införa regndäck i L och M profil i samma "mould" som tidigare. Ur svenskt perspektiv skulle detta främst gälla  STD/GTS-bilar, period E & F samt Formel Junior. Nu fick jag också läsa om detta i mitt engelska "husorgan".
Det betyder alltså att de som tävlar "seriöst" tvingas att dra med sig en extra uppsättning fälgar + "wets" för att vara på den säkra sidan.
Man frågar sig vad har Historic Racing att vinna på detta? Fältet kommer ju att bli extra utdraget om vi som "care less" tillåts starta överhuvudtaget?? FIA hävdar "safety reasons" men det är nog så nära B.....it man kan komma utan att säga att det är B....it. Den som kör över sina marginaler med vanliga däck gör det troligen också med regndäck, fast fortare.
Dunlop kommer att tillverka dessa däcken i både L och M-profil för 13 och 15-tums hjul. Sorry, för er som har 10, 12 eller 14" hjul!
Hela den här saken kommer att dras inför FIA:s World Council inom en snar framtid och om den finner FIA:s gillande så finns det troligen i reglementet nästa år. FIA har ju sällan haft några sympatier för våra ev. ökande kostnader, så det lär inte betyda mycket, men kan man verkligen acceptera den sportsliga orättvisa i att vissa bilar inte kan använda dessa regndäck??
Ja, ungefär vad jag tycker framgår säkert, men det finns kanske någon som tycker att det jag sagt är gallematias, så kom med synpunkter
MVH
Per H.
#63
Formel / SV: Formula Slicks-Vingbilar
27 september 2010, 16:24
Det borde knappast vara några problem med div. märkesklasser såsom FVee Super Vee, Formel Ford 1600 -2000 Formel Opel/Vauxhall-Lotus, Renault, Abarth mm. då de har officiella historiska klassbeteckningar från FIA, och då måste de väl också anses som "sanktionerade".
MVH
Per H.
#64
Det är i senaste laget, men det är alltså möjlighet att sätta svenskt rekord på stående 500 m resp 1000 m den 11 juli på Hultsfreds flygfält.
Det kan vara möjligt att kanske kunna slå något rekord med en frisk historisk bil, även om tävlingen riktar sig till alla bilar inom resp. kubikklass.
Det är Hultsfreds MK som arrangerar med Lennart Lindström som kontrollant och det kostar 1.500:- och racinglicens är OK
Vill du veta mer så maula till linson@telia.com


Som Ronny redan skrivit så har rekordkörningarna den 11 juli ställts in t.v.
Det kommer dock ett nytt datum senare i höst.
#65
Teknik / SV: Nya regler 2010
22 juni 2010, 01:01
Det som är skrivet i regelverket måste ju vara det som gäller, såväl för de aktiva som de som skall kontrollera reglerna, annars så får vi ju anarki eller diktatur.
Hälsningar, Per H.
#66
Övrigt köp & sälj / SV: The Green Helmet
18 februari 2010, 00:58
Hej!

Jag tror jag skall ha något VHS-band liggande nånstans. Det går väl att kopiera den också. Gratis!

Hälsningar,
Per H.
#67
Bilder / SV: Gamla goa bilder
15 januari 2010, 18:09
Hej!
Jo, det är nog undertecknad och förmodligen vid SSM på Knutstorp 1978. Men om jag hade danseskor på mig vet jag inte. Det är kanske vanliga som blivit oljiga.
Bilen är en Diva 10F med en motor bestående av FVC block, och tror jag en 1300 downdr. topp med dubbla Weber. Bilen var ju lätt så det gick ju hyggligt undan.
Jaha, så var man historisk också.
Hälsn.
Per H.
#68
God Jul & God fortsättning till alla.

Bengt A. Tyvärr, jag märkte förväxlingen till min förskräckelse, men då var det redan tryckt. Jag kommer med en mer "officiell" rättelse i nästa Rutflagga.
Jag gillar inte heller när det regnar, men det brukar gå hårsmånen bättre än normalt då, konstigt nog.

MVH
Per H.
#69
Tävlingar / Resultatlistor
13 september 2009, 11:48
Under "Resultat" så kan man få fram resultaten under "Resultat från tävlingarna", och det är ju bra.
Men för en helt utomstående är det nog ointressant om hur Andersson, Pettersson eller Lundström eller Hågeman figurerar, utan hellre då vilket märke (och Modell/typ) vederbörande kört.
Varför inte ta arrangörens lista rätt upp och ner - som det faktiskt gjorts från Sturupstävlingen?
Ja, nu funkade ju inte detta helt, eftersom MSCC (!!!) missat detta med resp. bilmärke, men det skall jag varsko dom om.
MVH
Per H.
#70
Hej!
Om markfrigång finns numera att läsa under p. 10.2 och där står ingenting om undantag för avgassystem. Men danskarna har ju t.ex. också dispens för uni-balls på förkrigare, så det vore kanske intressant med en lista om där finns fler olikheter mellan oss.
Förr hade vi ett sund, numera har vi en bro som skíljer oss, var det någon som sa.
Appendix K skall ju också spegla det gamla reglementet (J från 1965) men även här skiljer det sig i tolkningen. Enl Appx K så skall blocket 80x80x10 kunna skjutas in från alla håll, men enl J ... skall med föraren ombord (!) kunna köras över en mall som har måtten... Egen tolkning: alltså inte från sidan.
På raden ovanför detta med markfrigång finns ju en annan het potatis p. 10.1.2 om spårvidd. Tolerans + - 1%. Man kanske skulle kunna öka på till 2% för att slippa alla konstlade metoder (tillåtna eller otillåtna) för att till varje pris uppnå rätt spårvidd. Men detta är väl förmodligen alldeles för enkelt?
MVH
Per H.
#71
Hej Rikard!

Jag hittar bara Appendix J 1961 där. Men jag kanske klickar fel, eller finns 71-75 i det fördolda där någonstans?
Hälsn,
Per H.
#72
Hej!
Under p. 7.3.2. i appendix k står något kort om att Period G2 och framåt skall följa Appendix J från perioden.
Så vad jag förstår så får man studera Appendix J och se vad man kan göra.
MVH
Per H.
#73
Generell diskussion / SV: Poängberäkning
10 augusti 2009, 16:05
Hej Bengt!

Jag var med i diskussionen för ett antal år sedan, och poängskalorna har väl ändrats sedan dess, men den principen gällde att ickemedlemmar i RHK sas. kunde "stjäla" poäng beroende på vilken plats de kom, även om poängen var värdelösa för dem. Rätt eller fel kan man ju diskutera, men så har det blivit bestämt. Tror också att det blir lättare för dem som skall hålla på och reda ut poänglistorna.

Se det gärna också från det här viset: Norrmannen (eller dansken eller en svensk), ej medlem i RHK ,gör att ni precis kommer upp i 4 startande i klassen. Då får Du 8 poäng för andraplatsen, annars så bara 4 poäng. Så det kan ju ha vissa bonusar med sig också.

Beträffande priserna så har det nog gjorts på olika sätt. Om det regelbundet är någon svensk som "snor" priser på borde vi väl kunna utsätta vederbörande för något milt grupptryck så att han blir medlem i RHK. Kolla 1000 cc Cupen! Inget rött. Ja kojeklassen är faktiskt bra den också.
MVH
Per H.
#74
Tävlingar / SV: Poängberäkning 2009
30 maj 2009, 12:03
Hej!

Vad jag förstått så skulle det inte göras någon uppdelning mellan G1 och G2 eller mellan H1 och H2, utan vi skulle bara köra "G" och "H+I", och då också prisbedömas på det viset.
Tidigare körde vi ju allt från G1 tom I i en enda hoplslagen period prisbedömningsmässigt.
I kommande Rutflagga har jag i alla fall redovisat perioder och klasser enl. ovan dvs G och H+I, eftersom det beslutats att "G" skulle brytas ut ur det tidigare sammanslagna G-I heatet.
Om vi skulle prisbedöma G1, G2 H1, H2 och I separat, så får vi ju en massa enbilsklasser och nästan som Bosse L. sa här innan. För Std och GTS går vi ju från teoretiskt 10 klasser (förra året) till, också teoretiskt, 50 (!) klasser. Bäva månde Kassören vid prisutdelningsdags! Så som jag uppfattat det hela så skulle det med årets uppdelning "bara" bli 20 klasser (Teoretiskt), men rätta mig om det är fel, och det är i så fall högsta tid.
I övrigt kan jag inte förstå hur man i FIA kommit fram till en "period" som H2 som bara täcker ett enda år. Man skulle naturligtvis slutat vid 1975 och låtit resten vara period I tom -81 när man ändå rotade om i alla klassbeteckningar för ett par år sedan. Men det verkar nästan som om att FIA dåligt kan sin egen historia om när man då på den tiden ändrade i regelsystemet.
Hälsningar
Per H.
#75
Generell diskussion / Startnummer
11 maj 2009, 01:03
Håller på med slutspurten på startnummerlistorna. Den som har bil men ej nummer; kontakta mig per tel 070-7212348 eller mail ph.race@alfa.telenordia.se.
Det vore också bra om de som har "G"-bilar och avser att köra i "G" hör av sig, eftersom det har beslutats att att "G" skall få egna klasser, och om det blir tillräckligt med bilar, eget heat.
Kom dock ihåg att för att åtnjuta fast startnummer i RHK-Cupen måste man vara medlem i RHK. De som redan har haft startnummer, men inte betalt för i år kommer att strykas av kassörens rödpenna.
MVH
Per H.