Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Mackan

#1

I Appendix K så finns det ju ett regelverk för denna typen av nationella bilar.

I Appendix K 2018, sid 10. Avsnitt 2.3.10 & 2.3.11 så anser man dessa bilar också tillhör gruppen Historiska bilar.
Dessa regler blev aktuella i FIA´s Appendix K 2009.

I t.ex. i Tyskland så är fd. DTM bilar, nationella bilar med nationella regler.

https://youtu.be/uckskPexMpc

Trots detta så har SBF inte gjort något för att gynna svenskhistorisk bilsport på detta område. T.ex. genom att skapa en databas där man kan hitta svensk nationell bilsports tekniska regler.
När man tävlade i racing på 70- och 80-talet i Sverige så körde man i flera serier som t.ex. i  SM och i SSK-serien och i sportvagnsklasserna allt för att få köra tävling och allt skedde med samma tävlingsbil.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vad skulle det exempelvis betyda för RHK och andra arrangörer av Historisk racing?

Exempelvis.
För att få flera startande bilar i vissa klasser i RHK.

Stora startfält är alltid kul och är bra för publiken. Nya gamla nationella tävlingsbilar skulle var en bra utveckling och var något nytt för publiken och alla intresserade.


Varför inte bjuda in f.d. SSK bilar och andra historiska tvälingsbilar i t.ex. i gruppen STD bilar 1966–1971 & STD bilar 1972–1990?

I dessa tävlingsklasser delas ju ändå de olika bilarna in i olika grupper, men kör race tillsammans.
I SSK fanns det både bilar med mönstrade däck och slicks. Hade namn som Klass S1, Klass 2, Klass C, Klass D. Även s.k. f.d. Super star bilar 1975–1980, Mini Lady Hundkoja, Mini Lady Lancia, Mini Lady Opel Corsa, SM-klassen Standard A, Volvo 140 cup, Volvo 240 turbo cup (1982–1984), Volvo 240 turbo cup (1985–1988), Camaro Cup (1988–1997).

SSK historia se länk;
http://www.bjorns-story.se/private/motorklubbhtm/SSK%20matrikel/SSK-matrikel%2064.htm

Racing från SSK 70-tal.

https://youtu.be/ofaX66bM_u4

Mer SSK-serien info med filmer.
http://www.bjorns-story.se/private/motorklubbhtm/sskseriehtm/ssk-serien-1.htm

Bilar som står t.ex. "Trendab Volvo Amazon" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16592

Mera bilder;
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9555&postdays=0&postorder=asc&start=63
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9555&postdays=0&postorder=desc&highlight=sskserien&start=21

Svensk racinghistoria handlar mycket om nationella bilar och nationella regler.

Super Saloon/ Special saloon är en annan.
https://youtu.be/OpnQkeS0v4w

Superstar
https://youtu.be/vgStA998BGs
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Nationella historiska rallybilar.
Även inom rally så kördes det med nationella tekniska regler mellan 1974–1982, t.ex. klasser som SM klasserna Standard B, Standard A, Special var nationella klasser.
Liksom inom racing så behövs det inom rallysporten göras plats för dessa klasser i historiska klasserna. Ute i Europa så är man benägen att visa upp hela sin nationella bilsporthistoria.