Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Per H.

#76
Hej Arne!

Ja det var precis det jag menade att man körde och klassade in sin bil i "H" av den enda anledningen att det var den enda period som var aktuell, och att man "de facto" körde med en "G"-bil försedd med slicks.
Kanske kunde man här nu se mellan fingrarna om man nu vill ha litet "snurr" p "G"-heatet. Att klassa om en bil som står stämplad med "H" till "G" via FIA bjuder nog på en byråkrati som man inte önskar uppleva. Det lär nog ta tid i alla fall. Men jag hoppas ju att man har fel.
I dagsläget är det ju svårt för mig att på rak arm veta vilka bilar som är "äkta" "G"-bilar eller "H" som skulle kunna bli "G". Sen har vi ju förstås de bilar som är renodlade "H"-bilar.
F.n. har jag väl ett 10-tal bilar under rubriken "G", men Ni som inte hört av er, ring eller maila mig snarast, 070-7212348 el. mail ph.race@alfa.telenordia.se
Hälsningar,
Per H.
#77
Jag håller på med startnummerlistorna och med den nya indelningen med G och H så undrar jag vilka som har G-bilar. Rikard H och Tommy B. lär väl ha "äkta" G-bilar, men det måste väl vara fler?
Jag skulle också tänka mig att det kan finnas G-bilar som tidigare klassat in som H av den enda anledningen att vi körde "allt" som H tidigare, och då körde med slicks, och att dessa nu vill köra i G? Kan vi då med litet god vilja godta dessa bilar som G, även om det står H i pappret?
Jag skulle tro att det inte är så många G-bilar nu med en gång att det blir ett eget heat, men vi måste ju ha dom inklassade som G-bilar så att det blir rätt från början.
Om Du ämnar köra i "G" så ring mig på 070 7212348 eller maila: ph.race@alfa.telenordia.se
Kom ihåg att Du måste vara medlem i RHK för att åtnjuta ett fast nummer. Du som redan har nummer, men inte betalt kommer att råka ut för kassörens rödpenna. Och han är grym!
Hälsningar,
Per H.
#78
Tävlingar / SV: Sturup
13 april 2009, 10:58
Hej!

Har också precis varit i kontakt med Bengt Persson, och det har varit ett möte med konkursförvaltaren i onsdags, där dock inte Svedala MK fick vara med. Klart är dock att man kommer att köra de tävlingar som är planerade. Jag har inte adressen, men Googla på "Svedala MK" så står där också några rader under "Nyheter".
Håller också med Pelle S. om att kk-förvaltaren brukar vara säker att ha att göra med. Det är ju trots allt hans skyldighet att dra in så mycket pengar till boet som möjligt, och skulle han vilja sälja innan, så är det ju bra för köparen att få några tävlingar (=pengar) med i bagaget.
Hälsningar,
Per H.
#79
Hej!

Hur kommer man via länken in på Rallyklassikernas hemsida??
Hur jag försöker så hamnar jag bara i Norge (!)
Hälsn.
Per H.
#80
Classic Touring 1965 / SV: Poängberäkning
18 februari 2009, 01:39
Hej HH!

Jag är helt införstådd med allt "knöl" med folk som bara kört tidsträn. eller inte ens det, men alla som kört mer än ett varv måste väl ändå vara med i resultatlistan? Det här med 75% tycker jag inte stämmer helt med våra ideal då vi sett heat med förkrigare ihop med F-2 bil(!). Det vore ju helt respektlöst mot de gamle om dom skulle falla bort för att dom inte orkade med 75% av  F-2:ans distans.
Vad jag dock initialt menade var att den som nu baxat sig till en tävling (med sandsäckar, presseningar, brandsläckare, och Gud vet vad..), men haft oturen att bryta, borde fått något annat synligt eftermäle än den som ligger hemma på soffan (= 0 p.).
Du frågar om folk bryr sig om poängen? Ja, jag tror att de flesta gör det. Annars så borde vi ju lägga ner själva RHK-Cupen och låta varje tävling vara "just another race". De som undantagsvis, av sparsamhet eller någon annan anledning, ej är med i RHK struntar förstås i poängen. Här har förstås klassföräldrarna en del att uträtta. I 1000 cc Cupen (och -1150 cc) tror jag att alla är medlemmar. Bravo!
När jag nämnt 1000 ccCupen kommer jag osökt in på de nya klass och heatindelningarna. Betyder det att FIA-klasserna CT1 och CT6 suddats ut från RHK? Och hur har vi ställt oss inför vårt mantra "att alltid följa Appx K"? Och vid ev. Scand. Masterstävling; Hur gör  vi då?
Betr. Std ny och dess uppdelning finns kanske anledning att återkomma.
Hälsn. Per H.
#81
Classic Touring 1965 / SV: Deltagare 09 ?
17 februari 2009, 09:11
Hej!
Jag tycker nog att man borde få någon bonuspoäng om man ställer upp, även om man nu inte skulle lyckas komma i mål. Man har ju då gjort den Historiska Racingen och  tävlingen en mycket större tjänst än den som ligger hemma på sofflocket och inte orkar/hinner/gitter få sin bil färdig. Som det är nu så är dom alltså lika mycket/litet värda.
Det är bl.a. därför jag har med dem som försökt men inte lyckats komma runt i Rutflaggans resultatsammandrag, trots 0 poäng.
Hälsn.
Per H.
#82
Teknik / SV: Miljöregler
13 februari 2009, 01:44
Hej RCM!

Jag håller med Dig om att det behövs kanske fler "pålagor" för att vi skall sluta köra, men eftersom alla dessa beslut är tagna över våra huvuden, så måste vi väl i alla fall ha rätt att komma med relevant kritik.
Vid en diskussion för några år sedan med Per Gillbrand (fd. SAAB) -en oerhört klok man som kan berätta så man begriper - så förklarade han att det är ganska meningslöst att diskutera ev. miljövinst för en viss åtgärd om man inte väger in det totala utslaget. Ex.vis är det lätt att peka på miljöeffekten av E85, men man måste ju även ta med den negativa påverkan som tillverkningen i Brasilien innebär, plus utsläppen som fartygen ger för att frakta bränslet över halva jordklotet. Detta glömmer oftast våra politiker, för det blir plötsligt betydligt svårare då. Vi har visserligen en mindre produktion här hemma, och den kanske räcker f.n., då som Bosse L. mycket riktigt påpekar, att nästan alla s.k. miljöbilar ändå kör på bensin.
I mitt eget fall så har min 740:a  sedan länge varit lastad till bredden på väg till tävlingarna. Om man nu kommer med ytterligare miljökrav som då tvingar fram en större bil (som drar mer bensin), vad har man då vunnit miljömässigt?
Tipset om pressening från Clas Ohlson tackar jag för, men jag antar att Du menar att den är i blått och inte i plåt.
Tipset om plastdunkar tackar jag också för. Man tänker kanske inte på det förrän säcken rämnar. I mitt fall räcker det nog inte med en 5 liters dunk, för min rygg säger att att det behövs betydligt mer. Men jag tycker nog ändå att mitt förslag är bättre, så att man slipper släpa det med sig. (Se äv. ovan om totaleffekt). Som Du också kan se av Anders J:s bild så gäller denna regel tydligen inte STCC utan bara oss gräsrötter.
Synnerligen tråkigt med en uppbrunnen tävlingsbil, men ändå anmärkningsvärt då depån ju borde varit belamrad med brandsläckare.
Tack för ordet, och förlåt om jag är tjatig så här på småtimmarna.
#83
Teknik / SV: Miljöregler
11 februari 2009, 22:00
Anders

Jo, men "heliga" STCC vågar man sig inte in i kontrovers med. Minns när vi blev "tvingade" på oss den s.k. bilsporthjälmen, då körde en stor del av STCC-åkarna med intrgralhjälmar. Ingen sa något. Det bara var så.
Om tokeriet med saneringssäckarna har jag tidigare skrivit om i Rutflaggan. Och inte blir det roligare när säcken efter 5-10 i och urlastningar börjar att spricka. Förslag: Vi skänker våra saneringssäckar jämt fördelat över banorna så att de stackars banägarna inte går omkull, bara vi slipper asa med oss denna ballast land och rike runt. Tänk på miljön!!!
#84
Hej!
Jag ser i Henrik H:s inlägg att SBF skulle ha gjort sig av med allt efter Per Schoultz. Med "gjort sig av", menas det då att man har slängt allt?? Då blir man ju både bedrövad och förbannad över att "vårt"? Förbund har så dåligt omdöme och magkänsla och inte fattar bättre. Eller har man givit det vidare till Bilsportarvet möjligen?
Det vore intressant att få veta mer om detta.