Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Stenis

#31
Citat från: Per H. skrivet 30 oktober 2012, 16:25
Stenis!

Fast Du har inte tagit hänsyn till att vi faktiskt kör två olika klasser i 1000 cc Cupen, om jag fattat det rätt. Eller det har jag inte??

MVH
Per H.

Nej det är inget som jag har vetat om! jag har lagt alla startande i samma påse när jag lagt samman poängen.
#32
Så här blir totalställningen enligt mitt system. Rätt jämnt rakt igenom skulle jag vilja påstå...

racesmile
#33
Citat från: Jason skrivet 01 oktober 2012, 05:48
Citat från: K-G skrivet 27 september 2012, 20:46
Om jag förstår det hela rätt?? 43 poäng till den som är ensam i sin klass.
Tala om inflation

Känns sådär om "han" dessutom vinner RHK-cupen efter avslutad säsong...

Det här förslaget lade jag fram för 1000 cupen. Det krävs att det är många startande i varje heat under hela säsongen för att detta system ska fungera. I usa är det alltid fler bilar anmälda än som får starta så dem måste kvalificera in till tävlingarna för att få vara med. därav har dem alltid fullt startfält vilket gör att poängfördelningen "alla som startar får poäng" fungerar. 1000 Cupen är det ändå fältet i historisk som har i snitt högst antal startande under hela säsongen vad jag har uppfattat. 1000Cupen har två tabeller också som jag har förstått det. en inom RHK och en egen klubbtabell"1000 cupen". har jag rätt? Då kan ni ju köra två poangsystem och testa. Jag kommer sammanställa "min" tabell ikväll. Då får vi se om det blir nått att hänga i granen...
#34
Citat från: K-G skrivet 27 september 2012, 20:46
Om jag förstår det hela rätt?? 43 poäng till den som är ensam i sin klass.
Tala om inflation

Ensam i sin klass? om det skulle hända att 1000 cupen hade en ensam startande en helg så är det nog inte poängsystemet som problemet...
#35
En sak man skulle kunna göra är att kontakta alla motorklubbarna (mustangklubben, camaroklubben, MG, mini, jaguar, saab, volvo ja listan på svenska motorentusiastklubbar kan göras lång). kan man få in en känga i varje enskild klubb och kanske bjuda in alla deras medlemmar med tex gratis inträde på velodromloppet eller valfritt evenemang beroende på vart man bor i landet?, så dem får komma och kolla. Det tror jag är en sak som kan leda till mer intresse för historisk racing till folk som redan är motorintresserade inom vetaranbilar.
#36
Teknik / SV: Fönsternät?
13 augusti 2012, 18:40
okej. tack för svaret!
#37
Teknik / Fönsternät?
06 augusti 2012, 17:59
Tjenare! Finns det någon insatt själ här på forumet som skulle kunna hänvisa mig till regelverk eller säga på rak arm hur reglerna angående fönsternät är?
Jag har hört att om man har fönsternät, måste man även ha lexanrutor också. Stämmer detta?
Eller räcker det att man har nät eller lexan?

Mvh Johan
#38
Generell diskussion / Resultat
12 juli 2012, 20:20
Mer än halva säsongen har gott och inte ett resultat på sidan?
#39
Bilar Köpes / SV: Mustang
30 maj 2012, 19:22
Tack för alla svar! Denna tråd kan nu stängas ner.
#40
Jag kan dela med mig av ett system som jag själv suttit och testat fram i min ensamhet som jag tycker passar bra i historisk racing.

Systemet är delvis baserat på NASCARs poängberäkning där tanken är att alla startande ska få poäng för att ge tätare och mer spännande mästerskap.
Alla ska känna att man får ut någonting av helgen även om man kör sönder bilen båda heaten och bryter. Det är trots allt uppvisning det handlar om också.

Poäng delas ut till de tjugo först placerade förarna oavsett antalet startande: 20-19-18-17-16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1
Även de som inte klarar 75% och de som bryter .
Med andra ord, de som startar och placerar sig top-20 efter målflagg får poäng.

Max 3 bonuspoäng delas ut på en racehelg. Detta för att ge den snabbaste förare/bil-kombinationen utdelning för allt slit det är att ta sig högst upp i fältet.
1 bonuspoäng till föraren som tar pole till race 1.
1 bonuspoäng till föraren som sätter snabbaste varvtid i race 1.
1 bonuspoäng till föraren som sätter snabbaste varvtid i race 2.
Maximalt kan man därmed få 43 poäng på en racehelg (1+20+1+20+1)

Alla racehelger räknas. "Sämsta racehelgen räknas bort" finns inte. Detta för att ge dem som kör alla tävlingar fördel i mästerskapet och locka ut fler bilar.

Ok, men vem drar nytta av ett sånt här system då?

- Alla som startar får poäng i princip (undantag klasser med fler än 20st startande).
- Den som tar pole/snabbaste varvtid förtjänar extra bonuspoäng för sin insats.
- Den som bryter heatet får även poäng (inom top-20).
- De förare som inte kör alla race har svårare att hämta in poängavståndet.
- Tätare och mer spännande mästerskap för de förare som kör alla race.
- De som inte alltid är med i toppen tar ändå poäng vilket i sin tur genererar kamper i hela tabellen. Inte bara högst upp.

Det finns säker fler fördelar man kan lista upp, nackdelar också!

Jag bifogar en tabell på 1000cc cupen hur det skulle se ut efter Anderstorp med detta poängsystem.

Nu vill jag gärna ha synpunkter på mitt inlägg och höra vad ni tycker, för det är trots allt ni som kör som bestämmer...

#41
Bilar Köpes / Mustang
15 mars 2012, 22:26
Söker komplett körklar Mustang. Hör av er via pm till mig om du har/känner någon som har en ståendes.
#42
Generell diskussion / SV: Heatindelning
19 februari 2009, 14:27
Kan man inte köra alla std klasser tillsammans i samma heat. dvs,

Std -65 upp till 1000cc (tusencupen)
Std -65 1001-1300cc + E-bilar Std/GT, GT/GTS -65 period F under 1300cc
Std/GT/GTS -65 över 1300cc

Och sen ha enskild poängberäkning och prisutdelning så podium i varje klass får gå upp på prispallen så inte dem mindre bilarna "försvinner" i resultaten och från prisutdelningarna. Att klasser läggs i samma heat tillsammans med andra snabbare bilar har väl alltid varit en del av historisk racing tycker jag. Man får lite lemans känsla över det hela. Samma tycker jag om std-ny klasserna. Färre heat men längre lopp tycker jag också att det skulle vara? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar nu. Jag är ny här på forumet men har följt RHKs tävlingar under några år nu som åskådare. Jag har alltid som åskådare tyckt att det är för många heat och för korta lopp. Vad tycker ni förare och organisatörer om det här som jag nämnt nu? är det för krångligt eller är det kanske så att ni valt att inte ha det så?

mvh Stenis