Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - L-G Sjöberg

#106
Det kanske finns någon mer åldring än jag som kommer ihåg att i början av 60-talet så brukade Teknikens Världs redaktör Gunnar Friberg få tillfälle att provköra en och annan tävlingsbil i slutet av säsongen.  Jag är på jakt dels efter artikeln där han provade Atterbergs Focus Mk IV, vilket borde ha varit i något nummer sent 1962, och dels där han provar Josephssons Marcos, vilket borde ha varit sent 1964 eller tidigt 1965.  Skulle vara väldigt trevligt om någon skulle ha möjlighet att kopiera och/eller scanna artiklarna och skicka till mig.

Hälsningar
L-G
#107
Citat från: Ordförande skrivet 07 november 2010, 11:48
Det har i Rutflaggan insmygit sig ett fel angående priserna i Karlsborg. Den gode Per.H har missuppfattat eller är felinformerad.
Det du ska betala vid ankomst är 500:- festen,195:- för båtturen och sedan hotellrum.



Det känns ju onekligen en aning surt att helt plötsligt få reda på att priset på hemsidans inbjudan inte gäller.  Så här ser inbjudan ut. 

Inbjudan till avslutningsfesten och planeringsmöte 13-14 Nov

Deltagaravgift 500kr/pers, för detta får du:

Båtresa på Vättern m lunch

Eftermiddagsfika

3-Rätters middag

Lunch söndag


Tillgängliga rum

Kombirum singel: 595:-/natt inkl. frukost
Kombirum dubbel: 725:-/natt inkl. frukost
Standardrum singel: 725:-/natt inkl. frukost
Standardrum dubbel: 895:-/natt inkl. frukost
Standardrum+ singel: 950:-/natt inkl. frukost
Standardrum+ dubbel: 1150:-/natt inkl.frukost

(kombirum är de som ligger i den hittills ej renoverade äldre delen av hotellet)

Alla avgifter betalas vid ankomst till hotellet (500kr/pers + ev rum)



Är det någon som där kan se att det tillkommer 195:- för båtturen med lunch.  Förhoppningsvis kan man välja att skippa den delen av programmet?
#108
Teknik / SV: Däck
05 november 2010, 08:51
Citat från: Per H. skrivet 05 november 2010, 01:06
Vi skulle meddela styrelsen om ämnen som skall tas upp till planeringsmötet i Karlsborg. Jag skriver ner det redan här då jag tror att det kan ha intresse att tänkas igenom för åtskilliga i förväg istället för att få det som en överraskning, och hoppas samtidigt att det kanske är någon i styrelsen som också läser.
Detta har varit känt inom de inre kretsarna en tid; själv fick jag höra talas om det vid Nürburgring för 14 dagar sedan.
Alltså: FIA har planer på att införa regndäck i L och M profil i samma "mould" som tidigare. Ur svenskt perspektiv skulle detta främst gälla  STD/GTS-bilar, period E & F samt Formel Junior. Nu fick jag också läsa om detta i mitt engelska "husorgan".
Det betyder alltså att de som tävlar "seriöst" tvingas att dra med sig en extra uppsättning fälgar + "wets" för att vara på den säkra sidan.
Man frågar sig vad har Historic Racing att vinna på detta? Fältet kommer ju att bli extra utdraget om vi som "care less" tillåts starta överhuvudtaget?? FIA hävdar "safety reasons" men det är nog så nära B.....it man kan komma utan att säga att det är B....it. Den som kör över sina marginaler med vanliga däck gör det troligen också med regndäck, fast fortare.
Dunlop kommer att tillverka dessa däcken i både L och M-profil för 13 och 15-tums hjul. Sorry, för er som har 10, 12 eller 14" hjul!
Hela den här saken kommer att dras inför FIA:s World Council inom en snar framtid och om den finner FIA:s gillande så finns det troligen i reglementet nästa år. FIA har ju sällan haft några sympatier för våra ev. ökande kostnader, så det lär inte betyda mycket, men kan man verkligen acceptera den sportsliga orättvisa i att vissa bilar inte kan använda dessa regndäck??
Ja, ungefär vad jag tycker framgår säkert, men det finns kanske någon som tycker att det jag sagt är gallematias, så kom med synpunkter
MVH
Per H.

Det engelska "husorganet" damp ned i brevlådan igår, och jag läste samma sak.  Låt oss åtminstone försöka att nationellt besluta att endast 204-blandningen får användas oavsett väder och inte göra samma misstag som i FVee för ett antal år sedan då det nationella beslutet att endast tillåta L- och M-däck ändrades så att alla stackars utlänningar som ville komma till Sverige och tävla inte skulle behöva ha dubbla däckuppsättningar (för det var väl inte så att alla som bara tävlade i Sverige tvingades byta däck för att de 4-5 förare som också körde i Holland/Belgien inte skulle behöva ha dubbla uppsättningar... ::).  Konsekvensen då var att FVee tappade ett antal förare och bilar därför att det fanns tjurskallar (undertecknad inkluderad) som inte gillade beslutet.

L-G
#109
Formel / SV: GRD formel 2
04 november 2010, 16:45
Citat från: L-G Sjöberg skrivet 04 november 2010, 16:39
Citat från: Henrik H skrivet 04 november 2010, 13:26
Här var det tydligen anmält 4 bilar i Team Pierre Robert

http://www.ronniepeterson.se/subc/f2karlskoga_73.html


/HH

Jag tror inte att Dahlqvist och Nordström startade.  Tanken var nog att hyra bilar och anmäla dem genom Pierre Robert-teamet, men man fick aldrig ihop pengar.

Det här skulle också varit med i förra inlägget  ::)Däremot vill jag minnas att Dahlqvist körde för PR-teamet vid EM-tävlingen på Kinnekulle och Nordström vid tävlingen på Mantorp samma år.
#110
Formel / SV: GRD formel 2
04 november 2010, 16:39
Citat från: Henrik H skrivet 04 november 2010, 13:26
Här var det tydligen anmält 4 bilar i Team Pierre Robert

http://www.ronniepeterson.se/subc/f2karlskoga_73.html


/HH

Jag tror inte att Dahlqvist och Nordström startade.  Tanken var nog att hyra bilar och anmäla dem genom Pierre Robert-teamet, men man fick aldrig ihop pengar.
#111
Delar Köpes / Drev Hewland Mk 8/9
27 oktober 2010, 09:19
Jag håller på med ett växellådsexperiment och behöver följande drev i OK skick: 36/14 och 29/22.  Jag är eventuellt också intresserad av 32/18 och 30/22.

Dessutom skall jag ägna mig åt en del nykonstruktion ??? och skulle behöva hubbar (front 4-vx, centre och rear) och dog rings som mönster.  Antingen bra skick som går att använda eller skadade/utslitna för att kunna mäta upp.


tel: 070-631 7424
e-mail: lars-goran.sjoberg@siemens.com

L-G Sjöberg
#112
Generell diskussion / HTP
15 juni 2010, 12:28
Jag råkade halka in på 1000-cupens gästbok och fick se att debatten om man skall få ställa upp i tävlingar med "draften" i väntan på att förbundet behagar skicka den färdiga HTP-handlingen.

Tydligen har någon beslutat att man inte får delta i Velodromloppet om man inte fått den färdiga HTP-handlingen ???.  Själv hade jag tydligen tur då jag fick köra i Anderstorp med bara draften till min Hansen FVee.  Till saken hör att  Åke Hansson ställde upp och besiktigare bilen på Påskafton 3 april och 5000:- betalades in så fort som fakturan kom veckan efter.  Den färdiga HTP-handlingen dök till slut upp i förra veckan, alltså 8 veckor efter betalning och efter två påstötningar till förbundet.  Sista gången var kommentaren, "Oj då, det verkar ha blivit något e-mail-strul".

Man kan undra vad det tjänar till att vara så stelbent på nationell nivå.  Vid årets två första Lurani Trophy-tävlingar på Hockenheim respektive Spa (detta är ett av FIA's officiella historiska mästerskap med krav på internationell licens) så var det inte några problem för en holländare att få delta trots att han ännu inte fått sin HTP-handling.  Enda kravet var att samtliga förare i heatet godkände att han fick delta.  Men så enkelt kan vi ju inte behandla en så allvarlig sak i Sverige, vi har ju våra bestämmelser...

L-G

#113
Citat från: Jörgen skrivet 10 juni 2010, 20:40
begagnade eller nya söker jag till min Lotus Elite

/Jörgen  0708-253032

Det är den dimension jag använder på min Swebe, men de begagnade som jag har är nog  v ä l d i g t  slitna.  Jag skall i alla fall kolla.

/Lars-Göran
#114
Teknik / SV: Däck
01 april 2010, 13:34
Citat från: mats skrivet 30 mars 2010, 21:26
Vilka däck är godkända i period E?.Jag har en pv som skall köras där men är osäker vad som är godkänt.
Jag hade trott att någon tekniker eller liknande skulle svara, men om jag läser Appendix K rätt så får du antingen använda landsvägsdäck med profilhöjd >70% och märkta "E" eller "DOT" eller så kan du använda Dunlop Racing "L" med gummiblandning 204.  Se paragraf 8.2.2 i Appendix K 2010.

L-G
#115
En fråga, eller möjligen ett förbättringsförslag:  Om man kollar i rullgardingsmenyn över klasser, så framgår det inte var jag skall anmäla mig med min Formula Junior (om jag får för mig att köra något race i Sverige med den) eller var jag skall anmäla en E-bil (eftersom jag har för mig att den skall anmälas i klass 5 oavsett cylindervolym), eller är det jag som har missat något? ???
#116
Forumet / Hemsidan / SV: Karta
01 mars 2010, 12:43
Citat från: RHK Forum Admin skrivet 07 februari 2010, 18:44
Hej

Jag har lagt till en kartfunktion i forumet så vi kan se var forummedlemmarna bor






Verkar inte vara speciellt många medlemmar som vet var de bor, eller har man kanske något att dölja?
#117
Formel / SV: supervee bilder
31 januari 2010, 12:24
Kurt,

Kul att du hittat hit  Beer.  Jag vet inte om du kommer ihåg mig.  Jag körde Formel Vee under större delen av 1970-talet med en grön Veemax av äldre modell och kommer definitivt ihåg din Kogan.

Jag har ramen och karossen från din Lola och dessutom en del rester från Tonny's.  Kolla in länken om Lola T250/252 som jag skrivit och efterlyst info.  Din Lola blev aldrig färdigbyggd som "vanlig" Formel Vee.  Det verkar som att det enda som gjordes var att någon kapat bort utriggaren framåt för Super Veen's undre främre bärarmar och dessutom tillverkat en slags uprights bak, där tyvärr svets- eller lödkvaliteten var sådan att man kunde bryta sönder dem med handkraft.

Jag har flera stycken bilar för historisk racing och hoppas även få tid någon gång att renovera åtminstone en av Lolorna (Lola låter fånigt i flertal...) men sannolikt kommer jag att gå tillbaka till det luftkylda originalutförandet.  Första problemet är att hitta mera historia om bilarna (var Weine fick dem ifrån och så vidare) för att kanske kunna spåra chassie-numren.  Jag pratade med Tonny härom veckan, men då hade han inte mer att bidra med än att båda bilarna kom från Weine.  Jag tänkte jag skulle ringa upp Tonny igen och även Weine, men de senaste veckorna har varit ganska jäktiga.

Har du något telefonnummer som man kan nå dig på?

Hälsningar
L-G
#118
Bilder / SV: Gamla goa bilder
15 januari 2010, 12:53
Citat från: Björn R skrivet 14 januari 2010, 15:54
Att det ska vara så noga med rätt tecken på rätt plats. När kommer datorn som fattar vad man vill titta på?
rätt sida är www.racepace.se

Hälsningar Björn R

Bild nummer 18 under "Knutstorp, Depå" ser ut att vara en ungdomlig Hågeman.  Är bilen möjigen en Diva?

L-G
#119
Generell diskussion / SV: Lotus 22 FJ Nyström
15 december 2009, 17:04
Citat från: lexie467 skrivet 15 december 2009, 11:50
Yngve " nypa " Nyström kom från Linköping där hans far drev Ångtvätteriet vid Stångån i centrala Linköping. Just före Elitens lansering blev han generalagent för Lotus och drev verksamheten från Linköping. Han var god vän med mina förädrar och därav mitt racing intresse. I närbesläktade Motala fanns en annan bilhandlare vid namn Jan " fimpen " Jonsson som var förste svenske mästare i lilla GT klassen i en Lotus Elite.
Nypa körde AR Giuletta Sprint och Elite Super 100 i bl.a. SM. Jag var ofta hos honom och fick förmånen att hjäpa till och skruva på många olika sport och GT bilar. Vad jag minns är att denna FJ såldes till Curre Lincon i Finland.

Tommy Jagerwall   

Tack Tommy för uppdateringen on Nypa Nyström (och Fimpen).  Beträffande Lotus 22:an så var väl förmodligen Curre Lincoln bara en mellanhand eftersom han själv körde Cooper 1962 och Brabham 1963.

För övrigt så har jag skickat informationen till engelsmannen som började den här tråden genom att fråga om "Nystrom".

L-G
#120
Generell diskussion / SV: Lotus 22 FJ Nyström
14 december 2009, 10:36
Citat från: Bosse L skrivet 14 december 2009, 10:09
Could it be Yngve "Nypa" Nyström from Linköping? He was normaly known for driving  Alfa Romeo, but it flew up in my head, that he have been involved in some Lotus racing also, even if i think it was with the Elan or Elite, as he first of all was a rally- and GT-driver at that time.
Exakt!  Det var han jag tänkte på. Beer  Vet du om han fortfarande lever?